Σε ανοδικούς ρυθμούς κινήθηκαν πέρυσι οι υπερπόντιες πωλήσεις αυτοκινήτων από την Κίνα – σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που ξεπέρασε την Ιαπωνία ως τον μεγαλύτερο εξαγωγέα αυτοκινήτων στον κόσμο.

Έτσι, ενώ η Κίνα έχει αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στα ηλεκτρικά οχήματα, η εξέλιξη αυτή αποτελεί μια τεκτονική μετατόπιση για την παγκόσμια βιομηχανία, με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο να αποτελούν τον κύριο μοχλό της αύξησης, με τη ζήτηση να αυξάνεται ιδιαίτερα στη Ρωσία.

Βιομηχανία: Ποιες χώρες συνδέουν τις αγορές ΗΠΑ – Κίνας

Σύμφωνα με την Wall Street Journal, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εκμεταλλεύτηκαν το κενό που άφησε στη χώρα η αποχώρηση των δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, πουλώντας τουλάχιστον πέντε φορές περισσότερα οχήματα πέρυσι από τα 160.000 του 2022, σύμφωνα με την China Passenger Car Association (Ένωση Επιβατηγών Αυτοκινήτων Κίνας).

Η Ένωση εκτίμησε την Τρίτη ότι 5,26 εκατομμύρια οχήματα κατασκευασμένα στην Κίνα κατευθύνθηκαν σε αγορές του εξωτερικού κατά την περσινή χρονιά και δήλωσε ότι αυτό θα είναι πιθανότατα σχεδόν ένα εκατομμύριο περισσότερα από ό,τι οι εξαγωγές αυτοκινήτων made in Japan. Η Ιαπωνία απέστειλε μόλις τέσσερα εκατομμύρια οχήματα στο εξωτερικό κατά τους πρώτους 11 μήνες του 2023, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της χώρας.

Η εξαγωγή αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο σε αγορές όπως η Ρωσία και το Μεξικό, όπου η ζήτηση παραμένει ανθεκτική για τέτοια οχήματα, έχει βοηθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που άργησαν να «καβαλήσουν το κύμα» της ηλεκτροκίνησης στην Κίνα και προσπαθούν να διαχειριστούν την πλεονάζουσα παραγωγή στα εργοστάσιά τους εκεί.

Η ανησυχία για μια πιθανή πλημμύρα κινεζικών οχημάτων από εταιρείες με πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στην Κίνα έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια σε μεγάλες αγορές αυτοκινήτων. Οι Η.Π.Α. αποκλείουν σε μεγάλο βαθμό τις κινεζικές εισαγωγές με απαγορευτικούς δασμούς, ενώ οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίασαν τον Σεπτέμβριο μια έρευνα κατά των επιδοτήσεων με επίκεντρο τα χαμηλού κόστους ηλεκτρικά οχήματα made in China, την ίδια στιγμή που το Πεκίνο την κατήγγειλε ως προστατευτική.

Επόμενο κύμα εξαγωγών

Το επόμενο κύμα εξαγωγών της Κίνας είναι πιθανό να περιλαμβάνει περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα όπως και υβριδικά. Όπως τονίζει η Wall Street Journal, οι κατασκευαστές τέτοιων οχημάτων είδαν επίσης αύξηση των αποστολών στο εξωτερικό πέρυσι, γεγονός που τους ενθάρρυνε να σχεδιάσουν να παρόμοιες κινήσεις όχι μόνο για ενίσχυση της εξωστρέφειας και για την επόμενη χρονιά, αλλά και επειδή η εγχώρια αγορά έχει σημάδια επιβράδυνσης, παράλληλα με τη μείωση των κυβερνητικών επιδοτήσεων.

Η κινεζική BYD, η οποία εκτόπισε την Tesla από την πρώτη θέση των μεγαλύτερων πωλητών ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο κατά το τελευταίο τρίμηνο, είδε τις πωλήσεις της στο εξωτερικό να κάνουν άλμα σχεδόν πέντε φορές (!) και να φτάνουν τις 242.000 το 2023. Επόμενο βήμα, η επέκταση των εκθεσιακών χώρων σε όλη την Ευρώπη, όπου στρέφει το ενδιαφέρον της για περισσότερες πωλήσεις φέτος.

Οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες με εργοστάσια στην Κίνα επιδιώκουν επίσης να εξάγουν οχήματα που κατασκευάζονται εκεί. Η Volkswagen για πρώτη φορά θα στείλει τα κατασκευασμένα στην Κίνα οχήματά της στο εξωτερικό, αποστέλλοντας έως και 60.000 Cupra και Tavascan EV coupes στην Ευρώπη φέτος.

Η Ford, η οποία έχει χάσει σημαντικά μερίδια αγοράς από τους κινέζους κατασκευαστές EV, δήλωσε ότι διεύρυνε τις εξαγωγές της από την Κίνα σε 100.000 πέρυσι.

Κινεζική αντεπίθεση

Συνολικά, οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων εγχώρια και στο εξωτερικό έφθασαν στο ρεκόρ των 25,5 εκατομμυρίων πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών. Η εγχώρια αγορά της Κίνας επέστρεψε στην ισχυρότερη ανάπτυξη των τελευταίων ετών, ωθούμενη από τις αυξήσεις στα ηλεκτρικά οχήματα, παρά την επιβράδυνση της δυναμικής που παρατηρήθηκε.

Η άνοδος της Κίνας ως το νέο κέντρο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας αντιπροσωπεύει μια νίκη για τις βιομηχανικές πολιτικές του Πεκίνου, μετά από παρόμοια επιτεύγματα στους ηλιακούς συλλέκτες και τις μπαταρίες.

Παρά το γεγονός πως η Κίνα είναι εδώ και καιρό η μεγαλύτερη αγορά και κέντρο παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσμο, η ανάπτυξη καθοδηγούνταν από τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι τα τελευταία χρόνια, όταν οι εγχώριες μάρκες «αγκάλιασαν» τα ηλεκτρικά οχήματα και τα υβριδικά, καθώς το κράτος χρηματοδοτούσε τις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιδοτούσε τις πωλήσεις.

Κατά την τελευταία τριετία μάλιστα ξεπέρασε τους επί μακρόν κυρίαρχους αντιπάλους της, την Ιαπωνία, τη Γερμανία και τη Νότια Κορέα.

Η ρωσική αγορά

Στη Ρωσία, οι κινεζικές μάρκες έχουν γεμίσει εκθεσιακούς χώρους και εργοστάσια που είχαν μείνει κενά από τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές, ιαπωνικές και κορεατικές μάρκες αυτοκινήτων.

Εν μέσω της σύγκρουσης με την Ουκρανία, η Ρωσία εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει περίπου τα 800.000 από τα 2 εκατομμύρια περισσότερα οχήματα που εξήγαγε η Κίνα πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία του γενικού γραμματέα της Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών της Κίνας, Cui Dongshu.

Έτσι εξηγείται εξάλλου και το γεγονός πως η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Chery αποδείχθηκε ο κορυφαίος εξαγωγέας αυτοκινήτων πέρυσι χάρη σε μια έκρηξη πωλήσεων στους Ρώσους, διοχετεύοντας συνολικά περισσότερα από 900.000 αυτοκίνητα στο εξωτερικό, εξήγησε ο Cui. «Πρόκειται για μεγέθη που ξεπερνούν αυτά της Tesla και της BYD», πρόσθεσε στη Wall Street Journal.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή