
Κρίσιμο το 2025 για την αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς μια επιστροφή των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ εκτός από τη μεγάλη πίεση στους ναύλους θα προκαλέσει και μεγάλη πτώση της αξίας των πλοίων από «δεύτερο χέρι».
Το 2025 οι γεωπολιτικές εξελίξεις θα υπαγορεύσουν τις τάσεις στις αγοραπωλησίες πλοίων, όπως συμβαίνει και στην αγορά ναύλωσης, αναφέρει η Alphaliner. Πολλά θα εξαρτηθούν από τη γεωπολιτική κατάσταση στη Μέση Ανατολή, με το βασικό ερώτημα να είναι πότε η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Σουέζ θα χρησιμοποιηθούν και πάλι από τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (liners).
Αύξηση της ζήτησης για πλοία μεταφοράς LNG
Με τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς που συνήφθη στις 15 Ιανουαρίου, υπάρχει η πιθανότητα οι liners να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν και πάλι τη διαδρομή του Σουέζ πριν από το καλοκαίρι. Εάν η διαδρομή του Σουέζ χρησιμοποιηθεί και πάλι ευρέως, η αγορά θα μπορούσε να λάβει διαφορετική τροπή. Με 2 εκατ. τόνους νεότευκτης ναυπηγικής ικανότητας που αναμένεται να «πέσει στο νερό» το 2025, η πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα θα αποτελεί «απειλή» για τον κλάδο και αναμένεται οι αξίες των πλοίων να υποστούν μεγάλο πλήγμα, εκτιμά η Alphaliner. Οσοι πούλησαν πλοία το 2024 θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι και όσοι αγόρασαν οι «χαμένοι».
Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να ωθήσει ορισμένους ιδιοκτήτες παλαιότερων και λιγότερο αποδοτικών μονάδων στα διαλυτήρια.
Τι γινόταν το 2024
Να σημειωθεί ότι σχεδόν ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κάθε μέρα άλλαζε ιδιοκτήτη το 2024, μια πολύ καλή χρονιά για τον κλάδο των containerships. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους άλλαξαν χέρια 333 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έναντι 285 αγοραπωλησιών το 2023, με την MSC να διακρίνεται και πάλι ως ο αγοραστής των περισσότερων πλοίων. Η MSC το 2024 απέκτησε συνολικά 70 πλοία όλων των μεγεθών, από 1.300 έως 14.700 teu, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 330.000 teu, αντιπροσωπεύοντας το ένα τρίτο του συνόλου των πλοίων που πουλήθηκαν. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο η ιταλοελβετική εταιρεία «έσπασε» το φράγμα των 400 αγορών containerships από τον Αύγουστο του 2020, όταν η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου ξεκίνησε ένα «κρεσέντο» αγοράς πλοίων.
Η γαλλική CMA CGM ήταν επίσης δραστήρια στις αγορές πλοίων το 2024 αποκτώντας 15 containerships, ενώ άλλοι σημαντικοί αγοραστές ήταν η HMM (10 πλοία), η MPCC (9) και η Peter Dohle (6 πλοία). Οι Κινέζοι ήταν επίσης πολύ δραστήριοι με πολλαπλές αγορές στα μικρότερα και μεσαία μεγέθη. Οσον αφορά το μέγεθος των πλοίων που πουλήθηκαν, ως συνήθως, οι περισσότερες συναλλαγές έγιναν σε μονάδες των 900-2.000 teu, με 101 μονάδες να αλλάζουν χέρια έναντι 113 το 2023. Ακολούθησαν τα πλοία των 3.000-5.100 teu με 66 μονάδες που πουλήθηκαν έναντι 45 το 2023.
Οσον αφορά την ηλικία των πλοίων, η συντριπτική πλειονότητα των πλοίων που πουλήθηκαν, το 68%, ήταν ηλικίας 15 ετών και άνω, ενώ μόνο το 4% ήταν ηλικίας μικρότερης των πέντε ετών.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών