Έως και 13% υποχώρησαν οι μετοχές της Toyota Industries την Τετάρτη, σηματοδοτώντας την απογοήτευση των επενδυτών για τη συμφωνία ύψους 4,7 τρισεκατομμυρίων γιεν (33 δισ. δολ.) με τον όμιλο Toyota με βάση την οποία ο όμιλος θα αποσύρει την Toyota Industries από το χρηματιστήριο.
Η συμφωνία αυτή έρχεται σε μια εποχή που οι ιαπωνικές εταιρείες αντιμετωπίζουν αυξανόμενη πίεση τόσο από τις ρυθμιστικές αρχές όσο και από τους επενδυτές να χαλαρώσουν τους μακροχρόνιους δεσμούς διασταυρούμενης μετοχικής συμμετοχής.
Η Ιαπωνική Υπηρεσία Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών ζητά μείωση των συμφωνιών διασταυρούμενης μετοχικής συμμετοχής.
Η Toyota εφάρμοσε τη διασταυρούμενη μετοχική συμμετοχή το 2005 για να προστατευτεί από απειλές εξαγοράς, δήλωσε στο CNBC ο Σατόρου Αογιάμα, επικεφαλής εταιρικών αξιολογήσεων της Fitch Ratings στην Ιαπωνία. Η διασταυρούμενη κατοχή μετοχών περιγράφει μια κατάσταση όπου μια εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία κατέχει σημαντικό αριθμό μετοχών μιας άλλης εισηγμένης στο χρηματιστήριο εταιρείας. Η Toyota Industries είναι μία από τις 13 βασικές εταιρείες του ομίλου Toyota.
Η συμφωνία περιλαμβάνει μια προσφορά προσφοράς 26 δισεκατομμυρίων δολαρίων για μετοχές της Toyota Industries στα 16.300 γιεν η καθεμία, σύμφωνα με το Reuters, σημαντικά χαμηλότερη από τα 18.400 γιεν που έκλεισε την Τρίτη πριν από την ανακοίνωση της συμφωνίας.

Ο ιδρυτής της Toyota Industries Σακίτσι Τογιόντα
Νέα εταιρεία χαρτοφυλακίου της Τoyota για τη συμφωνία
Ο Όμιλος Toyota θα δημιουργήσει μια νέα εταιρεία χαρτοφυλακίου για την υλοποίηση της συμφωνίας, με τον βραχίονα ακινήτων του ομίλου, Toyota Fudosan, να επενδύει περίπου 180 δισεκατομμύρια γιεν, ενώ ο πρόεδρος της Toyota Motor, Ακίο Τογιόντα, θα επενδύσει 1 δισεκατομμύριο γιεν. Η Toyota Motor θα επενδύσει περίπου 700 δισεκατομμύρια γιεν σε προνομιούχες μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Επιπλέον χρηματοδότηση θα υποστηριχθεί από δάνεια από την Sumitomo Mitsui Banking Corporation, την MUFG Bank και την Mizuho Bank.
«Στο μέλλον, θα υπάρξουν περισσότερες από αυτές τις αναδιαρθρώσεις διασταυρούμενων μετοχών μεταξύ του Ομίλου Toyota», δήλωσε στο CNBC ο Κέι Οκαμούρα, διευθύνων σύμβουλος και διαχειριστής χαρτοφυλακίου ιαπωνικών μετοχών στην Neuberger Berman.
Ορισμένοι παράγοντες υποδηλώνουν ότι η προσφορά είναι «μη ελκυστική», δήλωσε ο Αρούν Τζορτζ, αναλυτής παγκόσμιας έρευνας μετοχών, στο SmartKarma.
Ο Τζορτζ επεσήμανε ότι η τιμή προσφοράς ήταν κάτω από το μέσο σημείο του εύρους αποτίμησης που δόθηκε από τους ανεξάρτητους οικονομικούς συμβούλους που ανέθεσε η εταιρεία.
«Η ειδική επιτροπή ζήτησε τρεις φορές από τον προσφέροντα να βελτιώσει την τελική προσφορά του στα 16.300 γιεν, αλλά απορρίφθηκε», δήλωσε ο Τζορτζ.

Θετική κίνηση για τον όμιλο Toyota
Τον Απρίλιο, ο όμιλος Toyota δήλωσε ότι διερευνούσε την επένδυση σε μια πιθανή εξαγορά της Toyota Industries ύψους 42 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Toyota Motor, η οποία αποσχίστηκε από την Toyota Industries το 1937, σημείωσε σε ένα κανονιστικό έγγραφο ότι «εξετάζει διάφορες δυνατότητες, συμπεριλαμβανομένης μερικής επένδυσης» στην Toyota Industries.
Η συμφωνία είναι θετική για τον Όμιλο Toyota, δήλωσε ο Οκαμούρα. Εάν αυτές οι συμμετοχές αποδεσμευτούν και εάν τα έσοδα χρησιμοποιηθούν για επενδύσεις ανάπτυξης, αυτό αποτελεί καλό οιωνό για τις κεφαλαιακές αποδόσεις, μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα
Η Toyota Industries, η οποία ίδρυσε την Toyota Motor, παράγει μια σειρά προϊόντων, όπως περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα, κινητήρες, ηλεκτρονικά εξαρτήματα και μήτρες σφράγισης.
Η συμφωνία έρχεται επίσης καθώς η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει αντιξοότητες δασμών, μετά την ανακοίνωση τον Απρίλιο του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για δασμούς 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων. Οι αναλυτές είχαν δηλώσει ότι η Toyota Motor θα πληγεί περισσότερο λόγω της τεράστιας έκθεσής της στην αγορά των ΗΠΑ.