![Ερυθρά Θάλασσα: Η κρίση βάζει φωτιά στα κόστη [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/orange-black-loaded-container-ship-harbour-1.jpg)
Προϋποθέσεις για νέες αυξήσεις στις τιμές καταναλωτικών προϊόντων και για καθυστερήσεις της άφιξής τους στα ράφια των καταστημάτων δημιουργεί η αναγκαστική παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας από πολλές ναυτιλιακές εταιρείες.
Σε αυτές βρίσκονται και μερικοί από τους μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) στον κόσμο.
Ερυθρά Θάλασσα: Μειωμένος κατά 90% ο αριθμός διερχόμενων containerships
Μεγάλοι εισαγωγείς στην Ευρώπη που χρησιμοποιούν τεράστια εμπορικά λιμάνια όπως αυτό στο Ρότερνταμ και τη Γένοβα για να παραλάβουν προϊόντα από την Κίνα, αλλά και εισαγωγείς στις ΗΠΑ που παραλαμβάνουν σε λιμάνια όπως η Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες αρχίζουν να κάθονται ξανά σε αναμμένα κάρβουνα. Μαζί τους και οι καταναλωτές οι οποίοι βλέπουν ότι σαν να μην έφτανε ο υψηλός πληθωρισμός που δημιουργήθηκε μετά το άνοιγμα της οικονομίας από την πανδημία και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, τώρα οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα αλλάζουν ξανά τα δεδομένα –προς το χειρότερο για την τσέπη τους. Η νέα κρίση ανακατεύει ξανά την τράπουλα στους παγκόσμιους ναύλους και αλλάζει τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης πολλών προϊόντων.
Αναδρομολογήσεις εμπορευμάτων αξίας 200 δισ. δολαρίων
Είναι ενδεικτικό ότι οι δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές στον κόσμο που ειδικεύονται σε μεταφορές κοντέινερ έχουν αλλάξει ρότα αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα για λόγους ασφαλείας. Από τις αρχές του Δεκεμβρίου που ξεκίνησαν οι επιθέσεις εκεί, οι ναυτιλιακές φέρονται να έχουν αναδρομολογήσει τη μεταφορά εμπορευμάτων αξίας περίπου 200 δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία σου συγκέντρωσε η Wall Street Journal.
Με τα εμπορεύματα αυτά να μην διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων ή των φόβων για επιθέσεις, οι εναλλακτικές δεν είναι πολλές αφού τα πλοία που συνδέουν τους παραγωγούς της Ασίας -και ειδικά της Κίνας- με τους χονδρεμπόρους της Ευρώπης και των ΗΠΑ, αναγκάζονται να κάνουν το διάπλου της Αφρικής. Αυτό συνεπάγεται το ανάλογο κόστος, με τις τιμές μεταφοράς κάθε στάνταρντ κοντέινερ μήκους 40 ποδών (περίπου 12 μέτρων) να εμφανίζεται αυξημένο έως και 115% σε εβδομαδιαία βάση, σύμφωνα με την εξειδικευμένη εταιρεία στον κλάδο των ναύλων Drewry Supply Chain Advisors.
Κλειδί η Διώρυγα του Σουέζ
Η Διώρυγα του Σουέζ έχει τεράστια σημασία για το παγκόσμιο εμπόριο αφού χρησιμοποιείται για τη μεταφορά του 35% περίπου των εμπορευματοκιβωτίων σε παγκόσμιο επίπεδο. Πολύ μεγάλο μέρος από τα φορτία αυτά προορίζεται για την Ευρώπη. Επίσης χρησιμοποιείται για τη μεταφορά του 30% επί του συνόλου των φορτίων που προορίζονται για την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, για λιμάνια όπως η Νέα Υόρκη, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας διαχείρισης κινδύνων εφοδιαστικής αλυσίδας Everstream Analytics τα οποία παρουσίασε η WSJ.
Αυξήσεις έως 115% σε εβδομαδιαία βάση στις τιμές μεταφοράς κοντέινερ
Ειδικά τις τελευταίες μέρες τα ναύλα έχουν πάρει φωτιά. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Drewry Supply Chain Advisors, η τιμή για τη μεταφορά κάθε κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ευρώπης, έχει εκτοξευτεί στα 3.570 περίπου δολάρια (τιμές 4 Ιανουαρίου 2024), από 1.660 δολάρια που ήταν στις 21 Δεκεμβρίου του 2023 και 1.440 δολάρια περίπου στις 14 Δεκεμβρίου 2023. Αντίστοιχα οι τιμές μεταφοράς από τη Σαγκάη στη Γένοβα, το έτερο τεράστιο ευρωπαϊκό λιμάνι για εμπορεύματα, έχουν αγγίξει τα 4.180 δολάρια από περίπου 1.955 και 1.700 δολάρια αντίστοιχα.
Καθυστερήσεις και στη Διώρυγα του Παναμά
Την ίδια ώρα, εκτός από προβλήματα στις διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν δημιουργηθεί και στη Διώρυγα του Παναμά, έστω και για διαφορετικούς λόγους. Εκεί η χαμηλή στάθμη των λιμνών, λόγω της κλιματικής αλλαγής, που τροφοδοτούν την κυκλοφορία στη διώρυγα έχει προκαλέσει πολυήμερες καθυστερήσεις στις διελεύσεις, εντείνοντας το πρόβλημα των μεταφορών.


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα