Αν και τα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα δεν χρειάζεται να διαφημίσουν τους κλιματιζόμενους χώρους τους, όπως κάποτε έκαναν οι χειμερινοί κινηματογράφοι που συνέχιζαν να λειτουργούν και το κατακαλόκαιρο (ποιος δεν θυμάται τις ταμπέλες «Δροσιά – Ψύξις – Άνεσις»;), φαίνεται να κερδίζουν το αγοραστικό στοίχημα τις πρώτες καυτές – κατά κυριολεξία – μέρες των θερινών εκπτώσεων. Κάτι που φάνηκε την περασμένη Κυριακή που τα καταστήματα ήταν ανοιχτά.

Επίσης στην πλευρά των κερδισμένων συγκαταλέγονται μέχρι τώρα τα εμπορικά καταστήματα στις τουριστικές περιοχές, οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με τη λογική του omni-channel, διαθέτοντας τόσο ψηφιακές όσο και φυσικές βιτρίνες, καθώς και τα marketplaces.

Εκπτώσεις: Αισιοδοξία στον εμπορικό κόσμο για μεγαλύτερη κατανάλωση

Με το νέο κύμα καύσωνα να βρίσκεται προ των πυλών, δυσχεραίνοντας τις μετακινήσεις στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους, οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι για την αγοραστική κίνηση των επόμενων –ελπίζουν λίγων – ημερών, καθώς οι καταναλωτές θα προτιμήσουν μάλλον τις παραλίες παρά τα ψώνια. Ωστόσο θεωρούν ότι οι πολύ καλές τιμές, καθώς οι εκπτώσεις φτάνουν έως και 70%, θα «ζεστάνουν» τελικά το αγοραστικό ενδιαφέρον, όπως συνέβη τις πρώτες μέρες της θερινής εκπτωτικής περιόδου.

Όπως λέει άλλωστε ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, οι θερινές εκπτώσεις, έχουν ακόμα μακρύ δρόμο, μέχρι το λιανικό εμπόριο της Αττικής να κάνει ταμείο (υπενθυμίζεται ότι οι θερινές εκπτώσεις λήγουν στο τέλος Αυγούστου) και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και την “εισαγόμενη κατανάλωση”, ήτοι τις αυξημένες τουριστικές ροές.

Τι αναζητούν οι καταναλωτές

Σύμφωνα με τους εμπόρους, τα ρούχα, τα παπούτσια, τα καλλυντικά, η παιδική ένδυση, οι ηλεκτρικές συσκευές – λόγω και του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή» – και η κατηγορία των μαγιό και των ενδυμάτων παραλίας (beachwear), είναι αυτή τη στιγμή στις προτεραιότητες των καταναλωτών.

Μάλιστα το καταναλωτικό κοινό δείχνει εφέτος να έχει μεγαλύτερη και εις βάθος ενημέρωση για την εξέλιξη των τιμών. Σ’ αυτή την κατεύθυνση βοήθησε το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι μηχανές αναζήτησης, όπως αναφέρεται από τους εμπόρους.

Να σημειωθεί ότι πέρυσι το δίμηνο των εκπτώσεων Ιουλίου-Αυγούστου ο τζίρος άγγιξε τα 6 δισ. ευρώ, με τους εμπόρους εφέτος ελπίζουν σε τζίρο 7 δισ. ευρώ για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Τρόφιμα και ολιγοήμερες διακοπές ή ρούχα και παπούτσια;

Πάντως εκτός από τον καιρό, η ακρίβεια στα τρόφιμα και το υψηλότερο κόστος των διακοπών έχει επηρεάσει το καταναλωτικό κλίμα.

Στην τελευταία έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), στις αρχές του Ιουνίου, επισημαίνεται ότι ένας στους δύο καταναλωτές προτίθεται να μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, καθώς η επίδραση του πληθωρισμού στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών είναι έντονη. Μάλιστα, το 36% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι δεν διανύουμε μία ικανοποιητική περίοδο για να κάνει κανείς μεγάλες αγορές για το σπίτι, εκτιμώντας ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφελείας θα είναι αυξημένες.

Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, τα αποτελέσματα της πιο πρόσφατης μέτρησης του δείκτη καταναλωτικού κλίματος καταγράφουν ένα καταναλωτικό κοινό πιεσμένο, σε ένα μεταβατικό στάδιο, με βασική ανησυχία τις πληθωριστικές πιέσεις σε προϊόντα και ένα αρνητικό μεν, βελτιούμενο δε καταναλωτικό κλίμα στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

Και από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ διαπιστώνεται ότι οι υστερόχρονες επιδράσεις των πληθωριστικών πιέσεων, η άνοδος του κόστους δανεισμού, η εξασθένιση της μεταπανδημικής ορμής για κατανάλωση αγαθών και η μείωση των αποταμιεύσεων της πανδημίας, σταδιακά επηρεάζουν αρνητικά τους δείκτες της πραγματικής οικονομίας, όπως ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο.

Το πρώτο 4μηνο του τρέχοντος έτους τα ελληνικά νοικοκυριά αγόρασαν λιγότερα προϊόντα λιανικής σε σχέση με πέρυσι, παρά ταύτα ξόδεψαν περισσότερες χρηματικές μονάδες για την απόκτηση των εν λόγω αγαθών. Ασφαλώς, αυτό το αποτέλεσμα δεν καταγράφεται μόνο στην Ελλάδα αλλά στο σύνολο της ΕΕ-27.

Συγκεκριμένα, το 4μηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2023, ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου, δηλαδή οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε σταθερές τιμές, σημείωσε πτώση κατά 3,2% και 1,8% σε σύγκριση με το 4μηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2022 και το 4μηνο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2022 αντίστοιχα. Αντιθέτως, την ίδια χρονική περίοδο, ο κύκλος εργασιών λιανικού εμπορίου, δηλαδή οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε τρέχουσες τιμές, κινήθηκε ανοδικά κατά 5,1% σε ετήσια βάση (σε σύγκριση με το 4μηνο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2022 παρουσίασε οριακή μείωση κατά 0,2%).

Η απόκλιση ανάμεσα στην ετήσια μείωση του δείκτη όγκου και στην ετήσια αύξηση του δείκτη κύκλου εργασιών λιανικού εμπορίου στο 4μηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2023 πηγάζει κυρίως από τις κατηγορίες των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (σούπερ μάρκετ), των τροφίμων – ποτών – καπνού και των φαρμακευτικών -καλλυντικών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις