Δύο σοβαρές πυρκαγιές το τελευταίο δεκαήμερο στο λιμάνι του Πειραιά και στη Μαρίνα Ζέας, κατασβήστηκαν άμεσα χάρις στην έγκαιρη παρέμβαση σύγχρονων ρυμουλκών με ισχυρό σύστημα πυρόσβεσης. Η φωτιά σε κοντέινερ με ηλεκτρικά ποδήλατα στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά αλλά και η πυρκαγιά σε τρία πολυτελή σκάφη στην Μαρίνα Ζέας δεν θα είχαν σβήσει χωρίς την άμεση παρέμβαση νέου τύπου ρυμουλκών, με σύγχρονο, πιστοποιημένο, ισχυρό σύστημα πυρόσβεσης, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΠΔ 83/2022.

Την ίδια στιγμή φουντώνει ο «εμφύλιος» στο κλάδο των ρυμουλκών καθώς οι δυο ενώσεις που τον εκπροσωπούν έχουν διαμετρικά αντίθετες απόψεις για το μέλλον του Προεδρικού Διατάγματος.

Η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων ήταν εξαρχής υπέρ της άμεσης εφαρμογής του ΠΔ που σημαίνει ότι στα ελληνικά λιμάνια θα είναι παρόντα νέα σύγχρονα ρυμουλκά με αναβαθμισμένα συστήματα ασφαλείας και μεγαλύτερη ελκτική δύναμη καθώς και τα πλοία συνεχώς μεγαλώνουν.

Από την άλλη πλευρά η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων «Άγιος Νικόλαος», η οποία θεωρεί ότι θα πρέπει να δοθεί παράταση στην εφαρμογή του ΠΔ και να τροποποιηθεί και προς τούτο επικαλείται και σχετικές παρεμβάσεις του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Και στην μέση βρίσκεται το Υπουργείο Ναυτιλίας με τον Υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη να δηλώνει ότι πρώτη προτεραιότητα του όπως και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η ασφάλεια στα λιμάνια και να επιμένει στην εφαρμογή του ΠΔ 83/2022.

Το υπουργείο ναυτιλίας

Πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας αναφέρουν ότι τόσο στο περιστατικό της Ζέας όσο και στην περίπτωση πυρκαγιάς σε κοντέινερ στο Πειραιά συμμετείχαν στη κατάσβεση με καθοριστικό ρολό ρυμουλκά με σύγχρονο, πιστοποιημένο, ισχυρό σύστημα πυρόσβεσης, σύμφωνα με προδιάγραφες του ΠΔ 83/2022 Υπήρξε μεγάλη επιμονή από τον Υπουργό τον κ. Στυλιανίδη στο ζήτημα αυτό στην εφαρμογή του ΠΔ 83/2022. Όπως έχει αναφέρει και ο ίδιος πολλές φορές το σημαντικότερο για τον Υπουργό είναι τα θέματα ασφαλείας, τονίζουν οι ίδιες πηγές.

Αποδεχόμενο ωστόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας, τις αιτιάσεις μερίδας του κλάδου για μη δυνατότητα έγκαιρης προσαρμογής προχώρησε σε νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή με την οποία δίνεται μεν παράταση καθώς ορίζει ότι η προθεσμία συμμόρφωσης των ρυμουλκών στις απαιτήσεις του εν λόγω προεδρικού διατάγματος μετατίθεται στις 30/04/2026, όμως από την άλλη δίνει απόλυτη προτεραιότητα στα ήδη συμμορφούμενα ρυμουλκά. Συγκεκριμένα από 01/07/2024 έως και 28/02/2025 θα δραστηριοποιούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα τα συμμορφούμενα ρυμουλκά πλοία αλλά και αυτά που έχουν αιτηθεί έλεγχο συμμόρφωσης αλλά πάντα με βεβαίωση αναγνωρισμένου νηογνώμονα από την οποία θα προκύπτει ότι έχει εκκινήσει και τελεί σε εξέλιξη η διαδικασία συμμόρφωσης.

Τα δε μη συμμορφούμενα ρυμουλκά θα δραστηριοποιούνται μόνο κατ’ εξαίρεση και εφόσον διαπιστωθεί από τους φορείς ότι τα ρυμουλκά πλοία δεν επαρκούν. Από 01/03/2025 έως και 30/04/2026 απόλυτη προτεραιότητα θα έχουν τα συμμορφούμενα ρυμουλκά πλοία ενώ τα υπό συμμόρφωση θα δραστηριοποιούνται κατ’ εξαίρεση και εφόσον διαπιστωθεί από τους φορείς των λιμένων ότι τα συμμορφούμενα πλοία δεν επαρκούν. Μετά τις 30/04/2026 στους λιμένες θα μπορούν να δραστηριοποιούνται μόνο τα πλήρως συμμορφούμενα ρυμουλκά.

Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος βρίσκεται ενώπιον της ανάγκης σημαντικών επενδύσεων προκειμένου και η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο στόλο ρυμουλκών.

Όπως υπολογίζεται αυτή τη στιγμή 115 ρυμουλκά βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια εκ των οποίων τα 95 δραστηριοποιούνται στα ελληνικά λιμάνια και από αυτά τα 60 έχουν συμμορφωθεί πλήρως με τις νέες προδιαγραφές είτε αφορούν νεότευκτα είτε παλαιότερα σκάφη που προσαρμόστηκαν σύμφωνα με τις οδηγίες του ΙΜΟ και των νηογνωμόνων. Επίσης πέρυσι επενδύθηκαν πάνω από 60 εκατ. ευρώ για την απόκτηση εννέα σύγχρονων ρυμουλκών από επιχειρηματίες του κλάδου. Και οι επενδύσεις συνεχίζονται, ενώ σε υλοποίηση τέθηκε και η συμφωνία των ναυπηγείων Ελευσίνας με τον διεθνή σχεδιαστή ρυμουλκών Robert Allan για την ναυπήγηση 30 ρυμουλκών μέχρι το 2026 αξίας 280 εκατ ευρώ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα
Το αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου του Βήματος για τα 50 χρόνια Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής
Επικαιρότητα |

Το αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου του Βήματος για τα 50 χρόνια Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής

Το πρόγραμμα του συνεδρίου που διοργανώνει το BHMA σε συνεργασία με το Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών στις 12 και 13 Δεκεμβρίου για την πορεία της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στα 50 χρόνια της Μεταπολίτευσης – Ζωντανή κάλυψη από το κανάλι του Βήματος στο YouTube