Εις το πυρ το εξώτερον θέλει να εξωθήσει η δήμαρχος της γαλλικής πρωτεύουσας τα «αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου» ή SUV ή τέλος πάντων «υπερυψωμένα και συνήθως τετρακίνητα». Στις 4 Φεβρουαρίου η Αν Ινταλγκό καλεί τους Παριζιάνους να αποφανθούν με δημοψήφισμα «αν εγκρίνουν μια πολύ σημαντική αύξηση των τελών στάθμευσης των μη-κατοίκων της πόλης που εισέρχονται σ’ αυτή με αυτοκίνητα SUV ή 4Χ4».
Πρόκειται ουσιαστικά για τον τριπλασιασμό της τιμής που θα πληρώνουν στα παρκόμετρα οι κάτοχοι «υψηλών και βαρέων οχημάτων πολλαπλής χρήσης». Μιλάμε για τα αυτοκίνητα που έχουν μπει εδώ και χρόνια στο στόχαστρο των περιβαλλοντιστών εξαιτίας του υπερβολικού άνθρακα και άλλων ρύπων που εκπέμπουν. Γι’ αυτά που οι ριζοσπαστικότεροι εξ αυτών συνηθίζουν να ξεφουσκώνουν τα λάστιχα σε νυχτερινές επιδρομές που πραγματοποιούν σε δυτικοευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις – μια «ιδέα» που είχαν λανσάρει το μακρινό 2009 Σουηδοί ακτιβιστές και τα επόμενα χρόνια έγινε μόδα στο Παρίσι και σε ολόκληρη τη Γαλλία εξάλλου.
Huawei: Επένδυση στο Παρίσι για δημιουργία Κέντρου Καινοτομίας
Εξαιρούνται Παριζιάνοι και επαγγελματίες
Είναι πάντοτε κρίσιμη η διατύπωση του ερωτήματος των δημοψηφισμάτων. Και είναι αλήθεια ότι η σοσιαλίστρια δημάρχος του Παρισιού επέλεξε να πάρει σαφή θέση υπέρ του «Ναι», «στολίζοντας» με διόλου κοσμητικά επίθετα τα SUV. «Είστε υπέρ ή κατά της θέσπισης συγκεκριμένου συντελεστή χρέωσης για τη στάθμευση βαρέων, ογκωδών, ρυπογόνων αυτοκινήτων;», ρώτησε τους Παριζιάνους μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Η Ινταλγκό περιέγραψε επακριβώς αυτά που κάνουν ένα αυτοκίνητο ρυπογόνο: είναι το βάρος και ο όγκος του οχήματος, όταν είναι υπερβολικά και δυσανάλογα για τα άτομα που μπορούν να μεταφέρουν. Ένα λεωφορείο δηλαδή ρυπαίνει σαφώς περισσότερο από ένα SUV. Αλλά ως δημόσιο μέσο μαζικής μεταφοράς μεταφέρει πολύ περισσότερους επιβάτες.
Και ένα τρένο επίσης, ρυπαίνει ακόμα περισσότερο, αλλά μεταφέρει απείρως περισσότερους επιβάτες – αυτά δεν ισχύουν βέβαια για το αεροπλάνο, που θεωρείται ως το πλέον ρυπογόνο μεταφορικό μέσο, γι’ αυτό και έχει στοχοποιηθεί ευρέως στη Δυτική Ευρώπη και δη στη Γαλλία που έχει απαγορεύσει τις αεροπορικές πτήσεις σε προορισμούς κοντινότερους των 500 χιλιομέτρων.
Από τα 6 στα 18 ευρώ
Η Αν Ινταλγκό εν προκειμένω ερωτά τους συμπολίτες της αν συμφωνούν οι οδηγοί SUV να πληρώσουν ωριαία χρέωση 18 ευρώ όταν σταθεύουν στα κεντρικά διαμερίσματα (arrondissements) του Παρισιού και 12 ευρώ για τα περιφερειακά. Το Δημαρχείο της γαλλικής πρωτεύουσας έχει ορίσει τα όρια βάρους για την εφαρμογή αυτών των συντελεστών χρέωσης στους 1,6 τόνους για τα θερμικά και υβριδικά οχήματα και στους 2 τόνους για τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι κάτοχοι αμιγώς ηλεκτρικών «τζιπ», δηλαδή δεν παίρνουν άφεση αμαρτιών.
Η δήμαρχος και το επιτελείο της έχουν ξεκαθαρίσει ότι σε περίπτωση υπερίσχυσης του «Ναι» οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες του Παρισιού, όσοι δηλαδή μένουν στα προάστια αλλά έχουν τις εμπορικές επιχειρήσεις ή τα γραφεία τους στο κέντρο, δεν θα επηρεαστούν. Δεν θα επηρεαστούν από την απαγόρευση και τα άτομα με αναπηρία που διαθέτουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Επίσης, θα εξακολουθήσει να ισχύει η δωρεάν στάθμευση για όλα τα οχήματα κατά τη διάρκεια της νύχτας και τις Κυριακές.
Υγεία, ασφάλεια, δημόσιος χώρος
Τρεις είναι οι λόγοι για τους οποίους η δήμαρχος θέλει να εξοστρακίσει τα μεγάλα «τζιπ» από την πόλη. «Εκτός από το περιβαλλοντικό ζήτημα και το ζήτημα υγείας των κατοίκων, η αποθάρρυνση της παρουσίας των SUV στην πρωτεύουσα με τον τριπλασιασμό των χρεώσεων στάθμευσης αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, διότι όσο μεγαλύτερο είναι το όχημα τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος ατυχήματος, ιδιαίτερα για τα παιδιά», εξήγησε η Αν Ινταλγκό.
Ο τρίτος λόγος είναι χωροταξικός: «Σκοπός μας είναι να μοιραζόμαστε καλύτερα τον δημόσιο χώρο και να φροντίζουμε να υπάρχει όσο το δυνατόν περισσότερος ελεύθερος δημόσιος χώρος». Για το δεύτερο και τον τρίτο λόγο η δήμαρχος δεν εξαιρεί από το μέτρο τα ηλεκτροκίνητα SUV που βέβαια δεν εκπέμπουν ρύπους όταν κυκλοφορούν στην πόλη.
Επτά χιλιάδες SUV
Το Παρίσι και τα προάστιά του διαθέτουν ένα τεράστιο και πολύ πυκνό δίκτυο υπόγειου σιδηροδρόμου. Επίσης διαθέτει εκτεταμένα δίκτυα ενοικίασης ποδηλάτων (Velib) με τα οποία μπορεί να μετακινηθεί κάποιος γρήγορα και φτηνά. Παρά ταύτα και παρά το ότι πρόσφατα το όριο ταχύτητας στην πόλη ορίστηκε για τα οχήματα στα μόλις 30 χλμ./ώρα, πολλοί επιλέγουν να κατέβουν στην πόλη με το ΙΧ τους. Γι’ αυτό και τα μποτιλιαρίσματα στις κεντρικές αρτηρίες εξακολουθούν να είναι καθημερινό φαινόμενο.
Σύμφωνα με το Δήμο του Παρισιού, τα θερμικά και υβριδικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως που ζυγίζουν περισσότερο από 1,6 τόνους αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% του στόλου των αυτοκινήτων στην πόλη. «Ως εκ τούτου», σημείωσε η Ινταλγκό, «αν κρίνει κανείς από τις περίπου 70.000 χρεώσεις στάθμευσης αυτοκινήτων που καταγράφονται καθημερινά στα παρκόμετρα της πόλης, υποθέτει κανείς ότι θα επηρεαστούν 7.000 SUV».
Θα αποδειχθεί, όμως, στην πράξη αποτρεπτικό το μέτρο του τριπλασιασμού της ταρίφας στάθμευσης για τα SUV; «Στη χειρότερη περίπτωση οι αυξήσεις των χρεώσεων στάθμευσης θα μπορούσαν να αποφέρουν στην πόλη επιπλέον έσοδα έως 35 εκατ. ευρώ ετησίως», είπε η ισπανικής καταγωγής δήμαρχος προσέχοντας ώστε να μην κατηγορηθεί ότι λαμβάνει «εισπρακτικά μέτρα».
Η Λυών και οι διαφωνούντες
Αν εγκριθούν τα μέτρα το Παρίσι δεν θα γίνει η πρώτη πόλη της Γαλλίας που θα «χαρατσώσει» τα SUV και εν γένει τα ογκώδη και επιβλητικά ΙΧ. Στη Λυών ο δήμαρχος Γκρεγκορί Ντουσέ (αυτός είναι στέλεχος των Οικολόγων Πρασίνων) έχει προτείνει και έχει πείσει τους συμπολίτες του να εγκρίνουν παρόμοιους περιορισμούς. Έτσι σύντομα καταργείται η ενιαία επιβολή δημοτικών τελών 20 ευρώ μηνιαίως και αντικαθίσταται με τρεις νέες «ταρίφες», 15, 30 και 45 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του οχήματος που έχει ο κάθε κάτοικος της πόλης.
Το δημοψήφισμα που έχει εξαγγείλει η δήμαρχος του της γαλλικής πρωτεύουσας έχει προκαλέσει πάντως έντονες αντιδράσεις από άλλους, διάσημους και επιδραστικούς δημοτικούς άρχοντες της πόλης. Το Παρίσι χωρίζεται σε 20 διαμερίσματα, καθένα από τα οποία έχει τον δικό του, τοπικό Δήμο και δημοτικούς άρχοντες που εκλέγονται παράλληλα με τον κεντρικό, «ομοσπονδιακό» κατά κάποιον τρόπο, Δήμο της πόλης.
Έτσι η δήμαρχος του 7ου Διαμερίσματος Ρασιντά Ντατί (παλαιά υπουργός και στενή συνεργάτιδα του πρώην προέδρου Νικολά Σαρκοζί) δηλώνει «σφόδρα αγανακτισμένη» για το δημοψήφισμα που δρομολογεί η Αν Ινταλγκό. Και ο δήμαρχος του 6ου Διαμερίσματος Ζαν-Πιέρ Λεκόκ (του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος κι αυτός) θεωρεί ότι «έτσι όπως έχει διατυπωθεί το ερώτημα του δημοψηφίσματος, το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας δεν θα είναι ένα μεγάλο μυστήριο».
«Η ασφάλεια που επικαλείται η δήμαρχος Ινταλγκό δεν είναι ένα σημαντικό θέμα όταν αναφερόμαστε στην ανάγκη αναβάθμισης του οπλισμού των ανδρών και γυναικών της Δημοτικής Αστυνομίας; Και πέραν αυτού, γιατί να μη ζητήσει από τους κατοίκους τη γνώμη τους και για τα οικονομικά της πόλης, όταν το παριζιάνικο χρέος συνεχίζει να συσσωρεύεται;», ρώτησε ο Λεκόκ καλώντας ταυτόχρονα την Αν Ινταλγκό «να σκύψει πάνω από τα προβλήματα που αφορούν άμεσα όλους τους Παριζιάνους».
Latest News
Κάγια Κάλας: Πρώιμη η χαλάρωση των κυρώσεων κατά της Συρίας
Η Κάγια Κάλας αναφέρθηκε στις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Συρία, ένα ζήτημα που απασχολεί ιδιαίτερα μετά την πτώση του καθεστώτος Άσαντ
Στήριξη από Λεπέν και την Κεντροαριστερά αναζητά ο νέος Γάλλος πρωθυπουργός
Ο Φρανσουά Μπαϊρού θα προσπαθήσει να κερδίσει τη στήριξη της Λεπέν για να περάσει τον προϋπολογισμό
Πού θα κλειδώσει το ουδέτερο επιτόκιο της ΕΚΤ - Ο εκτιμήσεις Κάζακς
Οι συζητήσεις για το ουδέτερο περιπλέκονται από το γεγονός ότι δεν μπορεί να μετρηθεί με ακρίβεια σε πραγματικό χρόνο
Σχέδιο για τόνωση των επενδύσεων με το premium «Made in Germany», προωθεί το SPD
Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς έστειλε αίτημα στο κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα ώστε να διεξαχθεί ψήφος εμπιστοσύνης τη Δευτέρα
Τα 24ωρο των κεντρικών τραπεζών - Με μπαράζ μειώσεων στα επιτόκια κλείνει το 2024
Το 2025 αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα και σηματοδοτεί στροφή στις νομισματικές πολιτικές των τραπεζών
Συνεργασία και λύσεις - Πού βρίσκεται τελικά η ευρωπαϊκή απάντηση για τη στεγαστική κρίση;
Ακριβά ενοίκια και στεγαστικά δάνεια έχουν επιδεινώσει την στεγαστική κρίση στην Ευρώπη - Τι ζητούν οι πολίτες
Έρχεται το τέλος του ΠΟΕ με τον Ντόναλντ Τραμπ;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) έτσι κι αλλιώς δεν λειτουργεί υποδειγματικά. Με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο μάλλον θα καταρρεύσει. Ποιες θα είναι οι συνέπειες;
Μάριο Μόντι: «Η Ευρώπη δεν μπορεί άλλο να παραμείνει ένα βρέφος»
Ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Μόντι μίλησε για την κρισιμότητα της επόμενης πενταετίας αλλά και για το δικαίωμα του βέτο
Στην ουρά οι τουρκικές εταιρείες για την ανοικοδόμηση της Συρίας
Πάνω από 11 δισ. δολάρια ήταν ήδη οι ζημιές σε 14 μεγάλες πόλεις και σε σημαντικούς κλάδους της οικονομίας από το 2023, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα
Θα έκανε τα πάντα για να τον... αποφύγει - Το αμερικανικό δίκτυο ABC και ο Τραμπ
Ο άλλοτε σύμβουλος του Μπιλ Κλίντον βρέθηκε στο στόχαστρο του Τραμπ και προκάλεσε μια διαμάχη με το δίκτυο ABC