Μια φιλόδοξη στρατηγική που οδηγεί σε επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια στην ελληνική ακτοπλοΐα, τα λιμάνια και το ναυτιλιακό Cluster παρουσίασε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης. Το σχέδιο του υπουργείου έτσι όπως παρουσιάσθηκε σε συνέντευξη τύπου αφορά έξι τομείς με τρεις κοινούς άξονες που αφορούν την ενίσχυση της ασφάλειας, τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας και του ναυτιλιακού cluster και την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας αν και προς το παρόν «κρατά μικρότερο καλάθι» καθώς αναμένει τα πρακτικά βήματα στην κατεύθυνση υλοποίησης των στόχων αυτών.
Ελληνική ναυτιλία: Πρώτη δύναμη παγκοσμίως – Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΟΗΕ
Επίσης οι ακτοπλόοι «υπενθυμίζουν» με νόημα ότι σωστές οι εξαγγελίες όμως το Υπουργείο μείωσε έστω και λίγο (κατά 5 εκατ. ευρώ περίπου) τις δαπάνες για τις άγονε γραμμές της περιόδους 2024-2025 ενώ κρατά «παγωμένο» το κρατικό ναυλολόγιο στις τιμές του 2018! Ωστόσο ο υπουργός εμφανίζεται αισιόδοξος ότι σύντομα θα υπάρχουν θετικά οριστικά νέα σαν αποτέλεσμα της ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν.
Πάντως οι πρωτοβουλίες του κ. Στυλιανίδη, που θα εκδηλώνονται σταδιακά με χρόνο ωρίμανσης το 2028, περιλαμβάνουν τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την ναυπήγηση «πράσινων πλοίων» σε άγονες γραμμές, την εφαρμογή Συστήματος Χρονοθυρίδων (slots) στην ακτοπλοία (ψηφιακός απόπλους-κατάπλους πλοίων), τη κατάρτιση masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και τη δράση «Συνεργατικό Σχήμα» (Cluster) για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων και την Ψηφιακή Πύλη «Δικαιώματα Επιβατών» που είναι έτοιμη.
Τα κονδύλια
Τα κονδύλια θα προέλθουν από το ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ αλλά και από τα έσοδα του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων, θέμα για το οποίο είναι σε συζητήσεις με το Υπουργείο Περιβάλλοντος αλλά και την Κομισιόν, όπως απάντησε σε σχετική ερώτηση του ΟΤ.
Αναλυτικότερα ο κ. Στυλιανίδης εκτίμησε ότι από 80 εκατ. ευρώ μέχρι και 360 εκατ. ευρώ θα αφορούν επενδύσεις για την ναυπήγηση πλοίων για άγοντες γραμμές στο πλαίσιο εφαρμογής ΣΔΙΤ στην ακτοπλοΐα . Επίσης άλλα 300 εκατ. ευρώ έχουν εξασφαλισθεί για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών.
Παράλληλα με αρχικό προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ προωθείται η δράση «Συνεργατικοί Σχηματισμοί» (Clusters) που αφορά στη συγκέντρωση επιχειρήσεων και φορέων του ναυτιλιακού τομέα για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την προώθηση της πράσινης μετάβασης στον κλάδο. Τα κονδύλια θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ ανταγωνιστικότητας.
Ξεκινάμε είπε από τα 80 εκατ. ευρώ, μπορούμε να πάμε στα 160 αλλά συνδέοντας με την πρωτοβουλίας αυτή και funds ο στόχος είναι μέσω της μόχλευσης να φτάσουμε στα 600-700 εκατ. ευρώ. Για την πρωτοβουλία αυτή έχει πεισθεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ο κ. Στυλιανίδης. Αρχικά η πρωτοβουλία αφορά την καινοτομία στις επιχειρήσεις ναυτιλιακού εξοπλισμού και θα επεκταθεί και στη ναυπηγοεπισκευαστική και ναυπηγική δραστηριότητα.
Μία ακόμη πρωτοβουλία είναι το Masterplan ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου μια στρατηγική πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που στοχεύει στην αντικατάσταση του παλαιού στόλου πλοίων με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης της ελληνικής οικονομίας. Οι επενδύσεις του τομέα αναμένεται να ξεπεράσουν το ένα δις ευρώ
Επίσης το υπουργείο προωθεί το Σύστημα Χρονοθυρίδων (ψηφιακός απόπλους-κατάπλους), την ενίσχυση των δικαιωμάτων επιβατών με έμφαση στα άτομα με αναπηρία και στην πληροφόρηση για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μέσω του «Παρατηρητηρίου Τιμών» και τέλος την αναδιάρθρωση και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας που «έχουν μείνει στις αρχές του 2000», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Latest News
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια
«Κινητήρια δύναμη της ναυτιλίας των Ελλήνων» οι ναυτικοί
Το μήνυμα του υπουργού Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη, με αφορμή την γιορτή του Αγίου Νικολάου
HEMEXPO: Στα 2 δισ. ευρώ η συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία
Οι εταιρείες-μέλη της HEMEXPO παράγουν σήμερα προηγμένα τεχνολογικά, ποιοτικά και διεθνώς ανταγωνιστικά προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα, και εξάγονται σε ολόκληρο τον κόσμο
Maritime Cluster: Δημιουργείται συνεργατικός σχηματισμός προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ
Το Maritime Cluster δημιουργείται για την ενίσχυση των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού
Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της Σούδας
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 12,29 εκατ. ευρώ
Ακτοπλοΐα και λιμάνια αλλάζουν με έργα 3 δισ. ευρώ - Ο Στυλιανίδης για τις χρηματοδοτήσεις
Aναβάθμιση λιμένων και ανανέωση στόλου είναι οι στόχοι στην ακτοπλοϊα όπως είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρ. Στυλιανίδης στο 4ο ΟΤ FORUM
Εγκαινιάζει την πρώτη της σεζόν στον Αραβικό Κόλπο από το Κατάρ η Celestyal
Η έναρξη σηματοδοτήθηκε με μία ημερήσια εκδήλωση που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Visit Qatar, Qatar Tourism, Qatar Airways και Mwani Port Authority
Καλογηράτος: Η Capital Clean Energy Carriers πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση - Κλειδί το LNG
Ο CEO της Capital Clean Energy Carriers, κ. Γεράσιμος Καλογηράτος μίλησε στο 4ο ΟΤ FORUM που διοργανώνει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος Χρηματιστήριο Αθηνών.
Στυλιανίδης: Απλοποιούμε το νηολόγιο για να έρθουν πλοία στην ελληνική σημαία
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης μίλησε στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου
Νέα παραγγελία 20 πλοίων με καύσιμο LNG από την Maersk
Τα 20 πλοία διπλού καυσίμου συνολικής χωρητικότητας 300.000 teu έχουν παραγγελθεί από την Μaersk σε τρία ναυπηγεία στην Κίνα και τη Νότια Κορέα