Το ετοιμόρροπο λιμάνι στο Σάντος στον Ατλαντικό είναι η κύρια πύλη για τις εξαγωγές σόγιας και άλλων γεωργικών προϊόντων από τη Νότια Αμερική, που αντιπροσωπεύουν την μόνη βιώσιμη εναλλακτική προμήθεια της Κίνας έναντι των αμερικανικών εξαγωγών. Αν και η Κίνα έχει μειώσει την εξάρτησή της από τα αμερικανικά τρόφιμα, τα γεωργικά προϊόντα εξακολουθούν να συγκαταλέγονται στις κορυφαίες αμερικανικές εξαγωγές προς την Κίνα.
Ο κρατικός γεωργικός όμιλος της Κίνας, η Cofco, κατασκευάζει τον μεγαλύτερο τερματικό σταθμό εξαγωγών εκτός Κίνας στο λιμάνι για τη διαχείριση των αποστολών καλαμποκιού, ζάχαρης και σόγιας. Αυτό θα αυξήσει την ετήσια εξαγωγική ικανότητα της εταιρείας σε 14 εκατομμύρια τόνους από 4,5 εκατομμύρια, αλλά δεν αναμένεται να φτάσει σε πλήρη χωρητικότητα μέχρι το επόμενο έτος.
Το λιμάνι του Σάντος εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο της Κίνας να εξασφαλίσει πρόσβαση στα γεωργικά αποθέματα της Νότιας Αμερικής εν μέσω ελλείψεων νερού και καλλιεργήσιμης γης. Κινεζικές εταιρείες κατασκευάζουν εκατοντάδες μίλια σιδηροδρομικής γραμμής στην αγροτική καρδιά της Βραζιλίας και ολοκληρώνουν τις εργασίες σε ένα λιμάνι βαθέων υδάτων αξίας 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στις ακτές του Ειρηνικού του Περού.
Ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ έχει αυξήσει τον επείγοντα χαρακτήρα αυτών των έργων. Ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ συναντήθηκε με ηγέτες της Νότιας Αμερικής, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου της Βραζιλίας στο Πεκίνο τη Δευτέρα, για να συζητήσουν την εμβάθυνση των δεσμών τους.

Η Κίνα επενδύει στην Λατινική Αμερική
Από την είσοδό της στην αγορά της Βραζιλίας το 2014, εξαγοράζοντας την ολλανδική εταιρεία εμπορίας σιτηρών Nidera και τη γεωργική μονάδα της Noble με έδρα το Χονγκ Κονγκ, η Cofco βασίζεται σε τερματικούς σταθμούς τρίτων με επιπλέον κόστος περίπου 15%. Ωστόσο, τον Μάρτιο του 2022, η Cofco εξασφάλισε 25ετή παραχώρηση για την ανάπτυξη του τερματικού σταθμού STS11 στο λιμάνι Σάντος, δεσμευόμενη να επενδύσει περίπου 285 εκατομμύρια δολάρια στην τοποθεσία.
Ο κρατικός λιμενικός όμιλος της Κίνας, China Merchants Port Holdings, είχε ήδη αποκτήσει το 90% των μετοχών του διαχειριστή του Παραναγκουά, ενός άλλου πολυσύχναστου λιμανιού στο νότο της Βραζιλίας, το 2017 για 925 εκατομμύρια δολάρια. Η κρατική εταιρεία China Railway κατασκευάζει επίσης μέρος μιας σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει την κεντρική γεωργική ζώνη της Βραζιλίας με λιμάνια στην ανατολική και βόρεια Βραζιλία.
Στο Περού, η Cosco Shipping κατασκεύασε ένα μεγα-λιμάνι βαθέων υδάτων για να επιταχύνει το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Νότιας Αμερικής. Το Πεκίνο έχει επίσης συζητήσει με τις κυβερνήσεις της περιοχής μια τεράστια σιδηροδρομική γραμμή που θα εκτείνεται από τις ακτές του Ειρηνικού του Περού μέχρι τα βραζιλιάνικα λιμάνια στον Ατλαντικό.
Κινέζοι αξιωματούχοι στις 28 Απριλίου δήλωσαν ότι μπορούν εύκολα να μειώσουν τις εισαγωγές καλλιεργειών από τις ΗΠΑ και να επιτύχουν τον στόχο ανάπτυξης 5% φέτος. Η Βραζιλία – και, σε μικρότερο βαθμό, η Αργεντινή – θα κάλυπταν το κενό.
Η Βραζιλία επωφελήθηκε από τις παγκόσμιες εμπορικές εντάσεις κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Προέδρου Τραμπ, εκτοπίζοντας τις εξαγωγές των ΗΠΑ προς την Κίνα. Μεταξύ 2017 και 2024, η Κίνα αύξησε τις εισαγωγές βραζιλιάνικης σόγιας κατά 35% σε 73 εκατομμύρια τόνους, ενώ μείωσε τις εισαγωγές αμερικανικής σόγιας κατά 14% σε 27 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών στην Ουάσινγκτον.
Μέχρι το 2023, η Βραζιλία αντιπροσώπευε περίπου το ένα τέταρτο των κινεζικών γεωργικών εισαγωγών, ενώ το μερίδιο των ΗΠΑ είχε μειωθεί σε περίπου 14%. Η Βραζιλία προμηθεύει πλέον περίπου το 70% των αποστολών σόγιας στην Κίνα. Περίπου το 30% περνάει από το Σάντος, με μικρότερα μερίδια να αποστέλλονται μέσω της Παραναγκουά και των βόρειων λιμανιών Ιτάκουι και Μπαρκαρένα.

Τα βάρη των καλλιεργητών
Το Σάντος δύσκολα μπορεί να ανταποκριθεί. Το Σάντος χειρίστηκε πέρυσι ένα ρεκόρ 180 εκατομμυρίων τόνων φορτίου, περίπου το 60% των οποίων ήταν γεωργικά προϊόντα. Οι απεργίες είναι επίσης συνηθισμένες. Περισσότερο από το 90% της λιμενικής χωρητικότητας της Βραζιλίας για την εξαγωγή γεωργικών προϊόντων χύδην χρησιμοποιείται, υπερβαίνοντας το όριο λειτουργικής ασφάλειας του 85%, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων logistics Macroinfra.
Επειδή η χώρα δεν διαθέτει τους εκτεταμένους σιδηροδρόμους των ΗΠΑ, οι καλλιέργειες φτάνουν κυρίως στο Σάντος με φορτηγά – έως και 20.000 την ημέρα, λένε οι λιμενικές αρχές. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση φτάνει έως και 35 χιλιόμετρα στους κοντινούς αυτοκινητόδρομους.
Οι γεωργοί βρίσκονται επίσης υπό πίεση, ιδιαίτερα καθώς το κόστος των λιπασμάτων αυξάνεται.
Το εύκρατο κλίμα της Βραζιλίας επιτρέπει τρεις συγκομιδές το χρόνο, σε σύγκριση με αυτήν που διαχειρίζονται οι περισσότερες χώρες. Αλλά αυτό αποστραγγίζει τη γη από θρεπτικά συστατικά, και τα αργιλώδη εδάφη της Βραζιλίας δυσκολεύονται να διατηρήσουν τα μέταλλα κατά τη διάρκεια ισχυρών βροχοπτώσεων. Επομένως, τα λιπάσματα είναι κρίσιμα.
Η Βραζιλία, η οποία εισάγει το 85% των λιπασμάτων της, κυρίως από τη Ρωσία, ήδη αγωνιζόταν να εξασφαλίσει ό,τι χρειαζόταν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και του Καναδά, κορυφαίου προμηθευτή λιπασμάτων στον γείτονά της, έχουν αυξήσει περαιτέρω τις παγκόσμιες τ