Αν και τα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα δεν χρειάζεται να διαφημίσουν τους κλιματιζόμενους χώρους τους, όπως κάποτε έκαναν οι χειμερινοί κινηματογράφοι που συνέχιζαν να λειτουργούν και το κατακαλόκαιρο (ποιος δεν θυμάται τις ταμπέλες «Δροσιά – Ψύξις – Άνεσις»;), φαίνεται να κερδίζουν το αγοραστικό στοίχημα τις πρώτες καυτές – κατά κυριολεξία – μέρες των θερινών εκπτώσεων. Κάτι που φάνηκε την περασμένη Κυριακή που τα καταστήματα ήταν ανοιχτά.
Επίσης στην πλευρά των κερδισμένων συγκαταλέγονται μέχρι τώρα τα εμπορικά καταστήματα στις τουριστικές περιοχές, οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με τη λογική του omni-channel, διαθέτοντας τόσο ψηφιακές όσο και φυσικές βιτρίνες, καθώς και τα marketplaces.
Εκπτώσεις: Αισιοδοξία στον εμπορικό κόσμο για μεγαλύτερη κατανάλωση
Με το νέο κύμα καύσωνα να βρίσκεται προ των πυλών, δυσχεραίνοντας τις μετακινήσεις στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι για την αγοραστική κίνηση των επόμενων –ελπίζουν λίγων – ημερών, καθώς οι καταναλωτές θα προτιμήσουν μάλλον τις παραλίες παρά τα ψώνια. Ωστόσο θεωρούν ότι οι πολύ καλές τιμές, καθώς οι εκπτώσεις φτάνουν έως και 70%, θα «ζεστάνουν» τελικά το αγοραστικό ενδιαφέρον, όπως συνέβη τις πρώτες μέρες της θερινής εκπτωτικής περιόδου.
Όπως λέει άλλωστε ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, οι θερινές εκπτώσεις, έχουν ακόμα μακρύ δρόμο, μέχρι το λιανικό εμπόριο της Αττικής να κάνει ταμείο (υπενθυμίζεται ότι οι θερινές εκπτώσεις λήγουν στο τέλος Αυγούστου) και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και την “εισαγόμενη κατανάλωση”, ήτοι τις αυξημένες τουριστικές ροές.
Τι αναζητούν οι καταναλωτές
Σύμφωνα με τους εμπόρους, τα ρούχα, τα παπούτσια, τα καλλυντικά, η παιδική ένδυση, οι ηλεκτρικές συσκευές – λόγω και του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή» – και η κατηγορία των μαγιό και των ενδυμάτων παραλίας (beachwear), είναι αυτή τη στιγμή στις προτεραιότητες των καταναλωτών.
Μάλιστα το καταναλωτικό κοινό δείχνει εφέτος να έχει μεγαλύτερη και εις βάθος ενημέρωση για την εξέλιξη των τιμών. Σ’ αυτή την κατεύθυνση βοήθησε το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι μηχανές αναζήτησης, όπως αναφέρεται από τους εμπόρους.
Να σημειωθεί ότι πέρυσι το δίμηνο των εκπτώσεων Ιουλίου-Αυγούστου ο τζίρος άγγιξε τα 6 δισ. ευρώ, με τους εμπόρους εφέτος ελπίζουν σε τζίρο 7 δισ. ευρώ για το ίδιο χρονικό διάστημα.
Τρόφιμα και ολιγοήμερες διακοπές ή ρούχα και παπούτσια;
Πάντως εκτός από τον καιρό, η ακρίβεια στα τρόφιμα και το υψηλότερο κόστος των διακοπών έχει επηρεάσει το καταναλωτικό κλίμα.
Στην τελευταία έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), στις αρχές του Ιουνίου, επισημαίνεται ότι ένας στους δύο καταναλωτές προτίθεται να μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, καθώς η επίδραση του πληθωρισμού στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών είναι έντονη. Μάλιστα, το 36% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι δεν διανύουμε μία ικανοποιητική περίοδο για να κάνει κανείς μεγάλες αγορές για το σπίτι, εκτιμώντας ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφελείας θα είναι αυξημένες.
Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, τα αποτελέσματα της πιο πρόσφατης μέτρησης του δείκτη καταναλωτικού κλίματος καταγράφουν ένα καταναλωτικό κοινό πιεσμένο, σε ένα μεταβατικό στάδιο, με βασική ανησυχία τις πληθωριστικές πιέσεις σε προϊόντα και ένα αρνητικό μεν, βελτιούμενο δε καταναλωτικό κλίμα στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.
Και από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ διαπιστώνεται ότι οι υστερόχρονες επιδράσεις των πληθωριστικών πιέσεων, η άνοδος του κόστους δανεισμού, η εξασθένιση της μεταπανδημικής ορμής για κατανάλωση αγαθών και η μείωση των αποταμιεύσεων της πανδημίας, σταδιακά επηρεάζουν αρνητικά τους δείκτες της πραγματικής οικονομίας, όπως ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο.
Το πρώτο 4μηνο του τρέχοντος έτους τα ελληνικά νοικοκυριά αγόρασαν λιγότερα προϊόντα λιανικής σε σχέση με πέρυσι, παρά ταύτα ξόδεψαν περισσότερες χρηματικές μονάδες για την απόκτηση των εν λόγω αγαθών. Ασφαλώς, αυτό το αποτέλεσμα δεν καταγράφεται μόνο στην Ελλάδα αλλά στο σύνολο της ΕΕ-27.
Συγκεκριμένα, το 4μηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2023, ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου, δηλαδή οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε σταθερές τιμές, σημείωσε πτώση κατά 3,2% και 1,8% σε σύγκριση με το 4μηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2022 και το 4μηνο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2022 αντίστοιχα. Αντιθέτως, την ίδια χρονική περίοδο, ο κύκλος εργασιών λιανικού εμπορίου, δηλαδή οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε τρέχουσες τιμές, κινήθηκε ανοδικά κατά 5,1% σε ετήσια βάση (σε σύγκριση με το 4μηνο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2022 παρουσίασε οριακή μείωση κατά 0,2%).
Η απόκλιση ανάμεσα στην ετήσια μείωση του δείκτη όγκου και στην ετήσια αύξηση του δείκτη κύκλου εργασιών λιανικού εμπορίου στο 4μηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2023 πηγάζει κυρίως από τις κατηγορίες των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (σούπερ μάρκετ), των τροφίμων – ποτών – καπνού και των φαρμακευτικών -καλλυντικών.
Latest News
Εκσυγχρονίζονται οι αστικές συγκοινωνίες - Στο επίκεντρο νέες τεχνολογίες, προσβασιμότητα και «πράσινη» μετάβαση
Στο επίκεντρο νέες τεχνολογίες, προσβασιμότητα και «πράσινη» μετάβαση - Ποια είναι η νέα επιβατοκεντρική κατεύθυνση
Αυξάνει τις τιμές στόχους των ελληνικών τραπεζών η Eurobank Equities
«Oι μετοχές ανταποκρίθηκαν εν μέρει στην ανοδική κίνηση των ομολόγων τους στην ΕΕ, αλλά εξακολουθούν να διαπραγματεύονται με discount >20%»
Αλλαγές κορυφής στη διοίκηση του ΟΛΠ - Επιβεβαίωση IL Postino
Οι αλλαγές έρχονται σε μια στιγμή που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία της, αναφορικά με τα έσοδα και την κερδοφορία
Public: Υπηρεσία «Τα πάντα Άτοκα» στηρίζει καταναλωτές εν μέσω πληθωρισμού
Οι πελάτες μπορούν να επωφεληθούν από τις άτοκες δόσεις σε φυσικά καταστήματα Public και στα 13 μεγαλύτερα «Public + home» αλλά και στο public.gr
Η Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων εγκαινιάζει το πρόγραμμα «Digital School by Τράπεζα Χανίων»
Το πρόγραμμα αφορά τη δωρεά ψηφιακού εξοπλισμού για τον ευρύτερο εκσυγχρονισμό των ελληνικών σχολείων
Πιστωτικά θετική η συμφωνία της CNP Assurances με την Ελληνική Τράπεζα, λέει η Moody's
Το συνολικό κόστος κτήσης αναμένεται να ανέλθει στα 182 εκατ. ευρώ
AXIA: Συνέχεια των καλών επιδόσεων για Εθνική – Οι εκτιμήσεις για α’ τρίμηνο 2024
Οι συστάσεις προς επενδυτές κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων
Επέκταση της συνεργασίας για ΙΑΣΩ και ERGO Ασφαλιστική
Τι περιλαμβάνεται στα όσα συμφωνήθηκαν
Συνάντηση ΒΕΑ-Καιρίδη: Στο επίκεντρο η ένταξη των μεταναστών στο εργατικό δυναμικό
Η αντιμετώπιση του προβλήματος της έλλειψης εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού
«Βγαίνει» από την ΕΨΑ η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων - Αγοραστής ο Νίκος Καραμούζης
Κρίναμε ότι δεν έχει νόημα η παραμονή μας ως επενδύτές στο σχήμα αυτό, δήλωσε ο πρόεδρος της γιαννιώτικης βιομηχανίας, Πέτρος Σεπετάς