
«Φορολογήστε τους πλούσιους και κυρίως όταν ταξιδεύουν πολύ». Αυτή είναι η κεντρική ιδέα για το περιβάλλον, σχετικά με την επιβολή ενός φόρου στις αερομεταφορές που εισηγείται το Climate Action Network, καθώς θεωρεί ότι μόνο αν περιοριστεί η κίνηση στους αιθέρες θα μειωθούν αποτελεσματικά οι εκπομπές άνθρακα και άλλων αερίων που ευθύνονται για την ορατή και αισθητή πλέον από όλους τους κατοίκους του πλανήτη κλιματική κρίση.
Το Climate Action Network, ένα παγκόσμιο δίκτυο που εκπροσωπεί περισσότερους από 1.900 περιβαλλοντικούς οργανισμούς και ενώσεις της λεγόμενης «κοινωνίας των πολιτών» σε 130 χώρες και των πέντε ηπείρων, σε μελέτη του που δημοσιοποίησε τη Δευτέρα θεωρεί ότι οι τεχνολογικές λύσεις, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων ή βιοκαυσίμων στις μεταφορές εν γένει «είναι ανεπαρκείς για να τηρηθεί η συμφωνία του Παρισιού που υπεγράφη το 2015 για τη συγκράτηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη».
Περιβάλλον: Τα πλαστικά «πνίγουν» τον πλανήτη – 220 εκατομμύρια τόνοι θα παραχθούν σε ένα έτος
Το ενδεδειγμένο μέτρο που πρέπει να ληφθεί για τον σκοπό αυτό είναι η υιοθέτηση και επιβολή ενός «Φόρου Τακτικών Αεροπορικών Επιβατών». Ένα μέτρο που θα λειτουργούσε αντίθετα από το σύστημα επιβράβευσης των «μιλίων», που ισχύει σήμερα – πρόκειται για το κίνητρο που δίνουν οι αερομεταφορείς στους πελάτες τους ώστε να ταξιδεύουν περισσότερο.
Περιβάλλον: Ένας άλλος τρόπος σκέψης
Το Climate Action Network προτείνει με άλλα λόγια να υιοθετήσουμε έναν εκ διαμέτρου αντίθετο τρόπο σκέψης αναφορικά με το αεροπορικό ταξίδι. «Για να σωθεί ο πλανήτης θα πρέπει η τιμή του εισιτηρίου να αυξάνεται ανάλογα με την συχνότητα της χρήσης του μέσου και όχι να μειώνεται», σημειώνει. Όσο περισσότερο χρησιμοποιεί δηλαδή το αεροπλάνο ως μεταφορικό μέσο ένας πολίτης, τόσο ακριβότερος πρέπει να είναι ο ναύλος που θα πληρώνει.
Σύμφωνα με τα υπολογιστικά μοντέλα τα οποία χρησιμοποίησε το Climate Action Network και αφορούν τη Γαλλία, το μέτρο αυτό «θα καταστήσει δυνατή τη μείωση των εκπομπών από το γαλλικό τομέα των αερομεταφορών κατά 13,1%, ενώ ταυτόχρονα θα αποφέρει στην κυβέρνηση του Παρισιού πρόσθετα φορολογικά έσοδα 2,5 δισ. ευρώ».
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα έσοδα αυτά θα μπορούν να διατεθούν «για την περαιτέρω βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών και για την επίτευξη μεγαλύτερης φορολογικής δικαιοσύνης μεταξύ των Γάλλων πολιτών».
«Ο πλούτος ρυπαίνει»
Με βάση τις εκτιμήσεις ότι το αεροπορικό ταξίδι ευθύνεται για το 7% του συνόλου του άνθρακα που εκλύεται στην ατμόσφαιρα του πλανήτη, το παγκόσμιο δίκτυο περιβαλλοντικών οργανώσεων και κοινωνικών δράσεων θεωρεί ότι η ευθύνη γι’ αυτό βαρύνει ως επί το πλείστον τους «πλούσιους κατοίκους των πόλεων, που είναι μορφωμένοι, κοσμοπολίτες και σχετικά νέοι στην ηλικία, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές και να απολαύσουν εμπειρίες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο της κατοικίας τους».
Έτσι, «το πλουσιότερο 20% των νοικοκυριών ευθύνεται για το 42% των εκπομπών ρύπων, ως επί το πλείστον για τις ψυχαγωγικές τους δραστηριότητες». Το Climate Action Network αναγνωρίζει βεβαίως και τη συμβολή της διοργάνωσης των περιβόητων επαγγελματικών ταξιδιών και συνεδρίων στη ρύπανση της ατμόσφαιρας και την υπερθέρμανση του πλανήτη. Όπως βεβαίως και ακόμα προκλητικότερες από περιβαλλοντικής απόψεως ταξιδιωτικές συνήθειες και «δράσεις» των υπερ-πλουσίων που είναι ιδιοκτήτες αεροσκαφών.
Οι πτήσεις του ενός ευρώ για το περιβάλλον
Προτείνουν ως εκ τούτου οι ακτιβιστές την απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ, την κατάργηση των σύντομων πτήσεων σε προορισμούς που οι επιβάτες μπορούν να μεταβούν με σιδηρόδρομο και τη θέσπιση ποσόστωσης ενός μετ’ επιστροφής ταξιδιού ανά έτος και ανά άτομο – για τα επιπλέον υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να επιβάλλεται ανελέητο «χαράτσι» βάζει της λογικής «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Θα αντέτεινε βέβαια κανείς ότι τα «χοντρά πορτοφόλια» αντέχουν να πληρώνουν πολύ ακριβότερα το αεροπορικό ταξίδι, κι ας ρυπαίνουν. Ως εκ τούτου η επιπλέον φορολόγηση του αεροπορικού ταξιδιού σε πολλές περιπτώσεις δεν θα πλήξει τον «πλούσιο ρυπαίνοντα», ούτε θα τον αποτρέψει από το να ταξιδέψει. Τουναντίον, σε κάποιους ξιπασμένους ίσως τους δώσει και κίνητρο για να ταξιδέψουν, σε περίπτωση που το αεροπορικό ταξίδι ξαναγίνει στοιχείο κοινωνικής καταξίωσης, όπως ήταν σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα.
Η επιπλέον φορολόγηση του αεροπορικού ταξιδιού θα πλήξει ως εκ τούτου τον πένητα. Και κυρίως τους φοιτητές που έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν για ένα Σαββατοκύριακο σε μη-τουριστικές περιόδους του έτους μεταξύ περιφερειακών αεροδρομίων με αερομεταφορείς χαμηλού κόστους και με εισιτήριο που κοστίζει λιγότερο και από τα τέλη του αεροδρομίου. Ακόμα και ένα ευρώ!
Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα όμως των αεροπορικών επιβατών του ενός ή των εκατοντάδων ευρώ δεν διαφέρει. Και εκείνο που έχει σημασία για τους ακτιβιστές είναι το αποτέλεσμα: να πάψουν οι αερομεταφορές να επιβαρύνουν τόσο πολύ τον πλανήτη. Κατά τα άλλα, όλοι γνωρίζουν ότι ο πλούτος είναι ακαταμάχητος – όπως κι αυτοί που τον κατέχουν εξάλλου.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία