
Στη σωστή κατεύθυνση βρίσκεται ο τουρισμός στην Ελλάδα. Σύμφωνα με σχετική ανάλυση της Εθνικής Τράπεζας, το 2024 αναμένεται να αναδειχθεί σε νέα χρονιά-ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό, με αφίξεις της τάξης των 36 εκ. τουριστών (+10% σε σχέση με πέρυσι).
Παράλληλα, πίσω από τα ψηλά αυτά νούμερα, κρύβεται μια λιγότερο «θορυβώδης» αλλά περισσότερο ουσιαστική εξέλιξη: O ελληνικός τουρισμός σταδιακά αλλάζει.
Το νέο τεύχος της σειράς μελετών «Τάσεις του επιχειρείν» της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας αναδεικνύει αυτή τη μετάβαση σε ένα λιγότερο εποχικό μοντέλο, επισημαίνοντας τόσο τις υψηλές πιθανότητες επιτυχίας όσο και τα μεγάλα περιθώρια περαιτέρω ενίσχυσής της καθώς συμβαδίζει πλήρως με τις νέες τάσεις διεθνούς ζήτησης.
Τουρισμός: Νέα τουριστικά πακέτα από τη Γερμανία σε Πήλιο, Σποράδες και Θεσσαλία
Τουρισμός: Η ανάλυση των στοιχείων
Ειδικότερα, η ανάλυση καταρχάς αναδεικνύει το γεγονός ότι οι βάσεις για τις υψηλές επιδόσεις του 2024 τέθηκαν κυρίως στο 1ο εξάμηνο του έτους (+16%), με αιχμή την άνοιξη (+21%).
Η ανοδική αυτή πορεία – που αποτυπώθηκε σε καθαρή αύξηση των προσλήψεων κατά 5% ετησίως – διατήρησε το προβάδισμα της χώρας στη μεσογειακή αγορά (αφίξεις 21% υψηλότερα του 2019, έναντι 9% στη Μεσόγειο). Για το 2ο εξάμηνο, εκτιμούμε ότι οι θετικές επιδόσεις θα συνεχιστούν με μικρότερη δυναμική (+8%), διατηρώντας όμως κομβικό ρόλο στο ετήσιο αποτέλεσμα λόγω υψηλής εποχικότητας.
Υποστηρικτικά των παραπάνω είναι (i) τα πρώτα στοιχεία του διμήνου Ιούλιος-Αύγουστος (+6-7%) και (ii) η τάση των πρόδρομων δεικτών του φθινοπώρου, όπου αναμένουμε επιδόσεις οριακά υψηλότερες του καλοκαιριού (+9% ετησίως σε όρους αφίξεων, με αιχμή τη σταδιακή επαναφορά των οδικών αφίξεων).

Πηγή: Εθνική Τράπεζα
Ειδικότερα:
-Ο δείκτης οικονομικού κλίματος στις βασικές αγορές[1] παρουσιάζει συνεχή βελτίωση.
-Ο δείκτης μελλοντικής δραστηριότητας ξενοδοχείων παρουσιάζει ισχυρή επίδοση έναντι του ιστορικού μέσου όρου (+26 μονάδες το τελευταίο δίμηνο).
-Η αεροπορική κίνηση διατηρεί την καλοκαιρινή δυναμική, με αύξηση της τάξης του 6-7% στις προγραμματισμένες πτήσεις και θέσεις του διμήνου Σεπτέμβριος-Οκτώβριος.
Τουρισμός: Επιδόσεις ρεκόρ
Πέρα από τα ρεκόρ επιδόσεων, αυτό που χαρακτηρίζει τη χρονιά είναι η εμφανής τάση μείωσης της εποχικότητας με οδηγό την άνοιξη.
Ειδικότερα, η εαρινή περίοδος κατάφερε να αυξήσει μερίδιο στις αφίξεις του προηγούμενου δωδεκαμήνου (Ιούνιος 2023-Μάιος 2024) κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες (σε 16% από 14% το 2023[2]), σημειώνοντας ιστορικό υψηλό περιόδου στις αφίξεις που έφθασαν τα 5 εκατ. τουρίστες (1 εκατ. υψηλότερα της άνοιξης 2023).
Παράλληλα, αξιοσημείωτο είναι ότι η διαφαινόμενη αυτή τάση έχει τα εχέγγυα να διατηρηθεί μεσοπρόθεσμα καθώς η επιτάχυνση της άνοιξης είχε ευρεία βάση στήριξης (i) μεταξύ αεροπορικών και οδικών αφίξεων (21% και 20% ετησίως αντίστοιχα) καθώς και (ii) μεταξύ αγορών προέλευσης (εύρος ανόδου 22-24%).
Στο σημείο αυτό σημειώνουμε ότι η δυναμική είναι πιο περιορισμένη όσον αφορά την άλλη shoulder-period (φθινόπωρο), καθώς το μερίδιό της στη χρονιά είναι κοντά στον μεσογειακό μέσο όρο (25%).

Πηγή: Εθνική Τράπεζα
Το μοντέλο
Συμβατές με τη μετάβαση σε ένα νέο – λιγότερο εποχικό – μοντέλο τουρισμού είναι οι διαφαινόμενες αλλαγές στις προτιμήσεις των τουριστών, όπως αναδεικνύει η Έρευνα Συγκυρίας της Εθνικής Τράπεζας σε δείγμα ελληνικών ξενοδοχείων.
Βασικό εύρημα της έρευνας είναι το αυξημένο ενδιαφέρον των τουριστών για τοπικές δραστηριότητες και προϊόντα, σε αντιδιαστολή με την εξασθένηση του ενδιαφέροντος για all-inclusive υπηρεσίες που συνδέονται με το μαζικό καλοκαιρινό τουρισμό.

Πηγή: Εθνική Τράπεζα
Υπό αυτή την οπτική, εξαιρετικά ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι το 44% του τομέα ακολουθεί ήδη δράσεις προσαρμογής στις νέες ανάγκες, ενώ ένα επιπλέον ¼ έχει σχετικό σχεδιασμό. Ενώ εύλογα στα αρχικά αυτά στάδια, τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία εμφανίζουν υψηλότερη κινητικότητα προσαρμογής στα νέα δεδομένα (σε αναλογία με τον γενικότερα πιο αναπτυξιακό προσανατολισμό τους), η έρευνά μας επίσης εντοπίζει παραμέτρους που τα μικρότερα ξενοδοχεία μπορούν να στηριχθούν για να ακολουθήσουν τα ζητούμενα της επόμενης μέρας.
Συγκεκριμένα, τα μικρότερα ξενοδοχεία φαίνεται να διαθέτουν στενότερους δεσμούς τόσο με τους πελάτες (τα ¾ των κρατήσεων πραγματοποιούνται μέσω «άμεσης» επαφής) όσο και με το προσωπικό τους (με σχεδόν 70% να αφορά σταθερές συνεργασίες) – στοιχεία που είναι συμβατά με τις νέες τάσεις στην παγκόσμια ζήτηση.
Ο κρίκος
Ωστόσο, ο κρίσιμος κρίκος εξέλιξης που μπορεί να κάνει τη διαφορά, ενεργοποιώντας τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, είναι η προώθηση της συνεργασίας με τις τοπικές επιχειρήσεις (στοχεύοντας στη δημιουργία οικοσυστήματος). Τέτοιου είδους πρωτοβουλίες μετεξέλιξης του ελληνικού τουρισμού υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις να ενισχυθούν (κυρίως για τα πιο μικρά ξενοδοχεία που τώρα δείχνουν να αφυπνίζονται), καθώς:
-Τα πρώτα σημάδια από σχετικές πραγματοποιηθείσες δράσεις δείχνουν ότι οδηγούν σε υψηλές αποδόσεις.
-Υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια για περαιτέρω βελτίωση της εποχικότητας, ειδικά όσον αφορά την περίοδο της άνοιξης (με την Ελλάδα να απέχει ακόμα σημαντικά από το εποχικό προφίλ των λοιπών μεσογειακών προορισμών).


Latest News
![Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/thumbnail-600x400.jpg)
Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]
Το White Paper “Sustainable Expansion of Greek Tourism” που δημοσίευσε πρόσφατα η Accor αποτυπώνει τη δέσμευσή της στη βιώσιμη φιλοξενία

Σην Ιβηρική το brand Super 8 της Wyndham - Η συμφωνία με τη Soliteight
Η Wyndham και η Soliteight βάζουν το brand Super 8 σε Ισπανία και Πορτογαλία με 40 νέα ξενοδοχεία σε διάστημα 10 ετών

Ποιοι προορισμοί κέρδισαν τους Έλληνες το Πάσχα - Το κόστος μετακίνησης
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ferryscanne για τις εξορμήσεις το Πάσχα

Ανοίγει νέα ξενοδοχεία σε Αθηνα και Μάνη ο όμιλος Radisson - Η συνεργασία με την Fais Group
Την επέκταση της παρουσίας του στην Ελλάδα δρομολογεί ο όμιλος Radisson - Οι συνεργασίες σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς

Παράνομη εγκύκλιος της ΑΑΔΕ για τη φορολόγηση του Airbnb - Η απόφαση του ΣτΕ
Το θέμα παραπέμφθηκε προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Αύξηση μόλις 0,5% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις το πρώτο δίμηνο του 2025 - Άνοδος 3,5% στους τουρίστες
Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΤτΕ για τις χώρες προέλευσης των τουριστών - Η μεγάλη άνοδος των Αμερικάνων και οι μηδενικές εισπράξεις από Ρώσους τον Φεβρουάριο - Πάνω από 1,5 εκατ. οι ξένοι τουρίστες

Πόρτο Χέλι και Ερμιόνη ο νέος προορισμός τριών πολυτελών διεθνών αλυσίδων
Τα σχέδια επέκτασης στην ελληνική αγορά με πολυτελή ξενοδοχεία των Waldorf Astoria της Hilton, Six Sences της IHG Group και Four Seasons
![Ξενοδοχεία: Μεγάλο το ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα – Η θέση της Αθήνας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/Athens-hotels-600x399.jpg)
«Μαγνήτης» επενδύσεων η Ελλάδα στα ξενοδοχεία - Στο top 10 η Αθήνα [γραφήματα]
Η Αθήνα μπήκε στη δεκάδα των ελκυστικών πόλεων και η Ελλάδα διατηρεί την πέμπτη θέση στην Ευρώπη

Οι top χώρες προέλευσης των περισσότερων ξένων ταξιδιωτών στην Ελλάδα
Η θερινή τουριστική περίοδος διαγράφεται θετικά για την Ελλάδα, με τα διαθέσιμα στοιχεία να επιβεβαιώνουν τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του κλάδου

Δεν κόβουν το ταξίδι στην Ελλάδα οι Αμερικανοί
Παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα και τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις της κυβέρνησης Τραμπ θα έρθουν και αυτό το καλοκαίρι