Διαβεβαιώσεις για την ασφαλή χρήση του Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ), του οποίου η έκδοση ξεκίνησε χθες μέσω της εφαρμογής myinfo.gov.gr, έδωσαν την Παρασκευή οι υπουργοί Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου και Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Ο ΠΑ είναι αριθμός ταυτοποίησης και ως τέτοιος είναι απολύτως ασφαλής, δήλωσε ο Δημήτρης Παπαστεργίου
Ο ΠΑ, τόνισε ο Δ. Παπαστεργίου, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα των «Νέων», δεν είναι αριθμός πρόσβασης σε κάποιο μητρώο, αλλά αριθμός ταυτοποίησης και ως τέτοιος είναι απολύτως ασφαλής. Επίσης, η προστασία των προσωπικών δεδομένων διασφαλίζεται μέσω της συμμόρφωσης με τους αυστηρούς κανόνες που θέτει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ).
Ειδικότερα, το ευαίσθητο θέμα της διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων, ανέφερε ο Δ. Παπαστεργίου, «επιτυγχάνεται με την ταυτοποίηση που γίνεται βάσει ενός στοιχείου (αναγνωριστικού αριθμού) και όχι βάσει του συνόλου των προσωπικών στοιχείων (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, μητρώνυμο, ημερομηνία γέννησης), των οποίων ελλείψεις και σφάλματα κατά την καταχώριση στα διάφορα μητρώα λειτουργούν ανασταλτικά ως προς την επιτυχία της ταυτοποίησης». Επιπλέον, επιτυγχάνεται με τον έλεγχο και την επαλήθευση ταυτότητας φυσικού προσώπου, η οποία πραγματοποιείται σε ένα σημείο, με αυξημένα μέτρα ασφαλείας και αποτελεσματικό τρόπο.
Σημειώνεται ότι στην Εσθονία, που θεωρείται πρότυπο ψηφιακής διακυβέρνησης, υπάρχει πλήρης διαφάνεια και πρόσβαση του πολίτη στο ιστορικό όλων των ενεργειών όπου εμπλέκεται ο προσωπικός του αριθμός. Συγκεκριμένα, οι πολίτες που διαθέτουν έναν ΠΑ (Isikukood), μέσω της ψηφιακής ταυτότητας έχουν πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες του κράτους (υγεία, εκπαίδευση, φορολογία, ψηφιακή ψήφο, e-banking, ψηφιακή υπογραφή κ.ά.), ενώ κάθε πρόσβαση καταγράφεται. Ετσι, ο πολίτης μπορεί να βλέπει ποιος υπάλληλος είδε τα δεδομένα του, καθώς η πρόσβαση σε δεδομένα των πολιτών χωρίς λόγο απαγορεύεται αυστηρά. Κρίσιμο στοιχείο για την εμπιστοσύνη των πολιτών είναι η πρόσβασή τους ανά πάσα στιγμή στα «ψηφιακά ίχνη» χρήσης των δεδομένων τους.
Η ηλεκτρονική χορήγηση του ΠΑ στους πολίτες θα γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myInfo.gov.gr. Πριν από την έκδοση νέας ταυτότητας ο πολίτης πρέπει να εγγραφεί στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας και στη συνέχεια να αποκτήσει τον ΠΑ.
Προσωπικός Αριθμός: Από την πλατφόρμα
Η όλη διαδικασία θα λειτουργεί ως εξής: Ο πολίτης θα μπαίνει αρχικά στην πλατφόρμα myInfo για να διαμορφώσει τον μοναδικό ΠΑ του, ο οποίος θα αποτελείται από 1-2 γράμματα του αλφαβήτου που θα πρέπει να είναι διαθέσιμα και στη λατινική γλώσσα (δηλαδή Κ, Μ, Ν, Ο κ.ο.κ., αλλά όχι Ψ, Θ, Ω κ.λπ.), από ένα αριθμητικό ψηφίο και από ολόκληρο τον εννεαψήφιο ΑΦΜ του.
Συγκεκριμένα, ο πολίτης από τα τρία επιπλέον αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προστεθούν στον ΠΑ θα επιλέγει τα δύο (π.χ. τα δύο γράμματα), ενώ η πλατφόρμα myInfo θα επιλέγει το τρίτο στοιχείο (έναν αριθμό), που ουσιαστικά θα «κλειδώνει» ολόκληρο τον ΠΑ, ο οποίος θα αποθηκεύεται πλέον στις νέες ταυτότητες. Από τον Σεπτέμβριο του 2026 ο ΠΑ θα εκδίδεται αυτόματα.
Επίσης, ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να διορθώσει τυχόν σφάλματα – όπως λανθασμένα ονόματα ή ορθογραφικά λάθη – πριν προχωρήσει στην τελική επιβεβαίωση.
Ο ΠΑ θα ενσωματωθεί στη νέα ψηφιακή ταυτότητα του πολίτη, ενισχύοντας τη διαλειτουργικότητα και μεταξύ των υπηρεσιών. Αν και τα υπάρχοντα μητρώα (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ κ.λπ.) δεν καταργούνται, η λειτουργία του ΠΑ είναι κομβική για τον εκσυγχρονισμό του Δημοσίου.
Αρχικά, το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί στον δημόσιο τομέα και σταδιακά θα επεκταθεί και στον ιδιωτικό, με στόχο την εξάλειψη της ανάγκης για φυσικά έγγραφα ταυτοποίησης, όπως φωτοαντίγραφα ταυτότητας. Η ενημέρωση όλων των μητρώων με τον ΠΑ θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2027.