
Η έναρξη του νέου έτους είθισται να αποτελεί την αφορμή για απολογισμούς αλλά και νέους σχεδιασμούς. Στον τουριστικό κλάδο, που είναι από τους πιο σημαντικούς οικονομικούς βραχίονες της χώρας, το κλείσιμο του 2024 άφησε ένα ισχυρό αποτύπωμα και δίνει μια ευοίωνη προοπτική. Αν και τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος αναμένονται τους επόμενους μήνες, έρευνες όπως αυτή που εκπονήθηκε από την PwC και παρουσιάστηκε πρόσφατα στο συνέδριο του ΣΕΤΕ, κάνει λόγο για ιστορικό υψηλό και αφίξεις που μπορεί να φτάσουν μέχρι και τα 41,6 εκατομμύρια, δηλαδή αύξηση 22,4% σε σχέση με το 2023.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΤΕ, οι αφίξεις του 2023 ξεπέρασαν τα 36 εκατομμύρια ενώ το 2022 έφτασαν περίπου τα 30 εκατ. (Στα παραπάνω συμπεριλαμβάνεται και ο αριθμός τουριστών από την κρουαζιέρα).
Υπερτουρισμός: Τι δείχνει η έρευνα κοινού του ΣΕΤΕ για την Ελλάδα
Με βάση ακόμη δύο έρευνες που έγιναν η μία από την About people για λογαριασμό του ΣΕΤΕ και η άλλη από το ΙΝΣΕΤΕ επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά ότι ο τουρισμός συνεχίζει να αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, συνεισφέροντας περίπου 13% στο ΑΕΠ ετησίως.
Τουρισμός και ανταγωνισμός
Η Ελλάδα συνεχίζει να ανταγωνίζεται χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Τουρκία και η Κροατία, με βασικά πλεονεκτήματα τη φυσική ομορφιά, τον πολιτισμό και τη φιλοξενία. Βασικές αγορές από τις οποίες αντλεί επισκέπτες παραμένουν οι Ιταλία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και οι ΗΠΑ, που η συμμετοχή τους υπερβαίνει το 50% των εσόδων.
Οι προκλήσεις, ωστόσο, είναι εμφανείς στις υποδομές και στη διαχείριση των τουριστικών ροών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι οι δημοφιλείς προορισμοί όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, όπου η υπερσυγκέντρωση τουριστών δημιουργεί πίεση στις τοπικές κοινωνίες και τους φυσικούς πόρους.
Η κλιματική αλλαγή είναι ένα γεγονός που επηρεάζει την τουριστική εμπειρία στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον κόσμο. Πυρκαγιές και καύσωνες, όπως αυτές που σημειώθηκαν το καλοκαίρι του 2023 και του 2024, προκαλούν προβλήματα σε δημοφιλείς προορισμούς. Σε αυτό το πλαίσιο φαίνεται πως αλλάζει και ο τρόπος που σχεδιάζουν οι Ευρωπαίοι τα ταξίδια τους πλέον. Σε ποσοστό 80% κάνουν τουλάχιστον ένα από τα παρακάτω: Λαμβάνουν υπόψη τις καιρικές προβλέψεις πριν κλείσουν τις διακοπές τους, αποφεύγουν τα μέρη με υψηλές ή χαμηλές θερμοκρασίες και επιλέγουν κάτι ενδιάμεσο, δεν συνδέουν απαραίτητα τις διακοπές τους με δραστηριότητες στο νερό και αλλάζουν επίσης τη χρονική περίοδο, επιλέγοντας και άλλους μήνες, εκτός high season.
Πώς βλέπουν οι πολίτες τον τουρισμό
Πώς βλέπουν όμως οι ίδιοι οι πολίτες τον τουρισμό στη χώρα μας; Μέσα από την έρευνα «Ο Τουρισμός στην Ελλάδα», οι συμμετέχοντες παρουσιάζουν δύο όψεις του τουρισμού: από τη μία, τη «φωτεινή» πλευρά, που περιλαμβάνει τη φυσική ομορφιά, τη φιλοξενία και την ελκυστικότητα της χώρας για τους επισκέπτες, και από την άλλη εκφράζουν προβληματισμούς για προκλήσεις, όπως η ακρίβεια σε ορισμένους προορισμούς με φαινόμενα αισχροκέρδειας και την επιβάρυνση ή και έλλειψη υποδομών.
Οι πολίτες αναγνωρίζουν τον τουρισμό ως βασικό οικονομικό πυλώνα, που προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες, κυρίως για τους νέους, αλλά εκφράζουν ανησυχίες για την άνιση κατανομή των ωφελημάτων και την επίδραση στις τοπικές κοινωνίες. Ο τουρισμός συνδέεται στενά με την οικονομική ανάπτυξη, την προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Επισημαίνουν την ανάγκη για καλύτερη διαχείριση του τουρισμού, με μέτρα όπως η ενίσχυση των υποδομών, η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, την ανάγκη για έλεγχο και φορολογική ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων που αυξάνουν το κόστος διαβίωσης και θεωρούν σημαντική την προώθηση θεματικών μορφών τουρισμού που σέβονται το περιβάλλον και την τοπική κοινωνία.
Οι τρεις έρευνες εκπονήθηκαν και παρουσιάστηκαν από τους εξής φορείς και ομιλητές: «Ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού Τουρισμού: Οι Κρίσιμοι Παράγοντες». Εκπονήθηκε από το ΙΝΣΕΤΕ και παρουσιάστηκε από τον Ηλία Κικίλια, Γενικό Διευθυντή του ΙΝΣΕΤΕ.
«Επίδραση των γεωπολιτικών και μακροοικονομικών εξελίξεων στις Τουριστικές Ροές». Εκπονήθηκε από την PwC και παρουσιάστηκε από τον Λεωνίδα Παπαϊωάννου, Partner – Government & Public Sector της PwC Ελλάδας
«Ο Τουρισμός στην Ελλάδα: Προκλήσεις, Ευκαιρίες και Βιώσιμες Προοπτικές». Εκπονήθηκε από την AboutPeople και παρουσιάστηκε από τον Ηλία Τσαουσάκη, συνιδρυτή της AboutPeople.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Latest News

Αφιέρωμα του Guardian στην Πλάκα - Η «γειτονιά των θεών» κινδυνεύει από τον υπερτουρισμό
Η Πλάκα είναι μία από τις γειτονιές της Αθήνας που απειλούνται από τον υπερτουρισμό

Όλα τα βλέμματα στην τουριστική περίοδο - Τι συμβαίνει στη Σαντορίνη
Οι σεισμοί συνεχίζονται, ωστόσο οι επιχειρηματίες και κάτοικοι εστιάζουν την προσοχή τους στη σεζόν και το πότε θα ξεκινήσει

Πού θα «κάτσει η μπίλια» της τουριστικής σεζόν - Το μήνυμα της TUI και η Σαντορίνη
Τι βλέπει ο μεγαλύτερος tour operator για την Ελλάδα - Τι λένε οι φορείς της αγοράς για την αντίδραση των ξένων στους σεισμούς

Τρία νεοκλασσικά του ΕΦΚΑ αναζητούν ξενοδόχους... - Οι διαγωνισμοί
Ο ΕΦΚΑ προκήρυξε τρεις διαγωνισμούς για τη μίσθωση τριών νεοκλασσικών κτιρίων αλλάζοντας την χρήση τους ως τουριστικά καταλύματα

Η Mirum αναζητά στρατηγικό επενδυτή για το project του Elounda Hills – Ξεκίνησαν οι επαφές
Η εταιρεία του Βιτάλι Μπορίσοφ άρχισε ήδη διερευνητικές επαφές με δυνητικούς επενδυτές για το Elounda Hills – Αισιοδοξία για την έκβαση της διαδικασίας

Οι σεισμοί δεν κλυδωνίζουν την κρουαζιέρα – Η Royal Caribbean International στέλνει πρώτη το μήνυμα
Οι εταιρείες στην κρουαζιέρα ανακοινώνουν κανονικά τα προγράμματα τους για το καλοκαίρι του 2025 – Επιλέγουν ως home port τον Πειραιά

Η Royal Caribbean κάνει home port τον Πειραιά - Τα δρομολόγια του 2025
Η βιομηχανία της κρουαζιέρας συνεχίζει να επιλέγει την Ελλάδα ως έναν από τους κορυφαίους προορισμούς στην Μεσόγειο, επισημαίνει η Royal Caribbean International

Νέα υψηλά για τα ξενοδοχεία της Αθήνας εν μέσω χειμερινής περιόδου
Οι υψηλές πληρότητες στα ξενοδοχεία της Αθήνας το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου οδηγούν σε άλλη πίστα τον τουρισμό της πρωτεύουσας

Τα «αλλάζει όλα» η Zeus του Σιγανού - Η αρχή από το Mirabello στην Κρήτη
Επανεκκίνηση για την Zeus International με αλλαγή στρατηγικής και ανανέωση της εικόνας των ξενοδοχείων που διαχειρίζεται

Πώς θα κινηθεί ο τουρισμός σε Ευρώπη και Ελλάδα - Τι δείχνει έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ
Ο εισερχόμενος τουρισμός και οι εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία και στις αγορές απασχολεί το ΙΝΣΕΤΕ