Το 2022 ήταν μία χρονιά σταθμός για τη Motor Oil και ο ηγέτης της Βαρδής Βαρδινογιάννης έστελνε το δικό του μήνυμα για τα 50 χρόνια ζωής του μεγάλου ομίλου. Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης μέσα από το επετειακό λεύκωμα που εξέδωσε η Motor Oil κάνει τον δικό του απολογισμό, θυμάται και δείχνει την πορεία του ομίλου και για τα επόμενα 50 χρόνια…
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης, που απεβίωσε χθες 12 Νοεμβρίου 2024, έπιασε το πηδάλιο της Motor Oil το 1973, όταν ο οραματιστής του διυλιστηρίου της Κορίνθου, ο αδερφός του Νίκος Βαρδινογιάννης, έφυγε ξαφνικά από τη ζωή.
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Πώς έχτισε τη Motor Oil
Σήμερα, με υπερηφάνεια βλέπω τη Motor Oil να συνεχίζει το ταξίδι που ξεκίνησε πριν από 50 χρόνια, πιο μεγάλη, πιο σύγχρονη, πιο δυνατή σαν ένα ολοκαίνουργιο σκαρί, που ξέρει να εξελίσσεται και να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις και στις απαιτήσεις των καιρών πάντα με το βλέμμα στο μέλλον
Βαρδής Βαρδινογιάννης: «Η Motor Oil συνεχίζει το ταξίδι, πιο δυνατή σαν ένα ολοκαίνουργιο σκαρί…»
Το ταξίδι της Motor Oil καθόρισε εν πολλοίς και την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Και η εταιρεία θα συνεχίσει «πιο δυνατή σαν ένα ολοκαίνουργιο σκαρί», όπως ο ίδιος ο Βαρδής Βαρδινογιάννης έγραψε στο επετειακό λεύκωμα του ομίλου, να σηματοδοτεί την αναπτυξιακή τροχιά της χώρας.
«Με τις αρχές του Πολεμικού Ναυτικού που υπηρέτησα ως αξιωματικός και είναι πάντα βαθιά χαραγμένες μέσα μου, ξέρω ότι στη γέφυρα του πλοίου πάντα κοιτάζεις μπροστά. Όσο πιο μακριά φτάνει το βλέμμα σου, ίσως και πιο μακριά, επιστρατεύοντας τη γνώση, την εμπειρία τη διορατικότητα με πίστη και προσήλωση στον στόχο», επισήμανε ο Βαρδής Βαρδινογιάννης στην προτελευταία παράγραφο του επετειακού μηνύματος του για τα 50 χρόνια ζωής που έκλεισε το 2022 η Motor Oil.
«Σήμερα, με υπερηφάνεια βλέπω τη Motor Oil να συνεχίζει το ταξίδι που ξεκίνησε πριν από 50 χρόνια, πιο μεγάλη, πιο σύγχρονη, πιο δυνατή σαν ένα ολοκαίνουργιο σκαρί, που ξέρει να εξελίσσεται και να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις και στις απαιτήσεις των καιρών πάντα με το βλέμμα στο μέλλον. Πάντα κρατώντας την πολύτιμη κληρονομιά και παρακαταθήκη τού χτες, με το ‘πρόσω ολοταχώς’ για το αύριο», κατέληγε στο δικό του σημείωμα για τα 50χρονα γενέθλια της Motor Oil.
Πενήντα χρόνια αγώνες και αγωνίες, σκληρής δουλειάς και κόπων με αντιξοότητες, επιτεύγματα, δυσκολίες και επιτυχίες. Πενήντα χρόνια ανάπτυξης και εξέλιξης, αλλά πάντα με πίστη στους στόχους που τέθηκαν και κατακτήθηκαν
Βαρδής Βαρδινογιάννης: «Πενήντα χρόνια που καθόρισαν τη ζωή μου…»
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης πρόεδρος του ομίλου για 51 χρόνια (1973 – 2024), μέσα από το μήνυμα για τα 50 χρόνια της Motor Oil κάνει έναν απολογισμό του ομίλου αλλά και της δικής του επιχειρηματικής διαδρομής.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης χαρακτηρίζει το 2022 «ένα πολύ σημαντικό ορόσημο στην ιστορική πορεία της». Και θυμάται για το μισό αιώνα ζωής της Motor Oil: «Πενήντα χρόνια αγώνες και αγωνίες, σκληρής δουλειάς και κόπων με αντιξοότητες, επιτεύγματα, δυσκολίες και επιτυχίες. Πενήντα χρόνια ανάπτυξης και εξέλιξης, αλλά πάντα με πίστη στους στόχους που τέθηκαν και κατακτήθηκαν. Στόχοι ολοένα μεγαλύτεροι, ολοένα υψηλότεροι, που η Motor Oil έθετε διαρκώς στον εαυτό της».
Σε ένα πολυκύμαντο ταξίδι γεμάτο από προκλήσεις κάθε είδους, πάντα με πίστη και αφοσίωση στον στόχο: να δημιουργούμε, να αγωνιζόμαστε, να προχωράμε μπροστά για την εταιρεία, για εμάς, τις οικογένειες μας, για την πατρίδα
Η αφοσίωση στον στόχο
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης μέσα από το επετειακό σημείωμα του θέτει τον έναν και μοναδικό στόχο του ομίλου που δημιούργησε η οικογένεια του: «Στη μνήμη μου έρχονται αυτόματα οι προηγούμενοι σταθμοί της ιστορίας μας. Ανατρέχω σε όλα τα βήματα, από τον πρώτο μέχρι σήμερα, όλους τους καίριους σταθμούς στη διάρκεια αυτής της μεγάλης δημιουργικής διαδρομής. Σε ένα πολυκύμαντο ταξίδι γεμάτο από προκλήσεις κάθε είδους, πάντα με πίστη και αφοσίωση στον στόχο: να δημιουργούμε, να αγωνιζόμαστε, να προχωράμε μπροστά για την εταιρεία, για εμάς, τις οικογένειες μας, για την πατρίδα», τόνιζε ο Βαρδής Βαρδινογιάννης στέλνοντας ταυτόχρονα και το δικό του μήνυμα για τη συμβολή που πρέπει να έχουν οι πράξεις και τα έργα όλων των Ελλήνων στην πορεία της χώρας.
Φυσικά, τίποτα δεν ήταν δεδομένο, τίποτα δεν χαρίστηκε και δεν κατακτήθηκε εύκολα, παρά μόνο με όραμα, σκληρή δουλειά, ομαδική προσπάθεια και με πολλές θυσίες
O Βαρδής Βαρδινογιάννης η φιλοσοφία ζωής και οι αξίες του επιχειρείν
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης σε αυτόν τον σύντομο απολογισμό των 50 χρόνων της Motor Oilδεν ξεχνά από που ξεκίνησε, τα δύσκολα χρόνια που βίωσε αλλά κυρίως φανερώνει τη φιλοσοφία της ζωής του και τις ηθικές αρχές που καθόριζαν τη διαδρομή του. Αρχές τις οποίες μετέδωσε και στον όμιλο και τις συνέδεσε και με την επιχειρηματική δραστηριότητα:
«Φυσικά, τίποτα δεν ήταν δεδομένο, τίποτα δεν χαρίστηκε και δεν κατακτήθηκε εύκολα, παρά μόνο με όραμα, σκληρή δουλειά, ομαδική προσπάθεια και με πολλές θυσίες», επισημαίνει και συνεχίζει: «Πάντα αντιλαμβανόμαστε όλοι – το έμψυχο δυναμικό – της Motor Oil την επιτυχία μέσα από τις αξίες που πρεσβεύει και το πνεύμα που την διαπνέει. Με μία φιλοσοφία ζωής που συνδέεται με τη φιλοσοφία του επιχειρείν. Αλλά πάνω από όλα, με μια αδιαπραγμάτευτη ηθική. Διότι από την ίδρυση της η Motor Oil ακολούθησε και υπηρετεί δύο βασικές αρχές: Η πρώτη ορίζει ότι η εταιρεία λειτουργεί και είναι μια μεγάλη οικογένεια, με δεσμούς πίστης, αλληλεγγύης και συνεργασίας, βαθιά ανθρώπινους, ανάμεσα στα μέλη της. Και η δεύτερη αρχή συνίσταται στο ότι κάθε επιτυχία της Motor Oil στηρίζει, ενδυναμώνει την οικονομία της χώρας και προσφέρει στην κοινωνία και στην πατρίδα μας».
Με συγκίνηση φέρνω στη σκέψη μου τον Νοέμβριο του 1972, την έναρξη λειτουργίας της Motor Oil, μιας μονάδας λιπαντικών και διύλισης αργού που έμελλε να εξελιχθεί σε έναν υπερσύγχρονο ενεργειακό κολοσσό με ηγετική θέση στην Ελλάδα και την Ευρώπη
Το 1972 η λειτουργία της Motor Oil
Στην 50χρονη διαδρομή της Motor Oil ξεχωρίζουν 10 σταθμοί.
Κάποιοι εξ αυτών αλληλοεπιδρούν και με την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Ο πρώτος σταθμός είναι η εκκίνηση της λειτουργίας του διυλιστηρίου της Κορίνθου.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης θυμάται αυτό το ορόσημο και γράφει: «Με συγκίνηση φέρνω στη σκέψη μου τον Νοέμβριο του 1972, την έναρξη λειτουργίας της Motor Oil, μιας μονάδας λιπαντικών και διύλισης αργού που έμελλε να εξελιχθεί σε έναν υπερσύγχρονο ενεργειακό κολοσσό με ηγετική θέση στην Ελλάδα και την Ευρώπη».
Στις 11 Νοεμβρίου του 1972, ενώπιον περισσότερων από 2.000 προσκεκλημένων, σε επίσημη αλλά και πανηγυρική ατμόσφαιρα, πραγματοποιείται η τελετή εγκαινίων για το διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.
Στη μεγαλοπρεπή εκδήλωση των εγκαινίων της 11ης Νοεμβρίου 1972 παρίστανται κρατικοί αξιωματούχοι, πρεσβευτές ξένων κρατών, διοικητές τραπεζικών ιδρυμάτων, στελέχη της εγχώριας επιχειρηματικής κοινότητας, καθώς και περίπου 150 εκπρόσωποι πετρελαϊκών εταιρειών και επιχειρήσεων διεθνούς περιωπής. Οι οποίοι ως μέλη της παγκόσμιας επιχειρηματικής ελίτ, μεταφέρονται από τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο στην Αθήνα με αεροσκάφος, το οποίο είχε ναυλώσει ειδικά για τον συγκεκριμένο σκοπό η Motor Oil.
«Πρόκειται για μια πρωτοποριακή βιομηχανική εγκατάσταση, η οποία από πολλές απόψεις ανήκει στο μέλλον», αναφέρεται σχετικώς στο επετειακό λεύκωμα για τα 50 χρόνια της MotorOil και γίνεται ειδική μνεία στον ιδρυτή: «Εξάλλου, το μέλλον ήταν αυτό που επιχειρούσε να κατακτήσει ο Νίκος Ι. Βαρδινογιάννης, ο ιδρυτής της Motor Oil. Αν πίσω από κάθε ιστορία επιτυχίας κρύβεται πάντα ένας τολμηρός οραματιστής, ο Νίκος Βαρδινογιάννης μπορούσε να αποτελεί το ιδανικό παράδειγμα».
Η επιλογή της τοποθεσίας για το διυλιστήριο δεν ήταν τυχαία. Η συγκεκριμένη περιοχή, σε έκταση συνολικού εμβαδού 2.000 στρεμμάτων στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας διαθέτει σειρά πλεονεκτημάτων: Η γειτνίαση της με την Αθήνα, η δυνατότητα ελλιμενισμού πλοίων με μεγάλο βύθισμα και η γεωγραφική της θέση που έδινε τη στρατηγική δυνατότητα επιλογής προμηθευτών αργού πετρελαίου διαφόρων τύπων από διαφορετικές χώρες προέλευσης.
Η δυναμικότητα του διυλιστηρίου ανέρχεται σε 2 εκατομμύρια τόνους προϊόντων κατ’ έτος. Οι εγκαταστάσεις του απαρτίζονται από δύο συγκροτήματα:
1. Το συγκρότημα διύλισης αργού πετρελαίου, για την παραγωγή υγραερίων, νάφθας, πετρελαίου εσωτερικής καύσης (ντίζελ) και πετρελαίου εξωτερικής καύσης (μαζούτ).
2. Το συγκρότημα Ορυκτελαίων, για την παραγωγή σειράς λπιαντικών, ασφάλτου και παραφίνης.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης είναι εκείνος που καλείται να κατευθύνει την εταιρεία σε ασφαλή ύδατα, προφυλάσσοντας την από τις επιπτώσεις της παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης, η οποία ξεσπά τον Οκτώβριο του 1973
Το 1973 ο Βαρδής Βαρδινογιάννης παίρνει το πηδάλιο της Motor Oil
«Το καλοκαίρι του 1973 αποτελεί μια μελανή σελίδα στην ιστορία της εταιρείας, καθώς ένα αδιανόητα τραγικό και εντελώς αναπάντεχο γεγονός πλήττει την οικογένεια της Motor Oil», αναφέρεται στο επετειακό λεύκωμα της εταιρείας ξεφυλλίζοντας την ιστορία των 50 χρόνων του ομίλου: «Στις 2 Ιουλίου του 1973, όλως αιφνιδίως, φεύγει από τη ζωή ο ιδρυτής της εταιρείας και Πρόεδρος του Δ.Σ. Νίκος Ι. Βαρδινογιάννης. Ήταν μόλις 42 ετών».
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης, ο οποίος βρισκόταν από την αρχή και συνεχώς στην επιχειρηματική δραστηριότητα της οικογένειας παίρνει το πηδάλιο της Motor Oil.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης είναι εκείνος που καλείται να κατευθύνει την εταιρεία σε ασφαλή ύδατα, προφυλάσσοντας την από τις επιπτώσεις της παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης, η οποία ξεσπά τον Οκτώβριο του 1973.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η διοίκηση της Motor Oil κατορθώνουν να περιορίσουν τις απώλειες, χάρη στην έγκαιρη και ορθή εκτίμηση της διεθνούς συγκυρίας
1973 – 1974 Η πετρελαϊκή κρίση και η αποσύνδεση δραχμής από το δολάριο
Το 1973 ο Βαρδής Βαρδινογιάννης έχει αναλάβει πρόεδρος της Motor Oil.
Τη χρονιά εκείνη εκδηλώνονται βίαιες αναταράξεις στη διεθνή αγορά πετρελαιοειδών.
Η ταχεία διόγκωση της ζήτησης από τη μία πλευρά, η περιορισμένη προσφορά του αργού πετρελαίου από την άλλη, καθώς και οι έντονες διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών, προκαλούν άνοδο στην τιμή του αργού πετρελαίου.
Η κατάσταση επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο με την έναρξη των εχθροπαξιών ανάμεσα σε χώρες του αραβικού κόσμου (Συρία, Αίγυπτος κ.α.) και το Ισραήλ. Ο Δ΄Αραβο – Ισραηλινός πόλεμος («Γιομ Κιπούρ») καθιστά αναπόφευκτο το εμπάργκο αναπόφευκτο στις εξαγωγές αργού πετρελαίου προς ορισμένα κράτη της Δύσης.
Η τιμή του αργού πενταπλασιάζεται ως το 1974.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η διοίκηση της Motor Oil κατορθώνουν να περιορίσουν τις απώλειες, χάρη στην έγκαιρη και ορθή εκτίμηση της διεθνούς συγκυρίας.
Οι ενδεδειγμένοι χειρισμοί υπό τη διοίκηση Βαρδινογιάννη και η στρατηγική για την απρόσκοπτη προμήθεια αργού μέσω των υφιστάμενων συμφωνιών και από την ελεύθερη αγορά, εξασφαλίζουν την ομαλή τροφοδοσία του διυλιστηρίου παρά τους ποσοτικούς περιορισμούς που επιβάλλουν τα πετρελαιοπαραγωγά κράτη.
Το 1974 η Motor Oil βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα αρνητικό επιχειρηματικό περιβάλλον τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Η δραχμή αποσυνδέεται από το αμερικανικό δολάριο, γεγονός που σε συνδυασμό με την εκτόξευση των τιμών του αργού πετρελαίου, δημιουργεί συνθήκες ύφεσης και πληθωριστικές πιέσεις.
Ταυτόχρονα, η κρίση στο ναυτιλιακό κλάδο ασκεί τη δική αρνητική επίδραση στο γενικότερο αρνητικό κλίμα.
Παρ’ όλα αυτά ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η διοίκηση της Motor Oil συνεχίζουν το αναπτυξιακό πρόγραμμα.
Το 1975 ολοκληρώνεται η κατασκευή του νέου συγκροτήματος αργού πετρελαίου. Η διυλιστική ικανότητα της Motor Oil ανεβαίνει σε 7 εκατομμύρια τόνους και πλέον το νέο συγκρότημα παράγει νάφθα, αεροπορικά καύσιμα, κηροζίνη, πετρέλαιο ντίζελ και μαζούτ, υγραέρια αλλά και στοιχειακό θείο ως παραπροϊόν.
Αυτός ο μισός αιώνας ιστορίας της Motor Oil είναι μία σύνθεση από κομβικές στιγμές. Για τους αρχαιότερους από εμάς, αντικρίζοντας ξανά τις παλιές φωτογραφίες γυρίζουμε πίσω, ζούμε ξανά σαν τώρα τη συγκίνηση και την αγωνία του ξεκινήματος, τον Νοέμβριο του 1972. Κατόπιν, τον ενθουσιασμό για το πέρασμα από τα λιπαντικά στα καύσιμα, παρακολουθώντας το πρώτο λίτρο βενζίνης που παρήγαγε ποτέ το διυλιστήριο
Το 1976 η παραγωγή της βενζίνης
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης μέσα από το σημείωμα του στο επετειακό λεύκωμα χαρακτηρίζει ως ορόσημο την εποχή που το διυλιστήριο περνά από τα λιπαντικά στην παραγωγή βενζίνης: «Αυτός ο μισός αιώνας ιστορίας της Motor Oil είναι μία σύνθεση από κομβικές στιγμές. Για τους αρχαιότερους από εμάς, αντικρίζοντας ξανά τις παλιές φωτογραφίες γυρίζουμε πίσω, ζούμε ξανά σαν τώρα τη συγκίνηση και την αγωνία του ξεκινήματος, τον Νοέμβριο του 1972. Κατόπιν, τον ενθουσιασμό για το πέρασμα από τα λιπαντικά στα καύσιμα, παρακολουθώντας το πρώτο λίτρο βενζίνης που παρήγαγε ποτέ το διυλιστήριο», αφηγείται μέσα από το επετειακό του μήνυμα το 2022.
Το 1976 ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Βαρδής Βαρδινογιάννης ωθεί τη Motor Oil σε αναπροσαρμογή της επενδυτικής της στρατηγικής.
Αυτό κρίνεται αναγκαίο ενόψει της επικείμενης αλλαγής στην πετρελαϊκή πολιτική του ελληνικού κράτους, σε σχέση με τον εφοδιασμό της εσωτερικής αγοράς με προϊόντα πετρελαίου, αλλά και της διαφαινόμενης κατάργησης των ισχυόντων περιορισμών, οι οποίοι απαγορεύουν στη Motor Oil να προμηθεύει το Δημόσιο και τις λοιπές πετρελαϊκές επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
Έτσι αποφασίζεται νέα επέκταση των εγκαταστάσεων, με την κατασκευή μονάδας καταλυτικής αναμόρφωσης βαριάς νάφθας για την παραγωγή 400.000 μετρικών τόνων βενζίνης τον χρόνο.
Η μονάδα αυτή ολοκληρώθηκε δύο χρόνια αργότερα και τέθηκε το 1978 σε λειτουργία.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης έχει ήδη προετοιμάσει τη Motor Oil για τη νέα εποχή της ελληνικής οικονομίας
Η είσοδος στην ΕΟΚ το 1981
Από την 1η Ιανουαρίου του 1981, ύστερα από μία μακρά περίοδο προ-ενταξιακών διαπραγματεύσεων, η Ελλάδα αποτελεί ισότιμο μέλος της ΕΟΚ.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης έχει ήδη προετοιμάσει τη Motor Oil για τη νέα εποχή της ελληνικής οικονομίας.
Η ένταξη της χώρας στην ΕΟΚ αποτελεί ιστορικό ορόσημο για την πορεία της χώρας με σοβαρό αντίκτυπο στην οικονομική και επενδυτική δραστηριότητα.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης στο πηδάλιο του ομίλου έχει πετύχει να αντιμετωπίσει χωρίς ανεπιθύμητες απώλειες την αντιξοότητα των συνθηκών στη διεθνή αγορά.
Η Motor Oil διαθέτει το απαραίτητο δυναμικό ώστε να προχωρήσει απρόσκοπτα τον επενδυτικό της προγραμματισμό αλλά και να διευρύνει σημαντικά τη διείσδυση της στην ελληνική και διεθνή αγορά πετρελαιοειδών και λιπαντικών.
Tο 1982 στο συγκρότημα καταλυτικής πυρόλυσης εγκαθίσταται νέα μονάδα ανάκτησης θείου και μονάδα διαμερισμού, στο πλαίσιο της παραγωγής βενζίνης με υψηλό αριθμό οκτανίων
Το 1982 η παραγωγή της αμόλυβδης βενζίνης
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης συντονίζει τη στρατηγική της Motor Oil με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς τάσεις ερμηνεύοντας τα γεγονότα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Έτσι το 1982 στο συγκρότημα καταλυτικής πυρόλυσης εγκαθίσταται νέα μονάδα ανάκτησης θείου και μονάδα διαμερισμού, στο πλαίσιο της παραγωγής βενζίνης με υψηλό αριθμό οκτανίων.
Με τη συγκεκριμένη μεγάλης κλίμακας επένδυση, η Motor Oil προχωρά σε μια δυναμική καινοτομία, καθώς εκείνη την περίοδο υπήρχε μόλις μία αντίστοιχη μονάδα στην Ευρώπη.
Με αυτήν την πρωτοβουλία ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Motor Oil πετυχαίνουν ώστε ο όμιλος να διαθέτει στην ελληνική αγορά αμόλυβδη βενζίνη αυστηρότερων προδιαγραφών σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Η συγκεκριμένη ανώτερης ποιότητα βενζίνη παράγεται στο διυλιστήριο και προορίζεται για τις ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές.
Στις 14 Μαρτίου του 1996 στο Λονδίνο υπογράφεται το συμφωνητικό για το joint venture μεταξύ των ομίλων Βαρδινογιάννη και SAUDI ARAMCO, του μεγαλύτερου ομίλου παραγωγής πετρελαίου διεθνώς
Βαρδής Βαρδινογιάννης – Το 1996 η συμφωνία με τη SAUDI ARAMCO
H Motor Oil πραγματοποιεί μια αλματώδη ανάπτυξη και το 1996 ο Βαρδής Βαρδινογιάννης προχωρά σε μία επιχειρηματική συμφωνία που θα εδραιώσει διεθνώς τον ελληνικό όμιλο.
Στις 14 Μαρτίου του 1996 στο Λονδίνο υπογράφεται το συμφωνητικό για το joint venture μεταξύ των ομίλων Βαρδινογιάννη και SAUDI ARAMCO, του μεγαλύτερου ομίλου παραγωγής πετρελαίου διεθνώς.
Η τελετή υπογραφής χαρακτηρίστηκε από μεγάλη επισημότητα και είναι χαρακτηριστικό ότι παρέστη και ο υπουργός Πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας Ali Al Naimi.
Μέτοχοι πλέον στη Motor Oil, με ποσοστό 50% έκαστος, εγκαθίστανται τα νομικά πρόσωπα MOTOR OIL HOLDINGS SA (συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη) και ARAMCO OVERSEAS COMPANY B.V. (θυγατρική της SAUDI ARAMCO).
Η συμμετοχή της ARAMCO στο μετοχικό κεφάλαιο της Motor Oil αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις που έγιναν ποτέ στην Ελλάδα.
Οι δύο όμιλοι θέτουν ως βασική προτεραιότητα την οργανική ανάπτυξη της Motor Oil, ενώ η ελληνική εταιρεία εξασφαλίζει έγκαιρη και αδιάλειπτη προμήθεια αργού πετρελαίου.
Στις 6 Αυγούστου του 2001 ξεκινά η διαπραγμάτευση της μετοχής και τα ταμειακά διαθέσιμα της Motor Oil ενισχύονται με 50 εκατ. ευρώ.
Το 2001 η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών
Ένας ακόμη σταθμός για τη Motor Oil είναι η είσοδος της στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης προχωρά στη λήψη της συγκεκριμένης επενδυτικής απόφασης και στο διάστημα μεταξύ 10 με 13 Ιουλίου 2001 πραγματοποιείται η δημόσια εγγραφή.
Η διοίκηση του ΧΑ αποφασίζει την εισαγωγή στην Κύρια Αγορά 105.507.600 υφιστάμενων μετοχών πλέον 5.275.380 νέων από την αύξηση του κεφαλαίου.
Στις 6 Αυγούστου του 2001 ξεκινά η διαπραγμάτευση της μετοχής και τα ταμειακά διαθέσιμα της Motor Oil ενισχύονται με 50 εκατ. ευρώ.
Ένα χρόνο αργότερα το 2002 η Motor Oil θα εξαγοράσει το 100% των μετοχών της AVIN OIL έναντι 37,5 εκατ. ευρώ.
Το 2005 ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και ο όμιλος του αποδέχονται να αποκτήσουν το μερίδιο 50% της SAUDI ARAMCO και ο όμιλος Βαρδινογιάννη στις 22 Νοεμβρίου του 2005 ελέγχει το 67,4% της Motor Oil.
To 2006 διαθέτει μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης το 5,9% των μετοχών αυξάνοντας το ποσοστό της ελεύθερης διασποράς σε 38,5%.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Motor Oil παραμένουν αφοσιωμένοι στις αρχές και τη στοχοθεσία του ομίλου, αναλαμβάνοντας ατύπως το ρόλο υποδείγματος για την αντιμετώπιση της γενικότερης εγχώριας κρίσης
Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα
Η περίοδος 2002 – 2011 αποτελεί ένα κεφάλαιο ξεχωριστής σημασίας για τον όμιλο της MotorOil.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η διοίκηση του ομίλου προχωρούν την περίοδο αυτή αφενός σε εκτεταμένες επενδύσεις υποδομών και συνάπτουν στρατηγική συνεργασία με τη Shell.
Ωστόσο, στο δεύτερο μισό της περιόδου η οικονομική κρίση χτυπά την Ελλάδα με σοβαρούς κλυδωνισμούς στο σύνολο της κοινωνίας.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Motor Oil παραμένουν αφοσιωμένοι στις αρχές και τη στοχοθεσία του ομίλου, αναλαμβάνοντας ατύπως το ρόλο υποδείγματος για την αντιμετώπιση της γενικότερης εγχώριας κρίσης.
Παρά τις απαραίτητες αναπροσαρμογές στον σχεδιασμό της, η Motor Oil κατορθώνει να αποκρούσει τις αρνητικές επιδράσεις του περιβάλλοντος και να προχωρήσει σε σημαντικά βήματα τόσο σε τεχνολογικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο.
Η πέμπτη δεκαετία της Motor Oil σηματοδοτείται από την έξοδο της χώρας από την οικονομική κρίση αλλά και την πράσινη στρατηγική της.
Η πράσινη στρατηγική το 2012 με 2022
O Βαρδής Βαρδινογιάννης συνεχίζει και εμπνέει στην Πέμπτη δεκαετία του ομίλου της MotorOil.
Η διορατικότητα και η σύνεση είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της διοίκησης που ασκείται από τον γιο του Ιωάννη Β. Βαρδινογιάννη, ο οποίος έχει τις θέσεις του αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου.
Η πέμπτη δεκαετία της Motor Oil σηματοδοτείται από την έξοδο της χώρας από την οικονομική κρίση αλλά και την πράσινη στρατηγική της.
Ο όμιλος καταρρίπτει διαρκώς ρεκόρ παραγωγής και πωλήσεων. Το 2019 φτάνει στα 15,5 εκατομμύρια τόνους οι πωλήσεις όταν το 2019 ήταν στα 9,4 εκατομμύρια τόνους.
Η διοίκηση της Motor Oil ανακοινώνει επενδυτικό πλάνο 4 δισ. ευρώ με στόχο την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση του ομίλου.
Μεγάλοι επίσης σταθμοί στην ιστορία της Motor Oil γράφονται το 2021 – 2022.
Ιδρύεται η εταιρεία MORE Energy με αντικείμενο δραστηριότητας τις ΑΠΕ και τις καθαρές μορφές ενέργειας και το 2022 η Motor Oil αποκτά σχεδόν το 30% της Ελλάκτωρ και ταυτόχρονα το 75% των ΑΠΕ του κατασκευαστικού του ομίλου. Το deal άγγιξε το 1 δις. ευρώ.
Το 2022 η Motor Oil συμπληρώνοντας τα 50 χρόνια ζωής ξεδιπλώνει το επενδυτικό της σχέδιο ύψους 4 δις. ευρώ μέχρι το 2030 προκειμένου να κάνει την πράσινη μετάβαση. Η MORE Energy είναι το κύριο μέσο για αυτή τη νέα πρόκληση, ενώ στα πλάνα της Motor Oil είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της, η είσοδος στην ηλεκτροκίνηση με 1.000 σημεία φόρτισης έως το τέλος του 2023 και 2.000 στην πενταετία.
Τον Ιούνιο του 2024 η Motor Oil κι ενώ ο Βαρδής Βαρδινογιάννης είναι στη θέση του προέδρου του ομίλου εξαγοράζει την «Ηλέκτωρ» από την Ελλάκτωρ σηματοδοτώντας την είσοδο του στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Latest News
Οικογένεια Χαΐτογλου: Οι μικρασιάτες που έμαθαν στους ξένους τον «Μακεδονικό Χαλβά»
Η οικογένεια Χαΐτογλου ασχολείται 100 χρόνια με την παραγωγή χαλβά - Στο τιμόνι βρίσκεται σήμερα η τρίτη γενιά
Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Χαΐτογλου - Ο άνθρωπος πίσω από τον «Μακεδονικό Χαλβα»
Ήταν πρόεδρος της βιομηχανίας τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ - Ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη και είχε την μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης
Περιουσίες με… βαριά ιστορία μένουν στα αζήτητα – Ψάχνουν αγοραστή, αλλά δεν βρίσκουν
Οι πλειστηριασμοί έφθασαν για ιστορικά ακίνητα που έγραψαν ιστορία - Από τον Πύργο του Ανδρέα Βγενόπουλου στην Εκάλη μέχρι την κατοικία Μουσείο του Εμφιετζόγλου