Με την πώληση της εταιρείας να είναι θέμα μηνών, ο διευθύνων σύμβουλος της εθνικής αεροπορικής εταιρείας TAP της Πορτογαλίας κάλεσε την κυβέρνηση να διατηρήσει ένα μερίδιο στον αερομεταφορέα.
Ο Λουίς Ροντρίγκες θέλει επίσης να προσελκύσει επενδυτές εκτός αεροπορίας για να μετριάσει τις ανησυχίες για τον ανταγωνισμό εν μέσω αυξανόμενης ανησυχίας στις Βρυξέλλες σχετικά με την προοπτική ενός κλάδου που θα κυριαρχείται από λίγους μεγάλους ομίλους αεροπορικών εταιρειών της περιοχής.
Η πορτογαλική κυβέρνηση έθεσε προς πώληση την TAP πέρυσι, ανοίγοντας το δρόμο για περισσότερη ενοποίηση αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη και έναν πιθανό πόλεμο προσφορών που εμπλέκει τους μεγάλους αερομεταφορείς της ΕΕ.
Η νέα κυβέρνηση μειοψηφίας της κεντροδεξιάς, η οποία εξελέγη τον Μάρτιο, δήλωσε στην προεκλογική εκστρατεία ότι ήθελε να πουλήσει το 100% της αεροπορικής εταιρείας.
ΕΕ: Ελέγχει αεροπορικές εταιρείες για παραπλανητικές διαφημίσεις σχετικά με τις εκπομπές CO2
Ωστόσο, ο Ροντρίγκες τόνισε ότι το κράτος θα πρέπει να διατηρήσει μερίδιο στον αερομεταφορέα, ιδιαίτερα δεδομένης της εξάρτησης της Πορτογαλίας από τον τουρισμό.
«Η σύστασή μου θα ήταν η πορτογαλική κυβέρνηση να διατηρήσει μια θέση εκεί, να είναι μέρος της όλης αναπτυξιακής διαδικασίας», είπε.
«Απλώς για να βεβαιωθώ ότι εάν αλλάξουν οι πρωταγωνιστές, κανείς δεν θα μπει με διαφορετική ατζέντα», πρόσθεσε, δείχνοντας ως παράδειγμα την ανάγκη να εξυπηρετηθούν τα αυτόνομα νησιά της Πορτογαλίας, η Μαδέρα και οι Αζόρες.
«Νομίζω ότι κάποια στιγμή μπορεί να είμαστε έτοιμοι για την πώληση του 100%, αλλά ας το κάνουμε βήμα προς βήμα».
Διασφαλίσεις
Ο πρωθυπουργός Λουίς Μοντενέγκρο είπε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας ότι η πώληση του 100% των μετοχών θα πρέπει να συνοδεύεται από διασφαλίσεις για την προστασία των στρατηγικών συμφερόντων της Πορτογαλίας, όπως η διατήρηση της Λισαβόνας ως αεροδρομίου κόμβου.
Όπως σημειώνουν οι Financial Times, η προηγούμενη κυβέρνηση είπε ότι ήθελε να πουλήσει περισσότερο από το 50% της εταιρείας αλλά λιγότερο από το 100% και να διατηρήσει ένα μερίδιο στα χέρια του κράτους.
Οι τρεις μεγάλοι όμιλοι αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης IAG, η Air France-KLM και η Lufthansa, οι οποίες κατέχουν μια σειρά από θυγατρικές και θέλουν να επεκταθούν περαιτέρω, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την TAP εν μέσω μιας απότομης αύξησης των dealmaking σε ολόκληρο τον κλάδο.
Η πορτογαλική αεροπορική εταιρεία προσφέρει ισχυρούς δεσμούς με τη Βραζιλία και την προσοδοφόρα αγορά της Νότιας Αμερικής για εταιρείες που δεν έχουν ήδη θέση εκεί, καθώς και ένα δρόμο προς την Αφρική μέσω των δρομολογίων της προς τις πορτογαλόφωνες χώρες της Αγκόλας και της Μοζαμβίκης.
Η IAG έχει ήδη συμφωνήσει για την εξαγορά της ισπανικής Air Europa , ενώ η Lufthansa έχει λάβει μερίδιο 41% στην ITA Airways, την εταιρεία διάδοχο της Alitalia.
Η Air France έχει επίσης λάβει μερίδιο 20% στη σκανδιναβική αεροπορική εταιρεία SAS ως μέρος μιας συμφωνίας που περιλαμβάνει την εταιρεία ιδιωτικών μετοχών Castlelake και το δανικό κράτος.
Διατήρηση ταυτότητας
Ο Ροντρίγκες εξέφρασε την πεποίθηση ότι η αεροπορική εταιρεία θα διατηρήσει το εμπορικό σήμα και την ταυτότητά της σε οποιαδήποτε συμφωνία και υποστήριξε ότι η κυβέρνηση μπορεί να θέλει να εμπλέξει ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια ή άλλους επενδυτές αντί να πουλήσει απευθείας σε μία αεροπορική εταιρεία, εν μέρει για να διευκολύνει τις ανησυχίες ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες.
Οι συμφωνίες της IAG και της Lufthansa διερευνώνται από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ.
«Αν σχεδιάσουμε μια πώληση που δεν είναι το 100% [της αεροπορικής εταιρείας] και αυτό μπορεί να μην είναι απαραίτητα σε έναν όμιλο αλλά σε αεροπορικές εταιρείες [συν] χρηματοδότηση ή ιδιωτικά κεφάλαια ή τοπικό κεφάλαιο, κάτι που είναι πάντα καλό πολιτικά, αυτό μπορεί να είναι πολύ πιο ρευστό και πιο εύκολο», είπε ο Ροντρίγκες.
Ωστόσο, παραμένει πεπεισμένος ότι η τάση του κλάδου προς ενοποίηση θα συνεχιστεί. «Πιστεύω ότι χρειαζόμαστε λίγη περισσότερη ενοποίηση στην Ευρώπη».
Και πρόσθεσε: «Θα ήθελα πολύ μέχρι το τέλος του 2025 να έχει ολοκληρωθεί το όλο θέμα…Αυτό δεν θα είναι εύκολο, αλλά αν όλα πάνε καλά, νομίζω ότι αυτό είναι δυνατό».
Latest News
Ανακατεύουν την τράπουλα της ηγεσίας οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες - Οι αλλαγές σε BMW και Mercedes
Οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες προχωρούν σε διαρθρωτικές αλλαγές ηγετικών στελεχών για να σώσουν την «παρτίδα»
Reuters: Σχέδια για υποτίμηση του γουάν ενόψει του Trump 2.0
Αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters αναφέρει τα σχέδια της Κίνας για να αντιμετωπίσει τους δασμούς Τραμπ
Ισχυρό ξεκίνημα για την Inditex στην εορταστική περίοδο
Η Inditex φαίνεται πως πηγαίνει καλύτερα μετά τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τα οποία ήταν κάτω από τις προβλέψεις
Economist: Στην πεντάδα του χρυσού «μεταλλίου» για το 2024 η Ελλάδα [πίνακες]
Η καθιερωμένη ανάλυση του Economist για το ποια οικονομία τα πήγε καλύτερα το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους
Το κεφάλαιο για το λίθιο στη συμφωνία ΕΕ - Mercosur που πέρασε «στα ψιλά»
Αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING δήλωσαν ότι η σημασία των κρίσιμων πρώτων υλών