Εις το πυρ το εξώτερον θέλει να εξωθήσει η δήμαρχος της γαλλικής πρωτεύουσας τα «αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου» ή SUV ή τέλος πάντων «υπερυψωμένα και συνήθως τετρακίνητα». Στις 4 Φεβρουαρίου η Αν Ινταλγκό καλεί τους Παριζιάνους να αποφανθούν με δημοψήφισμα «αν εγκρίνουν μια πολύ σημαντική αύξηση των τελών στάθμευσης των μη-κατοίκων της πόλης που εισέρχονται σ’ αυτή με αυτοκίνητα SUV ή 4Χ4».

Πρόκειται ουσιαστικά για τον τριπλασιασμό της τιμής που θα πληρώνουν στα παρκόμετρα οι κάτοχοι «υψηλών και βαρέων οχημάτων πολλαπλής χρήσης». Μιλάμε για τα αυτοκίνητα που έχουν μπει εδώ και χρόνια στο στόχαστρο των περιβαλλοντιστών εξαιτίας του υπερβολικού άνθρακα και άλλων ρύπων που εκπέμπουν. Γι’ αυτά που οι ριζοσπαστικότεροι εξ αυτών συνηθίζουν να ξεφουσκώνουν τα λάστιχα σε νυχτερινές επιδρομές που πραγματοποιούν σε δυτικοευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις – μια «ιδέα» που είχαν λανσάρει το μακρινό 2009 Σουηδοί ακτιβιστές και τα επόμενα χρόνια έγινε μόδα στο Παρίσι και σε ολόκληρη τη Γαλλία εξάλλου.

Huawei: Επένδυση στο Παρίσι για δημιουργία Κέντρου Καινοτομίας

Εξαιρούνται Παριζιάνοι και επαγγελματίες

Είναι πάντοτε κρίσιμη η διατύπωση του ερωτήματος των δημοψηφισμάτων. Και είναι αλήθεια ότι η σοσιαλίστρια δημάρχος του Παρισιού επέλεξε να πάρει σαφή θέση υπέρ του «Ναι», «στολίζοντας» με διόλου κοσμητικά επίθετα τα SUV. «Είστε υπέρ ή κατά της θέσπισης συγκεκριμένου συντελεστή χρέωσης για τη στάθμευση βαρέων, ογκωδών, ρυπογόνων αυτοκινήτων;», ρώτησε τους Παριζιάνους μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Η Ινταλγκό περιέγραψε επακριβώς αυτά που κάνουν ένα αυτοκίνητο ρυπογόνο: είναι το βάρος και ο όγκος του οχήματος, όταν είναι υπερβολικά και δυσανάλογα για τα άτομα που μπορούν να μεταφέρουν. Ένα λεωφορείο δηλαδή ρυπαίνει σαφώς περισσότερο από ένα SUV. Αλλά ως δημόσιο μέσο μαζικής μεταφοράς μεταφέρει πολύ περισσότερους επιβάτες.

Και ένα τρένο επίσης, ρυπαίνει ακόμα περισσότερο, αλλά μεταφέρει απείρως περισσότερους επιβάτες – αυτά δεν ισχύουν βέβαια για το αεροπλάνο, που θεωρείται ως το πλέον ρυπογόνο μεταφορικό μέσο, γι’ αυτό και έχει στοχοποιηθεί ευρέως στη Δυτική Ευρώπη και δη στη Γαλλία που έχει απαγορεύσει τις αεροπορικές πτήσεις σε προορισμούς κοντινότερους των 500 χιλιομέτρων.

Από τα 6 στα 18 ευρώ

Η Αν Ινταλγκό εν προκειμένω ερωτά τους συμπολίτες της αν συμφωνούν οι οδηγοί SUV να πληρώσουν ωριαία χρέωση 18 ευρώ όταν σταθεύουν στα κεντρικά διαμερίσματα (arrondissements) του Παρισιού και 12 ευρώ για τα περιφερειακά. Το Δημαρχείο της γαλλικής πρωτεύουσας έχει ορίσει τα όρια βάρους για την εφαρμογή αυτών των συντελεστών χρέωσης στους 1,6 τόνους για τα θερμικά και υβριδικά οχήματα και στους 2 τόνους για τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι κάτοχοι αμιγώς ηλεκτρικών «τζιπ», δηλαδή δεν παίρνουν άφεση αμαρτιών.

Η δήμαρχος και το επιτελείο της έχουν ξεκαθαρίσει ότι σε περίπτωση υπερίσχυσης του «Ναι» οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες του Παρισιού, όσοι δηλαδή μένουν στα προάστια αλλά έχουν τις εμπορικές επιχειρήσεις ή τα γραφεία τους στο κέντρο,  δεν θα επηρεαστούν. Δεν θα επηρεαστούν από την απαγόρευση και τα άτομα με αναπηρία που διαθέτουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Επίσης, θα εξακολουθήσει να ισχύει η δωρεάν στάθμευση για όλα τα οχήματα κατά τη διάρκεια της νύχτας και τις Κυριακές.

Υγεία, ασφάλεια, δημόσιος χώρος

Τρεις είναι οι λόγοι για τους οποίους η δήμαρχος θέλει να εξοστρακίσει τα μεγάλα «τζιπ» από την πόλη. «Εκτός από το περιβαλλοντικό ζήτημα και το ζήτημα υγείας των κατοίκων, η αποθάρρυνση της παρουσίας των SUV στην πρωτεύουσα με τον τριπλασιασμό των χρεώσεων στάθμευσης αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, διότι όσο μεγαλύτερο είναι το όχημα τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος ατυχήματος, ιδιαίτερα για τα παιδιά», εξήγησε η Αν Ινταλγκό.

Ο τρίτος λόγος είναι χωροταξικός: «Σκοπός μας είναι να μοιραζόμαστε καλύτερα τον δημόσιο χώρο και να φροντίζουμε να υπάρχει όσο το δυνατόν περισσότερος ελεύθερος δημόσιος χώρος». Για το δεύτερο και τον τρίτο λόγο η δήμαρχος δεν εξαιρεί από το μέτρο τα ηλεκτροκίνητα SUV που βέβαια δεν εκπέμπουν ρύπους όταν κυκλοφορούν στην πόλη.

Επτά χιλιάδες SUV

Το Παρίσι και τα προάστιά του διαθέτουν ένα τεράστιο και πολύ πυκνό δίκτυο υπόγειου σιδηροδρόμου. Επίσης διαθέτει εκτεταμένα δίκτυα ενοικίασης ποδηλάτων (Velib) με τα οποία μπορεί να μετακινηθεί κάποιος γρήγορα και φτηνά. Παρά ταύτα και παρά το ότι πρόσφατα το όριο ταχύτητας στην πόλη ορίστηκε για τα οχήματα στα μόλις 30 χλμ./ώρα, πολλοί επιλέγουν να κατέβουν στην πόλη με το ΙΧ τους. Γι’ αυτό και τα μποτιλιαρίσματα στις κεντρικές αρτηρίες εξακολουθούν να είναι καθημερινό φαινόμενο.

Σύμφωνα με το Δήμο του Παρισιού, τα θερμικά και υβριδικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως που ζυγίζουν περισσότερο από 1,6 τόνους αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% του στόλου των αυτοκινήτων στην πόλη. «Ως εκ τούτου», σημείωσε η Ινταλγκό, «αν κρίνει κανείς από τις περίπου 70.000 χρεώσεις στάθμευσης αυτοκινήτων που καταγράφονται καθημερινά στα παρκόμετρα της πόλης, υποθέτει κανείς ότι θα επηρεαστούν 7.000 SUV».

Θα αποδειχθεί, όμως, στην πράξη αποτρεπτικό το μέτρο του τριπλασιασμού της ταρίφας στάθμευσης για τα SUV; «Στη χειρότερη περίπτωση οι αυξήσεις των χρεώσεων στάθμευσης θα μπορούσαν να αποφέρουν στην πόλη επιπλέον έσοδα έως 35 εκατ. ευρώ ετησίως», είπε η ισπανικής καταγωγής δήμαρχος προσέχοντας ώστε να μην κατηγορηθεί ότι λαμβάνει «εισπρακτικά μέτρα».

Η Λυών και οι διαφωνούντες

Αν εγκριθούν τα μέτρα το Παρίσι δεν θα γίνει η πρώτη πόλη της Γαλλίας που θα «χαρατσώσει» τα SUV και εν γένει τα ογκώδη και επιβλητικά ΙΧ. Στη Λυών ο δήμαρχος Γκρεγκορί Ντουσέ (αυτός είναι στέλεχος των Οικολόγων Πρασίνων) έχει προτείνει και έχει πείσει τους συμπολίτες του να εγκρίνουν παρόμοιους περιορισμούς. Έτσι σύντομα καταργείται η ενιαία επιβολή δημοτικών τελών 20 ευρώ μηνιαίως και αντικαθίσταται με τρεις νέες «ταρίφες», 15, 30 και 45 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος του οχήματος που έχει ο κάθε κάτοικος της πόλης.

Το δημοψήφισμα που έχει εξαγγείλει η δήμαρχος του της γαλλικής πρωτεύουσας έχει προκαλέσει πάντως έντονες αντιδράσεις από άλλους, διάσημους και επιδραστικούς δημοτικούς άρχοντες της πόλης. Το Παρίσι χωρίζεται σε 20 διαμερίσματα, καθένα από τα οποία έχει τον δικό του, τοπικό Δήμο και δημοτικούς άρχοντες που εκλέγονται παράλληλα με τον κεντρικό, «ομοσπονδιακό» κατά κάποιον τρόπο, Δήμο της πόλης.

Έτσι η δήμαρχος του 7ου Διαμερίσματος Ρασιντά Ντατί (παλαιά υπουργός και στενή συνεργάτιδα του πρώην προέδρου Νικολά Σαρκοζί) δηλώνει «σφόδρα αγανακτισμένη» για το δημοψήφισμα που δρομολογεί η Αν Ινταλγκό. Και ο δήμαρχος του 6ου Διαμερίσματος Ζαν-Πιέρ Λεκόκ (του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος κι αυτός) θεωρεί ότι «έτσι όπως έχει διατυπωθεί το ερώτημα του δημοψηφίσματος, το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας δεν θα είναι ένα μεγάλο μυστήριο».

«Η ασφάλεια που επικαλείται η δήμαρχος Ινταλγκό δεν είναι ένα σημαντικό θέμα όταν αναφερόμαστε στην ανάγκη αναβάθμισης του οπλισμού των ανδρών και γυναικών της Δημοτικής Αστυνομίας; Και πέραν αυτού, γιατί να μη ζητήσει από τους κατοίκους τη γνώμη τους και για τα οικονομικά της πόλης, όταν το παριζιάνικο χρέος συνεχίζει να συσσωρεύεται;», ρώτησε ο Λεκόκ καλώντας ταυτόχρονα την Αν Ινταλγκό «να σκύψει πάνω από τα προβλήματα που αφορούν άμεσα όλους τους Παριζιάνους».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Tesla: Πόσο άτρωτο είναι το Cybertruck μπροστά στην άμμο, το χιόνι και τις ανακλήσεις
Διεθνή |

Άμμος, χιόνι και ανακλήσεις - Πόσο άτρωτο είναι το Cybertruck της Tesla

Για τον Ίλον Μασκ, ο μοναδικός σχεδιασμός του αυτοκινήτου δημιουργούσε τεράστια προβλήματα με την κλιμάκωση της παραγωγής - Δεν είναι τυχαίο πως σχολίασε: «Σκάψαμε τον δικό μας τάφο με το Cybertruck»