Σε περιπέτειες με το Δημόσιο κινδυνεύουν να μπλέξουν οι φορολογούμενοι που μαζί με τα ακίνητα ή τα κινητά περιουσιακά στοιχεία κληρονομούν και τα χρέη αυτών που απεβίωσαν. Οι οφειλές στην Εφορία ή τους δήμους δεν διαγράφονται αλλά «περνούν» στους απογόνους. Μάλιστα δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι κληρονόμοι αγνοούν ότι ο συγγενής τους δεν είχε αφήσει διαθήκη, με αποτέλεσμα να χάνουν την προθεσμία για να αποποιηθούν την κληρονομιά και φορτώνονται τις οφειλές του κληρονομούμενου.
Πρόβλημα αποτελεί και η περίπτωση που υπάρχει διαθήκη με την οποία ορίζεται ότι τα χρέη βαρύνουν μόνο έναν ή ορισμένους εκ των συγκληρονόμων. Μια τέτοια ρύθμιση με τη διαθήκη δεν μπορεί να αντιταχθεί έναντι του δανειστή της κληρονομιάς, δηλαδή του Δημοσίου, σε περίπτωση ύπαρξης οφειλών της κληρονομιάς έναντι του Δημοσίου.
Τέλος στο χαρτοβασίλειο: Τι αλλάζει σε γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές
Με νέα εγκύκλιό της, η ΑΑΔΕ ξεκαθαρίζει το τοπίο για την αντιμετώπιση χρεών αποβιώσαντος από φόρους, τέλη ή άλλα δικαιώματα προς το Δημόσιο, δήμους και κοινότητες ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου στη φορολογία κληρονομιών.
Όπως ορίζεται στην εγκύκλιο:
- Με τον θάνατο του προσώπου η περιουσία αυτού, ως σύνολο δικαιωμάτων και υποχρεώσεων (δηλαδή τόσο το ενεργητικό όσο και το παθητικό της κληρονομιαίας περιουσίας), μεταβιβάζεται στους κληρονόμους του είτε εκ του νόμου είτε εκ διαθήκης.
- Σε φόρο κληρονομιάς υπάγεται η καθαρή ωφέλεια που αποκτά ο κληρονόμος. Δηλαδή ο φόρος επιβάλλεται στην καθαρή θέση της αξίας της κάθε κληρονομικής μερίδας αυτοτελώς.
- Ρυθμίζονται οι εκπτώσεις χρεών και βαρών που αφορούν στον υπολογισμό του φόρου κληρονομιάς. Για τον υπολογισμό του φόρου κληρονομιάς, προβλέπεται ότι, από την αξία της κληρονομιαίας περιουσίας και από κάθε μερίδα κατ’ αναλογία, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά από τον διαθέτη, εκπίπτονται, τα χρέη του κληρονομουμένου από φόρους, τέλη ή άλλα δικαιώματα προς το Δημόσιο, δήμους και κοινότητες ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, έστω και αν ο τίτλος, στον οποίο στηρίζεται η βεβαίωση αυτών, έγινε οριστικός και τελεσίδικος μετά τον θάνατο του κληρονομουμένου. Από την ανωτέρω διάταξη προκύπτει ρητώς ότι, μεταξύ των εκ του νόμου εκπιπτόμενων χρεών, αναγνωρίζονται και τα χρέη από φόρους.
- Στη δήλωση φόρου κληρονομιάς, μεταξύ άλλων, αναγράφονται λεπτομερώς τα χρέη και βάρη της κληρονομίας. Σε κάθε περίπτωση, η ακρίβεια των υποβαλλόμενων δηλώσεων ελέγχεται στο στάδιο του φορολογικού ελέγχου.
- Οι απαιτήσεις και τα χρέη της κληρονομίας διαιρούνται αυτοδικαίως μεταξύ των συγκληρονόμων ανάλογα με τη μερίδα του καθενός. Ο μερισμός των απαιτήσεων και των χρεών της κληρονομιάς μεταξύ των συγκληρονόμων γίνεται ανάλογα με τη μερίδα καθενός.
- Η αυτοδίκαιη διαίρεση των απαιτήσεων και των χρεών της κληρονομίας γίνεται σε κάθε περίπτωση διαδοχής, δηλαδή της διαδοχής εκ διαθήκης, της εξ αδιαθέτου καθώς και της αναγκαστικής διαδοχής.
- Ως «χρέη» της κληρονομίας νοούνται οπωσδήποτε και οι (ενοχικές) υποχρεώσεις της κληρονομίας, δηλαδή οι υφιστάμενες κατά το χρόνο του θανάτου του προσώπου υποχρεώσεις του προς τρίτους.
- Σε περίπτωση που υπάρχει ρήτρα διαθήκης, με την οποία ο διαθέτης επιβάλλει υποχρέωση καταβολής χρέους της κληρονομίας σε έναν ή ορισμένους μόνον κληρονόμους, όπως γίνεται δεκτό από τη θεωρία, ο διαθέτης δεν μπορεί να αποτρέψει τη διαίρεση των χρεών με διάταξη της διαθήκης του και τούτο διότι αφενός η διάταξη αυτή θα περιείχε ανεπίτρεπτη διάθεση ξένων απαιτήσεων (των δανειστών), αφετέρου με τον τρόπο αυτό θα μεταβαλλόταν το πρόσωπο του οφειλέτη των απαιτήσεων, παρά τη ρύθμιση της ΑΚ 1885.
- Η σχετική ρήτρα της διαθήκης δεν μπορεί να θίγει το δικαίωμα του κληρονομικού δανειστή να ενάγει τον καθένα από τους συγκληρονόμους για την καταβολή του κληρονομικού χρέους, ανάλογα με τη μερίδα τους.
- Διαφορετικό είναι το ζήτημα ότι η τυχόν διάταξη του κληρονομουμένου, με την οποία ο κληρονομούμενος επιβαρύνει με χρέος μόνο κάποιον ή κάποιους από τους συγκληρονόμους κατά λόγο διάφορο της κληρονομικής τους μερίδας, δύναται να ισχύει ως προς τις εσωτερικές σχέσεις των συγκληρονόμων, χωρίς όμως να θίγονται τα δικαιώματα των δανειστών της κληρονομίας. Επομένως, ο διαθέτης μπορεί να διανείμει τα χρέη διαφορετικά μεταξύ των συγκληρονόμων του, εντούτοις, μια τέτοια ρύθμιση με τη διαθήκη, η οποία είναι επιτρεπτή στο πλαίσιο της ΑΚ 1890, έχει μόνο ενοχική ενέργεια και επομένως δεν μπορεί να αντιταχθεί έναντι του δανειστή της κληρονομίας, δηλαδή του Δημοσίου, σε περίπτωση ύπαρξης οφειλών της κληρονομίας έναντι του Δημοσίου.
Latest News
Πότε θα καταβληθούν οι συντάξεις Ιουνίου
Πότε θα μπουν τα χρήματα στους λογαριασμούς των δικαιούχων
Πάνω από κάθε προσδοκία οι αιτήσεις εργασίας από συνταξιούχους
Εως σήμερα στη σχετική πλατφόρμα του e-ΕΦΚΑ έχουν εγγραφεί 78.000 συνταξιούχοι και ο αριθμός τους αυξάνεται καθημερινά
Ηλεκτρονικό «μπλόκο» σε ανασφάλιστα οχήματα και όσα δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ
Κλιμακωτά πρόστιμα σε όσους καθυστερούν να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας – Τι προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Όπου φύγει, φύγει από την εργασία… Δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις για συντάξεις
Οι 2 λόγοι που οδηγούν σε αιτήσεις συνταξιοδότησης
Αναδρομικά έως €4.000 σε 370.000 συνταξιούχους
Νέος γύρος πληρωμών και αναδρομικών σε ομάδες συνταξιούχων που έμειναν εκτός επανυπολογισμού συντάξεων
Τα τεκμήρια «δάγκωσαν» πάνω από 1,5 εκατ. φορολογούμενους
Με εισοδήματα έως 10.000 ευρώ 1 στα 2 νοικοκυριά – Εισοδήματα «φτώχειας» για 6 στους 10 επαγγελματίες - Τι αποκαλύπτει η ακτινογραφία των φορολογικών δηλώσεων του 2023
Σε ποιους κλάδους ανατρέπεται η πενθήμερη εργασία - Σε εφαρμογή ο νέος νόμος
Από την 1η Ιουλίου οι επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας με εναλλασσόμενες βάρδιες θα μπορούν να ζητούν από τους εργαζομένους τους να δουλεύουν και την 6η ημέρα
Η πληρωμή τελών κυκλοφορίας με τον μήνα και οι αλλαγές για το 2025
Η...χρήση ενόψει ευρωεκλογών και τα βασικά σημεία για την επόμενη χρονιά
Τεχνικές νέου τύπου και POS στο κυνήγι της φοροδιαφυγής
Στο στόχαστρο 17.000 επιχειρήσεις που γύρισαν την πλάτη… στην εφορία
Mε το «σταγονόμετρο» οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας
Προ των πυλών σχέδιο που θα προβλέπει τη σταδιακή αύξηση του ποσοστού κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις