Μετά το θετικό πρόσημο του πρώτου εξαμήνου για τα σούπερ μάρκετ, αυξημένος κατά 3,8% εμφανίζεται ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και το εννεάμηνο του 2024, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα της NielsenIQ όπου αποτυπώνονται τα στοιχεία έως 29 Σεπτεμβρίου 2024.
Η αύξηση που έχει καταγραφεί, οδηγείται το τρέχον έτος από τους πωλούμενους όγκους και όχι τις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023.
Καλύτερα φθηνό φαγητό παρά φθηνό smartphone – Οι δύο όψεις της κατανάλωσης
Τι συμβαίνει με τα τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ
Σε επίπεδο κατηγοριών, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+4,5%) όσο και τα τυποποιημένα (+4,3%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +1,8%.
Την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση των πωλήσεών τους σε αξία, στο -1,0%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής στο σύνολό τους αναπτύσσονται κατά 2,4%.
Και στις δύο μεγάλες αυτές κατηγορίες του μη τρόφιμου παρουσιάζονται αποπληθωριστικές τάσεις, ενώ στον αντίποδα, τα τρόφιμα και ποτά είναι αυτά, στα οποία φαίνεται αυξημένη η μέση πωλούμενη τιμή, σε σχέση με το 2023.
Η παγκόσμια τάση
Αυτό που διαφαίνεται από τη συστηματική μελέτη των στοιχείων της αγοράς είναι ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση, όπου η κατανάλωση είναι αυτή που οδηγεί την αύξηση του τζίρου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν σταθερά να αποκλιμακώνονται.
Σύμφωνα μάλιστα και με τα αποτελέσματα της παγκόσμιας έρευνας Consumer Outlook της NielsenIQ, οι καταναλωτές φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν πως υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα, σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Παρ’ όλα αυτά παραμένουν ακόμη διστακτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους, ενώ η άνοδος στις τιμές των τροφίμων παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία για τους καταναλωτές, σε όλες τις ηπείρους.
Κερδίζει κι άλλο η ιδιωτική ετικέτα
Αυτή η διστακτικότητα, σε συνδυασμό με την μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, έχει, μεταξύ άλλων, συμβάλει στο γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να καταλαμβάνουν το ¼ του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού (YTD μερίδιο αγοράς: 24,7%).
Μάλιστα, οι όγκοι για τα Private Label αυξάνονται με περισσότερο γοργούς ρυθμούς σε σχέση με το σύνολο των FMCGs (+5,7% vs. +3,6%), πιθανότατα λόγω της αρνητικής τάσης, που εμφανίζει η μέση τιμής πώλησής τους, στο -1,1%.
Οι πρωτοβουλίες Θεοδωρικάκου
Όλα τα παραπάνω έρχονται τη στιγμή που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι πρωτοβουλίες του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου για τη μείωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
«Την προσπάθεια για να αποκλιμακωθούν οι τιμές δεν πρόκειται να τη σταματήσουμε ποτέ, μας ενδιαφέρουν τα νοικοκυριά που τα φέρνουν δύσκολα βόλτα και φυσικά η μεσαία τάξη». ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό σχολιάζοντας τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση.
Η στρατηγική που ακολουθεί η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι ιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών.
«Το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1% -έχουμε τον μισό πληθωρισμό διατροφής από την ΕΕ- και ειδικότερα στα σούπερ μάρκετ έχουμε αρνητικό πληθωρισμό μεταξύ 1% και 2%», σημείωσε.
Πρόσθεσε, ακόμη, πως «αυτό που βιώσαμε όλοι τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας της πανδημίας και των δύο πολέμων που δυστυχώς συνεχίζονται, το τελευταίο εξάμηνο έχει φρενάρει και κινείται σε μία περιοχή πέριξ του μηδενός».
Ελεγχοι και πρόστιμα
Ο κ. Θεοδωρικάκος αναφέρθηκε στον εξαπλασιασμό των προστίμων αλλά και την επέκταση του μέτρου περιορισμού του περιθωρίου κέρδους και σε χρονικό διάστημα εντός του 2025 και εξήγησε πως «η στρατηγική που ακολουθούμε είναι πιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών.
Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε ότι συζητά με τους εκπροσώπους της αγοράς την επέκταση του μέτρου μείωσης των τιμών και ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των παραπλανητικών εκπτώσεων.
Ταυτόχρονα επέμεινε στα μέτρα ενίσχυσης των ελεγκτικών μηχανισμών και στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη να ενεργοποιηθούν οι μηχανισμοί των περιφερειών. «Πρέπει να ξεφύγουν από τη λογική ότι επειδή είναι ντόπιοι δεν θα ελεγχθούν, όλοι θα πρέπει να σκεφτούν το κοινό καλό» είπε χαρακτηριστικά.
Η λίστα με τις μειωμένες τιμές
Στο μεταξύ, δόθηκε στη δημοσιότητα νωρίς την Τετάρτη η ανανεωμένη λίστα με τα προϊόντα με μειωμένη τιμή στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ο αριθμός τους ανέρχεται πλέον σε 523 με μειώσεις τιμών από 5% μέχρι 24% . Ο στόχος της πρωτοβουλίας ήταν αρχικά η λίστα να φτάσει τα 600 προϊόντα, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν στην πορεία ότι ο αριθμός των κωδικών θα ξεπεράσει σύντομα τον στόχο των 600 προϊόντων.
Latest News
Η μάχη για την «Κρητικός» - Η σφήνα (;) του Μασούτη
Πληροφορίες της αγοράς θέλουν τον Μασούτη να βρίσκεται κοντά στην εξαγορά της Κρητικός - Τι λένε στον ΟΤ πηγές των δυο αλυσίδων
Ανοίγουν νέα καταστήματα Hugo Boss – Το πλάνο της γερμανικού ομίλου μόδας
Στα ύψη ο τζίρος και τα κέρδη της Hugo Boss Ελλάς το 2023 – Τι σχεδιάζει στο πρώην «στρατηγείο» του Λάκη Γαβαλά στο Κολωνάκι
Prodea: Καταβολή προσωρινού μερίσματος €0,47/μετοχή στις 18 Δεκεμβρίου
Ποιοι είναι οι δικαιούχοι
Νέος αντιπρόεδρος στην Intralot - Η σύνθεση του ΔΣ
Το διοικητικό συμβούλιο της INTRALOT έχει εκλεγεί από την Τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρείας με εξαετή θητεία
HELLENiQ ENERGY: Χρυσός Χορηγός της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής για τα επόμενα 4 χρόνια
Η HELLENiQ ENERGY ανανεώνει και αναβαθμίζει τη συνεργασία της με την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή, με γνώμονα ένα αύριο χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις
Premia: Πόσα θα φέρει στα ταμεία η εξαγορά του Village στον Ρέντη
Τι αναφέρει η Premia για την εξαγορά του εμπορικού κέντρου Village Shopping & More στο Ρέντη Αττικής
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Καρούλιας: Καμιά επίπτωση στην ελληνική αγορά από τις εξελίξεις με την Stoli US
Ουδεμία επίπτωση έχει στην εγχώρια αγορά, η υπαγωγή της εταιρείας διανομής “Stoli US” στο άρθρο 11 των ΗΠΑ, διαβεβαιώνει η Καρούλιας
ΟΤ FORUM – Τράπεζες: Έτοιμες να χρηματοδοτήσουν νέες επενδύσεις - Οι νέοι στόχοι
Ο Γ. Χαρδούβελης (Εθνική), ο Γ. Ζανιάς (Eurobank) και η Ελ. Βρεττού (Attica Bank) ανέλυσAN τις δυνατότητες που έχουν οι τράπεζες να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις
Μεγάλου (Πειραιώς): Προτεραιότητα η αύξηση των δανείων - Τι νέο φέρνει η Snappi
Τι ανέφερε ο CEO της Πειραιώς Χρήστος Μεγάλου στο συνέδριο των Financial Times στο Λονδίνο