Η ΕΕ επανεξετάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσει την εμπορική απειλή του Πεκίνου και η απάντησή της μοιάζει πολύ με τα όσα έκανε η ίδια η Κίνα, σημειώνει σε άρθρο του το Politico.
Τα τελευταία χρόνια, η εμπορική πολιτική της ΕΕ έχει παραδοσιακά επικεντρωθεί στην οικοδόμηση προστατευτικών τειχών και η απόφαση της περασμένης εβδομάδας να επιβληθούν τιμωρητικοί δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρχικά έμοιαζε με άλλο ένα παράδειγμα του κλασικού αμυντικού εγχειριδίου των Βρυξελλών.
Τι δεν θα κάνουν οι δασμοί στην Κίνα
Σε μια αξιοσημείωτη τροπή των γεγονότων, σχολιάζει, η ΕΕ εξετάζει τώρα ένα επόμενο βήμα που προσκαλεί τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας εντός της ΕΕ.
Η μεγάλη ιδέα είναι να χρησιμοποιηθεί η απειλή των δασμών για να εξαναγκαστούν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να έρθουν στην Ευρώπη, να σχηματίσουν κοινοπραξίες και να μοιραστούν τεχνολογία με τους ομολόγους τους στην ΕΕ, σύμφωνα με συζητήσεις με τέσσερις διπλωμάτες και δύο ανώτερους αξιωματούχους, που επικαλείται το Politico. Και υπάρχουν ενδείξεις ότι η φόρμουλα είναι ήδη ελκυστική για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ.
Η Stellantis δημιούργησε μια κοινοπραξία με την κινεζική Leapmotor για να ξεκινήσει τις δραστηριότητές της στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο. Η ισπανική EBRO-EV έχει συνεργαστεί με την Chery, την πέμπτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων στη Βαρκελώνη.
Αλλαγή πλεύσης
Πολλοί, ωστόσο, θα εντοπίσουν μια ύψιστη ειρωνεία σε αυτή την αλλαγή τακτικής από τους Ευρωπαίους, σχολιάζει το Politico. Πράγματι και για χρόνια, η ΕΕ διαμαρτυρόταν έντονα για τις απαιτήσεις του Πεκίνου στους ξένους επενδυτές στην Κίνα οι οποίοι θα πρέπει να σχηματίζουν κοινοπραξίες και να μοιράζονται την τεχνογνωσία τους. Είναι αυτό που η ΕΕ συνήθιζε να καταγγέλλει ως «αναγκαστική μεταφορά τεχνολογίας».
Ο κόσμος έχει πλέον αλλάξει. Ο φόβος δεν είναι πια ότι οι Κινέζοι θα κλέψουν την ευρωπαϊκή τεχνολογία, αλλά ότι η Ευρώπη μένει πίσω. Συνειδητοποιώντας ότι η βιομηχανία της χρειάζεται νέες επενδύσεις και τεχνογνωσία για να είναι ανταγωνιστική, η ΕΕ στρέφει τώρα το βλέμμα της προς μια διαπραγματευτική λύση με το Πεκίνο.
Οι Ευρωπαίοι γνώστες της βιομηχανίας λένε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιθυμούν διακαώς τέτοιες συμφωνίες, οι οποίες, όπως υποστηρίζουν, έχουν το μεγαλύτερο επιχειρηματικό νόημα για έναν τομέα που έχει μείνει πίσω. «Οι κοινοπραξίες έχουν νόημα, ως ένας τρόπος για να διασφαλιστεί ότι οι Κινέζοι δεν θα εγκαταστήσουν μόνο μονάδες τελικής συναρμολόγησης στην Ευρώπη, αλλά και πιο ουσιαστικά τμήματα της αλυσίδας εφοδιασμού. Φυσικά, μπορεί επίσης να είναι ένας τρόπος να ζητηθεί από τους Κινέζους να μοιραστούν κάποια τεχνολογία», δήλωσε ένας ανώτερος διπλωμάτης στο Politico.
Η ιδέα είναι να χρησιμοποιηθούν οι πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ που φτάνουν έως και το 38% για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως κίνητρο για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Ευρώπη. Ενώ οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τα δικά τους εργοστάσια εντός του μπλοκ για να αποφύγουν τους δασμούς, η ένωση των δυνάμεών τους με έναν τοπικό παραγωγό θα μείωνε το κόστος και θα τους έδινε ταχύτερη πρόσβαση στην ενιαία αγορά.
Αυτό, πρώτον, δείχνει ότι η ΕΕ ετοιμάζεται να παίξει τον πιο παρεμβατικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο για τον οποίο κατηγορούσε την Κίνα. Αλλά είναι και μια παραδοχή ότι η Κίνα όχι μόνο έχει φτάσει, αλλά έχει ήδη ξεπεράσει την Ευρώπη σε ορισμένους τομείς. «Αυτό είναι λίγο ταπεινωτικό για εμάς, αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι είμαστε πίσω σε ορισμένες τεχνολογίες», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης.
Ένας δεύτερος ανώτερος διπλωμάτης κατήγγειλε «την απόλυτη αλαζονεία» πολλών ηγετών της ΕΕ στο παρελθόν, «που πίστευαν ότι θα είμαστε πάντα καλύτεροι τεχνολογικά και ότι η Κίνα δεν θα μπορούσε ποτέ να μας φτάσει».
Καλοβλέπει μια συνεργασία η Κίνα
Για δεκαετίες, η Ευρώπη υπήρξε πεπεισμένη ότι η τεχνολογική υπεροχή θα της εξασφάλιζε ότι θα μπορούσε πάντα να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από την Κίνα, ακόμη και όταν η πραγματικότητα απέδειξε ότι αυτή η πεποίθηση ήταν λανθασμένη.
Η Κίνα έφτασε τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και στη συνέχεια άρχισε να τις ξεπερνά από άποψη πωλήσεων και τεχνολογικής υπεροχής στα πάντα, από ηλιακούς συλλέκτες έως μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τώρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με το Γερμανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Κίνα, το 69% των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών εκτιμά ότι οι Κινέζοι ανταγωνιστές τους ήδη προηγούνται στην καινοτομία ή θα τους ξεπεράσουν μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Έτσι, αντιμέτωπη με την ανάγκη να καλύψει το χαμένο έδαφος, η Ευρώπη με τους δασμούς και το σχέδιο κοινοπραξιών προχωρά σε «μια προσπάθεια να δώσει στην Κίνα μια γεύση από το δικό της φάρμακο», δήλωσε ο Χοσούκ Λι Μακιγιάμα, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Κέντρου Διεθνούς Πολιτικής Οικονομίας.
Το Πεκίνο φαίνεται ότι πήρε το μήνυμα, σημειώνει το Politico και εντόπισε μια ευκαιρία να ενσωματώσει περαιτέρω τις αλυσίδες εφοδιασμού του με την Ευρώπη. Σε μια οδηγία που εστάλη στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στις αρχές του τρέχοντος έτους, το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου ανέφερε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα σύστημα βιομηχανικής εφοδιαστικής αλυσίδας «που θα οικοδομείται από κοινού και θα μοιράζεται από όλα τα μέρη».
Ενώ οι κινεζικές εταιρείες έχουν βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στην απόκτηση ευρωπαϊκών περιουσιακών στοιχείων, η επιστολή είναι μια εντολή να «είναι έτοιμες να σχηματίσουν κοινοπραξίες και όχι 100% κινεζικές επενδύσεις», δήλωσε ο Φρανσουά Γκοντεμόν, διευθυντής του προγράμματος Κίνας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων.
Latest News
Πρόταση 1 δισ. δολαρίων σε μισθούς για τέσσερα χρόνια από την Boeing
Oι μετοχές της κατέγραψαν άνοδο 4% τη Δευτέρα λόγω των προσδοκιών για λύσιμο της απεργίας
Ανοίγει ο φάκελος της πανευρωπαϊκής εποπτείας των αγορών – Στα πρότυπα της SEC η ESMA
Η ιδέα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μεταφοράς περισσότερων εξουσιών από τις εθνικές αρχές στην ESMA
Στο ρυθμό μείωσης των επιτοκίων και η κεντρική τράπεζα στο Πεκίνο
Με τη μείωση στα επιτόκια η κεντρική τράπεζα της Κίνα συνεχίζει τις προσπάθειες για να διευκολύνει την ανάκαμψη της χώρας
Θα έρθει η μεγάλη αναμόρφωση; Ρευστό 7 δισ. για το Εθνικό Σύστημα Υγείας στη Βρετανία
Τι προβλέπει η κυβέρνηση των Εργατικών στη Βρετανία για το NHS, πριν την επίσημη κατάθεση του προϋπολογισμού
Πώς το fast food ωθεί σφίγγει τον κλοιό στην αλυσίδα εστίασης TGI Friday's
Η TGI Friday's είναι μια από τις πολλές αλυσίδες casual-dining που πιέζονται από την εκτίναξη της τάσης για γρήγορο φαγητό
Η Tokyo Metro θα είναι η μεγαλύτερη ΙΡΟ στο Τόκιο την τελευταία εξαετία
Η Tokyo Metro αναμένει να εισαγάγει μετοχές στο χρηματιστήριο του Τόκιο στις 23 Οκτωβρίου.
Τα κέρδη της LVMH βουλιάζουν - Οι τιμές... στο ύψος τους
Η LVMH θα χάσει μακροπρόθεσμα αν βραχυπρόθεμα ακολουθήσει πιο προσιτές προτάσεις κέει ο CFO
Nέα εποχή στις σχέσεις Κίνας-Βρετανίας - Συνεργασία σε εμπόριο και πράσινη ανάπτυξη
Διάθεση αμοιβαίας συνεργασίας εξέφρασαν Βρετανία και Κίνα με επίκεντρο την εμβάθυνση της στρατηγικής επικοινωνίας των δύο χωρών
«Καμπανάκι» Σίσι σε ΔΝΤ και ΕΕ για τα προβλήματα που δημιουργεί ο πόλεμος
Η Αίγυπτος προειδοποιεί ότι το πρόγραμμα του ΔΝΤ εφαρμόζεται κάτω απο «δύσκολες περιφερειακές και παγκόσμιες συνθήκες»
Τι αλλάζει η Κίνα στο καθεστώς εξαγωγής αγαθών και τεχνολογιών «διπλής χρήσης»
Η Κίνα έχει κατηγορηθεί ότι υποστηρίζει την πολεμική προσπάθεια της Ρωσίας στην Ουκρανία παρέχοντάς της αγαθά διπλής χρήσης