Με ισχυρή ώθηση από την διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και την αύξηση της κρουαζιέρας, το λιμάνι πλέον περιμένει την εκκίνηση των έργων για την επέκταση του έκτου προβλήτα (προσωρινός ανάδοχος η ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ), ένα εγχείρημα game changer, που θα επιτρέψει στον ΟΛΘ να παίξει σε νέα πίστα, προσελκύοντας πλοία – γίγαντες.

ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων

Η «ανάπλαση» του έκτου προβλήτα, έπειτα από αλλεπάλληλες αναβολές με συνεχείς επαναπροκηρύξεις διαγωνισμών, εκτιμάται πως θα κοστίσει πάνω από 150 εκατ. ευρώ (έναντι αρχικού προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ) καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν απογειώσει τα κόστη.

Μέχρι σήμερα, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορούν να αγκυροβολήσουν μόνο πλοία των λεγόμενων τροφοδοτικών γραμμών, με βύθισμα μέχρι 12 μέτρα, λόγω μικρού βάθους του λιμανιού στο δυτικό τμήμα της 6ης προβλήτας (κρηπίδωμα 26) όπου λειτουργεί ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ).

Με την επέκταση του έκτου προβλήτα το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί στα 17,6 μέτρα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και την προσέλκυση κύριων γραμμών, που θα «πιάνουν» απευθείας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκη και από εδώ θα τροφοδοτούν τις χώρες της Βαλκανικής και αργότερα ενδεχομένως και της κεντρικής Ευρώπης.

«Δεν καθυστερούμε εμείς, είμαστε έτοιμοι για το έργο, ίσως δανειστούμε»

«Κάποιες αποφάσεις του ΣτΕ μας ανάγκασαν σε επικαιροποίηση του master plan για τον έκτο προβλήτα, γεγονός το οποίο δημιούργησε καθυστερήσεις, λόγω των γεωπολιτικών συνθηκών (αύξηση κόστους ενέργειας, αβεβαιότητα) προκηρύξαμε ξανά τον διαγωνισμό, υποβάλαμε ξανά το master plan και την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης γνωμοδότησε θετικά. Πλέον περιμένουμε την ΕΣΑΛ και μετά, εντός του έτους, θα εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα. Διαβεβαιώνω πως στόχος μας είναι άμεσα να ξεκινήσουμε το έργο, δεν το καθυστερούμε εμείς, είμαστε έτοιμοι να αρχίσουμε. Έχουμε επενδύσει πάνω από 71 εκατ. ευρώ από το 2018 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το κόστος του έργου για την επέκταση του έκτου προβλήτα θα ξεπεράσει κατά πολύ τα 130 εκατ. ευρώ», επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., Αθανάσιος Λιάγκος, μιλώντας στην Γενική Συνέλευση της εταιρείας.

Παράλληλα, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο ο Οργανισμός να προβεί σε δανεισμό για την χρηματοδότηση του έργου. Για τις γεωπολιτικές αναταραχές και τις εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα  εμφανίστηκε καθησυχαστικός. «Εκτιμώ πως κάποια στιγμή θα επανέλθει η ηρεμία, εμείς θα είμαστε κοντά στους πελάτες μας, ασφαλώς όταν βρέχει δεν γίνεται να μην βραχείς, στο πρώτο τρίμηνο του 2024 τα οικονομικά μας μεγέθη ενισχύονται», ανέφερε προαναγγέλοντας πως το επόμενο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λιμένων θα διεξαχθεί στην Θεσσαλονίκη τον Μάιο του 2025.

Στην ζυγαριά του ΣτΕ το λιμάνι του Βόλου

Για το λιμάνι του Βόλου, το οποίο περιήλθε στην κατοχή της ΟΛΘ Α.Ε., (ποσοστό 67%) ανέφερε πως «περιμένουμε τις αποφάσεις του ΣτΕ έπειτα από την προσφυγή της Goldair, ο σχεδιασμός μας δεν επηρεάζεται καθόλου μέχρι να βγει η απόφαση».

«Το λιμάνι διαθέτει πλέον υπερσύγχρονο σταθμό υποδοχής επιβατών κρουαζιέρας ενώ μπορεί να δεχτεί ταυτόχρονα δύο κρουαζιερόπλοια, βάζουμε και φωτοβολταϊκά στα κτήρια του ΟΛΘ, εκσυγχρονίζουμε παράλληλα τις εγκαταστάσεις του λιμανιού ενώ επεκτείνουμε την ελεύθερη ζώνη του λιμανιού και τους αποθηκευτικούς χώρους».

Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης είναι ο κύριος πάροχος δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής, της κεντρικής και της ανατολικής Ευρώπης.

Το λιμάνι δίνει έμφαση στην μακροπρόθεσμη ανάπτυξη μέσω αναβαθμίσεων σε υποδομές, εξοπλισμό και δίκτυα συνδεσιμότητας, υπό αυστηρά πρωτόκολλα ασφάλειας και προστασίας, προωθώντας σύγχρονες πρακτικές βιωσιμότητας.

Οι επενδύσεις

Αναφορικά με το πρόγραμμα κεφαλαιουχικών επενδύσεων, η ΟΛΘ ολοκλήρωσε ιδιαίτερα σημαντικές επενδύσεις άνω των € 71 εκατ., από τον Μάρτιο του 2018 έως τον Δεκέμβριο του 2023. Μεταξύ άλλων, αποκτήθηκαν δυο νέες υπερσύγχρονες γερανογέφυρες STS, ένας αυτοκινούμενος γερανός και πολλαπλά μηχανήματα έργου, ενώ παράλληλα προχώρησε σε αναβαθμίσεις κρηπιδωμάτων, κτιρίων και υποσταθμών παροχής ενέργειας, σύνθετα έργα τα οποία αναμένεται να βελτιώσουν σημαντικά την λειτουργικότητα και την εξυπηρέτηση στους τερματικούς Σταθμούς. Εντός του 2023 έγιναν επενδύσεις € 9,2 εκατ., ενδεικτικά:

• Νέος Σταθμός Κρουαζιέρας «Μέγας Αλέξανδρος»

• Επισκευή και αναβάθμιση κρηπιδώματος 10

• Εγκατάσταση νέων προσκρουστήρων και επισκευή δεστρών στα κρηπιδώματα 3 έως 10

• Αποκατάσταση βαθών στο κρηπίδωμα 10

• Επέκταση της εγκατάστασης συστήματος ασφάλειας ISPS

• Αναβαθμίσεις υποσταθμών ηλεκτρικού ρεύματος

• Αγορά εξοπλισμού φορτοεκφορτώσεων

Ακολούθως, προωθείται και η ανάπτυξη των επονομαζόμενων δραστηριοτήτων “beyond the Port activities”, στοχεύοντας στην ενσωμάτωση του λιμένα Θεσσαλονίκης στην ευρύτερη αλυσίδα εφοδιαστικής της περιοχής, παρέχοντας λύσεις συνδυασμένων μεταφορών προς και από τις κύριες Βαλκανικές Χώρες. Η απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Β. Μακεδονία προστέθηκε στις ήδη υπάρχουσες, ενώ οι προορισμοί αναμένεται να εμπλουτιστούν στο μέλλον.

Ρεκόρ στα εμπορευματοκιβώτια, πτώση στα συμβατικά φορτία

Όσον αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΛΘ, τα συνολικά ενοποιημένα έσοδα του ομίλου για το 2023 αυξήθηκαν σε 85,9 εκατ. ευρώ, από 85,3 εκατ. ευρώ το 2022.

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων σημειώθηκε σημαντική αύξηση άνω του 12% (στα 59,8 εκατ. ευρώ), επίσης στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης (κρουαζιέρας – ακτοπλοΐας) σημειώθηκαν σημαντικές αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα (στα 3,9 εκατ. ευρώ και 0,9 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα), ενώ ο τερματικός σταθμός συμβατικού φορτίου σημείωσε μείωση εσόδων κατά 21,5% (στα 20,2 εκατ. ευρώ).

Αναφορικά με τις επιδόσεις του ομίλου, σημειώθηκε καθαρή αύξηση κερδοφορίας σε όλα τα επίπεδα: Τα μεικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 1,9%, στα 37,6 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 3,4% στα 34,1 εκατ. και τα καθαρά κέρδη μετά φόρων του ομίλου αυξήθηκαν κατά 8,9%, στα 20,3 εκατ. ευρώ

Το πρόγραμμα κεφαλαιουχικών δαπανών για το σύνολο του 2023 ξεπέρασε τα 9,2 εκατ. ευρώ και αφορούσε κατά βάση τον νέο σταθμό κρουαζιέρας «Μέγας Αλέξανδρος», αποκατάσταση βαθών, επισκευή και αναβάθμιση κρηπιδωμάτων, αναβαθμίσεις υποσταθμών ηλεκτρικού ρεύματος, αγορά εξοπλισμού φορτοεκφορτώσεων και συστημάτων ασφάλειας ISPS.

Η αύξηση της κερδοφορίας σε όλα τα επίπεδα, επιτεύχθηκε, παρά την μείωση των εσόδων του συμβατικού λιμένα κατά 21,5% το 2023, ο οποίος εμφανίζει ήδη σημάδια σημαντικής ανάκαμψης εντός του 2024, και την απομείωση στην θυγατρική “ThPA Sofia EAD”, ενόψει της οριστικοποίησης του πλάνου ανάπτυξης στην Βουλγαρία.

Το 2023 σημειώθηκε η υψηλότερη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που έχει καταγραφεί στην ιστορία του λιμένα (520.048 TEU).

Θετικά σημάδια και για το 2024

Η διοίκηση της εταιρείας παρά το ευμετάβλητο διεθνές περιβάλλον (κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, πόλεμος στην Ουκρανία, πληθωριστικές πιέσεις στις παγκόσμιες αγορές), παραμένει θετική για τη διακίνηση φορτίων και επιβατών και τη συνολική αύξηση των επιδόσεων και για το 2024.

Η Γενική Συνέλευση ενέκρινε την διανομή μερίσματος (μετά φόρων) € 1,23/μετοχή.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Μάρμαρα Παυλίδης: Νέα πράξη στο σήριαλ της οικογενειακής διαμάχης για την εταιρεία
Επιχειρήσεις |

Νέο επεισόδιο για την «Μάρμαρα Παυλίδης» - Τα μυστήρια με τον δικηγόρο και το τίμημα της αγοροπωλησίας

Τα αδέρφια Χριστίνα και Κυριάκος Παυλίδης στρέφονται σε βάρος ανώτατου στελέχους της εταιρείας για παραπλάνηση σε σχέση με την αρχική πώληση της