Σημαντική παρακαταθήκη, όχι μόνο για την οικογένειά της, αλλά και για ολόκληρη την ελληνική ναυτιλία αφήνει πίσω της Αθηνά (Νουνού) Μαρτίνου, ψυχή και ιδρύτρια του ναυτιλιακού κολοσσού Thenamaris Ships Management, που έφυγε από τη ζωή στις 11 Οκτωβρίου, σε ηλικία 97 ετών.
Mε με καταγωγή από την Κεφαλονιά και την Ελευσίνα, γεννήθηκε στη Γλυφάδα. Όπως η ίδια έχει διηγηθεί σε παλαιότερη συνέντευξή της, «είμαι Κεφαλονίτισσα, αλλά ρόλο για την αγάπη μου για τη θάλασσα έπαιξε ότι γεννήθηκα στη Γλυφάδα και έβλεπα τα πλοία να περνάνε και έλεγα στις φίλες μου “και εμείς θα κάνουμε βαπόρια” και το κάναμε. Είχαμε μανία με αυτό και το κάναμε και έκανε βαπόρια όλη η οικογένεια».
Πώς θεμελίωσε την αυτοκρατορία της ναυτιλίας
Ο πατέρας των αδελφών Μαρτίνων, ο Ιωάννης Μαρτίνος (1907-1977), είχε ένα από τα πιο γνωστά καταστήματα με αντίκες και έργα τέχνης στην Αθήνα. Η καταγωγή του ήταν από τη Στεμνίτσα της Γορτυνίας. Η σύζυγός του, Αθηνά, με την οποία είχαν 4 παιδιά, γνωστή στους ναυτιλιακούς και κοσμικούς κύκλους ως Νουνού, είχε ρίζες στη ναυτιλία αφού προερχόταν από την παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια Μεθενίτη, με καταγωγή από την Κεφαλονιά και την Ελευσίνα.
Εκείνη ήταν που διαδραμάτισε αποφασιστικό ρόλο στην απόφαση της οικογένειας Μαρτίνου να εισέλθει στα ναυτιλιακά πράγματα. Η πρώτη επένδυση έγινε στα μέσα π[ερίπου της δεκαετίας του ’60 υπό την καθοδήγηση της Αθηνάς Μαρτίνου, που μερίμνησε για την αγορά του πρώτου πλοίο με τα κέρδη από την γκαλερί και τα έργα τέχνης. Ηταν το φορτηγό με το όνομα «Θανάσης», χωρητικότητας 10.000 τόνων. Το αγόρασαν από την εταιρεία του Ν. Λιβανού.
Τα δύο πρώτα πλοία τα διαχειριζόταν η ναυτιλιακή επιχείρηση της οικογένειας Μεθενίτη που είχε έδρα τον Πειραιά και η Kronos Shipping του Δ. Λεμού που είχε έδρα στο City του Λονδίνου.
Ωστόσο το 1971 η Αθηνά Μαρτίνου αποφάσισε να πάρει στα χέρια της τη διαχείριση των πλοίων της οικογένειας. Μαζί με τους γιους της, Θανάση, Ντίνο και Ανδρέα, ίδρυσε την εταιρεία Thenamaris Ships Management. Αμέσως μετά αγόρασε και τρίτο πλοίο. Η ανάπτυξη της εταιρείας ήταν αλματώδης, Μόλις μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια, το 1975 η Thenamaris ήλεγχε έναν στόλο αποτελούμενο από 36 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 850.000 τόνων.
Στα πρώτα χρόνια, στο τιμόνι δίπλα στην Αθηνά ήταν ο πρωτότοκος γιος της Θανάσης, ενώ στην επιχείρηση μπήκαν σταδιακά ο Ντίνος και ο Ανδρέας. Τα τρία αδέλφια έμειναν μαζί μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Το 1991, η Αθηνά αποφασίζει να παραδώσει τα ηνία στα παιδιά της.
Ο Θανάσης Μαρτίνος αποχωρεί από την εταιρεία, για να δημιουργήσει την Eastern Mediterranean Maritime.
Το 1997, ακολούθησε ο Ανδρέας, προχωρώντας στην ίδρυση της ναυτιλιακής Minerva Marine, αφήνοντας στο τιμόνι της μητρικής εταιρείας Thenamaris τον Ντίνο.
Τη Minerva πλέον έχει αναλάβει ο γιος του Ανδρέα, ο Ανδρέας jounior και τη Thenamaris ο Νικόλας Μαρτίνος γιος του Ντίνου.
«Δεν ήμουν μόνη»
Η ίδια έχει μιλήσει με συγκινητικά λόγια για τη στήριξη που έλαβε από την οικογένεια. Όπως έχει πει παλαιότερα, «σε αυτή την προσπάθεια, δεν ήμουν μόνη μου. Κοντά μου ήταν από την πρώτη στιγμή ο άνδρας μου, αλλά κυρίως ήταν ο γιος μου Θανάσης, ο οποίος από δεκατεσσάρων ετών έκανε στατιστικές και έγραφε πόσο πλήρωμα, τι χρειάζεται ένα πλοίο. Ο άνδρας μου, ο Ιωάννης Μαρτίνος, αγαπούσε τη θάλασσα. Ο Θανάσης, από την πρώτη συζήτηση ήταν ενεργό μέρος σε αυτή την προσπάθεια. Δεν ήμουν η κινητήριος δύναμη, αλλά ήμουν ο άνθρωπος που μπορούσε να τα κάνει τα δύσκολα, εύκολα. Όταν θέλεις κάτι, μπορείς να το κάνεις. Διευθυντιλίκι δεν έκανα ποτέ. Τη Thenamaris αγαπούσα, όχι το διευθυντιλίκι. Αυτό που ήθελα ήταν να πληθαίνουν τα βαπόρια μου και αυτό έγινε».
Σκιαγραφώντας την προσωπικότητα της Αθηνάς Μαρτίνου, το Ίδρυμα Αθηνάς Ι. Μαρτίνου, που ίδρυσαν τα εγγόνια της, επισημαίνει μεταξύ άλλων: «Είναι η αγάπη για την ίδια τη ζωή που την καθορίζει. Η ίδια, όπως χαρακτηριστικά λέει, είναι «σαν τη θάλασσα, γένους θηλυκού». Όλη η στάση της απέναντι στη ζωή, είναι όπως και απέναντι στη θάλασσα. Αγάπη και πάθος, σεβασμός και αφοσίωση. Για αυτό αποδέχεται τη ζωή με όλες τις πλευρές της, είτε ήρεμη και γαλήνια, είτε ταραγμένη και τρικυμιώδη. Γιατί η Αθηνά Ι. Μαρτίνου, σαν τη θάλασσα, δεν είναι ποτέ στατική. Τολμηρή και φιλόδοξη, εργατική και επίμονη, διακριτική και χαμηλών τόνων, είναι η Νουνού της ελληνικής ναυτιλίας.
Για κάθε πράξη, κάθε κίνηση στη ζωή της Αθηνάς Ι. Μαρτίνου, η θάλασσα αποτέλεσε πηγή έμπνευσης. Στάθηκε γενναιόδωρη μαζί της, όπως σε όσους την αγαπούν και τη σέβονται. Κυνήγησε με πολλή δουλειά, δυναμισμό και πάθος το όνειρό της, και κατάφερε να κερδίσει με την αξία της τον σεβασμό και την αναγνώριση του κόσμου της ναυτιλίας.
Η Αθηνά Ι. Μαρτίνου επιστρέφει πάντα στη θάλασσα για να αντλήσει δύναμη, και σε εκείνη θέλει να ανταποδώσει τη γενναιοδωρία που της έδειξε. Όπως τα κύματα της θάλασσας μας ταξιδεύουν μακριά, έτσι και εκείνη με την ουσιαστική, αλλά αθόρυβη κοινωφελή δράση του Ιδρύματός της, θέλει να συμβάλει καθοριστικά στην υλοποίηση έργων προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας, να τη βοηθήσει να υπερβεί τους ορίζοντές της, να ταξιδέψει, να πάει μακριά».
Η κηδεία της Αθηνάς (Νουνού) Μαρτίνου θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου, στις 13.00 στον Ιερό Ναό Παναγίας Φανερωμένης Βουλιαγμένης.
Latest News
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.
Πώς η κρουαζιέρα γέμισε τα ταμεία του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας
Ο Οργανισμός για το λιμάνι Κέρκυρας ανακοίνωσε έσοδα 4,8 εκατ. ευρώ για το 2023 – Στα 420 τα κρουαζιερόπλοια την περασμένη χρονιά
IBIA: Ξεκάθαρος στόχος η απαλλαγή απο τις εκπομπές άνθρακα
Οι καιροί της πράσινης μετάβασης, δεν είναι μόνο πολύπλοκοι, προκλητικοί και συχνά απογοητευτικοί αλλά και ελπιδοφόροι και φιλόδοξοι, τόνισε ο πρόεδρος του IBIA
Σε εξαγορά εταιρείας που ελέγχει 18 τάνκερ προχώρησε ο Όμιλος Αγγελικούση
Πώς ο όμιλος Αγγελικούση θα αξιοποιήσει τη νέα επενδυτική κίνηση - Πότε θα ολοκληρωθεί το deal
Νέοι παίκτες εισέρχονται στη ναυτιλία - Πολύ λίγοι οι «μεγάλοι»
Τι είδε ο οίκος Xclusiv για την πορεία στη ναυτιλία του κλάδου δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας