Μεγάλες ζημίες βλέπει ο οίκος Fitch για τις εθνικές κεντρικές τράπεζες (ΕθνΚΤ) που αποτελούν το ευρωσύστημα και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), εξαιτίας των υψηλότερων δαπανών για τόκους στα αποθεματικά των εμπορικών τραπεζών. Μάλιστα, προβλέπει ότι οι συνολικές ζημίες θα ξεπεράσουν τα 160 δισ. ευρώ (με μέσο όρο 0,2% του ΑΕΠ ετησίως) την περίοδο 2024-2028 προ προβλέψεων, αποθεματικών και φόρων.
Όπως εξηγεί ο Fitch, τα αποθεματικά ενισχύθηκαν την τελευταία δεκαετία από την ποσοτική χαλάρωση μεγάλης κλίμακας (QE). Αλλά οι απώλειες θα μειωθούν με την πάροδο του χρόνου καθώς η ΕΚΤ αναμένεται να μειώσει το επιτόκιο πολιτικής της και ο ισολογισμός να συρρικνωθεί.
Επιτόκια: Κλείνει ο κύκλος της αύξησης – Τι φέρνει ο Σεπτέμβριος για τις κεντρικές τράπεζες
Αυτές οι απώλειες θα πλήξουν τα κεφάλαια των κεντρικών τραπεζών και θα αποκλείσουν μεταφορές προς τις αντίστοιχες κυβερνήσεις τους, ασκώντας πρόσθετη πίεση στα δημόσια οικονομικά. Ο Fitch δεν αναμένει επί του παρόντος άμεσες επιπτώσεις από τις απώλειες του Ευρωσυστήματος.
Από τις τέσσερις μεγαλύτερες ΕθνΚΤ που εξετάζει λεπτομερώς, η Bundesbank – η οποία εξάντλησε τις υπόλοιπες προβλέψεις της έναντι του κινδύνου το 2023 – και η Banque de France (BdF) θα πληγούν περισσότερο.
Δεν θα επηρεαστεί η νομισματική πολιτική
Παρόλα αυτά, η Fitch δεν αναμένει ότι τα κέρδη ή οι ζημίες θα επηρεάσουν τη νομισματική πολιτική της ΕΚΤ. Οι κίνδυνοι για την αξιοπιστία της νομισματικής πολιτικής από τις επίμονες απώλειες μειώνονται από το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις είναι απίθανο να χρειαστεί να τις ανακεφαλαιοποιήσουν.
Εκτιμά, δε, ότι οι τέσσερις ΕθνΚΤ και το Ευρωσύστημα ως σύνολο θα πρέπει να διατηρήσουν θετικά συνολικά καθαρά ίδια κεφάλαια και να μεταφέρουν τις ζημίες.
Οι κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος έχουν επίσης υποστεί λογιστικές ζημίες αποτίμησης έως και 3% του ΑΕΠ της ευρωζώνης σε ομόλογα που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια του QE, αλλά αυτές οι ζημίες θα έπρεπε να αναγνωριστούν μόνο εάν οι τίτλοι πωληθούν πριν από τη λήξη.
Η ζημία για τις εθνικές τους κυβερνήσεις είναι πιθανό να περιοριστεί στη συνεισφορά του προϋπολογισμού των ΕθνΚΤ, η οποία ενισχύθηκε στην εποχή της ποσοτικής χαλάρωσης. Η συνεισφορά ήταν κατά μέσο όρο 0,1%-0,2% του ΑΕΠ ετησίως για τις τέσσερις μεγαλύτερες ΕθνΚΤ του Ευρωσυστήματος την περίοδο 2009-2023.
Latest News
Αλβανία: Ξεκινά στις 15 Οκτωβρίου ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την ΕΕ
Η Αλβανία θα είναι η πρώτη από τις υποψήφιες προς ένταξη χώρες που θα ξεκινήσουν ενταξιακές διαπραγματεύσεις
5 αριθμοί που εξηγούν γιατί η Boeing δεν θα χρεοκοπήσει
O γίγαντας της αεροδιαστημικής, Boeing. δεν κινδυνεύει να βρεθεί άμεσα σε κάποιο πρόγραμμα διάσωσης ή αναδιάρθρωσης
FT: Η πραγματική επιδίωξη της Κίνας πίσω από την πολιτική τόνωσης της οικονομίας
Το όραμα για την Κίνα παραμένει αμετάβλητο: η τεχνολογία και η αυτάρκεια έχουν μεγαλύτερη σημασία από την ανάπτυξη και τα κέρδη
Αμερική v Κίνας: Ποιος ελέγχει το διαδίκτυο της Ασίας;
Εν μέσω μιας εκρηκτικής έκρηξης χρήσης δεδομένων στο διαδίκτυο και τεχνητής νοημοσύνης, ο ανταγωνισμός των υπερδυνάμεων κορυφώνεται
Slowbalisation, Β΄Ψυχρός Πόλεμος ή νέα παγκοσμιοποίηση; - Τα 3 σενάρια και οι απειλές για χρέος και ανάπτυξη
Τι δείχνουν για την παγκόσμια οικονομία τα τρία διαφορετικά σενάρια που έχει εκπονήσει το Bloomberg Economics
Politico: Η άνοδος και η πτώση των Macronomics
Ο Μακρόν εθεωρείτο κάποτε πρότυπο καλής οικονομικής διαχείρισης, αλλά πλέον κατηγορείται ότι κατέστρεψε τα οικονομικά της Γαλλίας
Ποιοι μεγιστάνες έχουν πλούτο ίσο με το ΑΕΠ της Ελλάδας [γράφημα]
Ο πλούτος εμφανίζει συνολική αύξηση 217 δισ. δολαρίων μόνο μέσα στο 2024 - Το ποσό «πιάνει» το ελληνικό ΑΕΠ
Ινδία: Ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής απαγορευμένων τεχνολογιών της Ρωσίας
Οι ινδικές εξαγωγές απαγορευμένων ειδών, όπως μικροτσίπ, κυκλώματα και εργαλειομηχανές, ξεπέρασαν τα 60 εκατ. δολάρια τόσο τον Απρίλιο όσο και τον Μάιο
Δεν πείθουν τους οικονομολόγους τα νέα μέτρα της Κίνας για τον αποπληθωρισμό
«Η πολιτική για τη στήριξη της κατανάλωσης ακούγεται αρκετά αδύναμη», σύμφωνα με οικονομική αναλύτρια για την Κίνα της BNP Paribas
Σε δίλημμα η αεροπορική της Ταϊβάν για νέα αεροσκάψη από Boeing ή Airbus
Ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ταϊβάν, China Airlines, αξιολογεί τα αεροσκάφη 777X της Boeing και A350-1000 της Airbus