Τις νέες συνθήκες ακρίβειας που διαμόρφωσε ο υψηλός πληθωρισμός αποτυπώνει η ετήσια έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για τις δαπάνες των νοικοκυριών. Τα στοιχεία αφορούν το 2022 και δείχνουν το πως επηρέασε η εκτεταμένη ακρίβεια τους πολίτες, οι οποίοι έχουν προχωρήσει και σε κάποιες περικοπές
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών για αγορές, κατά το έτος 2022, ανήλθε στα 19.204,08 ευρώ (1.600,34 το μήνα), καταγράφοντας αύξηση, σε τρέχουσες τιμές 12,7%, σε σχέση με το 2021, ενώ το 50% των νοικοκυριών δαπανούν περισσότερα από 1.289 ευρώ το μήνα. Πάντως, η μέση ετήσια δαπάνη το 2022 ήταν μειωμένη κατά 24,5% σε σχέση με το 2008 και κατά 18,2% σε σύγκριση με το 2010.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σχεδόν το 50% των δαπανών εξαντλείται σε τρεις κατηγορίες: στα είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά (20,9%), στη στέγαση (14,5%) και στις μεταφορές (13,3%).
Παράλληλα, διψήφια αύξηση καταγράφουν οι δαπάνες για κρίσιμα είδη διατροφής, όπως κρέας (11,1%), λαχανικά (10,0%), αλεύρι, ψωμί, δημητριακά (9,2%).
Ακρίβεια: Οι αγορές τροφίμων προβληματίζουν 6 στα 10 νοικοκυριά [γραφήματα]
Όπως ήταν αναμενόμενο οι ανατιμήσεις οδήγησαν σε μείωση της κατανάλωσης σε προϊόντα όπως ελαιόλαδο, -10,8%, γιαούρτι, -7,0%, ψάρια, -6,7% και γάλα, -5,5%.
Βασικές διαπιστώσεις
Tο μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών, σε τρέχουσες τιμές, αφορά:
-στα είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά (20,9%),
-στη στέγαση (14,5%) και
-στις μεταφορές (13,3%),
ενώ το μικρότερο μερίδιο των δαπανών (3,4%) αντιστοιχεί στις υπηρεσίες εκπαίδευσης
Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση δαπανών των νοικοκυριών, σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2021), παρουσιάζεται σε:
-εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία (30,9%),
-αναψυχή και πολιτισμό (30,3%),
-μεταφορές (17,8%),
ενώ η μικρότερη ποσοστιαία αύξηση καταγράφεται στις επικοινωνίες (5,3%).
Δαπάνες για διατροφή
Όσον αφορά στις δαπάνες για είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά, σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2021), παρατηρείται αύξηση της μέσης μηνιαίας δαπάνης (τρέχουσες τιμές), στα παρακάτω είδη:
-κρέας (11,1%),
-λαχανικά (10,0%),
-λοιπά είδη διατροφής (9,9%),
-αλεύρι, ψωμί, δημητριακά (9,2%),
-γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά (7,9%),
-έλαια και λίπη (3,8%),
-μεταλλικά νερά, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων και λαχανικών (2,5%),
-ψάρια (1,8%) και φρούτα (1,3%)
ενώ μείωση της μέσης μηνιαίας δαπάνης (τρέχουσες τιμές), παρατηρείται στα παρακάτω είδη:
ζάχαρη, μαρμελάδες, μέλι, σιρόπια, σοκολάτα (-0,3%) και καφές, τσάι και κακάο (-0,1).
Μεταβολές
Ακόμη, παρουσιάζονται οι μεταβολές στη μέση μηνιαία κατανάλωση ειδών διατροφής, οινοπνευματωδών ποτών και καπνού, μεταξύ των ετών 2021 και 2022.
Αυξήσεις παρατηρούνται στα είδη διατροφής και οινοπνευματώδη ποτά και καπνό, ως εξής:
-τσιγάρα, 2,5%
-οινοπνευματώδη ποτά, 0,2%
-ενώ μειώσεις παρατηρούνται στα είδη:
-ελαιόλαδο, -10,8%
-γιαούρτι, -7,0%
-ψάρια, -6,7%
-γάλα, -5,5%
-φρούτα, -4,2%
-κρέας, -2,2%
-τυρί, -2,0%
-ψωμί, είδη αρτοποιίας, -1,5%
-ζυμαρικά, -1,3%
-λαχανικά,-1,3%
-ρύζι, -1,1%
Ενέργεια
Η μέση μηνιαία ποσότητα ενέργειας που καταναλώνεται στην κύρια κατοικία, παρουσίασε αύξηση σε:
-στερεά καύσιμα (καυσόξυλα, πελλέτες, πυρήνας κ.λπ.), 37,7%
-φυσικό αέριο, 8,3%
και μείωση σε:
-ηλεκτρική ενέργεια, -11,5%
-υγραέριο, -11,1%
-υγρά καύσιμα, -1,4%
Latest News
Ποια προϊόντα και υπηρεσίες αγοράζουν διαδικτυακά οι Έλληνες - Τι είδε η Eurostat
Η ψηφιοποίηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και αυτό φαίνεται στις αγορές μας. Τι επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν από το διαδίκτυο.
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Εξαγωγές, τουρισμός και Ταμείο Ανάκαμψης κινητήριοι μοχλοί της ανάπτυξης
H δημοσιονομική πειθαρχία θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, εάν η χώρα επιθυμεί να αποφύγει δυσάρεστες εξελίξεις
Ποιοι κλάδοι έκαναν «Ανάσταση» και ποιοι τραβούν (ακόμη) Γολγοθά
Ποια είναι η εικόνα στην αγορά – Τι λένε στον ΟΤ επιχειρηματίες για την πασχαλινή κίνηση
Με «συνοδηγό» την ακρίβεια η πασχαλινή έξοδος - Στα ύψη η βενζίνη
Ξεφεύγει η τιμή των καυσίμων σε Λεκανοπέδιο και δημοφιλείς προορισμούς – Βάσανο το πασχαλινό τραπέζι, πού κυμαίνονται οι τιμές