Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία, αναγκάζουν τις επιχειρήσεις να αναζητήσουν άλλες οδούς προκειμένου να φτάσουν με ασφάλεια τα προϊόντα στον προορισμό τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, μια ισραηλινή startup λογισμικού και μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο είναι μεταξύ εκείνων που για πρώτη φορά ανοίγουν εμπορικούς δρόμους μέσα από την καρδιά της Μέσης Ανατολής, για να παρακάμψουν την Ερυθρά.

Η Trucknet Enterprise στέλνει αγαθά όπως τρόφιμα, πλαστικά, χημικά, ηλεκτρικά είδη, από λιμάνια των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και του Μπαχρέιν, μέσω της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας, στο Ισραήλ και στην Ευρώπη, δήλωσε στο Bloomberg ο CEO της εταιρείας, Hanan Fridman.

Ερυθρά Θάλασσα: Κατακόρυφη μείωση της κυκλοφορίας τάνκερ

Η Hapag-Lloyd AG, η Νο 5 ναυτιλιακή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, θέλει να συνδέσει το Jebel Ali του Ντουμπάι και δύο λιμάνια της ανατολικής Σαουδικής Αραβίας με την Τζέντα στη δυτική ακτή. Μια άλλη επιλογή είναι η σύνδεση του Jebel Ali με το λιμάνι της Ιορδανίας.

Τα δρομολόγια προσφέρουν μια άμεση λύση σε αποστολές που προσπαθούν να αποφύγουν την καυτή ζώνη των Χούθι γύρω από το στενό Bab el-Mandeb στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, όπου μήνες επιθέσεων με πυραύλους και drone ανάγκασαν πολλά εμπορικά πλοία να εκτρέψουν τα φορτία γύρω από την Αφρική προσθέτοντας κόστος και χρόνο.

Διατάραξε τις κρίσιμες εμπορικές ροές, αύξησε το κόστος των ναύλων και ο αντίκτυπος αρχίζει να περνά στην παγκόσμια οικονομία.

Οι εταιρείες αναγκάστηκαν να αναζητήσουν φιλόδοξες εναλλακτικές. Η διαδρομή της Trucknet δεν έχει επιχειρηθεί στο παρελθόν σε ευρεία εμπορική κλίμακα λόγω των τεταμένων σχέσεων μεταξύ του Ισραήλ και των αραβικών χωρών.

Ενώ οι Συμφωνίες του Αβραάμ που υπεγράφησαν πριν από τρία χρόνια μεταξύ ΗΑΕ-Μπαχρέιν-Ισραήλ χαλάρωσαν τους δεσμούς,  οι προσπάθειες εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και του Τελ Αβίβ διακόπηκαν με τον πόλεμο στη Γάζα.

Τις τελευταίες εβδομάδες, όμως, η Trucknet Enterprise, όπως είπε ο CEO της εταιρείας, έχει στείλει φορτία με φορτηγά από την Ινδία, την Ταϊλάνδη, τη Νότια Κορέα και την Κίνα. Οι αποστολές, δε, με προορισμό την Ασία κινούνται αντίστοιχα προς την αντίθετη κατεύθυνση, συμβάλλοντας στη μείωση του συνολικού κόστους.

Είναι βιώσιμη η διαδρομή;

Η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της διαδρομής, ωστόσο, θα εξαρτηθεί από τη σταθερότητα στην περιοχή.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι ότι οι όγκοι που μπορούν να μεταφέρουν τα φορτηγά είναι πολύ μικρότεροι από αυτούς που μεταφέρονται με πλοία. Ωστόσο, η χερσαία διαδρομή παραμένει μια καλή εναλλακτική λύση για ορισμένα αγαθά, είπε ο Fridman.

Ο εκπρόσωπος της Hapag-Lloyd, Nils Haupt, αναγνώρισε ότι οι προγραμματισμένες συνδέσεις της είναι μια βραχυπρόθεσμη λύση για τους φορτωτές που διακινούν περιορισμένη ποσότητα φορτίου – «όχι χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια», όπως είπε χαρακτηριστικά. Η χερσαία γέφυρα δεν είναι ούτε γρήγορη ούτε εύκολη, εξήγησε, αλλά μπορεί να συμβάλει στην τόνωση της ροής του εμπορίου μέσω λιμανιών στην περιοχή, όπως η Τζέντα που είναι ουσιαστικά αποκομμένα από τους συνήθεις δεσμούς τους με την παγκόσμια οικονομία.

Η διαδρομή από το λιμάνι Jebel Ali στην εμπορική πύλη του Ισραήλ στη Χάιφα διαρκεί περίπου τρεις έως τέσσερις ημέρες σε σύγκριση με ένα ταξίδι 10 ημερών ή περισσότερο γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

«Η χερσαία γέφυρα, ενώ μεταφέρει μια όχι ασήμαντη ποσότητα διακινούμενων προϊόντων, θα παραμείνει μια εξειδικευμένη λύση για αποστολές ειδικά στο Ισραήλ», εκτιμά ο Chris Rogers, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας εφοδιαστικής αλυσίδας της S&P Global.

Γενική πρόβα;

Τα νέα δρομολόγια μπορεί επίσης να χρησιμεύσουν ως δοκιμαστική λειτουργία για τον πολύ μεγαλύτερο Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η πρόοδος στο υποστηριζόμενο από τις ΗΠΑ σχέδιο, που ανακοινώθηκε στη σύνοδο κορυφής της G20 στην Ινδία πέρυσι, σταμάτησε, όπως ήταν επόμενο, μετά την έναρξη του πολέμου.

Αλλά υπάρχουν πολλά εμπόδια. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ και άλλοι προσπάθησαν εδώ και καιρό να προωθήσουν εμπορικούς και οικονομικούς δεσμούς σε όλη τη Μέση Ανατολή ως τρόπο να κατευνάσουν τους ανταγωνισμούς.

«Τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (σ.σ.:  Μπαχρέιν, Κουβέιτ, Ομάν, Κατάρ, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) μπορεί να διστάζουν να προωθήσουν τη διαδρομή καθώς οι Χούθι δεν έχουν απειλήσει ακόμη τα θαλάσσια περιουσιακά στοιχεία των ΗΑΕ ή της Σαουδικής Αραβίας», γράφουν οι αναλυτές της S&P Global στο ερευνητικό τους σημείωμα. «Μια οδική διαδρομή μέσω της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας θα αύξανε επίσης τους κινδύνους διασυνοριακών επιθέσεων σε φορτία, από μαχητές που εδρεύουν στο Ιράκ ή στη Συρία που είναι ευθυγραμμισμένοι με το Ιράν».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή