Διώρυγα Παναμά: Η πώληση 43 λιμανιών στην MSC απειλεί την αρχή της ουδετερότητας

Εντείνονται οι φόβοι από την προγραμματισμένη πώληση 43 λιμένων από την CK Hutchison του Χονγκ Κονγκ

Διώρυγα Παναμά: Η πώληση 43 λιμανιών στην MSC απειλεί την αρχή της ουδετερότητας

Ο επικεφαλής του φορέα εκμετάλλευσης της Διώρυγας του Παναμά προειδοποίησε ότι μια παγκόσμια συμφωνία λιμένων ύψους 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων που περιλαμβάνει δύο εγκαταστάσεις στη χώρα της Κεντρικής Αμερικής θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη συμφωνία ουδετερότητας της πλωτής οδού.

Η προγραμματισμένη πώληση 43 λιμένων από την CK Hutchison του Χονγκ Κονγκ σε μια κοινοπραξία με επικεφαλής θυγατρικές της Mediterranean Shipping Company και της BlackRock έχει προκαλέσει φόβους μεταξύ των αντιπάλων της MSC ότι ο έλεγχος ενός τμήματος των λιμενικών υποδομών του κόσμου από τον ελβετικό-ιταλικό όμιλο θα της έδινε ένα αθέμιτο πλεονέκτημα.

Η συγκέντρωση ιδιοκτησίας θα μπορούσε να θέσει σε μειονεκτική θέση ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες και να διαταράξει την αρχή της ουδετερότητας της διώρυγας μεταξύ των εθνών

Ο Ρικόρτ Βάσκεζ, διοικητής της Αρχής Διώρυγας του Παναμά, δήλωσε ότι η συγκέντρωση ιδιοκτησίας θα μπορούσε να θέσει σε μειονεκτική θέση ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες και να διαταράξει την αρχή της ουδετερότητας της διώρυγας μεταξύ των κρατών.

«Υπάρχει πιθανός κίνδυνος συγκέντρωσης χωρητικότητας εάν η συμφωνία ολοκληρωθεί με τον τρόπο που είναι δομημένη όπως καταλαβαίνουμε αυτή τη στιγμή», είπε.

«Εάν υπάρχει σημαντικό επίπεδο συγκέντρωσης σε φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών που ανήκουν σε μια κοινοπραξία ή σε μία μόνο ναυτιλιακή εταιρεία, αυτό θα είναι εις βάρος της ανταγωνιστικότητας του Παναμά στην αγορά και θα είναι ασυμβίβαστο με την ουδετερότητα».

Έχουν προηγηθεί επανειλημμένες απειλές του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να «πάρει πίσω» τη διώρυγα, η οποία ολοκληρώθηκε από Αμερικανούς μηχανικούς πριν από περισσότερο από έναν αιώνα, αλλά σταδιακά παραδόθηκε στον Παναμά μεταξύ 1977 και 1999 βάσει μιας συνθήκης που εγγυόταν τη μόνιμη ουδετερότητά του.

Ο Τραμπ έχει προειδοποιήσει ότι η κινεζική επιρροή στη διώρυγα – η οποία περιλαμβάνει τον έλεγχο της Hutchison σε δύο από τα πέντε λιμάνια που γειτνιάζουν με αυτήν – αποτελεί κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.

Παναμάς: Στη δίνη του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ – Κίνας

Αυτό έχει θέσει τον μικροσκοπικό Παναμά στη μέση του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας, με μια παγκόσμια κοινοπραξία επενδυτών να ξεκινά μια συμφωνία για την αγορά των λιμένων, σε μια κίνηση που απορρίφθηκε από τις κινεζικές ρυθμιστικές αρχές. Η κοινοπραξία πίσω από τη συμφωνία έχει πραγματοποιήσει συνομιλίες με την κινεζική ρυθμιστική αρχή αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας καθώς αναζητά τρόπους για να εξασφαλίσει την έγκρισή της.

Έχει επίσης επιταχύνει έναν αγώνα δρόμου για logistics μεταξύ μεγάλων ομίλων στον τομέα. Η AP Møller-Maersk αποκάλυψε τον Απρίλιο ότι είχε αγοράσει τον σιδηρόδρομο που εκτείνεται παράλληλα με τη διώρυγα.

«Αυτό έχει γίνει ένα σημαντικό πεδίο μάχης για τη μεταφορτωτική ικανότητα», δήλωσε ο Βάσκεθ. Είπε επίσης ότι οι αρχές του καναλιού ανησυχούν ότι η συμφωνία για τα λιμάνια θα τους κοστίσει μέρος της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων εάν οι πελάτες της Hutchison μετακινηθούν αλλού.

Αντί να περιμένει τη συμφωνία, είπε ότι το κανάλι θα πρέπει να το δει αυτό ως μια ευκαιρία να γίνει το ίδιο διαχειριστής τερματικού σταθμού, επανενεργοποιώντας ένα έργο για την κατασκευή ενός τερματικού σταθμού στο λιμάνι του Corozal, στο άκρο του καναλιού στον Ειρηνικό.

«Αντί να λυπάται για την κατάσταση… αυτή είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να θέσει μια πρόταση στο τραπέζι».

Μια πρωτοφανής ξηρασία που διέκοψε τις λειτουργίες το 2023 έδωσε νέα ώθηση σε ένα σχέδιο της αρχής του καναλιού για τη διαφοροποίηση των πηγών νερού και των επιχειρηματικών γραμμών της, το οποίο ενισχύθηκε περαιτέρω πέρυσι από μια απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου του Παναμά που της επέστρεψε περιοχές κοντά στο κανάλι.

Ο Βάσκεθ δήλωσε ότι η αρχή εξετάζει το ενδεχόμενο κατασκευής ενός αγωγού κατά μήκος του καναλιού για τη μεταφορά έως και 1 εκατομμυρίου βαρελιών υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG)  την ημέρα – ένα φορτίο που έχει εξαχθεί από τις ΗΠΑ σε αυξανόμενους όγκους εν μέσω ισχυρής ζήτησης από την Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες.

Σύμφωνα με πρόταση που εξετάζεται από το διοικητικό συμβούλιο της διώρυγας, τα δεξαμενόπλοια θα μπορούσαν να εκφορτώνουν προϊόντα LPG και αιθανίου στην είσοδο της διώρυγας από την Καραϊβική Θάλασσα και να τα μεταφέρουν μέσω αγωγού στον Ειρηνικό, όπου θα μπορούσαν να παραληφθούν από δεξαμενόπλοια που περιμένουν.

OT Originals

Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο