- Διάρκεια του φορολογικού ελέγχου
α) Η διάρκεια του φορολογικού ελέγχου ορίζεται σε έως ένα (1) έτος και δύναται να παραταθεί :
αα) Άπαξ κατά έξι (6) μήνες υπό την προϋπόθεση η έναρξη της ελεγκτικής διαδικασίας να έχει πραγματοποιηθεί εντός της αρχικής διάρκειας του φορολογικού ελέγχου. Ως έναρξη της ελεγκτικής διαδικασίας για την εφαρμογή του παρόντος θεωρείται η κοινοποίηση της πρόσκλησης του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ή η έναρξη των ελεγκτικών επαληθεύσεων.
ββ) Περαιτέρω παράταση μέχρι έξι (6) ακόμη μήνες είναι δυνατή σε εξαιρετικές περιπτώσεις που αιτιολογούνται ειδικώς.
Επισήμανση : Η διάρκεια του ελέγχου δεν αναστέλλει ούτε επιμηκύνει τον χρόνο παραγραφής. Αν για παράδειγμα το έτος 2024 διενεργείται έλεγχος του φορολογικού έτους 2018, αυτός πρέπει να ολοκληρωθεί με την κοινοποίηση των πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού, μέχρι την 31.12.2024.
β) Οι ανωτέρω προθεσμίες αναστέλλονται για όσο χρονικό διάστημα πραγματοποιούνται, στο πλαίσιο του ελέγχου, ενέργειες από αρχές πλην της Φορολογικής Διοίκησης και για το χρονικό διάστημα μεταξύ της υποβολής, από τη Φορολογική Διοίκηση, αιτήματος για τις ενέργειες αυτές, προς εισαγγελικές ή διωκτικές αρχές, ειδικούς επιστήμονες που διενεργούν πραγματογνωμοσύνη ή αλλοδαπές αρχές, στο πλαίσιο της διοικητικής συνεργασίας, και της απόκρισης σε αυτό.
Επισήμανση : Σε κάθε περίπτωση η αναστολή των ως άνω προθεσμιών δεν παρατείνεται πέραν του ενός (1) έτους. Μόνο αν από τον μέχρι τότε έλεγχο προκύψει πιθανότητα ποινικώς κολάσιμης φοροδιαφυγής, κατά τους ειδικότερους όρους του άρθρου 79 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, περί αδικήματος φοροδιαφυγής, επιτρέπεται, με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., κατόπιν εισήγησης του προϊσταμένου της αρμόδιας ελεγκτικής υπηρεσίας, παράταση της διάρκειας του ελέγχου μέχρι οκτώ (8) ακόμη μήνες, από τη λήξη της προθεσμίας της παρ. 1.
γ) Αν δεν ολοκληρωθεί ο φορολογικός έλεγχος εντός των ανωτέρω προβλεπομένων προθεσμιών, δεν επιτρέπεται νέος έλεγχος που να καλύπτει το αντικείμενο της αρχικής εντολής, εκτός αν προκύψουν νέα στοιχεία.
δ) Οι ανωτέρω προθεσμίες δεν ισχύουν στις περιπτώσεις ελέγχων που διενεργούνται κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας ή από κοινού με διεθνή ή αλλοδαπή φορολογική ή διωκτική αρχή ή που αφορούν σε υποθέσεις φοροδιαφυγής ή απάτης Φ.Π.Α., στις οποίες εμπλέκονται περισσότεροι από πέντε ελεγχόμενοι, ή που διενεργούνται στο πλαίσιο Διαδικασίας Αμοιβαίου Διακανονισμού.
- Πρόσβαση στα λογιστικά αρχεία του φορολογούμενου
3.1. Δυνατότητα λήψης αντιγράφων των τηρούμενων λογιστικών αρχείων και απαίτησης παράστασης στον τόπο διενέργειας του ελέγχου και απάντησης σε σχετικά ερωτήματα
α) Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να λαμβάνει αντίγραφα των λογιστικών αρχείων (βιβλία και στοιχεία), καθώς και των λοιπών εγγράφων, για τα οποία ο φορολογούμενος δηλώνει ότι αντιπροσωπεύουν ακριβή αντίγραφα.
Επισήμανση : Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος αρνείται να προβεί στην ανωτέρω δήλωση, ο οριζόμενος από τη Φορολογική Διοίκηση υπάλληλος για τη διενέργεια του ελέγχου προβαίνει σε σχετική επισημείωση επί των εγγράφων.
β) Ο οριζόμενος υπάλληλος δύναται ταυτόχρονα να απαιτεί από τον φορολογούμενο ή τον φορολογικό εκπρόσωπό του να παρίσταται στον τόπο όπου διενεργείται ο φορολογικός έλεγχος και να απαντά σε ερωτήματα που του τίθενται, ώστε να διευκολύνεται η διενέργεια του φορολογικού ελέγχου.
Επισήμανση : Ο φορολογούμενος πρέπει να παρέχει κάθε απαραίτητη πληροφορία για την απρόσκοπτη πρόσβαση στον οριζόμενο υπάλληλο της Φορολογικής Διοίκησης, ανεξάρτητα από τον τόπο της αποθήκευσης και τον τρόπο τήρησης των λογιστικών αρχείων. Την ίδια υποχρέωση έχουν και τρίτοι που παρέχουν ψηφιακές υπηρεσίες προς τον φορολογούμενο, οι οποίες σχετίζονται με την αποθήκευση και επεξεργασία αρχείων και πληροφοριών, εφόσον αυτό ζητηθεί από τη Φορολογική Διοίκηση.
Γιώργος Α. Κορομηλάς
Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων
Διευθυντής Φορολογικού τμήματος Tax Advisors I.K.E.
Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Latest News
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (ΣΤ’ Μέρος)
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Οι διεθνείς οργανισμοί απέναντι στο «America First 2.0»
Οι νέες συνθήκες και το δόγμα America First
Αθλητές της παραγωγής Redux
Τι αφορά το αντικίνητρο της υψηλής φορολογίας της ειδικευμένης μισθωτής εργασίας
Η αναγκαιότητα της Ελεγκτικής του Δημοσίου και τα σύγχρονα εργαλεία ορθολογικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
Η Ελεγκτική του Δημοσίου αποτελεί «θεμέλιο λίθο» στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοσιονομικής διαχείρισης,
Τα ελληνικά ομόλογα... αλλάζουν πίστα - Η αναβάθμιση της Scope και η απόδοση του 10ετούς
Πώς φθάσαμε στην αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου από τη Scope Ratings - Τα ελληνικά ομόλογα αλλάζουν επίπεδο
Πότε θα καταβληθεί το δώρο Χριστουγέννων - Πόσα χρήματα θα πάρετε [παραδείγματα]
Το δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί μέχρι 21 Δεκεμβρίου 2024 και η μη καταβολή του διώκεται ποινικά
Η προφητεία των 100 χιλιάδων δολαρίων στο Bitcoin ανοίγει την όρεξη για το Ethereum
Το επενδυτικό κλίμα παραμένει καλό σε παγκόσμιο επίπεδο και επιτρέπει ανάληψη πιο ριψοκίνδυνων θέσεων, όπως σε διάφορα κρυπτονομίσματα.
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR – Άρση ακινησίας
Προϋποθέσεις – Τέλη Κυκλοφορίας και Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο
Κατώτατος μισθός, συλλογικές συμβάσεις και συντάξεις
Mε διαφορετικούς όρους κρατικής παρέμβασης παρατείνεται η μνημονιακή κατάργηση (Φεβρουάριος 2012) της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) που καθόριζε στην Ελλάδα επί δεκαετίες τον κατώτατο μισθό
Η Συμβολή του Daniel Kahneman στη Συμπεριφορική Χρηματοοικονομική
Ο Daniel Kahneman, μαζί με τον Amos Tversky, θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές της συμπεριφορικής χρηματοοικονομικής