
Καθώς ο πληθωρισμός στη χώρα μας έχει αρχίσει να ξαναπαίρνει την ανηφόρα, όταν την ίδια στιγμή στην Ευρωζώνη σημειώνει αποκλιμάκωση, η κυβέρνηση επιλέγει να συγκρουστεί μετωπικά με τους πολυεθνικούς ομίλους, με τον ίδιο τον πρωθυπουργό να διαμηνύει ότι η Ελλάδα «δεν είναι μπανανία».
Πολυεθνικές: Για ποια προϊόντα μπήκαν πρόστιμα 2.000.000 ευρώ
Εν μέσω αυτού του νέου κύματος ανατιμήσεων και του γεγονότος ότι η ακρίβεια στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης εδώ και δύο χρόνια ανεξέλεγκτη συνεχίζει να ροκανίζει το εισόδημα των νοικοκυριών, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας επέβαλε σε Procter & Gamble και Unilever πρόστιμα – μαμούθ 2.000.000 ευρώ για αθέμιτη κερδοφορία, από 1.000.000 ευρώ σε κάθε μία εταιρεία.
Είναι οι ίδιες εταιρείες, που περιλαμβάνονταν σε έρευνα που πραγματοποίησε στις αρχές του έτους η Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές πώλησης των απορρυπαντικών πλυντηρίου ρούχων σε κάψουλες (pods) και σκόνη πλύσης (powder).
Από την εν λόγω έρευνα προέκυψε ότι στην Ελλάδα, τα απορρυπαντικά ρούχων πωλούνται έως και 361% ακριβότερα σε σχέση με τη φθηνότερη χώρα της Ε.Ε. που είναι η Ιρλανδία. Οι Procter & Gamble και Unilever στην Ελλάδα ελέγχουν μερίδιο 66%.
Αντεπίθεση
Από την πλευρά τους οι πολυεθνικές με δεκάδες μάρκες και ηγεμονικά μερίδια στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι αποφασισμένες να αντιμετωπίσουν την «επίθεση» με κάθε μέσο.
Όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, πέραν της προσφυγής στα δικαστήρια για την επιβολή των προστίμων – ήδη η Unilever το ανακοίνωσε – θα υπάρξει προσφυγή και κατά του ίδιου του νόμου με το επιχείρημα ότι είναι λανθασμένος ο τρόπος υπολογισμού των κυρώσεων.
Ακριβώς στο ίδιο πνεύμα κινείται και η Unilever, με κύκλο εργασιών το 2021 στα 352,7 εκατ. ευρώ, έναντι 331,6 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης και σημαντική άνοδο στα αποτελέσματα μετά από τους φόρους, καθώς ανήλθαν στο ποσό των 20,8 εκατ. ευρώ, από 12,1 εκατ. ευρώ το 2020.
Όπως ανέφερε στη χθεσινή της ανακοίνωση μετά την επιβολή του προστίμου του 1 εκατ. ευρώ «κατανοούμε το σκεπτικό της υπουργικής απόφασης σχετικά με τη διατήρηση του μεικτού περιθωρίου κέρδους, διαφωνούμε με τη μεθοδολογία βάσει της οποίας οι ελεγκτικές αρχές υπολόγισαν το πρόστιμο, μη λαμβάνοντας υπόψιν βασικές παραμέτρους του τρόπου λειτουργίας της αγοράς του λιανικού εμπορίου και των λογιστικών προτύπων».
Η Procter & Gamble, με καθαρές πωλήσεις την περίοδο 30/6 2021 – 30/6/2022 στα 276 εκατ. ευρώ και αυξημένα καθαρά κέρδη κατά 4,4 φορές στα 14,169 εκατ. ευρώ, δεν έχει προβεί σε κάποια επίσημη ανακοίνωση εάν θα προσφύγει κατά του προστίμου του 1 εκατ. ευρώ. Ωστόσο κύκλοι της αγοράς το θεωρούν σχεδόν βέβαιο.
Πάντως, χθες η Unilever ανακοίνωσε πως σκοπεύει να μειώσει τις τιμές κατά 5% για 6 μήνες σε περισσότερους από 80 κωδικούς, ενώ ήδη η Procter & Gamble μείωσε τις τιμές σε 71 κωδικούς της.
Σε κάθε περίπτωση η κυβερνητική θέση παραμένει στην κατεύθυνση της συνέχισης των ελέγχων και της επιβολής προστίμων «χωρίς δισταγμό».
Διακριτική μεταχείριση
Η δυσφορία στις τάξεις των πολυεθνικών εταιρειών καταναλωτικών προϊόντων είναι έντονη και γίνεται λόγος για διακριτική μεταχείριση από την κυβέρνηση, κατηγορώντας τη μάλιστα και για λαϊκισμό. Κι αυτό γιατί, όπως λένε, οι ελληνικές επιχειρήσεις τουλάχιστον σε επίπεδο ρητορικής μένουν στο απυρόβλητο.
Βέβαια από την πλευρά τους οι Έλληνες επιχειρηματίες «ανταπαντούν» ότι έχουν μετατραπεί στο «εύκολο θύμα» όσον αφορά τους ελέγχους, καθώς οι πολυεθνικές έχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες να διαχειριστούν τα κοστολογικά τους στοιχεία.
Όπως αναφέρουν στελέχη της οργανωμένης λιανικής, στα καταναλωτικά προϊόντα εκτός των τροφίμων οι πολυεθνικές εταιρείες κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στα ελληνικά ράφια, περίπου στο 90%. Επίσης ισχυρή είναι και στις κατηγορίες των τροφίμων, αλλά εκεί υπάρχει και ισχυρή ελληνική παρουσία.
Σκεπτικισμός
Την ίδια ώρα, έντονο σκεπτικισμό εκφράζουν στελέχη από την επενδυτική κοινότητα.
Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν στον ΟΤ πως οι πρακτικές σύγκρουσης που επιλέγει το Μαξίμου αυξάνουν τον κίνδυνο η Ελλάδα από «επενδυτικός παράδεισος» με εστίαση στην παραγωγή να μετεξελιχθεί σε «βασίλειο των funds» αλλά ακόμη και σε αυτή την περίπτωση οι «καυγάδες» χαλάνε το κλίμα δυσκολεύοντας την προσέγγιση υποψήφιων επενδυτών, δημιουργώντας δεύτερες σκέψεις.
Άλλωστε, επισημαίνουν με νόημα, η ελληνική αγορά λόγω μεγέθους δεν αποτελεί βασική προτεραιότητα για τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όσον αφορά την παραγωγή. Υπενθυμίζουν μάλιστα ότι από τη μια μέρα στην άλλη πολλά εργοστάσια ξένων ομίλων έκλεισαν στην Ελλάδα, με την παραγωγή να μεταφέρεται σε άλλες χώρες.
Ας σημειωθεί ότι ήδη έχουν επιβληθεί πρόστιμα σε τρεις κορυφαίες πολυεθνικές επιχειρήσεις (σ.σ. είχε προηγηθεί πρόστιμο 230 χιλ. ευρώ στη BIC επειδή πωλούσε σχολικά είδη με υψηλότερο περιθώριο κέρδους), ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι έλεγχοι για ακόμη 5 ομίλους, που δραστηριοποιούνται τόσο στον κλάδο των βασικών καταναλωτικών αγαθών καθημερινής χρήσης όσο και στον κλάδο των τροφίμων και ποτών.
Από τους εν λόγω ελέγχους, οι δύο φαίνεται πως ολοκληρώνονται άμεσα και δεν αποκλείεται να υπάρξουν νέα πρόστιμα.


Latest News

Ανοίγει η πλατφόρμα για επιδοτήσεις ρεύματος σε 1 εκατ. επιχειρήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ξεκαθάρισε πως εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν όσες επιχειρήσεις έχουν προβεί διαπιστωμένα σε ρευματοκλοπή

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο