Σχεδόν ένα χρόνο μετά τον θάνατο της εμπόρου τέχνης Μπάρμπαρα Γκλάντστοουν σε ηλικία 89 ετών, η περιουσία της θα δημοπρατήσει έργα από τη συλλογή της στον οίκο Sotheby’s στη Νέα Υόρκη.
Οι 12 παρτίδες, που έχουν συνολική εκτίμηση άνω των 12 εκατομμυρίων δολαρίων, «ήταν όλα έργα με τα οποία έζησε προσωπικά», είπε στο Bloomberg ο Ντέιβιντ Γκάλπεριν, αντιπρόεδρος και επικεφαλής σύγχρονης τέχνης στον οίκο Sotheby’s Americas. «Εδώ έχουμε να κάνουμε με κάποιον που όχι μόνο είχε μια σπουδαία συλλογή και ένα εξαιρετικό μάτι για τη συλλογή, αλλά οι επιλογές που έκανε κατά τη διάρκεια της καριέρας της πραγματικά διαμόρφωσαν αυτό που γνωρίζουμε σήμερα ως σύγχρονη τέχνη».
Η συλλογή της Μπάρμπαρα Γκλάντστοουν θα πωληθεί σε μια μίνι, αυτόνομη δημοπρασία ακριβώς πριν από τη μεγάλη σύγχρονη βραδινή πώληση του οίκου δημοπρασιών στις 15 Μαΐου στη Νέα Υόρκη.
Η Μπάρμπαρα Γκλάντστοουν ίδρυσε την ομώνυμη γκαλερί της το 1980 και την μεγάλωσε σε μια μεσαίου μεγέθους δύναμη με τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο. Σήμερα αντιπροσωπεύει δεκάδες καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένων των σταρ Άλεξ Κατζ, Κάρι Μέι Γουίμς και Ανίκα Γι, καθώς και κληροδοτήματα καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένων των Ρόμπερτ Μάπλθορπ και Κιθ Χάρινγκ. Συνεπώς, πολλά από τα έργα που πωλούνται από την κληροδότησή της προέρχονται από καλλιτέχνες που είναι ή ήταν στο δυναμικό της.
«Η Μπάρμπαρα ήταν μια εξαιρετική δημιουργός γεύσεων και μια σπουδαία γνώστης των καλλιτεχνών», είπε στο Bloomberg ο σύμβουλος τέχνης Άλαν Σβάρτσμαν, μακροχρόνιος φίλος της Γκλάντστοουν και διαχειριστής της περιουσίας της. «Όλα στην πώληση είναι το καλύτερο παράδειγμα του είδους τους, αλλά αυτό είναι ιδιαίτερα αισθητό στα αριστουργήματα που συνέλεξε από καλλιτέχνες που δεν εκπροσώπησε». Αναφέρει ως παράδειγμα ένα έργο του Μάικ Κέλι, το Memory Ware Flat #42, το οποίο εκτιμάται από 700.000 έως 1 εκατομμύριο δολάρια. «Αυτό είναι το καλύτερο Memory Ware του που έχω δει ποτέ», λέει ο Σβάρτσμαν.

Man Crazy Nurse
Μια εξαίσια συλλογή πωλείται σε χρόνους χαλεπούς για την αγορά τέχνης
Η ανακοίνωση έρχεται μετά από μήνες εικασιών σχετικά με την τύχη της προσωπικής συλλογής της Γκλάντστοουν. Είχε αναφερθεί ότι τουλάχιστον ένα μέρος της θα δημοπρατηθεί, αν και το εύρος της αποστολής, για να μην αναφέρουμε το ακριβές περιεχόμενό της, αποτέλεσε θέμα κουτσομπολιού στον κόσμο της τέχνης. «Η Μπάρμπαρα έχει μια περιουσία με πολλά έργα τέχνης και όλα όσα κατείχε, είτε πρόκειται για έργα τέχνης είτε για ακίνητα, πωλούνται προς όφελος των κληρονόμων της», λέει ο Σβάρτσμαν, προσθέτοντας ότι είναι «δίκαιο να υποθέσουμε» ότι περισσότερα έργα τέχνης της Γκλάντστοουν θα πωληθούν σε δημοπρασία, αλλά ότι «δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις σχετικά με τις μελλοντικές πωλήσεις». Κορυφαίες Λότς
Το κορυφαία κομμάτι της πώλησης είναι ένας πίνακας του Ρίτσαρντ Πρινς, Man Crazy Nurse από το 2002-2003, ο οποίος εκτιμάται ότι θα πωληθεί για τιμή μεταξύ 4 και 6 εκατομμυρίων δολαρίων. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε μια έκθεση του 2003 στην γκαλερί Γκλάντστοουν, με τίτλο “Richard Prince: Nurse Paintings”, από την οποία η Γκλάντστοουν επέλεξε το έργο για τη δική της συλλογή.
Ακολουθεί ένα άλλο έργο του Πρινς από τη σειρά Monochromatic Joke, ο πίνακας του 1988 Are You Kidding?, ο οποίος εκτιμάται ότι θα πωληθεί για τιμή μεταξύ 2,5 και 3,5 εκατομμυρίων δολαρίων. Άλλα σημαντικά έργα περιλαμβάνουν έναν μαύρο πίνακα «Λουλούδια» του 1964 του Άντι Γουόρχολ, που εκτιμάται ότι θα πουληθεί για 1 έως 1,5 εκατομμύριο δολάρια, και ένα λάδι σε καμβά του Ρούντολφ Στίνγκελ του 2006, Χωρίς Τίτλο (Bolego), που εκτιμάται ότι θα πουληθεί για 1,5 έως 2 εκατομμύρια δολάρια.
Παρά την εξαιρετική τους προέλευση, η επιτυχία αυτών των έργων σε δημοπρασίες δεν είναι σε καμία περίπτωση εγγυημένη. Η αγορά τέχνης βρίσκεται εν μέσω συρρίκνωσης – οι παγκόσμιες πωλήσεις μειώθηκαν κατά 12% πέρυσι σε αξία, σύμφωνα με έκθεση της Art Basel και της UBS. Αλλά ο Σβάρτσμαν λέει ότι η δύναμη της συλλογής του Γκλάντστοουν είναι αρκετή για να αντικρούσει τυχόν ευρύτερες τάσεις.
«Η εμπειρία μου με την αγορά τέχνης είναι ότι όταν εμφανίζονται εξαιρετικά έργα, οι συλλέκτες έλκονται, ακόμα κι αν προσφέρονται σε στιγμές που οι άνθρωποι διαφορετικά δεν θα επιδίωκαν να τα αγοράσουν», λέει. «Οι άνθρωποι θα ανταποκριθούν στην περίσταση, επειδή τα έργα είναι τόσο εξαιρετικά. Και τα έργα που είναι τόσο εξαιρετικά δεν εμφανίζονται συχνά».