Παρότι με ρυθμούς βραδύτερους από τις προσδοκίες και τις ανάγκες των εμπορικών επιχειρήσεων, η κίνηση στην αγορά κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο παρουσιάζει σημάδια ομαλοποίησης σε σχέση με πέρυσι, ενώ και η συνολική εικόνα του έτους καταγράφει μια ήπια βελτίωση, μετά από μια μακρά περίοδο παρατεταμένων κρίσεων και αναταράξεων. Το μερίδιο των επιχειρήσεων με υψηλότερες πωλήσεις κατά τη φετινή εορταστική περίοδο υπερβαίνει το αντίστοιχο περσινό.
Τα παραπάνω διαπιστώνονται από την πανελλαδική έρευνα για την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου 2024-2025 που διενήργησε η ΕΣΕΕ, σύμφωνα με την οποία παρά την ικανοποιητική επισκεψιμότητα, έλειψαν, και φέτος από την αγορά, οι «αυθόρμητες πωλήσεις» καθώς οι καταναλωτές αγόρασαν στοχευμένα, χωρίς να «παρασυρθούν» από το εορταστικό κλίμα. Ωστόσο οι προκλήσεις και η αβεβαιότητα στην αγορά παραμένουν, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να προβαίνουν σε προσφορές/εκπτώσεις ακόμη και μέσα στις γιορτές.
Οι 7 εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων θα περιορίσουν την ακρίβεια
Ως κυρίαρχες προκλήσεις αναδεικνύονται κατά σειρά σημαντικότητας οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το λειτουργικό της κόστος καθώς και τα φορολογικά της βάρη.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, δήλωσε σχετικά: «Το επιστημονικό επιτελείο της ΕΣΕΕ αποτύπωσε αυτό που τελικά όλοι βλέπαμε στην αγορά: αυξημένη επισκεψιμότητα με λιγότερες όμως «σακούλες» στους δρόμους, ειδικά το διάστημα που προηγήθηκε της καταβολής του δώρου του ιδιωτικού τομέα. Παρότι σχεδόν οι μισές εμπορικές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται, εντούτοις είναι αμφίβολο εάν η αύξηση ήταν αρκετή για να καλύψει την τεράστια αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων που περιλαμβάνουν ενοίκια, μισθοδοσία, ενέργεια κλπ. Επόμενος μεγάλος σταθμός είναι οι εκπτώσεις που ξεκινούν την ερχόμενη Δευτέρα με υψηλές προσδοκίες για επιχειρήσεις και καταναλωτές. Το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ, μόλις ολοκληρωθεί η επεξεργασία των στοιχείων από τη στατιστική αρχή για το 2024, θα παρουσιάσει ολοκληρωμένα την κατάσταση της αγοράς, δηλαδή της πραγματικής οικονομίας, ώστε τεκμηριωμένα να διεκδικήσουμε τις παρεμβάσεις που θα δώσουν ανάσα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας».
Αποτελέσματα
1. Κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) κατέγραψαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι, ενώ επίσης υψηλό ήταν το ποσοστό (39%) επιχειρήσεων που παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα (Διάγραμμα 1).
2. Σημειώνεται πως για 4 στις 10 επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση διαμορφώθηκε από 11% έως 20% (Διάγραμμα 2). Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 52% αυτών εμφανίζει υποχώρηση χαμηλότερη του 10%.
3. Τέσσερις στις 10 επιχειρήσεις (43%) εμφανίζονται από πολύ/ έως και πάρα πολύ ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, ενώ περίπου οι μισές (46%) παρουσιάζονται μέτρια ικανοποιημένες (Διάγραμμα 3).
4. Σε παλαιότερες έρευνες, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση εντοπιζόταν στο χρονικό διάστημα που προηγείτο των Χριστουγέννων, εξαιτίας και της καταβολής του δώρου. Ωστόσο φέτος για 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%), η αγοραστική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς (Διάγραμμα 4).
5. Η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος, ανάγκασε σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (49%)
να πραγματοποιήσουν προσφορές/εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο (Διάγραμμα 5). Ειδικότερα, το 51% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις, μειώνοντας τις τιμές των προϊόντων τους από 11% έως 20%.
6. Για το 34% των επιχειρήσεων φαίνεται ότι τα πιο φθηνά εμπορεύματα είναι αυτά που προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές, γεγονός που πιθανόν συνδέεται και με το αυξημένο κόστος ζωής (Διάγραμμα 6).
7. Για το σύνολο του 2024 συνολικά, η αγορά παρουσιάζει μια συγκρατημένα ευνοϊκή εικόνα, αφού οι θετικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις αρνητικές (Διάγραμμα 7).
8. Οι συσσωρευμένες προκλήσεις και τα εμπόδια στην αγορά, σε συνδυασμό με τις μέχρι σήμερα εξελίξεις, ενισχύουν ελαφρώς τις προσδοκίες των επιχειρήσεων σχετικά με τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2025 (Διάγραμμα 8). Μία στις τρείς επιχειρήσεις (32%) θεωρεί πως οι συγκεκριμένες πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε μέτρια επίπεδα, το 28% αναμένει βελτίωση, ενώ το 26% δεν συμμετέχει στις εκπτώσεις (τρόφιμα).
9. Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός πως το ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων παραμένει στα περυσινά επίπεδα (52%), εξέλιξη που σηματοδοτεί πως η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, αντανακλώντας, σε έναν βαθμό, την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης (Διάγραμμα 9).
10. Στις κυριότερες παραμέτρους αυτής της αβεβαιότητας συγκαταλέγονται κατά σειρά σημαντικότητας, για ακόμα ένα έτος, οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το υψηλό λειτουργικό της κόστος και τα φορολογικά της βάρη (Διάγραμμα 10).
Latest News
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου η περίοδος αποδοχής της δημόσιας πρότασης από τη Masdar
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ενέκρινε το πληροφοριακό δελτίο - Στα 20 ευρώ η τιμή απόκτησης των μετοχών
Υπερκαλύφθηκε η ΑΜΚ του Ομίλου AKTOR
H AMK του Ομίλου AKTOR η οποία υπερκαλύφθηκε θα υποστηρίξει σημαντικές επενδύσεις ύψους 2 δισ., σε υφιστάμενους, αλλά και καινούριους τομείς δραστηριοτήτων
Alter Ego Media: Τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου αρχίζει η διαπραγμάτευση της μετοχής
Το διοικητικό συμβούλιο της Alter Ego Media ευχαριστεί το επενδυτικό κοινό για την ανταπόκριση που έδειξε στη δημόσια προσφορά
Τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία: Έρευνα αποκαλύπτει κενό δεξιοτήτων AI
Το έλλειμα ψηφιακών δεξιοτήτων μεταξύ των δασκάλων, καθώς και η απουσία της τεχνητής νοημοσύνης από τα σχολεία και την εκπαιδευτική πολιτική προκαλεί ένα χάσμα δεξιοτήτων AI
Alter Ego Media: Eυρεία συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών
Ολοκληρώθηκαν επιτυχώς η δημόσια προσφορά και η διάθεση μέσω αυτής 14.249.000 νέων κοινών, ονομαστικών, άυλων, μετά ψήφου μετοχών της Alter Ego Media
Trastοr: Έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου
Θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή του αλληλόχρεου λογαριασμού και για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού πλάνου της Trastor
Στα «χέρια» του Υπερταμείου περνά το 36,16% που κατείχε το ΤΧΣ στην Attica Bank
Το συνολικό ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου της Τράπεζας που ελέγχεται από το Ελληνικό Δημόσιο δεν μεταβάλλεται
Προτεραιότητα η βιωσιμότητα και η ανθεκτικότητα των εταιρειών
Ανάγκη να εμπεδωθεί μια πραγματική κουλτούρα εταιρικής διακυβέρνησης ήταν το κοινό συμπέρασμα Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και ΣΕΒ στο Διεθνές Συνέδριο για την Εταιρική Διακυβέρνηση
Πώς οι εισηγμένες ενσωμάτωσαν τους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης
Στο Συνέδριο που διοργάνωσαν η Επιτροπή Κεφαλαιαφοράς και ο ΣΕΒ, στελέχη της αγοράς μίλησαν για τους νέους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης
Τεχνική βοήθεια στην Ελλάδα από την ΕΤΕπ για την απολιγνιτοποίηση
Η τεχνική βοήθεια της ΕΤΕπ, συνολικής αξίας 2,75 εκατομμυρίων ευρώ, σε πρώτη φάση, θα προσφερθεί δωρεάν σε πέντε περιφέρειες