Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται σήμερα ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, όπου θα έχει κρίσιμες επαφές με ανώτατα στελέχη της κυβέρνησης Τραμπ, όπως τον Υπουργό Εσωτερικών των ΗΠΑ Doug Burgum και τον Ρεπουμπλικανό γερουσιαστή John Barrasso.
Μετά το Χιούστον και τη Chevron προφανώς χτίζεται ακόμη περισσότερο η ελληνοαμερικανική σχέση στον ενεργειακό τομέα, καθώς στο επίκεντρο είναι Ανατολική Μεσόγειος και η προώθηση συνεργασιών σε υδρογονάνθρακες και υποδομές.

Συνομιλία
Ο Παπασταύρου συνομίλησε τηλεφωνικά και με τον Αμερικανό Υπουργό Ενέργειας Chris Wright, με τον οποίο συζήτησε τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην ενέργεια και το ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή.
Κεντρικό θέμα ήταν και η πρωτοβουλία P-TECC, που προωθεί την ενεργειακή ασφάλεια, την απανθρακοποίηση και τις επενδύσεις σε στρατηγικές υποδομές.
Ο Έλληνας υπουργός πρότεινε η επόμενη σύνοδος των μελών του P-TECC να διεξαχθεί στην Αθήνα τον Νοέμβριο, πρόταση που έγινε αποδεκτή.
Θυμίζω εδώ ότι ο Wright είναι από τους σκληροπυρηνικούς αρνητές της κλιματικής κρίσης.
Και οι πληροφορίες μου λένε πώς από το The Partnership for Transatlantic Energy and Climate Cooperation (P-TECC) θα αφαιρέσει το Climate, δηλαδή το κλίμα. Όχι τη συνεργασία!
Δίαυλοι
Δε νομίζω ότι θα πρέπει να τονίσω ότι η παρουσία του Παπασταύρου στον πυρήνα του ρεπουμπλικανικού ενεργειακού μπλοκ των ΗΠΑ δείχνει και τη σημασία που δίνει η Ελλάδα στη διατλαντική συνεργασία.
Αλλά θα σταθώ κυρίως σε δύο πρόσωπα.
Τον Doug Burgum — επιτυχημένο επιχειρηματία και σήμερα επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Ενεργειακής Κυριαρχίας — και τον John Barrasso, έναν από τους ισχυρότερους πολιτικούς στη Γερουσία με ενεργό ρόλο σε ζητήματα ενέργειας, φυσικών πόρων και εξωτερικών σχέσεων.
Ο μεν πρώτος, με τον οποίο συναντάται σήμερα ο Παπασταύρου, έχει στα χέρια του τον στρατηγικό σχεδιασμό για την αξιοποίηση των αμερικανικών φυσικών πόρων και την ενίσχυση της ενεργειακής ανεξαρτησίας των Ηνωμένων Πολιτειών.
Με επιχειρηματική πορεία που ξεκίνησε το 1983 και κορυφώθηκε με την πώληση της εταιρείας του, “Great Plains Software”, στη Microsoft!
Ο δε δεύτερος, από τον Ιανουάριο του 2025 είναι ο Republican Majority Whip στη Γερουσία — η δεύτερη υψηλότερη θέση στην ιεραρχία του κόμματος — γεγονός που τον καθιστά βασικό διαμορφωτή της νομοθετικής ατζέντας των Ρεπουμπλικανών.
Το the point στοχεύει ο Έλληνας Υπουργός…

————————-
Επί ευρωπαϊκού εδάφους
Προφανώς το άνοιγμα της κυβέρνησης παράλληλα στην Ιταλία μας δείχνει ότι πρέπει να περιμένουμε εξελίξεις.
Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα βρίσκεται στη Ρώμη ο πρωθυπουργός, όπου συναντά την Ιταλίδα πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι (και αύριο θα βρεθεί σε εκδήλωση με τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς).
Διότι πέραν του προφανούς, δηλαδή της ενίσχυσης της διμερούς συνεργασίας σε καίριους τομείς, με πρώτο και κύριο τις υποδομές, όπως ο σιδηρόδρομος (είναι κλεισμένη η αγορά, με παράδοση τέλος του 2026, συρμών της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη και 15 συρμών του προαστιακού, από την προηγούμενη ηγεσία του Υπ. Υποδομών), μαθαίνω όμως ότι σημαντικό βάρος θα δοθεί και στα ενεργειακά.
—————————-
Μήνυμα
Ο διάλογος για τα ενεργειακά φαίνεται όμως ότι έχει ανοίξει πολύ, καθώς το μέτωπο των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων συζήτησαν και στο Ηράκλειο Κρήτης οι βουλευτές Παύλος Γερουλάνος και Γιάννης Οικονόμου με τον επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ, Μάνο Μανουσάκη.
Την εκδήλωση διοργάνωσε το think tank «Νόημα-Κρήτη», όπου συζητήθηκε η μεταρρυθμιστική εγρήγορση που χρειάζεται ώστε η Ελλάδα να αντιμετωπίσει τις κρίσεις που έρχονται και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που τις συνοδεύουν.
Φυσικά η συζήτηση δεν περιορίστηκε στα ενεργειακά, αλλά στο πως θα γίνει το κράτος κοινωνικά αποτελεσματικό, αλλά και στην αναγκαιότητα της βιομηχανικής πολιτικής και δημοσιονομικής στρατηγικής προσανατολισμένης στην ενίσχυση της παραγωγής και του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας.

——————–
Μια, όχι γνωστή, παράμετρος
Προς επίρρωση των αναγκαιοτήτων που συζητήθηκαν, θα σας φέρω ένα παράδειγμα.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) δεν είναι απλώς ένα μεγάλο έργο υποδομής – είναι και μια από τις ναυαρχίδες του ελληνικού σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που φέρει deadline.
Μέχρι τον Αύγουστο του 2026 πρέπει να έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον το 15% του έργου, αν θέλουμε να μείνουμε εντός χρονοδιαγράμματος και κονδυλίων.
Πρόκειται ουσιαστικά για έναν αγώνα δρόμου, όχι μόνο από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά και από τις αρχές, οι οποίες πρέπει να μείνουν αρωγοί στην προσπάθεια.

————————-
Να ενώσει τα κομμάτια
Σε ένα άλλο μείζον θέμα τώρα, στην πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής, υπάρχει ένα πρόσωπο που προσπαθεί να ενώσει τα κομμάτια του δύσκολου deal.
Όπως μαθαίνω, διαμεσολαβητικό ρόλο για την εξεύρεση λύσης έχει αναλάβει ο πολύπειρος Τριαντάφυλλος Λυσιμάχου, ένας άνθρωπος με βαθιές γνωριμίες στον χώρο και φήμη για την ικανότητά του να «ξεκλειδώνει» δύσκολες υποθέσεις.
Αν και πλέον δεν κατέχει θεσμικό ρόλο, λειτουργεί ως ανεξάρτητος σύμβουλος και κινείται με διακριτικότητα, συνομιλώντας με όλους τους εμπλεκόμενους.
————————-
Κινητικότητα
Στο μεταξύ, μαθαίνω ότι η ασφαλιστική αγορά συνεχίζει να… κινείται, και γύρω από την Ευρωκλινική.
Η Generali, ένας από τους μεγαλύτερους ασφαλιστικούς ομίλους στην Ευρώπη, έχει εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του ελέγχου της κλινικής, η οποία σήμερα ανήκει στο fund South East Europe.
Το fund συνεργάζεται στενά με την Global Finance, την επενδυτική εταιρεία του Νικόλα Πλακόπητα, που θεωρείται από τους πιο δραστήριους παίκτες στον χώρο των private equity στην Ελλάδα.
Η πιθανή εμπλοκή της Generali δεν είναι τυχαία: εντάσσεται σε μια ευρύτερη τάση ενσωμάτωσης υπηρεσιών υγείας σε ασφαλιστικά χαρτοφυλάκια, κάτι που επιτρέπει στις εταιρείες να προσφέρουν ολοκληρωμένα πακέτα υπηρεσιών υγείας – από το συμβόλαιο, μέχρι την περίθαλψη.
Αν το deal προχωρήσει, θα πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες κινήσεις στον κλάδο, σε μια αγορά που ήδη βρίσκεται σε φάση αναδιάρθρωσης και έντονου ανταγωνισμού.

—————-
Ένα δελτίο ανά… 36 ημέρες!
Θυμίζω προ ημερών, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς παρέδωσε την Ετήσια Έκθεσή της για το 2024 στον Πρόεδρο της Βουλής, κ. Νικήτα Κακλαμάνη, συνοψίζοντας ότι μόνο το 2024 εγκρίθηκαν 10 δελτία για άντληση 4,18 δισ. ευρώ, ενώ ξεχώρισε η εισαγωγή της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» με 785 εκατ. ευρώ.
Η Επιτροπή στήριξε κρίσιμες συναλλαγές, όπως αυτές των συστημικών τραπεζών και εκδόσεις ομολόγων 330 εκατ. ευρώ, ενώ έδωσε έμφαση σε θεσμικές μεταρρυθμίσεις και ψηφιακό εκσυγχρονισμό. Δεν υπήρξαν εκκρεμείς υποθέσεις άνω της πενταετίας.
Από την έκθεση δεν έλειψαν και τα εποπτικά αποτελέσματα, καθώς επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 1,3 εκατ. ευρώ σε 84 περιπτώσεις, ενώ εκδόθηκαν 4 νέες κανονιστικές αποφάσεις.