Γιατί δεν φοράς κράνος;

Η αλλιώς, η νοοτροπία του Έλληνα οδηγού

Γιατί δεν φοράς κράνος;

Το περασμένο Σάββατο κατατέθηκε προς διαβούλευση ο νέος -ένας ακόμα- Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος προβλέπει κλιμακωτές ποινές για όσους κάνουν την ίδια παράβαση συστηματικά.

Η φιλοσοφία του νομοθέτη στηρίζεται στην αρχή της πρόληψης, με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, να διαμηνύει ότι ο νέος ΚΟΚ «έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα με ρεαλισμό και ριζικές παρεμβάσεις που στοχεύουν ξεκάθαρα στη μείωση των θανάτων και των βαρέων τραυματισμών στους ελληνικούς δρόμους και στην καλλιέργεια κυκλοφοριακής παιδείας».

Εξάλλου, η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ με τις υψηλότερες απώλειες από τροχαία δυστυχήματα. Μόνο το 2024, 665 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ανά την επικράτεια, ενώ οι μισοί οδηγούν με το κινητό στο χέρι και ένας στους πέντε υπό την επήρεια αλκοόλ.

«Καλλιέργεια κυκλοφοριακής παιδείας»… 

Αυτό τόνισε ο κ. Κυρανάκης. Και αυτό είναι το μέγα ζητούμενο.

Όσοι νόμοι κι αν ψηφιστούν, όσες διατάξεις και αν μπουν στους κώδικες, αν δεν αλλάξει η νοοτροπία στον δρόμο, τίποτα δεν θα έχει αποτέλεσμα. Η συμμόρφωση με τους κανόνες δεν θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα της απειλής προστίμου, «ενός χωροφύλακα πάνω από το κεφάλι μας», θα πρέπει να γίνει «κτήμα» μας, στάση ζωής…

Για παράδειγμα, δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα έχει από τα χαμηλότερα ποσοστά συμμόρφωσης με τη χρήση ζώνης και κράνους στην Ευρώπη. Μόλις 71% των οδηγών φορά ζώνη, έναντι 93,3% στην ΕΕ. Στους συνεπιβάτες δικύκλων, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα: μόνο 65,5% φορούν κράνος, όταν στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 94%.

«Ο Έλληνας είναι ανάγωγος και επιθετικός και λειτουργεί χωρίς να σέβεται τον εαυτό του και τους άλλους, γιατί έτσι έμαθε μέσα από την οικογένεια του, μέσα από την κοινωνία γενικότερα. Μεταφέρουμε τις ευθύνες στον άλλον, μας αρέσει να βρίσκουμε πάντα δικαιολογίες, γιατί δεν αντέχουμε να επωμιστούμε οι ίδιοι ό,τι μας αναλογεί», είχε δηλώσει πρόσφατα σε συνέντευξή του ο σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής και πρώην οδηγός αγώνων, Ιαβέρης (κατά κόσμον Κωνσταντίνος Μαρκουίζος)

Και μέσα σε λίγες φράσεις συνόψισε τη νοοτροπία του Έλληνα : «Τα τροχαία δεν είναι θέμα ηλικίας, αλλά νοοτροπίας. Το βασικό αίτιο είναι η αντικοινωνική κουλτούρα, η ανατροφή που περνά ή που μάλλον δεν περνά και διαμορφώνεται από πάππου προς πάππου. Είναι σαν την ντοπιολαλιά που μεταδίδεται: όταν το παιδί βλέπει τον γονιό του ή οποιονδήποτε μεγαλύτερο να μιλά στο κινητό όταν οδηγεί, να οδηγεί στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης, να παρκάρει στη ράμπα αναπήρων, να βρίζει και να συμπεριφέρεται στην άσφαλτο λες και είναι τσιφλίκι του, τότε για ποια ασφάλεια και ποια οδηγική παιδεία μιλάμε»…

Μέχρι λοιπόν, να αποκτήσουμε τη στοιχειώδη οδηγική συμπεριφορά μπορούμε να απλώς να μειδιούμε σκεπτόμενοι το γνωστό ανέκδοτο με τον λαγό και τον λύκο: «Γιατί δεν φοράς κράνος»

OT Originals

Περισσότερα από Opinion

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο