Σχεδόν μια δεκαετία αφότου η πρακτική των βραχυχρόνιων μισθώσεων μέσω πλατφορμών -όπως η Airbnb– σάρωσε την Νέα Υόρκη, οι αρχές στη γνωστή και ως «Μεγάλο Μήλο» μεγαλούπολη αποφάσισαν να λάβουν δραστικά μέτρα, προτού… η αγορά ακινήτων της «σαπίσει» εντελώς.

Airbnb: To Παρίσι παίρνει μέτρα για να περιορίσει τις παράνομες μισθώσεις

Με το βλέμμα λοιπόν στην επιδεινούμενη στεγαστική κρίση -εξαιτίας της ολοένα και μεγαλύτερης έλλειψης καταλυμμάτων μακροχρόνιας μίσθωσης, της αύξησης των τιμών στην αγορά ακινήτων και των επιτοκών- επέβαλαν από το περασμένο φθινόπωρο αυστηρότερους κανονισμούς.

Έτσι οι εκμισθωτές τέτοιων καταλυμάτων υποχρεούνται να εγγράφονται στα σχετικά μητρώα και να έχουν εξασφαλίσει σχετική άδεια, με την καταβολή των αναλογούντων τελών. Αυτή διατίθεται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, που υποτίθεται ότι ισχύουν εδώ και χρόνια. Θεωρητικά επιτρέπονται μόνο εάν ο εκμισθωτής είναι παρών στο κατάλυμα για διαμονές μικρότερης διάρκειας των 30 ημερών. Τίθεται επίσης μέγιστο όριο για δύο μισθωτές ανά κατάλυμα.

Για την εισπράξουν τις σχετικές προμήθειες, οι πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων οφείλουν να επαληθεύουν ότι ο εκάστοτε εκμισθωτής διαθέτει την υποχρεωτική άδεια. Σε διαφορετική περίπτωση, απειλούνται αμφότεροι με πρόστιμα για παράνομες συναλλαγές. Στην περίπτωση των πλατφορμών, μπορεί να φτάσουν τα 1.500 δολάρια ανά περίπτωση.

Αυτά, ενώ τα καθαρά έσοδα μόνο της Airbnb για το 2022 στη Νέα Υόρκη έφτασαν τα 85 εκατομμύρια δολάρια.

Καθώς οικοδεσπότες και επισκέπτες προσπαθούν να προσαρμοστούν τους νέους κανονισμούς στην αμερικανική μεγαλούπολη, μεγάλο ερώτημα παραμένει εάν και πώς αυτοί θα μειώσουν την έλλειψη στέγης. Το διακύβευμα της επόμενης ημέρας από την αυστηροποίηση των κανονισμών για τη βραχυχρόνια μίσθωση «θολώνουν» οι  ενδείξεις δημιουργίας μιας εναλλακτικής «σκιώδους» αγοράς.

Μπορεί εξάλλου οι τιμές σε πλατφόρμες όπως η Airbnb να αυξάνονταν με την πάροδο του χρόνου, παρέμεναν ωστόσο σε γενικές γραμμές πιο ανταγωνιστές από αυτές αντίστοιχης κατηγορίας ξενοδοχείων. Και δη μεταπανδημικά.

Στρίβειν διά… εναλλακτικών

Τις πρώτες εβδομάδες της εφαρμογής των νέων κανονισμών υπολογίζεται ότι περίπου το 80% των οικημάτων που προσφέρονται προς βραχυχρόνια μίσθωση μέσω του Airbnb στη Νέα Υόρκη «εξαφανίστηκαν» από την πλατφόρμα.

Το μεγαλύτερο πλήγμα εκτιμάται ότι έχουν δεχθεί ιδιοκτήτες μικρών περιουσιών, παρά μεγάλες εταιρείες εκμετάλλευσης ακινήτων που έχουν «εισβάλει» πια και σε αυτήν την αγορά.

Για όσους φερ’ ειπείν νοίκιαζαν τα σπίτια τους όταν έλειπαν τα Σαββατοκύριακα, προκειμένου να ενισχύσουν το μηνιαίο εισόδημά τους, ή είχαν επενδύσει σε δεύτερες κατοικίες ως επένδυση, τα περιθώρια έγιναν ασφυκτικά στενά. Εάν ωστόσο αναζητήσει κανείς εναλλακτικές προσωρινής διαμονής στην αμερικανική μεγαλούπολη, εκτός των σχετικών πλατφορμών και του παραδοσιακού κλάδου φιλοξενίας, θα διαπιστώσει ότι αυτές κάθε άλλο παρά έχουν εκλείψει. Υπάρχουν πολλές καταχωρήσεις βραχυχρόνιας μίσθωσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αφορούν από πολυτελή διαμερίσματα, μέχρι πιο… ταπεινές υπενοικιάσεις. Η συνήθης συνοδευτική φράση είναι για «ευέλικτη διαμονή». Σε γνωστούς ιστότοπους αγγελιών, η σχετική λίστα είναι μακρά.

Ορισμένοι εκμισθωτές μάλιστα προβάλλουν, εν είδει διαφήμισης, ακόμη και τις καλές αξιολογήσεις που είχαν στο Airbnb. Ειδικοί της αγοράς ακινήτων υπογραμμίζουν πάντως τα μειονεκτήματα σε αυτή την οιονεί νέα «σκιώδη» αγορά. Αν και προσφέρονται για παράδειγμα διάφορες παροχές, από υπηρεσία καθαρισμού μέχρι δωρεάν Wi-Fi, δεν υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής δυσαρεστημένων ή εξαπατημένων πελατών.

Ορισμένες αναρτήσεις περιλαμβάνουν έναν σύνδεσμο σε ιστότοπο για απευθείας κρατήσεις, χωρίς όμως επαληθευμένη μέθοδο πληρωμής.Οι διαφορές είναι δυσδιάκριτες για πολλούς υποψήφιους μισθωτές. «Υπέροχο Airbnb!», αναφέρει στο σχόλιό του ένας επισκέπτης.

Εν αναμονή μακροπρόθεσμων οφελειών

Στο φόντο της αυστηροποίησης των κανονισμών για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στη Νέα Υόρκη είναι η έλλειψη διαμερισμάτων για μακροχρόνια ενοικίαση και η συνεπαγόμενη εκτόξευση των ενοικίων.

Με τη νέα πολιτική, οι αρχές ελπίζουν ότι θα αυξηθεί το κτιριακό απόθεμα για αυτή τη χρήση και, κατ’ επέκταση, ότι θα μειωθούν μακροπρόθεσμα οι πιέσεις στην τοπική αγορά κατοικίας.

Στην «πόλη που ποτέ δεν κοιμάται», ωστόσο, η ζήτηση ξεπερνά κατά πολύ την προσφορά. Κι αυτή δεν είναι μόνον από τους κατοίκους, αλλά και τις ορδές των τουριστών.

Υπολογίζονται ότι περί τα 66 εκατομμύρια τουριστών επισκέπτονται τη Νέα Υόρκη ετησίως. Γεγονός που την κατέτασσε μέχρι πρότινος στις πιο δημοφιλείς στην πλατφόρμα Airbnb πόλεις διεθνώς, μαζί με το Τόκιο και το Παρίσι.

Τώρα, υπό το νέο νομικό πλαίσιο, όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων στρέφονται ξανά στις μακροχρόνιες μισθώσεις. Υπολογίζεται ότι στο πρώτο τετράμηνο εφαρμογής των νέων μέτρων έχουν ήδη αυξηθεί κατά 37%. Παραμένει ωστόσο αμφίβολο εάν οι ρυθμοί αυτοί θα παραμείνουν, καθώς εκκρεμούν ακόμη πολλά αιτήματα αδειοδότησης βραχυχρόνιας μίσθωσης καταλυμάτων στη Νέα Υόρκη.

Αναφέρεται ότι παραμένει σε εκκρεμότητα τουλάχιστον το 40%. Αυτά, ενώ πολλοί εκμισθωτές έχουν παραβλέψει αυτή τη διαδικασία, στρεφόμενοι σε άλλες «εναλλακτικές», λιγότερο ελεγχόμενες προσώρας αγορές. Όσο για τις πιέσεις στα ενοίκια; Παραμένει άλλο ένα αναπάντητο ερώτημα εάν, πόσο και πότε θα αμβλυνθούν.

Πολλοί ιδιοκτήτες διαμερισμάτων είχαν υποστεί σημαντικό κόστος για ανακαινίσεις, επίπλωση και εξοπλισμό. Η αρχική τάση δείχνει να είναι ότι προσπαθούν να βγάλουν τα σπασμένα, όπως και όπου μπορούν. Σε μια γειτονιά του νότιου Μπρούκλιν, για παράδειγμα, μια ισόγεια γκαρσονιέρα -που μέχρι πρότινος ήταν στο Airbnb- διατίθεται τώρα για μακροχρόνια μίσθωση. Σύμφωνα με την καταχώριση, είναι πρόσφατα ανακαινισμένη, χωρίς όμως κουζίνα. Έχει μόνο μίνι-ψυγείο και φούρνο μικροκυμάτων.

Η αναγραφόμενη τιμή ενοικίασης είναι 3.500 δολάρια. Το μήνα…

Πηγή:in.gr

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Adidas: Κοντράρει τη Nike στη μάχη για την Gen Z
Διεθνή |

Σκληρό πόκερ για την Gen Z - Πώς η Adidas κοντράρει τη Nike στη μάχη για την κατάκτησή της

Φαίνεται πως η ανάπτυξη της Adidas ξεπερνάει αυτήν της Nike για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια το 2024 - αυτό σημαίνει ότι το γερμανικό sports brand θα παραμεινει για μερικά ακόμη χρόνια στην κορυφή