Την έρευνα κατά των κρατικών επιδοτήσεων για τα φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που «στρεβλώνουν» την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανακοίνωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, κατά τη διάρκεια της ετήσιας ομιλίας της για την κατάσταση της Ένωσης (State of the Union) που εκφώνησε σήμερα ενώπιον της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Η πρόεδρος της Κομισιόν εξήγησε ότι θα πρέπει να είναι ίσοι οι όροι του ανταγωνισμού, καθώς η ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων δεν επιδοτείται. «Και καθώς δεν δεχόμαστε αυτή τη στρέβλωση από το εσωτερικό της αγοράς μας, δεν τη δεχόμαστε και από το εξωτερικό» τόνισε. Ωστόσο διευκρίνισε ότι η Ευρώπη δεν θα αποσυνδεθεί από την Κίνα και θα παραμείνουν ανοιχτές οι γραμμές επικοινωνίας και ο διάλογος με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη.
Η έρευνα θα μπορούσε να αποτελέσει μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές υποθέσεις που έχουν δρομολογηθεί, καθώς η ΕΕ προσπαθεί να αποτρέψει την επανάληψη όσων συνέβησαν στην ηλιακή βιομηχανία της στις αρχές της δεκαετίας του 2010, όταν οι κατασκευαστές φωτοβολταϊκών οδηγήθηκαν σε αφερεγγυότητα λόγω των φθηνών κινεζικών εισαγωγών.
«Πολύ συχνά, οι εταιρείες μας αποκλείονται από τις ξένες αγορές ή πέφτουν θύματα ληστρικών πρακτικών. Συχνά υποτιμώνται από ανταγωνιστές που επωφελούνται από τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις» είπε χαρακτηριστικά.
“Global markets are now flooded with cheaper Chinese electric cars.
And their price is kept artificially low by huge state subsidies.
We are launching an anti-subsidy investigation into electric vehicles coming from China.”
— President @vonderleyen #SOTEU 2023 pic.twitter.com/1xSiv3VzmM
— European Commission (@EU_Commission) September 13, 2023
Η έρευνα ξεκινάει παρά τις ανησυχίες για αντίποινα από την Κίνα, σημάδι της αυξανόμενης ανησυχίας για την ικανότητα των ευρωπαίων κατασκευαστών να ανταγωνιστούν τη βιομηχανία της Κίνας.
Η αντίδραση των αγορών
Αμέσως μετά την ανακοίνωση της φον ντερ Λάιεν, η κορυφαία εταιρεία του κλάδου EV BYD Co διεύρυνε τις απώλειες της έως και 2% στο Χονγκ Κονγκ, η XPeng υποχώρησε επίσης έως και 2,8% και η Li Auto Inc. είναι επίσης πτωτική, διαπραγματευόμενη ενδοσυνεδριακά χαμηλά έως και 0,5%.
Ο δείκτης Stoxx 600 Automobiles & Parts Index κέρδισε έως και 2,2%, το μεγαλύτερο ενδοσυνεδριακό κέρδος από τις 27 Ιουλίου, και είναι ο υποτομέας με τις καλύτερες επιδόσεις στον ευρύτερο ευρωπαϊκό δείκτη μετοχών. Η Renault SA σημείωσε άνοδο 4,9% και η Volkswagen AG σημείωσε άνοδο 2,6%.
Ενίσχυση των πωλήσεων
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της BYD και της νεοεισερχόμενης Nio, προετοιμάζονται να αυξήσουν τις πωλήσεις τους στην Ευρώπη με μια σειρά ηλεκτρικών μοντέλων σε ανταγωνιστικές τιμές που, αν επιτύχουν, θα πλήξουν κατασκευαστές όπως η Stellantis NV και η Volkswagen, σύμφωνα με δημοσίευμα το Bloomberg. Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων εντείνουν τις προσπάθειές τους να επεκτείνουν τις υπερπόντιες αγορές, καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται στο εσωτερικό και η εγχώρια ανάπτυξη εξασθενεί. Οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Κίνας αυξήθηκαν κατά 31% τον Αύγουστο μετά από άλμα 63% τον Ιούλιο, σύμφωνα με την Ένωση Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας.
Η BYD, η οποία φέτος εκθρόνισε τη Volkswagen ως η μάρκα αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις στην Κίνα, έχει επεκταθεί σε περίπου 15 χώρες στην Ευρώπη. Το crossover SUV της Atto 3 ήταν το ηλεκτρικό όχημα με τις περισσότερες πωλήσεις στη Σουηδία τον Ιούλιο. Η εταιρεία σχεδιάζει να προσφέρει νέα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένου του σεντάν Seal, το οποίο θα ξεκινά από την τιμή των 45.000 ευρώ στη Γερμανία. Η τιμή «χτυπά» τον ανταγωνισμό, δηλαδή το Model 3 της Tesla και αρκετά από τα αυτοκίνητα της Volkswagen.
Η ευρωπαϊκή πράσινη μετάβαση και ο διεθνής ανταγωνισμός
Η ΕΕ έχει αποφασίσει την απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035, στο πλαίσιο του φιλόδοξου σχεδίου για τη μείωση των εκπομπών.
Προχώρησε φέτος στην προσωρινή αναθεώρηση των κανόνων της για τις κρατικές ενισχύσεις ώστε να αντιμετωπίσει τις μαζικές επιδοτήσεις που παρέχουν οι ΗΠΑ και η Κίνα, ιδίως στις πράσινες τεχνολογίες. Η Ευρώπη ανησυχεί ιδιαίτερα για τις οικονομικές πρακτικές της Κίνας, καλώντας το Πεκίνο να ανοίξει την αγορά του για να εξισορροπήσει τις διμερείς εμπορικές σχέσεις.
Η έρευνα για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα αποτελεί νίκη για τη γαλλική κυβέρνηση, η οποία έχει σηκώσει τους τόνους εδώ και καιρό για την εισροή κινεζικών οχημάτων που υποβαθμίζουν τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Το υπουργείο Οικονομικών εργάζεται ήδη για την προσαρμογή των δικών του κρατικών επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στη Γαλλία, με στόχο τον περιορισμό των επιδοτήσεων σε οχήματα εξοπλισμένα με μπαταρίες που έχουν χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα. Ο υπουργός Οικονομικών, Μπρούνο Λε Μερ δήλωσε ότι το μέτρο θα ευνοήσει την ευρωπαϊκή παραγωγή και θα σταματήσει το γαλλικό δημόσιο χρήμα να χρηματοδοτεί εργοστάσια στην Ασία. Επιπλέον έχει μεταβεί στο Βερολίνο την Τετάρτη για να πιέσει τη Γερμανία για αυστηρότερα μέτρα προστασίας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.
«Χρειαζόμαστε τώρα μια ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική που να είναι πολύ πιο προληπτική, πολύ πιο καινοτόμα, πολύ πιο προστατευτική των βιομηχανικών μας συμφερόντων σε σχέση με την Κίνα και τις ΗΠΑ», τόνισε σε συνέντευξη του στη γαλλική τηλεόραση LCI. «Δεν υπάρχει ούτε μια μέρα για χάσιμο».
Η Φον ντερ Λάιεν θα πρέπει επίσης να αποφασίσει σύντομα αν θα εμμείνει στα σχέδια για την εισαγωγή δασμών από το επόμενο έτος στα ηλεκτρικά οχήματα που μεταφέρονται μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, κάτι που σύμφωνα με ορισμένους αξιωματούχους και τη βιομηχανία θα βλάψει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό από την Κίνα.Το θέμα εξακολουθεί να συζητείται εσωτερικά και δεν έχει ληφθεί ακόμη η τελική απόφαση για το αν θα καθυστερήσει η κίνηση, σύμφωνα με πληροοφορίες του Bloomberg.
Η ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα-Ο νέος ρόλος του Ντράγκι
Το επιχειρηματικό περιβάλλον μια από τις βασικές προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωσης όπως είπε η πρόεδρος στην Κομισιόν, μαζί με το εργατικό δυναμικό και τον πληθωρισμό στην πορεία της για την πράσινη μετάβαση.
Στο πλαίσιο της βελτίωσης του επιχειρηματικού κλίματος η Κομισιόν ανέθεσε στον πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Μάριο Ντράγκι,να συντάξει έκθεση για το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας.
Η πρόεδρος της Κομισιόν ανέφερε ως οικονομικά εμπόδια τις ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό και δεξιότητες, τις υψηλές τιμές της ενέργειας και τη γραφειοκρατία για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
«Πρέπει να κοιτάξουμε πιο μπροστά και να καθορίσουμε πώς θα παραμείνουμε ανταγωνιστικοί» είπε χαρακτηριστικά.«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ζήτησα από τον Μάριο Ντράγκι, ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά μυαλά της Ευρώπης, να ετοιμάσει μια έκθεση για το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας»
Latest News
Ο Τραμπ δίνει «γη και ύδωρ» κινήτρων για να φέρει μεγάλες επενδύσεις πίσω στις ΗΠΑ
Ο Τραμπ αποσκοπεί σε μια κοσμογονία εγχώριων επενδύσεων στις ΗΠΑ - Η πρόταση για διευκολύνσεις στις επενδύσεις άνω του 1 δισ.
Η Ινδία κατασκευάζει το δικό της «Χόνγκ Κονγκ» - Το φαραωνικό project των 9 δισ.
Ανησυχία ότι το σχέδιο θα εξαλείψει μερικές από τις απομονωμένες φυλές που ζουν στα νησιά του αρχιπελάγους Νικομπάρ - Τι λέει η Ινδία
Από ένα KFC στην αυτοκρατορία των 3 δισ. - Ποιος είναι ο Αυστραλός επιχειρηματίας Τζακ Κάουιν
Σήμερα, ο Τζακ Κάουιν κατέχει το 98% της εταιρείας του, ενώ το υπόλοιπο 2% ανήκει σε ορισμένους από τους αρχικούς επενδυτές και μετόχους του
Οι τρεις αδύναμοι κρίκοι της ευρωοικονομίας το 2025
Θα παλέψουν με την ύφεση τη νέα χρονιά οι μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία
Ενοίκια σοκ για τους φοιτητές στο Λονδίνο μετά τις νέες αυξήσεις [γράφημα]
Τι αποκαλύπτει έρευνα για τους φοιτητές στη Βρετανία
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Safran: Με το βλέμμα στις συμβάσεις του αμερικανικού στρατού
Η γαλλική εταιρεία αναμένει αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 10% το 2025, καθώς και τρέχοντα λειτουργικά κέρδη μεταξύ 4,7 και 4,8 δισ. ευρώ σε συγκρίσιμη βάση
Έφοδος τελωνιακών και της ευρωπαικής εισαγγελίας στα γραφεια της Adidas
Tο ένταλμα έρευνας για την Adidas ανέφερε την (ύποπτη) σωρευτική φορολογική ζημία σε περισσότερα από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ
Τιμές-φωτιά οι Χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία
Ο υψηλός πληθωρισμός δεν μπορεί παρά να επηρεάσει και τις Χριστουγεννιάτικες Αγορές στη Γερμανία. Έως 7 ευρώ στοιχίζει το περίφημο «ζεστό κρασί» με μπαχαρικά.
Η αβεβαιότητα της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ αρχίζει να «δαγκώνει» την Ευρώπη - Τι εκτιμά η Goldman Sachs
H Goldman Sachs επιχειρεί να εξετάσει την επίδραση της αβεβαιότητας της εμπορικής πολιτικής του Ντόναλντ Τραμπ εντός κι εκτός ΗΠΑ