Ο αμερικανός μεγιστάνας του σχιστόλιθου, Χάρολντ Χαμ, ηγείται των προσπαθειών να προσελκύσει μια όλο και πιο δύσπιστη νεότερη γενιά στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Οι κλιματικές ανησυχίες και η εργασιακή ανασφάλεια επηρεάζουν την ελκυστικότητα της βιομηχανίας για πτυχιούχους και ειδικευμένους εμπόρους. Και αυτή η επιφύλαξη -για κάποιους «ζήτημα ηθικής»- είναι περισσότερο εμφανής στην GenZ.

«Θα χρησιμοποιήσουμε πετρέλαιο για τα επόμενα 50 χρόνια και φυσικό αέριο «καθαρής καύσης» πιθανώς για τα επόμενα 100 ή 150 χρόνια. . . θέλουμε να συμμετέχει σε αυτό και η επόμενη γενιά των gamechangers», είπε ο επιχειρηματίας, ο οποίος πρόσφατα δώρισε 50 εκατομμύρια δολάρια για την ίδρυση του Ινστιτούτου Χαμ για την Αμερικανική Ενέργεια στο Πανεπιστήμιο της Οκλαχόμα.

Εδώ και δύο δεκαετίες ο 78χρονος πρωτοστάτησε στην «επανάσταση του σχιστόλιθου» που έχει μετατρέψει τις ΗΠΑ στον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο.

Όμως, καθώς η «μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα» κερδίζει έδαφος, ο ίδιος και άλλοι ηγέτες του κλάδου έχουν στρέψει την προσοχή τους στην μεγάλη πτώση που παρατηρείται σε Ευρώπη και ΗΠΑ στη ζήτηση για σχολές μηχανικών πετρελαίων και συναφών μαθημάτων.

Όπως υπογραμμίζουν οι Financial Times, το Ινστιτούτο Hamm αποτελεί μία, από έναν αυξανόμενο αριθμό πρωτοβουλιών που στοχεύουν να διαλύσουν τις αρνητικές αντιλήψεις για τον κλάδο.

Υποτροφίες και κίνητρα

Το 2022, η ExxonMobil δώρισε 16,4 εκατομμύρια δολάρια σε πανεπιστήμια και κολέγια σε όλο τον κόσμο και η Chevron βοήθησε στη δημιουργία ενός προγράμματος ετοιμότητας για θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ που ονομάζεται SkillsReady για την προετοιμασία και την προσέλκυση εργαζομένων στους τομείς του πετρελαίου και του φυσικού αερίου .

Οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου Shell και BP προσφέρουν υποτροφίες και προγράμματα μαθητείας για να προσελκύσουν περισσότερους νέους στον κλάδο. Η Shell έχει επίσης ηγηθεί των προσπαθειών σε πλατφόρμες δημοφιλείς στους νέους όπως το TikTok και το Twitch για την προώθηση των παραδοσιακών προϊόντων τους.

Big Oil: Επιστρατεύουν τους TikTokers για να προσεγγίσουν τους 40άρηδες

Η μεγάλη πρόκληση

Ωστόσο, αντιμετωπίζουν όμως μια τρομερή πρόκληση. Σύμφωνα με τους FT, που επικαλούνται τα στοιχεία μελέτης του Lloyd Heinze, ομότιμου καθηγητή στο Texas Tech University, οι προπτυχιακές εγγραφές σε μαθήματα μηχανικής πετρελαιοειδών κυρίως στις ΗΠΑ μειώθηκαν από 7.046 το 2019 σε 3.911 πέρυσι.

Μάλιστα, ορισμένα κολέγια στις ΗΠΑ και την Ευρώπη έχουν απορρίψει τα μαθήματα που επικεντρώνονται στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο από τα προγράμματα σπουδών τους, ενώ άλλα αναδιαρθρώνουν τα μαθήματα για να συμπεριλάβουν την πράσινη ενέργεια.

Αντιδράσεις

Οι αυξημένες ανησυχίες του κοινού για την κλιματική αλλαγή προκαλούν αντιδράσεις κατά των βιομηχανιών πετρελαίου και φυσικού αερίου σε ορισμένες πανεπιστημιουπόλεις, ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Τον Νοέμβριο, το Swansea έγινε το έβδομο πανεπιστήμιο του Ηνωμένου Βασιλείου που απαγόρευσε τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων να συμμετέχουν σε εκθέσεις καριέρας.

Τα μέλη της Εταιρείας Μηχανικών Πετρελαίου, ενός βιομηχανικού ομίλου, μειώθηκαν παγκοσμίως από 168.125 το 2015 σε 119.120 το 2022, ενώ η μέση ηλικία των επαγγελματιών μελών έχει αυξηθεί στα 48 έτη, από 45 έτη.

«[Στους μαθητές] ειπώθηκε εδώ και πολύ καιρό ότι το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο εξαφανίζονται και ανησυχούν για τη μακροπρόθεσμη σταδιοδρομία τους», σχολιάζει η Τζένιφερ Μίσκιμινς, επικεφαλής μηχανικής πετρελαίου στο Colorado School of Mines.

Και πρόσθεσε ότι η έλλειψη δεξιοτήτων έχει ήδη αντίκτυπο με αρκετές εταιρείες να δηλώνουν ότι δεν πετυχαίνουν τους «στόχους προσλήψεων».

Ελλείψεις δεξιοτήτων

Ανησυχίες σχετικά με τις ελλείψεις δεξιοτήτων εμφανίζονται στο πλαίσιο της παραγωγής ρεκόρ και της έκρηξης των συγχωνεύσεων και εξαγορών στις ΗΠΑ, όπου οι εταιρείες προβλέπουν ισχυρή ζήτηση ορυκτών καυσίμων για δεκαετίες. Ορισμένοι ειδικοί προβλέπουν ότι οι επιχειρήσεις θα χρειαστεί να αναθεωρήσουν τα μοντέλα πρόσληψης εάν θέλουν να συνεχίσουν να αντλούν πετρέλαιο και να επιδιώκουν νέες ευκαιρίες, όπως η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα.

Οι υψηλές τιμές του πετρελαίου, όπως αυτές που καταγράφηκαν το 2022, όταν το αργό πετρέλαιο κορυφώθηκε σε περισσότερα από 130 δολάρια το βαρέλι, συνήθως οδηγούν σε μια έκρηξη εγγραφών για μαθήματα μηχανικής πετρελαίου στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον Heinze. Ωστόσο, πλέον καταγράφεται μια «αποσύνδεση» μεταξύ των τιμών του πετρελαίου και των εγγραφών.

Οι ειδικευμένοι επαγγελματίες, όπως οι συγκολλητές, οι εργάτες εξέδρας και οι χειριστές βαρέος εξοπλισμού που είναι απαραίτητοι για τη διατήρηση της ροής του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, είναι επίσης σε έλλειψη.

Παγκόσμιο πρόβλημα

Η έλλειψη δεξιοτήτων είναι παγκόσμιο πρόβλημα. Στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχουν ανησυχίες για ελλείψεις σε γεωτρήσεις και γεωεπιστήμες καθώς και για επαγγέλματα όπως οι συγκολλητές.

«Δεν θα ξεμείνουμε από πετρέλαιο, θα ξεμείνουμε από ανθρώπους για να τρέξουν τα περιουσιακά στοιχεία για την παραγωγή του πετρελαίου», υπογράμμισε χαρακτηριστικά Κεν Περέιρα, διευθύνων σύμβουλος της Hibiscus Petroleum, μιας Μαλαισιανής παραγωγού πετρελαίου και φυσικού αερίου που κέρδισε πρόσφατα άδεια στη Βόρεια Θάλασσα.

Ο ίδιος υποστήριξε ότι η γήρανση του εργατικού δυναμικού και των πολύ λίγων νεοεισερχόμενων θα πλήξει τη βιομηχανία σε περίπου μια δεκαετία.

Λιγότερες προσλήψεις θα επιβραδύνουν επίσης την ανάπτυξη τεχνολογιών όπως η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα, η οποία απαιτεί υπαλλήλους με παρόμοιες δεξιότητες, σύμφωνα με την Katy Heidenreich, διευθύντρια εφοδιαστικής αλυσίδας και ανθρώπων στο βρετανικό εμπορικό οργανισμό Offshore Energies UK.

«Υπάρχει ένας μειούμενος αριθμός πανεπιστημίων που προσφέρουν αυτά τα μαθήματα και αυτό είναι ένας τομέας πραγματικής ανησυχίας», πρόσθεσε.

Χτίζοντας ένα «πράσινο» προφίλ

Μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου συνεργάζονται με «διαμορφωτές γνώμης» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και με εταιρείες δημοσίων σχέσεων, με το αζημίωτο,  που τις βοηθούν να στοχεύουν στους Millennials (τους σημερινούς 4οάρηδες) αλλά και νεότερες γενιές, προκειμένου να χτίσουν ένα πιο «πράσινο» και πιο αξιόπιστο προφίλ. Και πληρώνουν εκατομμύρια δολάρια.

Η συνεργασία με τους influencers

Το πώς λειτουργεί αυτή η «ιδιότυπη συνεργασία» μεταξύ Big Oil και social media, αναλύει ο εκπρόσωπος της Shell, Κέρτις Σμιθ:  « Πολλοί δεν γνωρίζουν ότι επενδύουμε επίσης, δισεκατομμύρια σε λύσεις και προϊόντα χαμηλών εκπομπών άνθρακα για την υποστήριξη μιας ισορροπημένης ενεργειακής μετάβασης. Η ενημέρωση των πελατών για αυτά τα προϊόντα μέσω διαφήμισης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας τρόπος που επιδιώκουμε επιχειρηματική απόδοση και ένα έγκυρο μέρος των δραστηριοτήτων μας μάρκετινγκ».

Από την πλευρά της Τζούλι Κινγκ, εκπρόσωπος της ExxonMobil, δηλώνει στο Busines Insider ότι «η ExxonMobil, όπως πολλές εταιρείες, συνεργάζεται με διαμορφωτές γνώμες για να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές σχετικά με τα πλήρη οφέλη του προγράμματος επιβράβευσης »,.

Στο «παιχνίδι» οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων

Αλλά οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου δεν λειτουργούν μόνες. Η Edelman, μια εταιρεία δημοσίων σχέσεων, συνεργάζεται με τη Shell για βοήθησε στην προώθηση της εταιρείας στους Μillennials και σε νεότερο κοινό.

«Η εταιρεία ανέθεσε στην Edelman να δώσει στους Millennials έναν λόγο να συνδεθούν συναισθηματικά με τη δέσμευση της Shell για ένα βιώσιμο μέλλον. Χρειαζόμασταν να ξεχάσουν τις προκαταλήψεις τους για τις Big Oil και να σκεφτούν διαφορετικά τη Shell» γράφει η Edelman στον ιστότοπό της.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια