Υπεγράφη έπειτα από πολύμηνη αναμονή η υπουργική απόφαση, η οποία δίνει το σήμα για την εκκίνηση του τρίτου διαγωνισμού για έργα αποθήκευσης ενέργειας (standalone μπαταρίες).
Αμέσως μετά τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, η οποία αναμένεται από μέρα σε μέρα, τη σκυτάλη θα πάρει η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) η οποία θα πατήσει «γκάζι» προκειμένου να ετοιμάσει άμεσα τα τεύχη δημοπράτησης ώστε οι ανταγωνιστικές διαδικασίες να έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη Δεκεμβρίου με τη δημοσίευση της λίστας των έργων που θα προκριθούν.
Ενίσχυση σε έργα 200 MW
Συνολικά θα ενισχυθούν αυτόνομες μονάδες μπαταριών διάρκειας τεσσάρων ωρών, συνολικής ισχύος 200 MW – και όχι 300 MW όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Τα έργα θα χωροθετηθούν σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης.
Η τιμή εκκίνησης για τον τρίτο διαγωνισμό θα οριστεί στα 145.000 ευρώ ανά μεγαβάτ ανά έτος (€/MW/έτος), δηλαδή υψηλότερα από τους δύο προηγούμενους που ήταν στα 115.000 €/MW/έτος. Με άλλα λόγια, οι επενδυτές για να διεκδικήσουν «ταρίφα» θα πρέπει να υποβάλλουν προσφορές που θα κινούνται κάτω από το συγκεκριμένο ποσό.
Οι κάτοχοι των μονάδων (με 4ωρες μπαταρίες) οι οποίες τελικά θα προκριθούν στον διαγωνισμό θα λάβουν επιπλέον και ενίσχυση στο CAPEX ύψους 200.000 €/MW. Στον πρώτο και στον δεύτερο διαγωνισμό, για 2ωρες μπαταρίες, η επενδυτική ενίσχυση ήταν στα 200.000 €/MW και στα 100.000 €/MW αντίστοιχα.
Αυτός θα είναι ο τελευταίος διαγωνισμός, μέσω του οποίου οι επενδυτές μπορούν να εξασφαλίσουν ενίσχυση σε CAPEX και OPEX.
Τη λειτουργική ενίσχυση που θα «κλειδώσουν» μέσω του τρίτου διαγωνισμού θα τη διατηρήσουν για δέκα έτη από την έκδοση της άδειας λειτουργίας των σταθμών αποθήκευσης, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη καταβολής της λειτουργικής ενίσχυσης από τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ).
Αυτός θα είναι ο τελευταίος διαγωνισμός, μέσω του οποίου οι επενδυτές μπορούν να εξασφαλίσουν ενίσχυση σε CAPEX και OPEX.
Έπειτα, θα τεθεί σε εφαρμογή ο νέος σχεδιασμός του ΥΠΕΝ για τη εγκατάσταση μπαταριών δίχως ενίσχυση, αλλά με κίνητρο την fast-track αδειοδότηση των έργων, ο οποίος περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, του οποίου η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε πριν μερικές ημέρες.
Οι νέες ρυθμίσεις
Σύμφωνα με τις νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες θα δοθεί η δυνατότητα να παραμείνουν σε ισχύ και να μετατραπούν σε άδειες αποθήκευσης, οι άδειες παραγωγής των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με ορυκτά καύσιμα (ήτοι αέριο και λιγνίτη), οι οποίες είναι συνδεδεμένες με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ αλλά έχουν παύσει να λειτουργούν από την 1 η Ιανουαρίου 2024 ή θα παύσουν να λειτουργούν μελλοντικά.
Η τροποποίησή τους από τη ΡΑΑΕΥ θα μπαίνει σε απόλυτη προτεραιότητα, όπως και όποιες άλλες τροποποιήσεις στην αδειοδότηση απαιτηθούν. Η συνολική ισχύς των οριστικών προσφορών σύνδεσης με το ηλεκτρικό σύστημα για την εγκατάσταση αυτών των μονάδων αποθήκευσης θα φτάνει τα 450 MW _ με πλαφόν τα 150 MW (μεγαβάτ) για κάθε επενδυτή.
Η ωφέλιμη χωρητικότητα των συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα προστεθούν θα πρέπει να είναι ίση τουλάχιστον με μια ώρα στη μέγιστη ισχύ έγχυσης ενέργειας του αντίστοιχου φωτοβολταϊκού σταθμού.
Τα υφιστάμενα φωτοβολταϊκά πάρκα
Η δεύτερη αλλαγή που προωθεί το ΥΠΕΝ για την προώθηση της αποθήκευση ενέργειας αφορά υφιστάμενα φωτοβολταϊκά πάρκα, στα οποία θα δοθεί προθεσμία έως τις 14 Μαρτίου 2025 να υποβάλουν αίτημα για προσθήκη συσσωρευτών.
Προϋπόθεση να λειτουργούν από την 4η Ιουλίου 2019 κι έπειτα, έχοντας εξασφαλίσει λειτουργική ενίσχυση (ταρίφα) ή να έχουν λάβει Οριστική Προσφορά Σύνδεσης με το δίκτυο διανομής ή το σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας έως τις 15 Φεβρουαρίου 2025.
Η ωφέλιμη χωρητικότητα των συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα προστεθούν θα πρέπει να είναι ίση τουλάχιστον με μια ώρα στη μέγιστη ισχύ έγχυσης ενέργειας του αντίστοιχου φωτοβολταϊκού σταθμού.
Και σε αυτήν την περίπτωση οι αναγκαίες τροποποιήσεις του έργου (Βεβαιώσεις Παραγωγού, αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων κλπ) για την προσθήκη συσσωρευτών θα εξετάζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες κατ’ απόλυτη προτεραιότητα.
Οι ώρες φόρτισης και οι τιμές πώλησης
Οι μπαταρίες προτείνεται να γεμίζουν τις μεσημεριανές ώρες όταν η παραγωγή των φωτοβολταϊκών κορυφώνεται και συχνά περικόπτεται και χάνεται ενώ θα πωλούν την ενέργεια που συσσωρεύουν το βράδυ με τις υψηλές τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς (δηλαδή όχι με την εξασφαλισμένη “ταρίφα” του φωτοβολταϊκού).
Ειδικότερα, οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα αποζημιώνονται – με βάση την ανά ώρα τιμή της αγοράς επόμενης ημέρας και τις τιμές των υπόλοιπων αγορών στο Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας – για την ενέργεια που εγχέουν στο δίκτυο μετά τις 17:00 το απόγευμα και έως τις 07:00 το πρωί της επόμενης ημέρας κατά τη χειμερινή περίοδο (1η Νοεμβρίου – 31η Μαρτίου).
Τη θερινή περίοδο (1η Απριλίου – 31η Οκτωβρίου) θα μπορούν να πωλούν την ενέργεια που συσσωρεύουν οι μπαταρίες μετά τις 20:00 το βράδυ και έως τις 07:00 το πρωί της επόμενης ημέρας.
Στους κατόχους φωτοβολταϊκών μονάδων, οι οποίοι έχουν κοινό σημείο σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο ή το σύστημα (τα λεγόμενα clusterς), θα δοθεί η δυνατότητα να υποβάλουν κοινό αίτημα στον αρμόδιο Διαχειριστή (ΔΕΔΔΗΕ ή ΑΔΜΗΕ) για την εγκατάσταση μεμονωμένου σταθμού αποθήκευσης ενέργειας (standalone).
Latest News
ΕΕ: Δύσκολα θα επιτευχθεί συμφωνία μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου για τα κινεζικά EV
Στενεύουν τα περιθώρια για επίτευξη συμφωνίας στο πλαίσιο της έρευνας κατά των επιδοτήσεων που έχει οδηγήσει το Πεκίνο και την ΕΕ στη μεγαλύτερη εμπορική διαμάχη τους εδώ και μια δεκαετία
Οι εισαγωγές νίκησαν κατά κράτος τις εξαγωγές εξοπλισμού ΑΠΕ στην ΕΕ
Η ΕΕ εισήγαγε για ΑΠΕ, ηλιακούς συλλέκτες αξίας 19,7 δισ. ευρώ και ανεμογεννήτριες 0,3 δισ. ευρώ από χώρες εκτός ΕΕ το 2023
Η Tesla ολοκλήρωσε την παραγωγή 3 εκατ. ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη Σανγκάη
Η μέγα-βιομηχανική μονάδα της Tesla στη Σανγκάη, είναι η πρώτη βιομηχανική μονάδα τέτοιου μεγέθους που διαθέτει η αμερικανική εταιρία εκτός των ΗΠΑ
Νέα έργα ανάπλασης μέσω Πράσινου Ταμείου - Ολοκληρώνεται η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη
Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο έργο ανάπλασης από το πράσινο Ταμείο που φιλοδοξεί να αναβαθμίσει τη φυσιογνωμία του κέντρου της Θεσσαλονίκης
Γιατί οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν φθηνά EV
Τα πρόστιμα για τη μη τήρηση των κανόνων για τους ρύπους, η ζήτηση και οι τιμές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Λειψυδρία: Απειλείται η λίμνη Βόλβη
Έπεσε η στάθμη και αποκαλύφθηκε βυζαντινό κάστρο
Επενδύσεις για φθηνή και άφθονη ενέργεια - Τι φέρνει το νέο ΕΣΕΚ
Το νέο ΕΣΕΚ είναι ο οδικός χάρτης για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων για την Ενέργεια και το Κλίμα
Σουηδικό δικαστήριο εξέδωσε απόφαση σε βάρος της Tesla για εργατική διαφορά
H εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla του Ιλον Μασκ βρίσκεται στο επίκεντρο αντιπαράθεσης στη Σουηδία εδώ και έναν χρόνο
Πόσο κοστίζει η φόρτιση ενός EV στην Ευρώπη - Οι χρεώσεις στην Ελλάδα [πίνακας]
Θεωρητικά η μετάβαση της Ευρώπης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός της δεκαετίας
Τεράστιες επενδύσεις 436 δισ. έως το 2050 για το net zero στην Ελλάδα – Τι προβλέπει το ΕΣΕΚ
Στα 6 δισ. ευρώ ετησίως η συνεισφορά στο ΑΕΠ των επενδύσεων για το μηδενισμό των εκπομπών αέριων ρύπων