Διαβεβαιώσεις προς την Κίνα και τη Ρωσία ότι τα πλοία τους μπορούν να πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν με τη βεβαιότητα ότι δεν θα δεχθούν επιθέσεις, φέρονται να έχουν παράσχει οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης.
Χούθι: Νέα επίθεση σε ελληνόκτητο πλοίο
Όπως σημειώνει το Bloomberg, Μόσχα και Πεκίνο κατέληξαν στη συμφωνία αυτή μετά από συνομιλίες με τους Χούθι στο Ομάν. Σε αντάλλαγμα, οι δύο χώρες κλήθηκαν να παράσχουν πολιτική υποστήριξη στους Χούθι σε όργανα όπως το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, πιθανώς με την παρεμπόδιση ψηφισμάτων καταδίκης των επιθέσεων.
Το οικονομικό πρακτορείο υπογραμμίζει ότι, αν και οι Χούθι έχουν ήδη ξεκαθαρίσει ότι τα περιουσιακά στοιχεία της Μόσχας και του Πεκίνου δεν θα αποτελέσουν στόχο, οι συνομιλίες υπογραμμίζουν την αυξημένη νευρικότητα μεταξύ των παγκόσμιων δυνάμεων σχετικά με τις επιθέσεις της ομάδας με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και γύρω από αυτήν από τα μέσα Νοεμβρίου.
Στο στόχαστρο η Δύση
Οι Χούθι τονίζουν ότι ότι στοχεύουν πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, προσπαθώντας να ασκήσουν πίεση για τερματισμό του σαρωτικού πολέμου που έχει εξαπολύσει το Τελ Αβίβ στη Λωρίδα της Γάζας. Ωστόσο, φαίνεται πως έχουν κάνει λάθος σε ορισμένες περιπτώσεις, και γι’ αυτό Ρωσία και Κίνα πιθανότατα χρειάζονταν ισχυρότερες διαβεβαιώσεις ότι τα πλοία τους δεν κινδυνεύουν. Είναι ενδεικτικό ότι στα τέλη Ιανουαρίου πύραυλοι εξεράγησαν κοντά σε πλοίο που μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο, στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Υεμένης.
Οι πλωτές οδοί -συμπεριλαμβανομένου του στενού Bab el-Mandeb που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν- είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία. Είναι ενδεικτικό ότι υπό κανονικές συνθήκες μέσω αυτών διακινείται περίπου το 30% του παγκόσμιου φορτίου εμπορευματοκιβωτίων. Από την περιοχή δέρχονται επίσης μεγάλες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Εταίροι του Ιράν
Τόσο η Κίνα όσο και η Ρωσία αποτελούν διπλωματικούς και οικονομικούς εταίρους του κύριου στρατιωτικού και οικονομικού υποστηρικτή των Χούθι, του Ιράν. Οι περισσότερες ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου καταλήγουν στην Κίνα και η Ισλαμική Δημοκρατία έχει, σύμφωνα με τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, παράσχει μη επανδρωμένα αεροσκάφη και άλλα όπλα στη Ρωσία για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ωστόσο, οι Χούθι διατηρούν μεγάλη ανεξαρτησία από την Τεχεράνη. Το Ιράν έχει δηλώσει ότι υποστηρίζει τους Χούθι, αλλά ότι αυτοί λαμβάνουν τις δικές τους αποφάσεις σε πολιτικά και στρατιωτικά θέματα.
Η Κίνα και η Ρωσία έχουν ήδη παράσχει κάποια διπλωματική υποστήριξη στους Χούθι. Στις αρχές Ιανουαρίου, απείχαν από ένα ψήφισμα που υποστηρίχθηκε από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, το οποίο καταδίκαζε «με τον πιο έντονο τρόπο» τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία. Λίγες ώρες μετά την ψήφισή του, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο άρχισαν αεροπορικές επιδρομές με στόχο τις στρατιωτικές υποδομές των Χούθι, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εκτόξευσης πυραύλων και των σταθμών ραντάρ.
Στα μέσα Φεβρουαρίου, η Κίνα και η Ρωσία αμφισβήτησαν τη νομιμότητα των χτυπημάτων κατά των Χούθι και δήλωσαν ότι δεν είχαν ποτέ εγκριθεί από το Συμβούλιο Ασφαλείας.
Θα επεκταθούν οι επιθέσεις και στον Ινδικό;
Υπογραμμίζεται ότι οι κινήσεις των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου απέτυχαν να αποτρέψουν τους Χούθι. Ακόμα κι έτσι όμως, το Πεντάγωνο λέει ότι οι επιθέσεις της ομάδας γίνονται όλο και λιγότερο συχνές καθώς οι δυνατότητές της υποβαθμίζονται.
Στόχος των Χούθι είναι «να βυθίσουν την Αμερική, τη Βρετανία και τη Δύση στον βάλτο της Ερυθράς Θάλασσας», όπως ανέφερε στο Χ ο Ali Alqhoom, ανώτερος πολιτικός ηγέτης των Χούθι.
Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι η Κίνα και η Ρωσία υποστηρίζουν την εκστρατεία τους, παρόλο που και οι δύο χώρες έχουν δηλώσει ότι θέλουν τα πλοία να κινούνται ελεύθερα στα διεθνή ύδατα. Το Πεκίνο έχει ζητήσει να σταματήσουν οι επιθέσεις περισσότερες από μία φορές.
Πάντως την προηγούμενη εβδομάδα, ο ηγέτης των Χούθι, Αμπντούλ Μαλίκ Αλ Χούθι, ανακοίνωσε ότι η εκστρατεία κατά των δυτικών πλοίων θα επεκταθεί και στον Ινδικό Ωκεανό.
Latest News
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda