Κατήφεια και ανησυχία επικρατεί στην επιχειρηματική κοινότητα – ελληνικής και πολυεθνικής ιδιοκτησίας – η οποία προβληματίζεται τόσο για το ευρύτερο ευρωπαϊκό οικονομικό περιβάλλον, όσο και για την ελληνική αγορά. «Το 2024 ήταν μία κακή χρονιά και δεν θεωρώ ότι το 2025 θα είναι καλύτερη» επισημαίνει πηγή της αγοράς μιλώντας προς τον ΟΤ.
Πηγές από το πολυεθνικό τμήμα της ελληνικής αγοράς δεν είναι καθόλου αισιόδοξες. Και τούτο διότι εισπράττουν από τις ηγεσίες των μητρικών τους ομίλων ένα ισχυρό κλίμα αβεβαιότητας, γεγονός που οφείλεται στην κακή κατάσταση της ευρωπαϊκής οικονομίας – προεξοφλείται η είσοδος της Γερμανίας στην ύφεση – και στις συνέπειες που θα έχει η άνοδος του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών.
Δασμοί: Πώς η πολιτική Τραμπ θα επηρεάσει την Ευρώπη – Η συζήτηση Χατζημηνά με την Gillian Tett (FT)
Η «άμυνα» στην οικονομική πολιτική Τραμπ
Είναι διάχυτη η αίσθηση πως ο νέος Αμερικανός πρόεδρος πρόκειται να εφαρμόσει στην οικονομική του πολιτική όσα έχει ανακοινώσει προεκλογικά. Κι ιδιαίτερα στο θέμα των δασμών ευρωπαϊκών προιόντων. Από την άλλη πλευρά οι μάνατζερς τόσο των πολυεθνικών ομίλων της ελληνικής αγοράς, όσο και οι έλληνες επιχειρηματίες, είναι εξαιρετικά συγκρατημένοι.
Και τούτο για τρεις λόγους:
Πρώτον, έπεσαν τελείως έξω στις προβλέψεις που είχαν διατυπώσει στα τέλη του 2023 για την ανάπτυξη των πωλήσεων τους το 2024 – όπως καταγράφονταν στα budget του 2024.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι προβλέψεις τους ήταν εξαιρετικά αισιόδοξες – σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν ως και το 7% ή και 8%!. Μέχρι και τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους έλπιζαν ότι οι πωλήσεις της νέας χρονιάς – του 2024 – θα κινηθούν πλησίον αυτών. Από τον Φεβρουάριο όμως και μετά τα πράγματα άλλαξαν και «προσγειώθηκαν» στην οδυνηρή ελληνική πραγματικότητα.
Τα νοικοκυριά κόβουν δαπάνες
Οι ταλαιπωρημένοι οικογενειακοί προϋπολογισμοί λόγω της ακρίβειας και οι επιβληθείσες ρυθμίσεις από τον Μάρτιο, δεν άφησαν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας. Ετσι από τον Απρίλιο αναπροσάρμοσαν τις εκτιμήσεις τους και προχώρησαν και στις αντίστοιχες περικοπές δαπανών. Διότι πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων πχ 7% έχει και αντίστοιχη αύξηση δαπανών. Κι είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η αύξηση του όγκου πωλήσεων της ελληνικής αγορά τουλάχιστον στο 9μηνο ήταν μόλις περίπου 1% – κι η αξία των πωλήσεων δεν υπερβαίνει τα όρια του πληθωρισμού.
Δεύτερον, η αύξηση του κόστους ζωής – δεν προβλέπεται η αποκλιμάκωση του – δηλαδή η ακρίβεια στην γενικότερη έννοια της παραμένει ισχυρός ανασταλτικός παράγοντας στην ανάπτυξη της αγοράς. Παράλληλα πολλές ελληνικές βιομηχανίες εξαρτούν πλέον ένα σημαντικό τμήμα των πωλήσεων τους από την ευρωπαϊκή αγορά, μέσω των εξαγωγών τους.
Μέτρα όπως σε περιόδους ύφεσης
Οι διοικήσεις τους είναι εξαιρετικά ανήσυχες για το 2025. Μάλιστα ορισμένες πηγές υποστηρίζουν ότι οι επικεφαλής των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων λαμβάνουν μέτρα συγκράτησης των δαπανών τους ως να λειτουργούν σε περίοδο ύφεσης!
Και τρίτον, ο παράγοντας της ενέργειας. Πρόκειται για ισχυρό αστάθμητο κοστολογικό στοιχείο. Είναι από τα πιο δύσκολα προβλέψιμα μεγέθη στη διαμόρφωση των ετήσιων budget.
Ετσι, λοιπόν, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, τα budget του 2025 που έχουν συνταχθεί ήδη ή βρίσκονται υπό σύνταξη, προβλέπουν στασιμότητα – «ίσα βάρκα – ίσα νερά». Οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη των πωλήσεων δεν υπερβαίνουν τα όρια του προβλεπόμενου πληθωρισμού – περί το 2%!.
Προετοιμάζονται για δύσκολη χρονιά
Κι όλοι προετοιμάζονται για μία δύσκολη χρονιά. Στον τομέα μάλιστα των προιόντων ευρείας κατανάλωσης λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη ο παράγοντας της ακρίβειας. Αναφορικά πάντως με την τελευταία κυβερνητική προσπάθεια της μείωσης των τιμών, που βρίσκεται σε εξέλιξη, πηγές της αγοράς έλεγαν ότι οι προμηθευτικές εταιρείες μαζί με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν «μαζέψει» τα κονδύλια που είχαν για τις προσφορές και τα έχουν ρίξει επί των τιμών.
Η δέσμευση όλων είναι οι μειώσεις να είναι διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών. Αν μάλιστα δεν συμπεριληφθεί και ο Ιανουάριος, τότε είναι βέβαιο ότι η αγορά ξεκινήσει τη νέα χρονιά με ισχυρό αρνητικό πρόσημο.
Latest News
Η μάχη για την «Κρητικός» - Η σφήνα (;) του Μασούτη
Πληροφορίες της αγοράς θέλουν τον Μασούτη να βρίσκεται κοντά στην εξαγορά της Κρητικός - Τι λένε στον ΟΤ πηγές των δυο αλυσίδων
Ανοίγουν νέα καταστήματα Hugo Boss – Το πλάνο της γερμανικού ομίλου μόδας
Στα ύψη ο τζίρος και τα κέρδη της Hugo Boss Ελλάς το 2023 – Τι σχεδιάζει στο πρώην «στρατηγείο» του Λάκη Γαβαλά στο Κολωνάκι
Prodea: Καταβολή προσωρινού μερίσματος €0,47/μετοχή στις 18 Δεκεμβρίου
Ποιοι είναι οι δικαιούχοι
Νέος αντιπρόεδρος στην Intralot - Η σύνθεση του ΔΣ
Το διοικητικό συμβούλιο της INTRALOT έχει εκλεγεί από την Τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρείας με εξαετή θητεία
HELLENiQ ENERGY: Χρυσός Χορηγός της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής για τα επόμενα 4 χρόνια
Η HELLENiQ ENERGY ανανεώνει και αναβαθμίζει τη συνεργασία της με την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή, με γνώμονα ένα αύριο χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις
Premia: Πόσα θα φέρει στα ταμεία η εξαγορά του Village στον Ρέντη
Τι αναφέρει η Premia για την εξαγορά του εμπορικού κέντρου Village Shopping & More στο Ρέντη Αττικής
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Καρούλιας: Καμιά επίπτωση στην ελληνική αγορά από τις εξελίξεις με την Stoli US
Ουδεμία επίπτωση έχει στην εγχώρια αγορά, η υπαγωγή της εταιρείας διανομής “Stoli US” στο άρθρο 11 των ΗΠΑ, διαβεβαιώνει η Καρούλιας
ΟΤ FORUM – Τράπεζες: Έτοιμες να χρηματοδοτήσουν νέες επενδύσεις - Οι νέοι στόχοι
Ο Γ. Χαρδούβελης (Εθνική), ο Γ. Ζανιάς (Eurobank) και η Ελ. Βρεττού (Attica Bank) ανέλυσAN τις δυνατότητες που έχουν οι τράπεζες να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις
Μεγάλου (Πειραιώς): Προτεραιότητα η αύξηση των δανείων - Τι νέο φέρνει η Snappi
Τι ανέφερε ο CEO της Πειραιώς Χρήστος Μεγάλου στο συνέδριο των Financial Times στο Λονδίνο