Όσοι μπαίνουν για πρώτη φορά στο αεροπλάνο σκέφτονται πώς είναι δυνατόν να λειτουργούν οι τουαλέτες, να είναι ζεστό το φαγητό και να υπάρχει Wi-fi στα 40.000 πόδια; Οι απαντήσεις είναι πιο απλές από ό,τι νομίζεις. Τα αεροπλάνα έχουν μια «κρυφή» επιστήμη για τις καθημερινές λειτουργίες που λαμβάνουν χώρα μέσα σε αυτά.
Πώς λειτουργούν οι τουαλέτες στον ουρανό
Η χρήση νερού για το καζανάκι των τουαλετών των αεροπλάνων δεν είναι εφικτή λόγω των περιορισμών βάρους των αεροσκαφών. Κανένα πρόβλημα εδώ – τα αεροπλάνα χρησιμοποιούν αέρα. Το τυπικό σύστημα εκκένωσης χρησιμοποιεί διαφορική πίεση αέρα για να αδειάσει τη λεκάνη, ένα σχέδιο που κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τον James Kemper το 1975. Οι δεξαμενές αποβλήτων – όπου καταλήγουν όλα όσα φεύγουν από την τουαλέτα – βρίσκονται συνήθως στο πίσω μέρος του αεροπλάνου, συχνά και στο μπροστινό.
Πώς οι υψηλές θερμοκρασίες βαραίνουν τα αεροπλάνα στην απογείωση
Όταν πατάτε το κουμπί για το καζανάκι, ανοίγει μια βαλβίδα στο κάτω μέρος της λεκάνης της τουαλέτας, η οποία τη συνδέει με έναν σωλήνα. Αυτός ο σωλήνας – και η δεξαμενή αποβλήτων – βρίσκονται υπό πίεση, επομένως το άνοιγμα της βαλβίδας δημιουργεί κενό που απορροφά ό,τι βρίσκεται στη λεκάνη.
Οι λεκάνες της τουαλέτας είναι επικαλυμμένες με τεφλόν, έτσι ώστε τίποτε να μην «κολλάει» στην επιφάνεια και η διαφορική πίεση καθαρίζει τα πάντα πολύ γρήγορα. Φυσικά, μια δεξαμενή που έχει γεμίσει πρέπει να αδειάσει – και αυτό γίνεται με οχήματα εξυπηρέτησης που την αδειάζουν και μεταφέρουν το περιεχόμενό της για επεξεργασία στο χώρο του αεροδρομίου. Πρόκειται για μια καλοκουρδισμένη διαδικασία με 50 χρόνια ιστορίας.
Ζεστά γεύματα
Η προετοιμασία του φαγητού για να σερβιριστεί σε ένα αεροπλάνο είναι μια πολύπλοκη διαδικασία με αυστηρούς κανονισμούς υγιεινής που πρέπει να τηρούνται. Τα πιάτα προετοιμάζονται από εταιρείες τροφοδοσίας που συνήθως εδρεύουν στο αεροδρόμιο, πριν φορτωθούν στο αεροσκάφος. Μέχρι εδώ, καλά. Σκεφτείτε όμως ότι στη συνέχεια θα πρέπει εκατοντάδες γεύματα να ζεσταθούν ταυτόχρονα. Ενώ στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, όπου τα γεύματα συχνά καταψύχονται, το πράγμα γίνεται ακόμη πιο δύσκολο.
Οι περισσότεροι φούρνοι αεροπλάνων μπορούν να χρησιμοποιήσουν είτε συναγωγή είτε ατμό για τη θέρμανση, και χωράνε μέχρι 40 ή 50 γεύματα ταυτόχρονα. Οι φούρνοι μένουν εκτός λειτουργίας κατά τη διάρκεια της απογείωσης, καθώς το αεροσκάφος χρειάζεται όλη τη διαθέσιμη ισχύ από τους κινητήρες και υπάρχει κίνδυνος υπερφόρτωσης του ηλεκτρικού συστήματος. Οι ψύκτες και οι καταψύκτες λειτουργούν σε διαφορετικό κύκλωμα και δεν σβήνουν ποτέ. Ευτυχώς, γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγούσε σε τροφικές δηλητηριάσεις.
Το καυτό νερό
Έχετε ακούσει ποτέ τη συμβουλή να μην πίνετε τσάι ή καφέ σε αεροπλάνο; Το μη εμφιαλωμένο νερό προέρχεται από μια δεξαμενή κρύου νερού επί του αεροσκάφους, η οποία παρέχει νερό για ολόκληρο το αεροπλάνο, από τις τουαλέτες μέχρι τις κουζίνες. Παρά τη συμβουλή να αποφεύγεται ο καφές, το τσάι και ο πάγος, οι ειδικοί διαβεβαιώνουν ότι το ζεστό νερό έχει θερμανθεί σε σημείο που σκοτώνει τα περισσότερα βακτήρια. Επίσης, το νερό περνά από επεξεργασία, όπως υπεριώδες φως, πριν προστεθεί στη δεξαμενή.
Wi-Fi στον αέρα
Πολλοί θεωρούμε την πρόσβαση στο διαδίκτυο δεδομένη στην καθημερινή μας ζωή. Αλλά πόσο εύκολο είναι να διατηρηθεί μια σύνδεση καθώς πετάτε στον ουρανό με 800 χιλιόμετρα/ώρα; «Είναι πολύ εύκολη τεχνολογία – έχετε μια κεραία που βρίσκεται στην κορυφή του αεροσκάφους και στρέφεται συνεχώς προς τους δορυφόρους, σε αυτό που ονομάζεται γεωστατικό τόξο», λέει ο Don Buchman, γενικός διευθυντής της Viasat, η οποία παρέχει Wi-Fi για σχεδόν 10.000 πτήσεις την ημέρα με ταχύτητα έως και περίπου 100 MBps.
Οι δορυφόροι αυτοί βρίσκονται 36.000 χιλιόμετρα πάνω από τη Γη, κατά μήκος του ισημερινού. Το μεγάλο υψόμετρο σημαίνει ότι κάθε δορυφόρος μπορεί να «δει» περίπου το ένα τρίτο της Γης, πράγμα που σημαίνει ότι τεχνικά θα μπορούσατε να πετάξετε γύρω από τον κόσμο συνδεόμενοι με τρεις μόνο δορυφόρους.
Όταν η κεραία αποσυνδέεται από έναν δορυφόρο και συνδέεται με έναν άλλο, οι επιβάτες σπάνια το αντιλαμβάνονται, λέει ο Buchman. «Είναι σχεδόν πάντα ανεπαίσθητο – δεν χρειάζεται να συνδεθείτε ξανά, δεν υπάρχει πραγματική διακοπή της σύνδεσης παρά για μερικά δευτερόλεπτα». Αυτές οι μεγαλύτερες παύσεις συμβαίνουν αν οι δορυφόροι που χρησιμοποιούνται απέχουν πολύ μεταξύ τους, πράγμα που σημαίνει ότι η κεραία πρέπει να στραφεί από την ανατολή στη δύση.
Η κεραία για το Wi-Fi εν πτήσει δεν διαταράσσει τις βασικές επικοινωνίες του αεροπλάνου και η τεχνολογία περνάει από αυστηρή, συνεχή πιστοποίηση. Οι πιλότοι χρησιμοποιούν ένα εντελώς διαφορετικό σύστημα για τις βασικές επικοινωνίες.
Καθαρός αέρας στα 40.000 πόδια
Παλαιότερα, τα αεροσκάφη έπαιρναν αέρα από τους κινητήρες, ο οποίος περνούσε από ένα σύστημα κλιματισμού για να ψυχθεί. Αλλά τα νεότερα αεροσκάφη διαθέτουν ενσωματωμένους συμπιεστές. Παίρνουν αέρα από μια εξωτερική πηγή και τον περνούν μέσα από τον συμπιεστή. Στη συνέχεια, πριν κυκλοφορήσει στην καμπίνα, ο αέρας περνάει από φίλτρα HEPA.
HEPA σημαίνει «high efficiency particulate air», δηλαδή «υψηλής απόδοσης σωματιδιακός αέρας». Τα φίλτρα HEPA τα συναντάμε πάντα σε δύο περιβάλλοντα: τα αεροσκάφη και τα χειρουργεία. Μπορούν να απομακρύνουν τουλάχιστον το 99,97% της σκόνης, της γύρης, της μούχλας, των βακτηρίων και οποιουδήποτε αερομεταφερόμενου σωματιδίου με μέγεθος 0,3 μικρομέτρων.
Τέλος, η κυκλοφορία του αέρα επί του αεροσκάφους σήμερα δεν αφορά μόνο την υγεία των επιβατών, αλλά και το πώς αυτοί αισθάνονται, ιδίως σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
Latest News
Γιατί η Blackstone στρέφεται στο Τόκιο - Στα σκαριά νέες επενδύσεις
Η Blackstone, η κορυφαία εταιρεία εναλλακτικών επενδύσεων στον κόσμο, ανακοίνωσε πως έχει συνάψει οριστικές συμφωνίες για την εξαγορά του Tokyo Garden Terrace Kioicho
Ο πόλεμος των Μέρντοχ - Δεν έχουν τέλος οι διαμάχες για το μέλλον της αυτοκρατορίας
Μια δικαστική απόφαση που απέρριψε μια προσπάθεια αναθεώρησης του οικογενειακού καταπιστεύματος, αφήνει τον Ρούπερτ Μέρντοχ και τα παιδιά του σε πόλεμο
Πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών 14 δισ δολ απο την Τ-Mobile στις ΗΠΑ
Η T-Mobile καθώς και άλλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών, όπως η Verizon και η AT&T συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων μερισματούχων στις ΗΠΑ
Ευνοϊκά δάνεια 7,7 δισ. δολ. έλαβε εντός του 2024 η Τουρκία
Η Τουρκία, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών αναμένει νέα χρηματοδότηση απο την Παγκόσμια Τράπεζα
Κανένα φως στο... τούνελ - Η Hershey απέρριψε και τη δεύτερη πρόταση της Mondelēz
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Mondelēz επιδιώκει ένα deal με την Hershey - Το 2016, εγκατέλειψε τις συζητήσεις για πιθανή εξαγορά
Η νίκη Τραμπ και το πάρτι στις αγορές - Πώς ανακατεύεται η τράπουλα
Η δραστηριότητα των αγορών «εξερράγη» μετά την νίκη Τραμπ καθώς οι traders πόνταραν σε μια πιο φιλική προς τις επιχειρήσεις προσέγγιση
ABN Amro: Πότε θα επιβληθούν οι δασμοί Τραμπ - Οι επιπτώσες για την Ελλάδα
Οι επικείμενοι δασμοί Τραμπ στην Κίνα αναμένεται να εφαρμοστούν λίγους μήνες μετά την ορκωμοσία του
Για δεύτερο συνεχόμενο μήνα σε ύφεση η βρετανική οικονομία
Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν στη Βρετανία συρρικνώθηκε 0,1% σε μηνιαία βάση τον Οκτώβριο, όπως και τον Σεπτέμβριο,
Πώς θα κινηθεί η ΕΚΤ στις μειώσεις επιτοκίων - Οι καταλύτες για τα επόμενα βήματα
Η ΕΚΤ θα συνεχίσει να κινείται με βάση τις αξιολογήσεις και τις διαθέσιμες πληροφορίες που υπάρχουν σε κάθε συνεδρίαση και μετά τον Μάρτιο
Ριζοσπαστικό πείραμα στο Τόκιο για το δημογραφικό μέσω... 4ήμερης εργασίας
Το Τόκιο ξεκινά ριζοσπαστικά πειράματα καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα στην Ιαπωνία