Υπεγράφη έπειτα από πολύμηνη αναμονή η υπουργική απόφαση, η οποία δίνει το σήμα για την εκκίνηση του τρίτου διαγωνισμού για έργα αποθήκευσης ενέργειας (standalone μπαταρίες).
Αμέσως μετά τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, η οποία αναμένεται από μέρα σε μέρα, τη σκυτάλη θα πάρει η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) η οποία θα πατήσει «γκάζι» προκειμένου να ετοιμάσει άμεσα τα τεύχη δημοπράτησης ώστε οι ανταγωνιστικές διαδικασίες να έχουν ολοκληρωθεί έως τα τέλη Δεκεμβρίου με τη δημοσίευση της λίστας των έργων που θα προκριθούν.
Ενίσχυση σε έργα 200 MW
Συνολικά θα ενισχυθούν αυτόνομες μονάδες μπαταριών διάρκειας τεσσάρων ωρών, συνολικής ισχύος 200 MW – και όχι 300 MW όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Τα έργα θα χωροθετηθούν σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης.
Η τιμή εκκίνησης για τον τρίτο διαγωνισμό θα οριστεί στα 145.000 ευρώ ανά μεγαβάτ ανά έτος (€/MW/έτος), δηλαδή υψηλότερα από τους δύο προηγούμενους που ήταν στα 115.000 €/MW/έτος. Με άλλα λόγια, οι επενδυτές για να διεκδικήσουν «ταρίφα» θα πρέπει να υποβάλλουν προσφορές που θα κινούνται κάτω από το συγκεκριμένο ποσό.
Οι κάτοχοι των μονάδων (με 4ωρες μπαταρίες) οι οποίες τελικά θα προκριθούν στον διαγωνισμό θα λάβουν επιπλέον και ενίσχυση στο CAPEX ύψους 200.000 €/MW. Στον πρώτο και στον δεύτερο διαγωνισμό, για 2ωρες μπαταρίες, η επενδυτική ενίσχυση ήταν στα 200.000 €/MW και στα 100.000 €/MW αντίστοιχα.
Αυτός θα είναι ο τελευταίος διαγωνισμός, μέσω του οποίου οι επενδυτές μπορούν να εξασφαλίσουν ενίσχυση σε CAPEX και OPEX.
Τη λειτουργική ενίσχυση που θα «κλειδώσουν» μέσω του τρίτου διαγωνισμού θα τη διατηρήσουν για δέκα έτη από την έκδοση της άδειας λειτουργίας των σταθμών αποθήκευσης, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη καταβολής της λειτουργικής ενίσχυσης από τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ).
Αυτός θα είναι ο τελευταίος διαγωνισμός, μέσω του οποίου οι επενδυτές μπορούν να εξασφαλίσουν ενίσχυση σε CAPEX και OPEX.
Έπειτα, θα τεθεί σε εφαρμογή ο νέος σχεδιασμός του ΥΠΕΝ για τη εγκατάσταση μπαταριών δίχως ενίσχυση, αλλά με κίνητρο την fast-track αδειοδότηση των έργων, ο οποίος περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, του οποίου η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε πριν μερικές ημέρες.
Οι νέες ρυθμίσεις
Σύμφωνα με τις νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες θα δοθεί η δυνατότητα να παραμείνουν σε ισχύ και να μετατραπούν σε άδειες αποθήκευσης, οι άδειες παραγωγής των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με ορυκτά καύσιμα (ήτοι αέριο και λιγνίτη), οι οποίες είναι συνδεδεμένες με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ αλλά έχουν παύσει να λειτουργούν από την 1 η Ιανουαρίου 2024 ή θα παύσουν να λειτουργούν μελλοντικά.
Η τροποποίησή τους από τη ΡΑΑΕΥ θα μπαίνει σε απόλυτη προτεραιότητα, όπως και όποιες άλλες τροποποιήσεις στην αδειοδότηση απαιτηθούν. Η συνολική ισχύς των οριστικών προσφορών σύνδεσης με το ηλεκτρικό σύστημα για την εγκατάσταση αυτών των μονάδων αποθήκευσης θα φτάνει τα 450 MW _ με πλαφόν τα 150 MW (μεγαβάτ) για κάθε επενδυτή.
Η ωφέλιμη χωρητικότητα των συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα προστεθούν θα πρέπει να είναι ίση τουλάχιστον με μια ώρα στη μέγιστη ισχύ έγχυσης ενέργειας του αντίστοιχου φωτοβολταϊκού σταθμού.
Τα υφιστάμενα φωτοβολταϊκά πάρκα
Η δεύτερη αλλαγή που προωθεί το ΥΠΕΝ για την προώθηση της αποθήκευση ενέργειας αφορά υφιστάμενα φωτοβολταϊκά πάρκα, στα οποία θα δοθεί προθεσμία έως τις 14 Μαρτίου 2025 να υποβάλουν αίτημα για προσθήκη συσσωρευτών.
Προϋπόθεση να λειτουργούν από την 4η Ιουλίου 2019 κι έπειτα, έχοντας εξασφαλίσει λειτουργική ενίσχυση (ταρίφα) ή να έχουν λάβει Οριστική Προσφορά Σύνδεσης με το δίκτυο διανομής ή το σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας έως τις 15 Φεβρουαρίου 2025.
Η ωφέλιμη χωρητικότητα των συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα προστεθούν θα πρέπει να είναι ίση τουλάχιστον με μια ώρα στη μέγιστη ισχύ έγχυσης ενέργειας του αντίστοιχου φωτοβολταϊκού σταθμού.
Και σε αυτήν την περίπτωση οι αναγκαίες τροποποιήσεις του έργου (Βεβαιώσεις Παραγωγού, αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων κλπ) για την προσθήκη συσσωρευτών θα εξετάζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες κατ’ απόλυτη προτεραιότητα.
Οι ώρες φόρτισης και οι τιμές πώλησης
Οι μπαταρίες προτείνεται να γεμίζουν τις μεσημεριανές ώρες όταν η παραγωγή των φωτοβολταϊκών κορυφώνεται και συχνά περικόπτεται και χάνεται ενώ θα πωλούν την ενέργεια που συσσωρεύουν το βράδυ με τις υψηλές τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς (δηλαδή όχι με την εξασφαλισμένη “ταρίφα” του φωτοβολταϊκού).
Ειδικότερα, οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα αποζημιώνονται – με βάση την ανά ώρα τιμή της αγοράς επόμενης ημέρας και τις τιμές των υπόλοιπων αγορών στο Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας – για την ενέργεια που εγχέουν στο δίκτυο μετά τις 17:00 το απόγευμα και έως τις 07:00 το πρωί της επόμενης ημέρας κατά τη χειμερινή περίοδο (1η Νοεμβρίου – 31η Μαρτίου).
Τη θερινή περίοδο (1η Απριλίου – 31η Οκτωβρίου) θα μπορούν να πωλούν την ενέργεια που συσσωρεύουν οι μπαταρίες μετά τις 20:00 το βράδυ και έως τις 07:00 το πρωί της επόμενης ημέρας.
Στους κατόχους φωτοβολταϊκών μονάδων, οι οποίοι έχουν κοινό σημείο σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο ή το σύστημα (τα λεγόμενα clusterς), θα δοθεί η δυνατότητα να υποβάλουν κοινό αίτημα στον αρμόδιο Διαχειριστή (ΔΕΔΔΗΕ ή ΑΔΜΗΕ) για την εγκατάσταση μεμονωμένου σταθμού αποθήκευσης ενέργειας (standalone).
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος