Με προσδοκίες ξεκίνησαν χθες οι χειμερινές εκπτώσεις. Ο εμπορικός κόσμος τοποθετηθεί ψηλά τον πήχη, περιμένοντας έσοδα άνω των 6 δισ. ευρώ στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου του έτους. Η αισιοδοξία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη θετική ψυχολογία των καταναλωτών, στις αυξήσεις των μισθών, κυρίως των δημοσίων υπαλλήλων αλλά και στις γενναίες εκπτώσεις που φτάνουν έως και 70% σε κάποιες κατηγορίες.

Χειμερινές εκπτώσεις: Πρεμιέρα σήμερα – Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά

Η πρώτη ημέρα, -αν και δεν προσφέρεται για συμπεράσματα- κύλησε ικανοποιητικά, κυρίως στους μεγάλους εμπορικούς δρόμους των αστικών κέντρων. Ειδικά στην Ερμού, υπάρχουν πληροφορίες που ήθελαν κάποια καταστήματα μεγάλων αλυσίδων πως παρατηρήθηκε υψηλή επισκεψιμότητα.

Παρότι έχει προηγηθεί μια έντονη περίοδος, όπου η κατανάλωση κυριολεκτικά… απογειώνεται με καύσιμο και τον «δώρο Χριστουγέννων» που εξακολουθούν να λαμβάνουν οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, οι επιχειρηματίες θεωρούν πως θα πετύχουν τον στόχο τους να γεμίσουν τα ταμεία πριν έρθει το… νεκρό διάστημα του Μαρτίου. Λίγο πριν το Πάσχα όπου παραδοσιακά, η αγορά κινείται στο… ρελαντί.

Καταλυτικό ρόλο θα παίξουν οι καιρικές συνθήκες, οι οποίες θα κρίνουν και το ύψος των εκπτώσεων αλλά και την ανάγκη για… ξεστοκάρισμα στα χειμερινά είδη ένδυσης.

Ωστόσο, το ερώτημα που αιωρείται είναι κατά πόσον τα μικρότερα και μεμονωμένα καταστήματα, που δεν είναι ενταγμένα σε κάποιο μεγάλο δίκτυο θα καταφέρουν να «κλέψουν» μερίδιο της πίτας. Και εάν μπορέσουν να επωφεληθούν από την καταναλωτική φρενίτιδα της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Τα malls και οι πολυεθνικές

Τα εμπορικά κέντρα και οι επώνυμες αλυσίδες ειδικά στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης εκτιμάται πως θα είναι για μία ακόμη φορά οι μεγάλοι κερδισμένοι και θα καρπωθούν τη μερίδα του λέοντος. Πέρα από δελεαστικές εκπτώσεις και την πλούσια ποικιλία, τα πολυεθνικά brands έχουν παρουσία στους περισσότερους εμπορικούς δρόμους. Και «σύμμαχο» το marketing, το οποίο χρησιμοποιούν για να προσελκύσουν το δυναμικότερο κομμάτι των καταναλωτών τους νέους και τις γυναίκες.

Η συγκέντρωση του εμπορίου σε λίγα και πιο εύρωστα σχήματα άλλωστε έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια. Ο αποκαλούμενος και «θάνατος του εμποράκου» επιταχύνθηκε στη διάρκεια των Μνημονίων, όταν τα εισοδήματα των νοικοκυριών… βυθίστηκαν από τις βίαιες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις αλλά και την έκρηξη των απολύσεων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ανθρώπων της αγοράς, ο τζίρος των μεγάλων καταλάμβανε μέχρι πριν την πανδημία το 10% με 15% και τώρα έχει εκτοξευθεί σε επίπεδα άνω του 20%.

Σε αυτό, λέγεται πως συνέβαλε και η έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης, η οποία δυσκόλεψε την προσπάθειά των μικρότερων εμπόρων να επεκταθούν και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί σε τιμές και προσφορές.

Κλειδί η διαφοροποίηση

Η μικρή επιχειρηματικότητα ωστόσο, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς μπορεί να αντέξει στον ισχυρό ανταγωνισμό των πολυεθνικών, εάν καταφέρει και διαφοροποιηθεί και να είναι ευέλικτοι ως προς τις τιμές και των προσωπικών σχέσεων. Να μπορέσει να πουλήσει κάτι διαφορετικό στους καταναλωτές που δεν μπορούν να το βρουν στους «συστημικούς παίκτες». Αποστολή όχι εύκολη, αλλά εξαιρετικά απαιτητική.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία