![Northvolt: Χρεοκοπία «καμπανάκι» για την Ευρώπη – Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_northvolt_factory.png)
Η χρεοκοπία της εταιρείας κατασκευής μπαταριών για οχήματα (EV), της Northvolt με έδρα τη Σουηδία, φέρνει ξανά στο προσκήνιο τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρώπη στον κλάδο αυτό όπου αναπτύσσονται με πολύ γρήγορα βήματα κυρίως εταιρείες από την Κίνα που έχουν από πίσω τους σημαντική κρατική υποστήριξη.
Ο ενδιάμεσος πρόεδρος της Northvolt Τομ Τζόνστoοουν προειδοποίησε ότι η ΕΕ θα πρέπει να έχει και τη θέληση αλλά και το χρήμα για να γίνει πιο αυτόνομη στη συγκεκριμένη τεχνολογία. «Υπάρχει κόστος που πρέπει να καταβληθεί, αλλά μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερο κόστος εάν δεν γίνει τίποτε», είπε μιλώντας στους Financial Times.
Στις αρχές του Μαρτίου η Κομισιόν ανακοίνωσε νέες πρωτοβουλίες, όπως κάνει κάθε τόσο, για να δημιουργηθεί και να παραμείνει μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα και εξαρτημάτων τους στην Ευρώπη. Επίσης οι ανακοινώσεις αφορούσαν και για πρώτες ύλες που αφορούν τέτοιες τεχνολογίες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποσχέθηκε να «εξετάσει την άμεση υποστήριξη παραγωγής της ΕΕ σε εταιρείες που κατασκευάζουν μπαταρίες στην ΕΕ», διευκρινίζοντας ότι αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να «συνδυαστούν» με κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με το σχέδιο δράσης που δημοσιοποιήθηκε πριν από δέκα μέρες περίπου.
Οι λομπίστες του κλάδου στην Ευρώπη, η EUROBAT, ζητά να γίνουν ακόμη περισσότερα. «Δεδομένων των πολύπλοκων παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, απαιτείται μια ρεαλιστική προσέγγιση με γνώμονα τον κλάδο για να διασφαλιστεί η ικανότητα (ανάπτυξης τεχνολογιών) και η ανταγωνιστικότητα (…) Η ΕΕ θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα σε έξυπνα κίνητρα για να ενθαρρύνει τις προμήθειες σε τοπικό επίπεδο και να ενισχύσει τις αλυσίδες εφοδιασμού», είπαν στελέχη της EUROBAT στην Euractiv.
Κρατικές βοήθειες στην Ευρώπη για τον κλάδο βοηθούν σε μικρό ποσοστό της παραγωγής τέτοιων τεχνολογιών, αλλά για την υπόλοιπη παραγωγή και το μεγαλύτερο μέρος της «δίνεται αθέμιτο πλεονέκτημα σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε γεωγραφικές περιοχές όπου η υποστήριξη είναι σημαντικά υψηλότερη», είπε στην Euractiv ο Benoit Lemaignan της γαλλικής start-up μπαταριών, Verkor. Ο ίδιος ανέφερε την Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες ως δύο συγκεκριμένα παραδείγματα.

Το μάθημα της Northvolt
Το παράδειγμα της Northvolt είναι χαρακτηριστικό των προκλήσεων που υπάρχουν. Κάποτε η μεγάλη ελπίδα της Ευρώπης στην κατασκευή μπαταριών, η Northvolt κήρυξε πτώχευση στη Σουηδία την Τετάρτη, ολοκληρώνοντας πορεία εννέα ετών στην αγορά. Συγκέντρωσε από επενδυτές και κυβερνήσεις τα περισσότερα χρήματα – 15 δισεκατομμύρια δολάρια – από οποιαδήποτε άλλη μη εισηγμένη ευρωπαϊκή startup, αλλά δεν κατάφερε να ανταγωνιστεί τις κινεζικές εταιρείες που κυριαρχούν στον κλάδο των μπαταριών.
Ο σουηδικός όμιλος, του οποίου οι υποστηρικτές ήταν η Volkswagen, η Goldman Sachs και η BlackRock, είχε παράγει περισσότερες από 1 εκατομμύριο μπαταρίες στο εργοστάσιο κοντά στον Αρκτικό Κύκλο, αλλά εξακολουθούσε να χάνει μεγάλα χρηματικά ποσά καθώς δεν είχε ακόμη επεκτείνει πλήρως την παραγωγή, σύμφωνα με στοιχεία των Financial Times. Άλλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές μπαταριών, όπως η γαλλική Verkor και η ACC ή η PowerCo της VW, θεωρείται βρίσκονται ακόμη χρόνια πίσω από τη Northvolt κάνοντας τις προκλήσεις ακόμη πιο μεγάλες.
Μέτοχοι της startup ασκούσαν κριτική στις Βρυξέλλες αναφέροντας ότι ούτε η Σουηδία ούτε η ΕΕ είχαν παράσχει στην εταιρεία σημαντική οικονομική υποστήριξη, την ώρα που κατασκευαστές μπαταριών από την Κίνα επωφελούνταν για χρόνια από σημαντικές κρατικές επιδοτήσεις. «Πρόκειται για μια στρατηγική αποτυχία. Οι Βρυξέλλες κάθονταν στον πάγκο (παρακολουθώντας) και ήταν μάρτυρες (των εξελίξεων), αλλά δεν έκαναν τίποτα γι’ αυτό», είπε ένας από αυτούς στους FT.


Latest News

Goldman: Η Κίνα μπορεί να εξαιρέσει το αιθάνιο και το υγραέριο από υψηλούς δασμούς
Η σημαντική εξάρτηση της κινεζικής βιομηχανίας πλαστικών από τις αμερικανικές εισροές βάζει σε σκέψεις το Πεκίνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα