Στον ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην επίτευξη της στρατηγικής αυτονομίας της ΕΕ αλλά και στη συμβολή των πλοίων στην τροφοδοσία της παγκόσμιας οικονομίας με οικονομικό τρόπο αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εγκαινιάζοντας τη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια 2024 μαζί την πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού.
Συνεπικουρώντας η κα. Τραυλού στις επισημάνσεις του πρωθυπουργού τόνισε ότι «η ναυτιλία είναι η άρθρωση του σώματος της ανθρωπότητας. Εγγυάται την επιβίωση, τη διαβίωση, την ευημερία της παγκόσμιας κοινότητας, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Μια πραγματικότητα που, παρόλο που ισχύει εδώ και χιλιετίες, δεν γίνεται αντιληπτή στην ευρύτητα και τη βαρύτητά της».
Ήρθε το niologio.gov.gr, για την εγγραφή πλοίων στην ελληνική σημαία
Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι «σε αυτή τη συγκυρία, όπου τα νοικοκυριά πολιορκούνται από την ακρίβεια είναι τα πλοία που τροφοδοτούν την παγκόσμια οικονομία με οικονομικό τρόπο μεταφέροντας κάθε είδους εμπόρευμα, που δε σταμάτησαν ούτε στον καιρό της πανδημίας.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του υπογράμμισε «Και σε μια εποχή όπου η Ευρώπη “ψάχνεται” να προσδιορίσει την έννοια της στρατηγικής αυτονομίας, ήρθε η ώρα να αντιληφθεί ότι η ναυτιλία, η ευρωπαϊκή ναυτιλία, η ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί τη σημαντικότερη δύναμη εντός της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, θα παίξει σε αυτή τη στρατηγική αυτονομία έναν καθοριστικό ρόλο».
Η ομιλία του Πρωθυπουργού
«Κυρίες και κύριοι Υπουργοί, κυρία Πρόεδρε, αγαπητοί πρέσβεις, κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι, με μεγάλη χαρά ανοίγω απόψε, για ακόμα μια φορά, τη Διεθνή Ναυτιλιακή Έκθεση των “Ποσειδωνίων”.
Αυτή τη συνάντηση κορυφής της παγκόσμιας ναυτιλίας, που στα 60 της χρόνια είναι φέτος λαμπρότερη από ποτέ, φιλοξενώντας, από όσο έχω ενημερωθεί, περισσότερους από 2.000 εκθέτες από 82 χώρες και στελέχη του κλάδου από ολόκληρο τον κόσμο.
Σε ένα φόρουμ προβληματισμού και διαλόγου για την επόμενη μέρα. Μία ευκαιρία συζητήσεων και συμφωνιών, αλλά και γιορτής. Γιορτής για την ελληνική ναυτιλία, που διατηρεί αμείωτο τον δυναμισμό της στην κορυφή του πλανήτη. Και γίνεται έτσι μια μεγάλη πηγή υπερηφάνειας για την πατρίδα μας, ένας πυλώνας της εθνικής οικονομίας της, αλλά κι ένας πρεσβευτής της Ελλάδας σε κάθε λιμάνι της γης.
Και όλα αυτά χάρη στο πρωτοπόρο πνεύμα, στην αποφασιστικότητα, την ευελιξία, την προσαρμοστικότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών. Χαρακτηριστικά τα οποία, παρά τις κρίσεις και τις μεγάλες γεωπολιτικές προκλήσεις της τελευταίας δεκαετίας, αύξησαν κατά 50% τη χωρητικότητα του ποντοπόρου στόλου μας, ώστε να κατέχει ήδη παραπάνω από το 1/5 του παγκόσμιου τονάζ, πρώτος στην Ευρώπη και στον κόσμο και δεύτερος σε αξία μετά την Κίνα.
Πρόκειται για δεδομένα που αποτυπώνουν την τεράστια σημασία της ναυτιλίας για την πατρίδα μας, καθώς το ίδιο διάστημα, σε αυτή τη δεκαετία, έχει συμβάλλει στην οικονομία μας με περισσότερα από 150 δισεκατομμύρια, στηρίζοντας το εξωτερικό μας εμπόριο αλλά και το ισοζύγιο συναλλαγών, δημιουργώντας πολλές άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, ζωντανεύοντας την τελευταία πενταετία ξανά τα ναυπηγεία μας, επενδύοντας συστηματικά σε νέες τεχνολογίες, στην πράσινη ενέργεια αλλά και σε ακίνητα, στον τουρισμό. Προσφέροντας, όμως, και αθόρυβο κοινωνικό έργο, είτε ατομικά είτε μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Και θα έλεγα ότι σε αυτή την συγκυρία, μάλιστα, που τα νοικοκυριά τα “πολιορκούν” τα κύματα της ακρίβειας, αξίζει να υπενθυμίσουμε και να τονίσουμε ότι είναι τα πλοία που τροφοδοτούν την παγκόσμια οικονομία με τον πιο οικονομικό τρόπο, μεταφέροντας σιτηρά, μεταλλεύματα, πετρέλαιο, φυσικό αέριο, κάθε είδους εμπόρευμα, σε ένα έργο το οποίο, προφανώς, δεν σταμάτησε ούτε τα χρόνια της πανδημίας.
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ήταν η ναυτιλία που αργότερα εγγυήθηκε ουσιαστικά την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Για να κρατά, σήμερα, τις θάλασσες ανοιχτές, παρά τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και την ένταση στον Κόλπο.
Και πρόκειται για πολυεπίπεδες προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας, στις οποίες προστίθεται μία ακόμα με τη σφραγίδα του 21ου αιώνα. Και μιλώ για το πέρασμα από τα αχαρτογράφητα νερά της ενεργειακής μετάβασης, προκειμένου οι στόλοι να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές των ρύπων και το 2050 να επιτευχθεί και για τη ναυτιλία ο στόχος του net zero.
Κάτι που σημαίνει πράσινα καύσιμα, ψηφιοποίηση και αυτοματισμός στη χάραξη αποδοτικότερων διαδρομών, αλλά και ένα τείχος προστασίας στις κυβερνοεπιθέσεις με περισσότερο εξειδικευμένα πληρώματα.
Και ήδη, θέλω να τονίσω, η κυβέρνηση και το Υπουργείο συνεργάζεται με ευρωπαίους εταίρους και με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για τη διαμόρφωση ενός φιλόδοξου όσο και ρεαλιστικού θεσμικού πλαισίου, με ενιαία πρότυπα τα οποία, άλλωστε, θα κληθούν να κατευθύνουν και τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας οι οποίες απαιτούνται.
Και εδώ, όμως, η ναυτιλία μας, η ελληνική ναυτιλία, πρωτοπορεί. Το 1/3 του στόλου έχει, πια, συστήματα ενεργειακής απόδοσης, ολοένα και περισσότερα πλοία μπορούν να χρησιμοποιήσουν LNG, πλοιοκτήτες μας προχωρούν στη ναυπήγηση σκαφών με πλυντρίδες δέσμευσης οξειδίων του θείου.
Παράλληλα, βέβαια, είναι και ευθύνη του κράτους να εκσυγχρονίσει τις υποδομές για να υποστηρίξει αυτή τη μετάβαση. Με τα λιμάνια μας να αλλάζουν, όχι μόνο αυτά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αλλά και της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, το οποίο είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ το Σάββατο, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης. Λιμάνια τα οποία αναβαθμίζονται σημαντικά. Γιατί, θα το ξαναπώ, θέλουμε τα λιμάνια μας ασφαλείς εμπορικούς κόμβους που θα συνδέουν τον κόσμο με την Ελλάδα, την Ανατολή με την Δύση.
Θέλουμε τα λιμάνια μας σημεία υποδοχής ταξιδιωτών προς τις πόλεις και τα νησιά μας. Και, φυσικά, κέντρα επαφής των πλοίων με την ξηρά για τον ανεφοδιασμό τους. Στο 9ο “Our Ocean Conference” που έγινε στην Αθήνα τον Απρίλιο, δεσμευτήκαμε ότι ως το 2030 δώδεκα λιμάνια θα έχουν υποδομές “cold ironing” για την ηλεκτροδότηση των πλοίων.
Ανακοινώσαμε, επίσης, τη συμμετοχή μας στην κίνηση “Clean Energy Marine House” για να ξεκλειδώσουμε την παγκόσμια αλυσίδα παραγωγής, μεταφοράς αλλά και χρήσης καθαρών καυσίμων. Ενώ, ειδικά για την ακτοπλοΐα μας, που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με πάνω από 100 κατοικημένα νησιά, είναι επιβεβλημένο να προχωρήσουμε στην ανανέωση του στόλου και τη χρήση πλοίων χαμηλότερων εκπομπών.
Στο συγκεκριμένο μέτωπο ξεκινούμε από τις άγονες γραμμές που επιδοτούνται από το κράτος, ένα έργο που θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Έχουμε έως τώρα εξασφαλίσει 80 εκατομμύρια, σκοπός είναι να ενεργοποιήσουμε τουλάχιστον 400 ακόμα. Δεν θα είναι κάτι απλό. Αποτελεί, ωστόσο, μονόδρομο σε μια νησιωτική χώρα όπως η δική μας.
Δεν αναφέρομαι, προφανώς, μόνο στον τουρισμό, αλλά κυρίως στην σημασία που έχει για εμάς η καθαρή θάλασσα, ο καθαρός αέρας, αυτοί οι πολύτιμοι φυσικοί πόροι τους οποίους πρέπει να διαφυλάξουμε.
Ακριβώς σε αυτό αποσκοπεί και συνολικά ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε το πιο δυναμικό άνοιγμα της πατρίδας μας προς τις παγκόσμιες θάλασσες. Και δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι βραχίονες αυτής της αντίληψης αποτελούν και οι δεσμεύσεις για δημιουργία θαλάσσιων πάρκων σε περιοχές που ανήκουν στην κυριαρχία του κράτους μας.
Όχι μόνο γιατί η ανάπτυξη οφείλει να συμβαδίζει με την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και γιατί ο σεβασμός, ειδικά στο θαλάσσιο περιβάλλον, οφείλει να ενταχθεί, πλέον, μόνιμα στην πολιτική ατζέντα, ενώνοντας και όχι διχάζοντας χώρες και λαούς.
Υποδομές μας, όμως, είναι και τα ναυπηγεία μας, τα οποία τώρα αναγεννώνται, ύστερα από δεκαετίες ερήμωσης. Στην Ελευσίνα, στον Σκαραμαγκά, στη Σύρο, αλλά και στη Σαλαμίνα, στο Πέραμα, το οποίο σφύζει από δουλειά, στη Χαλκίδα. Αναλαμβάνοντας, επιτέλους, ξανά την συντήρηση και επισκευή εμπορικών αλλά και πολεμικών πλοίων, αλλά και μελλοντικά το χτίσιμο των νέων σκαφών. Ένας ξεχωριστός πυλώνας, ο οποίος προσφέρει σημαντικά δημόσια έσοδα, πολλές θέσεις εργασίας, τόνωση συναφών αγορών, όπως βέβαια και αμυντική αυτονομία στην πατρίδα μας.
Και για όλα τα παραπάνω, λοιπόν, θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε αυτό το πολύ δυναμικό ελληνικό ναυτιλιακό cluster, αξιώνοντας για πρώτη φορά από κοινού ευρωπαϊκές αλλά και ιδιωτικές επενδύσεις.
Με τη φιλοδοξία μέρος των δράσεων αυτών να πραγματοποιούνται εδώ, στην πατρίδα μας, κάτι που σηματοδοτείται και από την επιλογή να αναδειχθούν ως έτη ναυτικής εκπαίδευσης και το 2024 και το 2025, ώστε να εκσυγχρονιστούν τα προγράμματα στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού και η κατάρτιση των πληρωμάτων στα κέντρα μετεκπαίδευσης και επιμόρφωσης.
Είναι απολύτως απαραίτητο να ξαναπείσουμε τα νέα παιδιά να ασχοληθούν με τη θάλασσα, η οποία προσφέρει τόσο καλές δουλειές, με τόσο καλοπληρωμένους μισθούς και σε συνθήκες πολύ διαφορετικές από αυτές της προηγούμενης γενιάς.
Είναι μια διαδρομή, κα Πρόεδρε, όπου η πολιτεία θα συναντιέται με πρωτοβουλίες των εφοπλιστών σε πολλά επίπεδα, όπως η συνδρομή σας στην αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία από τις καταστροφικές πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου.
Και είναι σημαντικό ότι εκεί ξεκινούν να επισκευάζονται, ουσιαστικά να ξανακατασκευαστούν από την αρχή 33 σχολεία, με μία δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που αγγίζει τα 50 εκατομμύρια ευρώ. Οι έξι συμβάσεις μάλιστα υπεγράφησαν σήμερα. Από αύριο θα έχουμε εργολάβους στα σχολεία αυτά, με σκοπό να έχουν παραδοθεί μέχρι το τέλος του έτους.
Σας ευχαριστούμε γι’ αυτή την πολύ γενναιόδωρη δωρεά στην προσπάθεια αποκατάστασης της Θεσσαλίας. Μια ενέργεια που είμαι σίγουρος ότι θα βρει και συνέχεια σε άλλους τομείς, όπως η υγεία και ο πολιτισμός. Γιατί σε αυτές τις εθνικές προτεραιότητες πρέπει να συστρατεύονται όλες οι δυνάμεις του τόπου.
Φίλες και φίλοι, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο χώρος του οποίου ηγείστε, βρίσκεται μπροστά σε αλλαγές που θα καθορίσουν το αύριο των θαλάσσιων μεταφορών. Ήταν πολύ διαφωτιστικό το βίντεο το οποίο προβάλατε, που δείχνει παραστατικά αυτό το υποθετικό σενάριο του τι θα συνέβαινε στον κόσμο αν σταματούσαν τα πλοία να διασχίζουν τις παγκόσμιες θάλασσες.
Εξάλλου, νομίζω ότι είδαμε τις επιπτώσεις του, τι σημαίνει διαταραχή στο παγκόσμιο εμπόριο, από το γεγονός ότι ένα πλοίο είχε κλείσει το Σουέζ και είδαμε τα άμεσα αποτελέσματα και στις αυξήσεις των τιμών των ναύλων και φυσικά τις αλυσιδωτές επιπτώσεις που αυτό μπορεί να έχει μέχρι τις τιμές των τελικών προϊόντων.
Θέλω να ξέρετε ότι θα είμαι δίπλα σας σε κάθε μάχη που θα δώσει η ελληνική ναυτιλία για να δυναμώσει αυτή η αλυσίδα αξίας, με επίκεντρο τη χώρα μας: από την πράσινη μετάβαση μέχρι τα ασφαλή λιμάνια και από την αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων μέχρι την ενίσχυση του έμψυχου υλικού με τις δεξιότητες που απαιτούν οι εξελίξεις.
Όμως, ο πρώτος λόγος ανήκει πάντα σε σας, στη διορατικότητα και στην τόλμη σας. Άλλωστε, το μυστικό της επιτυχίας της ελληνικής ναυτιλίας υπήρξε ανέκαθεν η ικανότητά σας να κάνετε τις δυσκολίες ευκαιρίες και είμαι βέβαιος ότι το ίδιο θα συμβεί και στις μέρες μας απέναντι στις προκλήσεις των καιρών.
Πολύ περισσότερο, καθώς αυτές διασταυρώνονται με τα στοιχήματα που τίθενται στην Ευρώπη στην αρχή ενός καινούριου πολιτικού κύκλου, τον οποίον θα εγκαινιάσουν οι ευρωεκλογές, σε μία συγκυρία η σημασία της οποίας διαπερνά την ήπειρο αλλά και τις θάλασσες ολόκληρου του κόσμου.
Πράγματι, εδώ και πέντε χρόνια η ελληνική φωνή ακούγεται δυνατά, αλλά ακούγεται κυρίως πειστικά, στην Ευρώπη. Προτείνει και διεκδικεί, συμμαχεί και προωθεί τα εθνικά συμφέροντα μέσα από ευρωπαϊκές πολιτικές. Ενώ το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, όπου η Νέα Δημοκρατία αποτελεί τη μεγαλύτερη πολιτική δύναμη, θέτει τώρα ως κεντρική του επιδίωξη τη λεγόμενη “πολιτική των τριών Α”: Ανταγωνιστική οικονομία, αυτόνομη ευρωπαϊκή άμυνα και Κοινή Αγροτική Πολιτική, με ευελιξία στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση.
Θέλω να τονίσω ότι στην επίτευξη αυτών των στόχων η ευρωπαϊκή και, κατά συνέπεια, η ελληνική ναυτιλία πρέπει να παίξουν καταλυτικό ρόλο. Στην ενεργειακή ασφάλεια, την οποία τελικά μόνο η ναυτιλία μπορεί να εγγυηθεί. Στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, σε ένα περιβάλλον όπου άλλες μεγάλες χώρες εφαρμόζουν πολιτικές προστατευτισμού. Όπως και στον τομέα της ασφάλειας, όπου οι ελληνικές προτάσεις για το μεταναστευτικό και τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων γίνονται παράγοντες οικοδόμησης μιας νέας πραγματικότητας.
Το συμπέρασμα, συνεπώς, είναι ότι η πρόοδος της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης περνά τελικά μέσα από την πρόοδο της ναυτοσύνης. Πρόοδος στην οποία είμαι σίγουρος ότι θα δώσουν νέα ώθηση τα φετινά “Ποσειδώνια”, αποδεικνύοντας ότι, όπως τα ξύλινα τείχη, δηλαδή τα πλοία, έδιναν νίκες στην Αθηναϊκή Δημοκρατία, έτσι και τα σύγχρονα σκάφη θα ταξιδεύουν τώρα παντού τις επιτυχίες της νέας Ευρώπης.
Και σε μια εποχή όπου η Ευρώπη “ψάχνεται” να προσδιορίσει την έννοια της στρατηγικής αυτονομίας, ήρθε η ώρα να αντιληφθεί ότι η ναυτιλία, η ευρωπαϊκή ναυτιλία, η ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί τη σημαντικότερη δύναμη εντός της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, θα παίξει σε αυτή τη στρατηγική αυτονομία έναν καθοριστικό ρόλο.
Και, βέβαια, οδηγώντας και την πατρίδα μας τελικά εκεί που δείχνει και το δικό μας σύνθημα: σταθερά, πιο κοντά στην Ευρώπη και στο μέλλον.
Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες σας και σας ευχαριστώ για την προσοχή σας».
Στη ναυτιλία είμαστε ρεαλιστές, ψύχραιμοι και συνετοί
Η κα. Τραυλού τόνισε επίσης ότι ο πλανήτης μας, χωρίς τη ναυτιλία, θα ήταν απονευρωμένος, αποσυνδεδεμένος, αποδομημένος. Η ναυτιλία, όμως, ήταν, είναι και θα είναι πάντα παρούσα.
Στη ναυτιλία είμαστε και ρεαλιστές και ψύχραιμοι και συνετοί, είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας της η κα. Τραυλού και συμπλήρωσε: «Και ξέρετε γιατί; Γιατί δεν έχουμε την πολυτέλεια της στάσης, της παύσης ούτε για μία ημέρα, ούτε για μία ώρα. Και όταν αγκυροβολούμε, αγκυροβολούμε για να μπορούμε να συνεχίσουμε να πλέουμε. Να ενώνουμε ανθρώπους, οικονομίες, πολιτισμούς».
Η ομιλία της κας. Τραυλού
Ναι, Κυρίες και Κύριοι,
Έτσι θα ήταν ο κόσμος, ο πλανήτης μας, χωρίς τη ναυτιλία:
– Απονευρωμένος
– Αποσυνδεδεμένος
– Αποδομημένος
Η ναυτιλία, όμως, ήταν, είναι και θα είναι πάντα παρούσα.
Κύριε Πρωθυπουργέ,
Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί,
Αγαπητές και αγαπητοί μου συνάδελφοι,
Κυρίες και Κύριοι,
Είναι γεγονός ότι η ναυτιλία είναι ο επιχειρηματικός κλάδος που λειτουργεί ως ο σύνδεσμος όλων των υπολοίπων. Προάγει τη σύνδεση, την ανάπτυξη, τη βιωσιμότητά τους, τους ενώνει και, ταυτόχρονα, ενώνει τον κόσμο όλο.
Ας αντιστρέψουμε, λοιπόν, για μια φορά το σκεπτικό μας στην έναρξη των Ποσειδωνίων και ας αναλογιστούμε όχι που πάει ο κόσμος της ναυτιλίας, αλλά πως θα ήταν ο κόσμος χωρίς αυτήν;
Την απάντηση την παρακολουθήσαμε στο video που προβλήθηκε.
Μια απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη, μετά από πολύμηνη ερευνητική διαδικασία των ομάδων τριών διεθνών, έγκυρων οργανισμών, με υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία.
Όλα όσα παρακολουθήσαμε, οπτικοποιούν τα ευρήματα της έρευνας «Shipping moves the world», που προέκυψαν μέσα από μαθηματικά μοντέλα, δεδομένα και στοιχεία και καταγράφουν το μέγεθος και τη δύναμη της προσφοράς της ναυτιλίας στην ανθρωπότητα.
Τι μας οδήγησε, όμως, σε αυτή την έρευνα;
Πρώτα από όλα, η ευθύνη απέναντι σε εμάς τους ίδιους, στον κλάδο μας.
Να μην είμαστε μόνο ιστορικά και κοινωνικά συνεπείς, αλλά και επιστημονικά ακριβείς. Να αντιληφθούμε πληρέστερα την οικουμενική ευθύνη που κουβαλάμε στις πλάτες μας. Στις πλάτες των ανθρώπων της ναυτιλίας, της θάλασσας.
Και η έρευνα αυτή, το είπα και την Πέμπτη στην εκδήλωσή μας και θα το επαναλάβω και σήμερα, αποτελεί, πάνω από όλα, φόρο τιμής στους ανθρώπους της ναυτιλίας σε στεριά και θάλασσα, που εργάζονται χωρίς ωράρια με μια και μόνο αποστολή: τα πλοία ασταμάτητα να ενώνουν τη γη ολόκληρη.
Επιπλέον, είναι και ευθύνη μας απέναντι στους θεσμούς και στην κοινωνία να γνωρίζουν, να αντιλαμβάνονται, να αναγνωρίζουν την ανάγκη της θωράκισης της ναυτιλίας ως του σταθερού θεματοφύλακα της λειτουργίας του παγκόσμιου οικοσυστήματος.
Και, βέβαια, η ευθύνη μας, ως η Ναυτιλία των Ελλήνων. Ευθύνη πολυπεπίπεδη:
Καταρχάς ιστορική, ως έθνος ναυτικό.
Διεθνής ως η ηγέτιδα ναυτική δύναμη παγκόσμια.
Ευρωπαϊκή ως η υπεροπλία της Ευρώπης.
Εθνική ως εθνικό σύμβολο επιχειρηματικής αριστείας και ως σύμβολο γεωπολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής δύναμης και προσφοράς στην πατρίδα.
Και τέλος, ευθύνη απέναντι στο μέλλον, στην αντοχή και την εξέλιξη της ναυτιλίας έναντι των μεγάλων σύγχρονων πολλαπλών προκλήσεων της εποχής μας.
Μιας εποχής, όπου η πύκνωση της οικονομικής, κλιματικής, ενεργειακής και ανθρωπιστικής κρίσης κυριαρχεί.
Μιας εποχής που όλα όσα γνωρίζουμε αλλάζουν διαρκώς και δραστικά και απαιτείται από όλους ταχύτητα στις αποφάσεις, αλλά και σύνεση… απαιτείται ρεαλισμός, αλλά και ψυχραιμία.
Στη ναυτιλία είμαστε και ρεαλιστές και ψύχραιμοι και συνετοί.
Και ξέρετε γιατί; Γιατί δεν έχουμε την πολυτέλεια της στάσης, της παύσης ούτε για μία ημέρα, ούτε για μία ώρα. Και όταν αγκυροβολούμε, αγκυροβολούμε για να μπορούμε να συνεχίσουμε να πλέουμε. Να ενώνουμε ανθρώπους, οικονομίες, πολιτισμούς.
Τα Ποσειδώνια λειτουργούν στο ίδιο πλαίσιο, αυτό της συνεργασίας του ευρύτερου ναυτιλιακού κλάδου. Ενισχύουν τον διάλογο και την ανταλλαγή απόψεων, παράγουν επιχειρηματικές ευκαιρίες και παρουσιάζουν καινοτομίες και προτάσεις στα σύγχρονα δεδομένα, αλλά και ζητούμενα της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.
Στη ναυτιλία τιμούμε τη συλλογική δυναμική.
Έτσι οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις, με σύμπλευση, ενωμένοι. Μαζί θα μετατρέψουμε τις προκλήσεις που βιώνουμε, αλλά και τις προκλήσεις που θα έρθουν σε ευκαιρίες εξέλιξης, προόδου και σταθερότητας.
Κυρίες και κύριοι,
Συγχαίροντας θερμά τη διοργάνωση των Ποσειδωνίων, σας καλωσορίζω στην παγκόσμια συνάντηση κορυφής της ναυτιλίας, με τα λόγια του μεγάλου Έλληνα ποιητή και νομπελίστα, Οδυσσέα Ελύτη:
«ας ανοιχτούμε και σήμερα στα πέλαγα, τρικυμίες, νηνεμίες, εμείς είμαστε οι καπετάνιοι και οφείλουμε να αντέξουμε».
Σας ευχαριστώ».
Οι διοργανωτές της έκθεσης
Εκ μέρους των διοργανωτών, ο Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., δήλωσε: «Συχνά αναφερόμαστε στα επιτεύγματα του κλάδου μας ως ‘το θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας’. Είναι δελεαστικό να το κάνει κανείς αυτό, όταν προσπαθεί να καταλάβει πώς ένα μικρό έθνος 11 εκατομμυρίων ανθρώπων μπορεί να φιλοξενεί τον μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο στόλο στον κόσμο – με πάνω από 5.500 ποντοπόρα πλοία, δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και άλλα, να δραστηριοποιούνται σε όλο τον κόσμο διατηρώντας εύρυθμη την παγκόσμια οικονομία.
»Αυτό το ‘θαύμα’ προέρχεται από τις ναυτικές παραδόσεις της χώρας μας, που χρονολογούνται χιλιάδες χρόνια πίσω και οι οποίες αφενός αξιοποιούν την ευελιξία της ελληνικής οικογενειακής επιχείρησης και αφετέρου επιτρέπουν στην καινοτομία να αναπτύσσεται με ορίζοντα έναν κόσμο χωρίς σύνορα».
niologio.gov.gr – Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας
Μετά την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε το περίπτερο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπου παρακολούθησε την παρουσίαση της νέας εφαρμογής για την ψηφιοποίηση της αίτησης νηολόγησης και χορήγησης εγγράφου εθνικότητας των ελληνικών ποντοπόρων πλοίων, «niologio.gov.gr».
Η νέα εφαρμογή, που αποτελεί διαχρονικό αίτημα της ναυτιλιακής κοινότητας, μειώνει τη γραφειοκρατία και επιταχύνει τις διαδικασίες νηολόγησης, ενδυναμώνοντας την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας. Χάρη στην ψηφιοποίηση της όλης διαδικασίας, το έγγραφο εθνικότητας του πλοίου, που φέρει μοναδικό QRCode για την άμεση επαλήθευση της γνησιότητάς του από κάθε αρμόδια αρχή ανά τον κόσμο, παράγεται αυτοματοποιημένα και χορηγείται άμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Την παρουσίαση έκανε ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ενώ την εκδήλωση χαιρέτισαν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης και η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού.
Μετά την παρουσίαση της νέας εφαρμογής, ο Πρωθυπουργός περιηγήθηκε στα περίπτερα της έκθεσης και είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με εκθέτες και επιχειρηματίες του κλάδου της ναυτιλίας.
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση