Τις ευοίωνες προοπτικές που αναδύονται για την Ελλάδα από την αποτελεσματική αξιοποίηση του ορυκτού της πλούτου, την ώρα που η οικολογική μετάβαση τίθεται επιτακτικά στο τραπέζι, αναδεικνύει, μιλώντας στον ot.gr, ο Κωνσταντίνος Γιαζιτζόγλου, Πρόεδρος ΔΣ στον Σύνδεσμο Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΩΕΛΛΑΣ ΑΜΜΑΕ.

ΣΜΕ: Ο εξορυκτικός κλάδος σε Ελλάδα και ΕΕ συρρικνώνεται

Ο κ. Γιαζιτζόγλου αναφέρεται και στα αγκάθια που πληγώνουν τον κλάδο όπως το ιλιγγιώδες ενεργειακό κόστος και η τεράστια δυσκολία εύρεσης εργαζομένων ενώ σκιαγραφώντας την μεγάλη εικόνα κάνει λόγο για κεφαλαιώδη σφάλματα της ΕΕ που επιφέρουν πλήγματα στην ανταγωνιστικότητα της εξορυκτικής βιομηχανίας.

«Δραματικές συνέπειες από την έλλειψη στρατηγικής της ΕΕ»

«Η χώρα μας διαθέτει αξιόλογα κοιτάσματα διαφόρων ορυκτών πρώτων υλών. Ανεξάρτητα από το αν ορισμένες από αυτές χαρακτηρίζονται ως κρίσιμες, για το σύνολο τους υπάρχει σαφές οικονομικό και γεωπολιτικό ενδιαφέρον. Για να προχωρήσουμε στην αξιοποίησή τους πρέπει καταρχήν να ολοκληρωθούν κάποια στάδια γεωλογικής έρευνας.  Ο Σύνδεσμος μας συνεργάζεται στενά με το Υπουργείο και την ΕΑΓΜΕ για να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατό οι απαιτούμενες γεωλογικές μελέτες. Παράλληλα υπάρχει εκπεφρασμένη πολιτική βούληση, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την απλοποίηση και την επιτάχυνση του συστήματος αδειοδοτήσεων των εξορυκτικών έργων», επισημαίνει.

«Δεν θα πρέπει όμως να μας διαφεύγει ότι η πλέον κρίσιμη παράμετρος για την υλοποίηση μιας επένδυσης είναι η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της, η οποία  επηρεάζεται κυρίως από αποφάσεις που λαμβάνονται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Στον τομέα αυτό, ο συντονισμός των στρατηγικών και η εκτίμηση των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των διαφόρων πολιτικών, δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι το δυνατό σημείο της ΕΕ. Σε μια χρονική περίοδο που άλλα κράτη ή ομάδες κρατών  λαμβάνουν τις αποφάσεις τους με τελείως διαφορετικά κριτήρια, η κακή εκτίμηση των συνεπειών μιας πολιτικής μπορεί να έχει δραματικές συνέπειες, όπως συνειδητοποιήσαμε πρόσφατα με το παράδειγμα του φυσικού αερίου», τονίζει.

Λείπουν εργαζόμενοι

Ταυτόχρονα, στέκεται και στην έλλειψη εργατικού δυναμικού. «Η Ελλάδα έχει την τύχη να έχει αξιόλογους  επιστήμονες για να καλύψει τις ανάγκες του κλάδου,  έχει όμως σοβαρότατο έλλειμμα εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού. Τα σύγχρονα εξορυκτικά μηχανήματα απαιτούν χειριστές με καλό επίπεδο γενικής παιδείας και σημαντική εξειδίκευση σε ειδικές δεξιότητες. Δυστυχώς στην Ελλάδα έχουμε έλλειψη κατάλληλων εκπαιδευτικών δομών για τις συγκεκριμένες ειδικότητες. Ο ΣΜΕ βρίσκεται σε επαφές με την Πολιτεία προκειμένου να καλυφθούν τα κενά αυτά. Σε κάθε περίπτωση αυτή τη στιγμή υπάρχει σοβαρή έλλειψη σε εξειδικευμένους χειριστές για τα σύγχρονα εξορυκτικά μηχανήματα», υποστηρίζει.

Αμφίβολο αν μπορεί να ανταποκριθεί ο πλανήτης

«Η πράσινη μετάβαση προϋποθέτει μεν την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, αλλά ταυτόχρονα απαιτεί και  την αλλαγή και του καταναλωτικού μοντέλου. Για το νέο παραγωγικό μοντέλο οι πρώτες ύλες είναι εξαιρετικά κρίσιμες. Η αλλαγή στον τρόπο παραγωγής ενέργειας απαιτεί αντικατάσταση σχεδόν του συνόλου του σήμερα χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού. Είτε μιλάμε για κεντρικά συστήματα παραγωγής και διανομής ενέργειας ( πχ εργοστάσια ηλεκτρικής ενέργειας),  είτε για τοπικές εγκαταστάσεις (πχ  κινητήρες οχημάτων, συστήματα κεντρικής θέρμανσης), ο εξοπλισμός που χρησιμοποιούμε σήμερα θεωρείται ανεπαρκής για να διασφαλίσει περιβαλλοντική βιωσιμότητα στο μέλλον», επισημαίνει, κρούοντας καμπανάκι κινδύνου καθώς «μιλάμε για μία πολύ μεγάλη ανάγκη για νέες πρώτες ύλες,  προκειμένου να παραχθούν τα μηχανήματα που θα αντικαταστήσουν τις σημερινές τεχνολογίες». Συνεπώς, «η δυνατότητα του εξορυκτικού κλάδου σε παγκόσμια κλίμακα να ανταποκριθεί σε αυτά τα επίπεδα της ζήτησης είναι συζητήσιμη. Τα διάφορα σενάρια για την πράσινη μετάβαση, ανάλογα με την έκταση εφαρμογής αλλά και τον τύπο της τεχνολογίας που θα επιλεγεί, σε πολλές περιπτώσεις οδηγούν σε εκρηκτικές αυξήσεις της ζήτησης ορισμένων ορυκτών, τις οποίες δεν είναι βέβαιον ότι διαθέτει ο πλανήτης μας και πολύ περισσότερο ότι θα ήταν βιώσιμο να της καταναλώσουμε».

Δυνατά χαρτιά μεταλλεύματα, βιομηχανικά ορυκτά

Σύμφωνα με τον κ. Γιαζιτζόγλου, σε ό,τι αφορά τα μεταλλεύματα και τα βιομηχανικά ορυκτά, η ζήτηση καθορίζεται από τις διεθνείς τιμές ενώ η ανταγωνιστικότητα εξαρτάται από γεωπολιτικές, οικονομικές αλλά και ρυθμιστικές παρεμβάσεις, κυρίως σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι προοπτικές σήμερα είναι θετικές, με μοναδικό στοιχείο ανησυχίας  το παράλογα ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα.

Τα αδρανή υλικά απευθύνονται σχεδόν κατά 100 % στην εγχώρια οικοδομική δραστηριότητα. Σε αυτό τον τομέα οι ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές, καθώς παρατηρείται μια αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας, σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες έργων.

Το ελληνικό μάρμαρο, το οποίο διακρίνεται σε παγκόσμια κλίμακα, εξαρτάται κυρίως από τις οικοδομικές δραστηριότητες στην μέση Ανατολή και στην Ασία. Η Ασία και κυρίως η Κίνα, είχε σοβαρή επιβράδυνση τα τελευταία χρόνια, αλλά δείχνει πλέον σημάδια σταθεροποίησης.

Τέλος, τα ενεργειακά ορυκτά ακολουθούν τις διεθνείς τάσεις για τα ορυκτά καύσιμα, οι οποίες δεν είναι ιδιαίτερα θετικές τα τελευταία χρόνια.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Πύργος Πειραιάς: Λαμβάνει πιστοποίηση LEED Platinum – Ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στην Ελλάδα
Επιχειρήσεις |

Ο Πύργος Πειραιά λαμβάνει πιστοποίηση LEED Platinum - Ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στην Ελλάδα

Ο Πύργος Πειραιά υπερβαίνει κατά τρεις βαθμίδες τις ενεργειακές απαιτήσεις της ελληνικής νομοθεσίας για υφιστάμενα κτήρια και κατατάσσεται στην κατηγορία A+, σύμφωνα με το πρότυπο ΚΕΝΑΚ

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Green |

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση

Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»