Μετά το θετικό πρόσημο του πρώτου εξαμήνου για τα σούπερ μάρκετ, αυξημένος κατά 3,8% εμφανίζεται ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και το εννεάμηνο του 2024, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα της NielsenIQ όπου αποτυπώνονται τα στοιχεία έως 29 Σεπτεμβρίου 2024.
Η αύξηση που έχει καταγραφεί, οδηγείται το τρέχον έτος από τους πωλούμενους όγκους και όχι τις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023.
Καλύτερα φθηνό φαγητό παρά φθηνό smartphone – Οι δύο όψεις της κατανάλωσης
Τι συμβαίνει με τα τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ
Σε επίπεδο κατηγοριών, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+4,5%) όσο και τα τυποποιημένα (+4,3%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +1,8%.
Την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση των πωλήσεών τους σε αξία, στο -1,0%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής στο σύνολό τους αναπτύσσονται κατά 2,4%.
Και στις δύο μεγάλες αυτές κατηγορίες του μη τρόφιμου παρουσιάζονται αποπληθωριστικές τάσεις, ενώ στον αντίποδα, τα τρόφιμα και ποτά είναι αυτά, στα οποία φαίνεται αυξημένη η μέση πωλούμενη τιμή, σε σχέση με το 2023.
Η παγκόσμια τάση
Αυτό που διαφαίνεται από τη συστηματική μελέτη των στοιχείων της αγοράς είναι ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση, όπου η κατανάλωση είναι αυτή που οδηγεί την αύξηση του τζίρου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν σταθερά να αποκλιμακώνονται.
Σύμφωνα μάλιστα και με τα αποτελέσματα της παγκόσμιας έρευνας Consumer Outlook της NielsenIQ, οι καταναλωτές φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν πως υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα, σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Παρ’ όλα αυτά παραμένουν ακόμη διστακτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους, ενώ η άνοδος στις τιμές των τροφίμων παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία για τους καταναλωτές, σε όλες τις ηπείρους.
Κερδίζει κι άλλο η ιδιωτική ετικέτα
Αυτή η διστακτικότητα, σε συνδυασμό με την μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, έχει, μεταξύ άλλων, συμβάλει στο γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να καταλαμβάνουν το ¼ του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού (YTD μερίδιο αγοράς: 24,7%).
Μάλιστα, οι όγκοι για τα Private Label αυξάνονται με περισσότερο γοργούς ρυθμούς σε σχέση με το σύνολο των FMCGs (+5,7% vs. +3,6%), πιθανότατα λόγω της αρνητικής τάσης, που εμφανίζει η μέση τιμής πώλησής τους, στο -1,1%.
Οι πρωτοβουλίες Θεοδωρικάκου
Όλα τα παραπάνω έρχονται τη στιγμή που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι πρωτοβουλίες του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου για τη μείωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
«Την προσπάθεια για να αποκλιμακωθούν οι τιμές δεν πρόκειται να τη σταματήσουμε ποτέ, μας ενδιαφέρουν τα νοικοκυριά που τα φέρνουν δύσκολα βόλτα και φυσικά η μεσαία τάξη». ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό σχολιάζοντας τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση.
Η στρατηγική που ακολουθεί η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι ιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών.
«Το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1% -έχουμε τον μισό πληθωρισμό διατροφής από την ΕΕ- και ειδικότερα στα σούπερ μάρκετ έχουμε αρνητικό πληθωρισμό μεταξύ 1% και 2%», σημείωσε.
Πρόσθεσε, ακόμη, πως «αυτό που βιώσαμε όλοι τα προηγούμενα χρόνια, εξαιτίας της πανδημίας και των δύο πολέμων που δυστυχώς συνεχίζονται, το τελευταίο εξάμηνο έχει φρενάρει και κινείται σε μία περιοχή πέριξ του μηδενός».
Ελεγχοι και πρόστιμα
Ο κ. Θεοδωρικάκος αναφέρθηκε στον εξαπλασιασμό των προστίμων αλλά και την επέκταση του μέτρου περιορισμού του περιθωρίου κέρδους και σε χρονικό διάστημα εντός του 2025 και εξήγησε πως «η στρατηγική που ακολουθούμε είναι πιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών.
Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε ότι συζητά με τους εκπροσώπους της αγοράς την επέκταση του μέτρου μείωσης των τιμών και ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των παραπλανητικών εκπτώσεων.
Ταυτόχρονα επέμεινε στα μέτρα ενίσχυσης των ελεγκτικών μηχανισμών και στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη να ενεργοποιηθούν οι μηχανισμοί των περιφερειών. «Πρέπει να ξεφύγουν από τη λογική ότι επειδή είναι ντόπιοι δεν θα ελεγχθούν, όλοι θα πρέπει να σκεφτούν το κοινό καλό» είπε χαρακτηριστικά.
Η λίστα με τις μειωμένες τιμές
Στο μεταξύ, δόθηκε στη δημοσιότητα νωρίς την Τετάρτη η ανανεωμένη λίστα με τα προϊόντα με μειωμένη τιμή στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ο αριθμός τους ανέρχεται πλέον σε 523 με μειώσεις τιμών από 5% μέχρι 24% . Ο στόχος της πρωτοβουλίας ήταν αρχικά η λίστα να φτάσει τα 600 προϊόντα, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν στην πορεία ότι ο αριθμός των κωδικών θα ξεπεράσει σύντομα τον στόχο των 600 προϊόντων.
Latest News
Nexi: Iσχυρό «παρών» στον ψηφιακό μετασχηματισμό των τραπεζών στην Ελλάδα
Συμμετέχοντας ενεργά στην ψηφιακή μετάβαση των ελληνικών τραπεζών, η Nexi, συνδιοργανωτής στο 22ο Bank Management Conference 2024, ανέδειξε τον ρόλο της στις εξελίξεις της ψηφιακής τραπεζικής
Η Vodafone λανσάρει υπηρεσίες Τεχνητής Νοημοσύνης για επιχειρήσεις
To Vodafone Business, παραμετροποιεί τα ψηφιακά εργαλεία προκειμένου να ανταποκρίνονται ακριβώς στις ανάγκες της εκάστοτε επιχείρησης
Η Worldline λανσάρει τα νέα πακέτα συναλλαγών Easy
Με κάθε πακέτο της Worldline, οι επαγγελματίες αποκτούν ένα τελευταίας τεχνολογίας Android POS και απολαμβάνουν 0% προμήθεια για συναλλαγές εντός προκαθορισμένου ορίου
Ο «χρυσός» του Συντάγματος - Πόσο κερδίζουν τα κορυφαία κοσμηματοπωλεία
Οι ισχυρές τουριστικές ροές απογειώνουν τον κλάδο των κοσμημάτων –Προς νέο ρεκόρ τζίρου οδεύει το fine jewellery
Ευφραίμογλου (ΕΒΕΑ): Επιτακτική η αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στην οικονομία
Με τη μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών, η χώρα μας θα μπορεί να στηρίξει την ανάπτυξη, λέει η Σοφία Εφραίμογλου
Δέκα μάνατζερ και τραπεζίτες δείχνουν το νέο παραγωγικό μοντέλο - Οι προτάσεις στο OT FORUM
Την ανάγκη για αλλαγή σελίδας στο παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας υπογράμμισαν επιχειρηματίες και τραπεζίτες από το OT FORUΜ
Σε νέα δάνεια 10 δισ. ευρώ στοχεύουν οι τράπεζες για το 2025
Αναμένεται ότι η πιστωτική επέκταση για τις τράπεζες το 2024 θα ξεπεράσει τα 6 δισ. ευρώ
Η μάχη για την «Κρητικός» - Η σφήνα (;) του Μασούτη
Πληροφορίες της αγοράς θέλουν τον Μασούτη να βρίσκεται κοντά στην εξαγορά της Κρητικός - Τι λένε στον ΟΤ πηγές των δυο αλυσίδων
Ανοίγουν νέα καταστήματα Hugo Boss – Το πλάνο της γερμανικού ομίλου μόδας
Στα ύψη ο τζίρος και τα κέρδη της Hugo Boss Ελλάς το 2023 – Τι σχεδιάζει στο πρώην «στρατηγείο» του Λάκη Γαβαλά στο Κολωνάκι
Prodea: Καταβολή προσωρινού μερίσματος €0,47/μετοχή στις 18 Δεκεμβρίου
Ποιοι είναι οι δικαιούχοι