Πισωγύρισμα για τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων στις πλατφόρμες συνιστά η κατάρρευση της ευρωπαϊκής συμφωνία για ψηφιακές πλατφόρμες τύπου Uber και Volt που ήταν «κλεισμένη» από την προηγούμενη εβδομάδα.
Με επικεφαλής τη Γαλλία και αρκετά άλλα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) να ακολουθούν απορρίφθηκε η προτεινόμενη ευρωπαϊκή οδηγία για τη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών όσων εργάζονται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας με πρόσχημα ότι ήταν διαφορετική από το σχέδιο κειμένου που συμφωνήθηκε από τα κράτη μέλη τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους.
Delivery: Έρχονται τα πάνω κάτω – Η συμφωνία που αλλάζει το καθεστώς 5,5 εκατ. εργαζομένων
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη συμφώνησαν στις 13 Δεκεμβρίου σε μια μεταρρύθμιση που θα μπορούσε να είναι η πρώτη παγκοσμίως που θα κάλυπτε τους όρους για τους εργαζόμενους σε πλατφόρμες.
Το σχέδιο νόμου ανέφερε ότι οι αυτοαπασχολούμενοι εργαζόμενοι σε ψηφιακές πλατφόρμες θα μπορούσαν να επαναταξινομηθούν ως επίσημοι εργαζόμενοι και, ως εκ τούτου, να έχουν πρόσβαση σε βασικά εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα.
Οι χώρες που συντάχθηκαν με τη Γαλλία
Σύμφωνα με τη γαλλική Le Monde: H Γαλλία, με την υποστήριξη της Τσεχικής Δημοκρατίας, της Φινλανδίας, της Ελλάδας, της Ουγγαρίας, της Ιρλανδίας, της Λετονίας, της Λιθουανίας και της Σουηδίας, δήλωσε ότι δεν μπορεί να υποστηρίξει το συμφωνηθέν κείμενο. Για την έγκριση του απαιτείται ειδική πλειοψηφία 15 εκ των 27 κρατών μελών της ΕΕ, που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 65% του πληθυσμού του μπλοκ.
Την Τετάρτη, ο υπουργός Εργασίας της Γαλλίας Ολιβιέ Ντισόπ τάχθηκε κατά της συμφωνίας, λέγοντας στους νομοθέτες στη γαλλική Γερουσία ότι δεν «σεβόταν» την προηγούμενη λεπτή ισορροπία που βρήκαν μεταξύ τους οι υπουργοί της ΕΕ τον Ιούνιο.
«Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι δεν διαθέτουμε την απαραίτητη ειδική πλειοψηφία για να καταλήξουμε σε συμφωνία σχετικά με αυτόν τον σημαντικό φάκελο», δήλωσε εκπρόσωπος της ισπανικής προεδρίας.
«Ως εκ τούτου, αποφασίσαμε να μην υποβάλουμε το κείμενο σε επίσημη ψηφοφορία στην COREPER (συνεδρίαση του πρέσβη) και να το παραδώσουμε στην επερχόμενη βελγική Προεδρία για να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις, για τις οποίες τους ευχόμαστε καλή τύχη», πρόσθεσε.
Το λόμπι των πολυεθνικών
Η οδηγία παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Δεκέμβριο του 2021 και προκάλεσε αντιδράσεις. Σύμφωνα με το Euronews, μια έκθεση που κυκλοφόρησε πέρυσι από το Παρατηρητήριο της Εταιρικής Ευρώπης διαπίστωσε ότι εταιρείες όπως η Uber, η Deliveroo, η Bolt και η Wolt αύξησαν ραγδαία τις δαπάνες τους στις Βρυξέλλες για να επηρεάσουν τη διαμόρφωση του νόμου. Οι εταιρείες αυτές αντιμετωπίζουν την προοπτική διόγκωσης του κόστους, εάν τα εκατομμύρια των αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων που χρησιμοποιούν επαναταξινομηθούν και αποκτήσουν πρόσβαση σε εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα, όπως ο κατώτατος μισθός, οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, τα όρια του χρόνου εργασίας, η ασφάλιση υγείας, η άδεια ασθενείας, τα επιδόματα ανεργίας και οι συντάξεις γήρατος.
Η Ελιζαμπέτα Γκουαλμίνι, Ιταλίδα ευρωβουλευτής των Σοσιαλιστών που ηγήθηκε της σύνταξης του νομοσχεδίου, δεν έκρυψε τον προβληματισμό της.
«Δεν καταλαβαίνουμε γιατί η Γαλλία θα έπρεπε να είναι εναντίον 30 εκατομμυρίων εργαζομένων, οι οποίοι πρόκειται να γίνουν 45 εκατομμύρια τα επόμενα 10 χρόνια», είπε στο POLITICO πριν από τις συζητήσεις που κατέληξαν άδοξα.
«Ο φόβος μου είναι ότι τελικά τα λόμπι και οι πολυεθνικές έχουν κάνει τη δουλειά τους», πρόσθεσε απογοητευμένη.
Βάσει της συμφωνίας, οι εργαζόμενοι τεκμαίρεται νομικά ότι είναι μισθωτοί εργαζόμενοι ψηφιακής πλατφόρμας (και όχι αυτοαπασχολούμενοι) εάν η σχέση τους με την πλατφόρμα πληροί τουλάχιστον δύο από τους πέντε δείκτες που ορίζει η οδηγία.
Οι δείκτες αυτοί περιλαμβάνουν:
- ανώτατα όρια στην αμοιβή που μπορούν να λαμβάνουν οι εργαζόμενοι
- εποπτεία της απόδοσής τους, μεταξύ άλλων με ηλεκτρονικά μέσα
- έλεγχο της κατανομής ή της ανάθεσης καθηκόντων
- έλεγχο των συνθηκών εργασίας και περιορισμούς στην επιλογή του ωραρίου εργασίας
- περιορισμούς της ελευθερίας τους να οργανώνουν την εργασία τους και κανόνες σχετικά με την εμφάνιση ή τη συμπεριφορά τους
Πηγή:in.gr
Latest News
«Πράσινο φως» για το deal των 16,5 δισ. δολ. στα φάρμακα αδυνατίσματος ανάμεσα σε Novo Holdings και Catalent
Η «προίκα» της συμφωνίας της Novo Holding με την Catalent είναι τρία εργοστάσια σε Ιταλία, Βέλγιο και Ηνωμένες Πολιτείες
Αμερικανικό δικαστήριο απορρίπτει αίτημα της TikTok - Η «κλεψύδρα» τελειώνει στις 19/1
Σύμφωνα με το νόμο το TikTok θα απαγορευτεί εκτός αν η κινεζική ByteDance το εκποιήσει μέχρι τις 19 Ιανουαρίου
Παγκόσμια Τράπεζα και ΔΝΤ εγκαταλείπουν τα φτωχά κράτη - Ακόμα και οι διασώσεις γίνονται... ακριβές
Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει μείνει πίσω πλέον από την Κίνα που εμφανίζεται ως ο πιο γενναιόδωρος δανειστής στον αναπτυσσόμενο κόσμο
Τέλος οι προσλήψεις στην Klarna, τον λόγο έχει η... τεχνητή νοημοσύνη
O CEO της Klarna θεωρεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουν οι άνθρωποι στην εταιρεία
Baykar: Συμφωνίες εξαγωγής UAV με 34 χώρες για την τουρκική βιομηχανία
Το 2023, το 90% των εσόδων της Baykar προήλθε από τις ξένες αγορές - Οι εξαγωγές της εταιρείας έφρασαν τα 1,8 δισ. δολάρια
«Μαχαιριά« της Moody’s στον φιλόδοξο Μπαϊρού - Τι εκτιμά η DW
Η μείωση του δημόσιου χρέους αποτελεί «στόχο ζωής» για τον Μπαϊρού, αλλά και ο Moody's μάλλον δεν πιστεύει ότι θα την επιτύχει άμεσα
Βρετανία: H Ριβς μιλά για επανεκκίνηση των σχέσεων με την ΕΕ
Επαγγελματιες απο διάφορους τομείς στη Βρετανία ελπίζουν ότι η προσπάθεια της κυβέρνησης θα οδηγήσει σε καλύτερες συνθήκες το εμπόριο με την ΕΕ
Τραμπ: Εξετάζει την ιδιωτικοποίηση του αμερικανικού Ταχυδρομείου
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Washington Post
Βιομηχανική παραγωγή: Σταθερή στην ευρωζώνη τον Οκτώβριο - Αύξηση 0,3% στην ΕΕ
Σε σύγκριση με το Σεπτέμβριο του 2024 η βιομηχανική παραγωγή παρέμεινε σταθερή στη ζώνη του ευρώ
Ιταλία: Πρέπει να αποτελέσει βασικό μέρος των σχεδίων της Stellantis
Η Ρώμη ελπίζει να διορθώσει τις τεταμένες σχέσεις της με την Stellantis