Σε ένα ψυχρό υπόστεγο στη Βόρεια Ιρλανδία, ο συνιδρυτής της Ulster Aviation Society Ray Burrows ερευνά επιμελώς ανακαινισμένα αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένου ενός κομψού μαύρου τζετ Sherpa, ενός boxy Short 330 και ενός κατασκοπευτικού αεροπλάνου Canberra – όλα αναπτύχθηκαν στο εργοστάσιο Short Brothers στο Μπέλφαστ, σύμφωνα με τους FT.

American Airlines: Προχωρά σε αγορά νέων αεροπλάνων

Αναπόσπαστο μέρος της κατασκευαστικής ιστορίας της περιοχής όπως το κοντινό ναυπηγείο Harland & Wolff που κατασκεύασε τον Τιτανικό, το εργοστάσιο Shorts ανήκει στην Spirit AeroSystems, βασικό προμηθευτή της Airbus.

Αλλά το μέλλον της είναι τώρα στον αέρα λόγω των δυσκολιών της Boeing, η οποία παλεύει με μια κρίση σχετικά με το αεροσκάφος 737 Max μετά την έκρηξη του πάνελ στον αέρα τον Ιανουάριο και δύο θανατηφόρες συντριβές τα τελευταία χρόνια. Ο αμερικανικός κατασκευαστής αεροσκαφών δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι βρίσκεται σε συνομιλίες για να αγοράσει πίσω την Spirit σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την απόσχισή της, καθώς επιδιώκει να βελτιώσει τις ποιοτικές διαδικασίες της.

Αυτό δημιουργεί ένα δίλημμα για την Airbus. Η Spirit προμηθεύει την κύρια άτρακτο του Max στις ΗΠΑ και η Boeing αντιπροσωπεύει σχεδόν τα δύο τρίτα των δραστηριοτήτων της, αλλά το εργοστάσιο του Μπέλφαστ κατασκευάζει φτερά και μεσαία τμήματα ατράκτου για τα επιβατικά αεροσκάφη A220 του ευρωπαϊκού ομίλου, σύμφωνα με τους FT.

Εάν η Boeing και η Spirit καταλήξουν σε συμφωνία, η Airbus θα μπορούσε να αναγκαστεί να αγοράσει το ζημιογόνο εργοστάσιο Shorts. Αλλά έχει ήδη μια μεγάλη επιχείρηση στο Ηνωμένο Βασίλειο που χτίζει τα φτερά για τα μεγαλύτερα εμπορικά αεροδιαστημικά προγράμματά της και οι αναλυτές πιστεύουν ότι δεν θα είναι πρόθυμη να προσθέσει άλλη.

Όλα λάθος για την Boeing

Η αβεβαιότητα που θολώνει το εργοστάσιο του Μπέλφαστ είναι μια ακούσια συνέπεια της κίνησης της Boeing να αναιρέσει την άτυχη απόσχιση των δραστηριοτήτων της στη Wichita το 2005 στον καναδικό όμιλο ιδιωτικών κεφαλαίων Onex, ο οποίος εισήγαγε την εταιρεία ως Spirit ένα χρόνο αργότερα.

Η Boeing ήλπιζε ότι η απόσχιση θα οδηγούσε σε χαμηλότερο κόστος προμηθειών και θα τη βοηθούσε να απολύσει τους συνδικαλισμένους εργαζόμενους, αλλά η Spirit έχει υποφέρει από μονόπλευρα συμβόλαια με τον πρώην ιδιοκτήτη και κύριο πελάτη της, καθώς και από ποιοτικές αποτυχίες στην κατασκευή της.

Ο Rob Stallard, αναλυτής της Vertical Research Partners, δήλωσε ότι η πιθανή αντιστροφή ήταν «μέρος ενός πολύ μεγαλύτερου ζητήματος». Η Boeing, είπε, «έχει περάσει τα τελευταία 20 χρόνια προσπαθώντας να σφυρηλατήσει την αλυσίδα εφοδιασμού. Όλα έχουν να κάνουν με το σφυροκόπημα των προμηθευτών στην τιμή και στους συμβατικούς όρους».

Τα τελευταία δύο χρόνια μετά την πανδημία Covid, πρόσθεσε, είχαν δείξει ότι η αλυσίδα εφοδιασμού αεροδιαστημικής δεν ήταν τόσο «ισχυρή και ανθεκτική» όσο πίστευαν οι κύριοι κατασκευαστές και ενώ η επαναφορά της Spirit στο εσωτερικό θα σήμαινε υψηλότερο κόστος, ήταν ίσως ένα σημάδι ότι η Boeing παραδεχόταν μερικά από τα λάθη του παρελθόντος.

Yπαρξιακός προμηθευτής

Ακόμη και αν η Boeing επαναφέρει την Spirit, δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα ότι η Airbus θα αγοράσει το εργοστάσιο του Μπέλφαστ.

«Η Spirit είναι ένας υπαρξιακός προμηθευτής της Boeing. Δεν είναι για την Airbus – το A220 αντιπροσωπεύει μόνο περίπου το 7% των ετήσιων εσόδων εμπορικών αεροσκαφών της εταιρείας», δήλωσε ο Tusa. «Η αξία της επιχείρησης [Spirit] της Βόρειας Ιρλανδίας είναι λίγο πολύ αυτή που αποφασίζει να πληρώσει η Airbus. Ελέγχουν πλήρως τον όγκο του και οποιαδήποτε μελλοντική κερδοφορία».

Ο Burrows, ο οποίος ξεκίνησε την επαγγελματική του ζωή στο εργοστάσιο του Μπέλφαστ πριν από σχεδόν 60 χρόνια σε ηλικία 16 ετών και τώρα διατηρεί vintage αεροπλάνα Shorts ανάμεσα σε μια σειρά άλλων αεροσκαφών, είπε ότι μπορούσε ακόμα να μυρίσει το λάδι και το γράσο στο πάτωμα του καταστήματος από την εποχή του εκεί τις δεκαετίες του 1960 και του 1970.

Σε μια περιοχή γνωστή για τρεις βαριές βιομηχανίες – ναυπηγική, μηχανική και λινά – η επιχείρηση της Spirit στο Μπέλφαστ αποτελεί μέρος του ιστού της Βόρειας Ιρλανδίας, σύμφωνα με τους FT.

«Είναι ένας από τους κύριους εργοδότες από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο», είπε. «Δεν έχει σημασία σε ποιον ανήκει, αρκεί να διατηρούν την επιχείρηση αεροσκαφών».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή