Οι ηλεκτρονικές – διαδικτυακές πωλήσεις της Marks & Spencer δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί ένα μήνα μετά την κυβερνοεπίθεση που δέχθηκε ένας απο τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές της Μεγάλης Βρετανίας.
Η ιδια η εταιρεία εξηγεί την αργή ανάκαμψη, καθώς δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια έναντι της ταχύτητας, ενώ οι λιανοπωλητές παγκοσμίως κάνουν αγώνα δρόμου για να ενισχύσουν τις άμυνές τους.
Η επίθεση στην 141 ετών M&S, πιθανόν να της έχει ήδη κοστίσει πάνω από 60 εκατομμύρια λίρες (80 εκατομμύρια δολάρια) σε διαφυγόντα κέρδη, σύμφωνα με τους αναλυτές. Έχει επίσης «σβήσει» πάνω από ένα δισεκατομμύριο λίρες από τη χρηματιστηριακή αξία της M&S, αναφέρει το Reuters.
Οι χάκερς έχουν χτυπήσει επίσης το Co-op και το Harrods στη Βρετανία και η Google δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι υπεύθυνοι είχαν στόχο αμερικανικές εταιρείες.
Αγορές στα καταστήματα
Μέχρι στιγμής, η M&S έχει εκπλαγεί θετικά από την προθυμία των πελατών να ψωνίζουν στο κατάστημα αντί για το διαδίκτυο, δήλωσε στο Reuters ένα άτομο με γνώση της αντίδρασης της M&S στην επίθεση, αν και είναι επίσης νευρική ότι η υπομονή θα εξαντληθεί.
Το άτομο είπε ότι τα συστήματα επανέρχονται σε λειτουργία καθημερινά, αλλά ότι η εταιρεία δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια έναντι της ταχύτητας.
Το άτομο, το οποίο ζήτησε να μην κατονομαστεί λόγω της ευαισθησίας του θέματος, δεν γνώριζε πότε θα επανέλθει η online παραγγελία ρούχων.
Οι χάκερς έχουν χτυπήσει επίσης το Co-op και το Harrods στη Βρετανία και η Google δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι υπεύθυνοι είχαν στόχο αμερικανικές εταιρείες.
Η M&S έχει πει πολύ λίγα πράγματα για το περιστατικό στον κυβερνοχώρο που αποκάλυψε στις 22 Απριλίου.
Τρεις ημέρες αργότερα σταμάτησε να δέχεται παραγγελίες ενδυμάτων και οικιακής χρήσης μέσω του ιστότοπου και της εφαρμογής της και δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι κάποιες προσωπικές πληροφορίες πελατών εκλάπησαν κατά το χάκινγκ.
Αναλυτές του κυβερνοχώρου και στελέχη του λιανεμπορίου δήλωσαν ότι η εταιρεία έπεσε θύμα επίθεσης ransomware, αρνήθηκε να πληρώσει – ακολουθώντας τις συμβουλές της κυβέρνησης – και εργαζόταν για την επανεγκατάσταση όλων των συστημάτων υπολογιστών της.
Καθώς τα συστήματα τέθηκαν εκτός λειτουργίας, ορισμένα προϊόντα ένδυσης, οικιακής χρήσης και τροφίμων έγιναν μη διαθέσιμα στα καταστήματα.
Μέχρι την Πέμπτη, το σύστημα πρόβλεψης αποθεμάτων της M&S για τα τρόφιμα λειτουργούσε και πάλι, αποκαθιστώντας την κανονική ροή από τα κέντρα διανομής στα καταστήματα. Η εταιρεία δήλωσε ότι η διαθεσιμότητα «βελτιωνόταν κάθε μέρα».
Δύσκολη η ανάκαμψη
Η M&S, η οποία έχει περίπου 64.000 υπαλλήλους και 565 καταστήματα, αρνήθηκε να ποσοτικοποιήσει τις οικονομικές επιπτώσεις μέχρι στιγμής, καθώς χάνει τις πωλήσεις των σειρών της νέας σεζόν. Οι διαδικτυακές πωλήσεις συνεισφέρουν συνήθως περίπου το ένα τρίτο των πωλήσεων ειδών ένδυσης και οικιακής χρήσης.
Ένας διευθύνων σύμβουλος του βρετανικού λιανεμπορίου έδωσε μια εικόνα για το τι μπορεί να σκέφτεται η M&S. Δήλωσε στο Reuters, ότι η M&S πιθανότατα πίστευε ότι θα μπορούσε να αποκαταστήσει τα δεδομένα και να ξαναχτίσει τα συστήματά της χωρίς να υποστεί πολύ μεγάλο οικονομικό πλήγμα. Αλλά ένα μήνα μετά, αυτό το στοίχημα είχε πλέον «αρχίσει να γίνεται ενδιαφέρον».
Είπε ότι ο κίνδυνος θα ήταν, αν η M&S αποφάσιζε τώρα να πληρώσει τα λύτρα, ο χάκερ θα ήξερε ότι η M&S έχει πρόβλημα και θα μπορούσε να αυξήσει την τιμή. Και όταν έχουμε να κάνουμε με εγκληματίες, δεν υπάρχει εγγύηση ότι τα συστήματα θα αποκατασταθούν.
Από την Τρίτη, η αναλύτρια της Investec, Κέϊτ Κάλβερτ, εκτιμά ότι θα έχουν χαθεί περίπου 68 εκατομμύρια λίρες ηλεκτρονικών παραγγελιών και άλλα 17 εκατομμύρια λίρες αν οι ηλεκτρονικές παραγγελίες εξακολουθούν να μην λειτουργούν στις 21 Μαΐου, όταν η M&S θα ανακοινώσει τα ετήσια αποτελέσματα.