Μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο κατέγραψε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποτυπώνοντας τη μηνιαία εξέλιξη σε βασικά είδη κατανάλωσης.
Από την έρευνα προέκυψε ότι η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Ιούλιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι -1,56% (έναντι -1,92% τον Ιούνιο. -1,25% τον Μάιο, +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024).
Ακρίβεια: Νέα συνάντηση Θεοδωρικάκου με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ – Στο επίκεντρο οι τιμές
Η μεταβολή του Ιουνίου οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού.
Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -7,34%
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -6,77%
• Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -6,32%
• Τροφές και είδη για κατοικίδια: -5,19%
• Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,72%
Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023. Στα υπόλοιπα είδη, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +5,90%
• Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,11%
• Τρόφιμα παντοπωλείου: +3,65%
• Οινοπνευματώδη ποτά: +3,21%
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +3,01%
Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από την εποχική ζήτηση λόγω καλοκαιριού (π.χ. ψάρια, αναψυκτικά, αλκοολούχα) και τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο και από άλλα κόστη παραγωγής.
Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 13 κατέγραψαν μείωση και οι 10 αύξηση.
Ποιες παράμετροι καθόρισαν την εξέλιξη των τιμών
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:
• Καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες το 2024 και εποχικότητα. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Οι καλύτερες φετινές καιρικές συνθήκες έχουν μειώσει τις τιμές στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά άνω του 10%. Παράλληλα η εποχικότητα στα προϊόντα της κατηγορίας επηρεάζει περισσότερο την πορεία του συνολικού δείκτη.
• Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
Latest News
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Cenergy Holdings: Η Σωληνουργεία Κορίνθου αναλαμβάνει σημαντικά έργα στη Βόρεια Θάλασσα.
Τα έργα, Bestla στη Νορβηγία και Bittern στο Ηνωμένο Βασίλειο, εδραιώνουν περαιτέρω την ισχυρή γεωγραφική παρουσία της εταιρείας
Ο Πύργος Πειραιά λαμβάνει πιστοποίηση LEED Platinum - Ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στην Ελλάδα
Ο Πύργος Πειραιά υπερβαίνει κατά τρεις βαθμίδες τις ενεργειακές απαιτήσεις της ελληνικής νομοθεσίας για υφιστάμενα κτήρια και κατατάσσεται στην κατηγορία A+, σύμφωνα με το πρότυπο ΚΕΝΑΚ
Συνάντηση της προέδρου του ΣΒΕ με τον Επιτρόπο Απόστολο Τζιτζικώστα
Συζητήθηκε η ανάγκη εκσυγχρονισμού των μεταφορικών υποδομών στην Ελλάδα, με την πρόεδρο του ΣΒΕ να επισημαίνει ειδικά την υστέρηση στην περιφέρεια
Νέος ρόλος για την Unilever Ελλάδος: Αναλαμβάνει την ευθύνη 14 αγορών
Τη θέση Γενικού Διευθυντή στο νέο Business Unit, με ευθύνη για 14 αγορές, θα αναλάβει ο Γιώργος Τζαβάρας
Χατζηδάκης: Μειώνονται οι τραπεζικές προμήθειες - Πότε θα γίνουν οι ανακοινώσεις
Από το 2025 οι τραπεζικές προμήθειες θα είναι αρκετά χαμηλότερες, με τις παρεμβάσεις που δρομολογεί κυβέρνηση, λέει ο Χατζηδάκης
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Κρίστιαν Χατζημηνάς (ΕΕΝΕ): Επιτακτική ανάγκη η χώρα να εκμεταλλευθεί τα εύρωστα δημοσιοοικονομικά της
Θα πρέπει να εκμεταλλευθεί και τους ευρωπαϊκούς πόρους, δήλωσε ο Κρίστιαν Χατζημηνάς, πρόεδρος της ΕΕΝΕ
Placement στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Σε διεθνείς επενδυτές και Περιστέρη το 2,53%
Το Latsco Family Office διέθεσε μετοχές σε διεθνείς επενδυτές, στον Γιώργο Περιστέρη και άλλα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Τιμή στόχο στα 27 ευρώ ανά μετοχή για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την Παντελάκης Χρηματιστηριακή
Περιθώριο ανόδου 50% βλέπει για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η Παντελάκης Χρηματιστηριακή, συστήνει Overweight - Επανεκκίνηση κάλυψης