
Η αξία του παγκόσμιου στόλου και του βιβλίου παραγγελιών στη ναυτιλία έφτασε τα 2 τρισ. δολάρια στην πιο ενεργή χρονιά παραγγελιών νεότευκτων πλοίων εδώ και 17 χρόνια, σύμφωνα με την Clarksons Research.
Παγκόσμια ναυτιλία: Χούθι, Πούτιν και Τραμπ καθορίζουν τη ρότα
Η αυξανόμενη αξία των περιουσιακών στοιχείων – από 1,2 τρισ. δολάρια το 2020 , στα 2 τρισ. δολ το 2024, οφείλεται στα χαμηλά ποσοστά διάλυσης πλοίων, στα περισσότερα από 2.300 πλοία που έχουν παραγγελθεί το 2024 και στις αυξανόμενες αξίες των πλοίων, δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας Stephen Gordon.
Περισσότερα από 2.300 πλοία έχουν παραγγελθεί το 2024
Κυριαρχεί το LNG ως καύσιμο
Παράλληλα οι εφοπλιστές επενδύουν στα νέα εναλλακτικά καύσιμα παρά το γεγονός ότι και η παραγωγή τους δεν επαρκεί και δεν είναι εξασφαλισμένα τα logistics για την διάθεση τους σε πολλά λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο η υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων στα νεότευκτα πλοία αυξάνεται, καθώς σύμφωνα με την Clarksons Research, τα μισά από τα πλοία που παραγγέλθηκαν το 2024 θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης νέων καυσίμων, από περίπου 40% πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με την Clarksons Research.
Με τον συνολικό όγκο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων να φτάνει στο υψηλότερο επίπεδο από το 2007, τα εναλλακτικά καύσιμα συνέχισαν να διαδραματίζουν εξέχοντα ρόλο, αντιπροσωπεύοντας το 50% του συνόλου της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε το 2024, δήλωσε ο Steve Gordon, επικεφαλής της Clarksons Research, παρουσιάζοντας τα στοιχεία του περασμένου έτους του Green Technology Tracker της Clarksons Research.
Τα δεδομένα της Clarksons Research για το 2024 δείχνουν ότι 820 νεότευκτες μονάδες, χωρητικότητας 62,2 εκατ. gt αναφέρθηκαν να έχουν παραγγελθεί με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων, που ισοδυναμεί με το 50% της συμβατικής χωρητικότητας.
Εξ αυτών των πλοίων τα 390 πλοία μπορούν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG, τα 119 μεθανόλη, τα 72 με υγραέριο(LPG) και τα 206 πλοία μπορούν να κινούνται με μπαταρίες/υβριδικά.
Η Clarksons εκτιμά ότι το 2024 καταγράφηκε μια επιστροφή στην κυριαρχία της τεχνολογίας διπλού καυσίμου LNG – που αντιπροσωπεύει το 70% της χωρητικότητας με εναλλακτικά καύσιμα που παραγγέλθηκε, εξαιρουμένων των LNG Carriers, από 43% το 2023, με το μερίδιο της μεθανόλης να μειώνεται στο 14% από 30%.
Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι το 52,6% του βιβλίου παραγγελιών σε όρους gt είναι πλέον ικανό να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή υβριδική πρόωση με μπαταρία.
Αυτό συγκρίνεται με 45,5% στις αρχές του 2023 και μόλις 10,8% στις αρχές του 2017.
Από το συνολικό βιβλίο παραγγελιών, το 35,9% της χωρητικότητας ή 1.053 μονάδες πλοίων, πρόκειται να χρησιμοποιούν LNG, το 9,4% ή 301 μονάδες μεθανόλης, το 2% ή 131 μονάδες υγραερίου και περίπου το 3,3% ή περίπου 491 μονάδες άλλων εναλλακτικών καυσίμων.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται 32 πλοία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν υδρογόνο, 68 αιθάνιο, 38 αμμωνία, 17 βιοκαύσιμα και περίπου 445 μπαταρίες/υβριδικά συστήματα πρόωσης.
Ο Steve Gordon σημείωσε ότι τα νεότευκτα πλοία με κατάσταση «έτοιμου» (ready) καυσίμου έχουν αυξηθεί σε περίπου στο ένα πέμπτο όλων των παραγγελιών ή στο 21% της χωρητικότητας που παραγγέλθηκε.
Τα containerships προτιμούν τα εναλλακτικά καύσιμα
Εκτός από τα πλοία όπως αυτά που μεταφέρουν LNG και μπορούν να αξιοποιήσουν το φορτίο ως καύσιμο, ο επικεφαλής της έρευνας επισήμανε ότι ο τομέας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων έχει την υψηλότερη υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων, ενώ τα ultramaxes, τα handysize και τα δεξαμενόπλοια MR έχουν τη χαμηλότερη.
Τέλος να σημειωθεί ότι η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου αυξήθηκε στα 13,1 έτη σε σταθμισμένη βάση gt, από το χαμηλό του 2013 που ήταν 9,7 έτη.


Latest News

Capital Link: Με επιτυχία διεξήχθη το 15ο ετήσιο Greek Shipping Forum
Tο "2025 Capital Link Greek Shipping Leadership Award" απονεμήθηκε στον κ. Θανάση Μαρτίνο, Managing Director – Eastern Mediterranean Maritime Limited

Τα ταχύπλοα και ο φόβος για ένα δυστύχημα στο Αιγαίο που δεν θα μπορέσει να σηκώσει καμία κυβέρνηση
Γιατί ο Στυλιανίδης προειδοποιεί ότι η χώρα δεν μπορεί να αντέξει «νέα Τέμπη» στο Αιγαίο και τι συμβαίνει με τα ταχύπλοα

Οι σεισμοί δεν κλυδωνίζουν την κρουαζιέρα – Η Royal Caribbean International στέλνει πρώτη το μήνυμα
Οι εταιρείες στην κρουαζιέρα ανακοινώνουν κανονικά τα προγράμματα τους για το καλοκαίρι του 2025 – Επιλέγουν ως home port τον Πειραιά

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα εκτίναξε τις πωλήσεις καυσίμων πλοίων το 2024
Οι εκτροπές των διαδρομών έξω από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν πράγματι αυξήσει τη χιλιομετρική απόσταση λόγω μακρύτερων διαδρομών

Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα

Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη

«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε

Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv

Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες

Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027