Προς την Ευρώπη στρέφονται Temu και Shein, καθώς η δραστηριότητά τους στις ΗΠΑ πλήττεται συνεχώς από τις δυσμενείς εμπορικές πολιτικές. Αυτό δεν σημαίνει ωστόσο πως οι εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου με κινεζική καταγωγήλ, θα τύχουν θερμής υποδοχής στις νέες αγορές-στόχους τους.
Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν υποβληθεί καταγγελίες κατά της Temu και της Shein στην ΕΕ, με την κατηγορία των αθέμιτων επιχειρηματικών τακτικών. Αυτό συμβαίνει καθώς το μπλοκ ετοιμάζει ένα νέο κατ’ αποκοπήν τέλος δύο ευρώ για τα προηγουμένως ατελώς εκτελωνισμένα μικρά πακέτα από διαδικτυακές αγορές όπως είναι η Temu και η Shein.
Οι ειδικοί επισήμαναν στο CNBC ότι οι νέες εξελίξεις θα μπορούσαν να αποτελέσουν δυσοίωνα σημάδια για τις πλατφόρμες, καθώς οι δραστηριότητές τους έχουν ήδη πληγεί από το κλείσιμο της δασμολογικής απαλλαγής των μικρών δεμάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως και από νέους δασμούς στο 54% ή 100 δολάρια για όσα αποστέλλονται μέσω των ταχυδρομικών υπηρεσιών.
«Καθώς οι ρυθμιστικές και εμπορικές πιέσεις εντείνονται στις ΗΠΑ, η Temu και η Shein στρέφονται όλο και περισσότερο στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο ως κρίσιμες αγορές ανάπτυξης», πρόσθεσε στο CNBC ο Anand Kumar, αναπληρωτής διευθυντής έρευνας της Coresight Research.
Ωστόσο, ο Kumar δήλωσε ότι οι εταιρείες έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν ρυθμιστικές αντιξοότητες στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες απηχούν τον έλεγχο που έχουν αντιμετωπίσει στις ΗΠΑ.
«Το προτεινόμενο από την ΕΕ τελωνειακό τέλος των 2 ευρώ είναι κάτι περισσότερο από μια μικρή επιβάρυνση – πρόκειται για μια στρατηγική ρυθμιστική κίνηση που αποσκοπεί στην ανάσχεση της ανεξέλεγκτης ανάπτυξης του εξαιρετικά φθηνού διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου και θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τον τρόπο λειτουργίας πλατφορμών όπως η Shein και η Temu στην Ευρώπη τα επόμενα 2-3 χρόνια», πρόσθεσε.
Οι καταναλωτικές δαπάνες της Temu στις ΗΠΑ μειώθηκαν περίπου 36% τον Μάιο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ της Shein μειώθηκαν κατά 13% την ίδια περίοδο
Γιατί επιλέγουν Ευρώπη Temu και Shein
Temu και Shein έχουν αυξήσει τις διαφημιστικές τους δαπάνες στην Ευρώπη, ιδίως στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία, σύμφωνα με έκθεση του Reuters, αντανακλώντας τη μετατόπισή τους από τις ΗΠΑ.
Η αυξανόμενη σημασία της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου για τις δύο εταιρείες αντικατοπτρίζεται επίσης στα στοιχεία της Consumer Edge Research, η οποία εντοπίζει τις τάσεις των καταναλωτών με βάση ένα δείγμα πληροφοριών πιστωτικών και χρεωστικών καρτών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του CNBC, οι καταναλωτικές δαπάνες της Temu στις ΗΠΑ μειώθηκαν περίπου 36% τον Μάιο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ της Shein μειώθηκαν κατά 13% την ίδια περίοδο. Η εταιρεία πρόσθεσε ότι τα στοιχεία της δείχνουν ότι ορισμένοι από τους πελάτες της Temu και της Shein στις ΗΠΑ έχουν μετατοπίσει τις δαπάνες τους προς τα παλαιά πολυκαταστήματα και τα καταστήματα γρήγορης μόδας.
Οι τάσεις αυτές συμπίπτουν με στοιχεία της εταιρείας πληροφοριών αγοράς Sensor Tower που δείχνουν ότι η χρήση των εφαρμογών Temu και Shein στις ΗΠΑ επιβραδύνεται σημαντικά.
Ωστόσο, οι αντίθετες τάσεις για τις πλατφόρμες παρατηρήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ. Τον Μάιο, η ετήσια αύξηση των καταναλωτικών δαπανών έφτασε το 63% στην ΕΕ και το 38% στο Η.Β. Το Shein παρουσίασε αύξηση 19% στην ΕΕ και 42% στο Η.Β. κατά την ίδια περίοδο.

Για την Temu, τα στοιχεία της Consumer Edge έδειξαν ότι η ανάπτυξη ήταν ιδιαίτερα έντονη στη βασική αγορά της Γαλλίας, της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης.
Για να επωφεληθούν από τη δυναμική στην Ευρώπη, η Temu και η Shein έχουν επεκτείνει επιθετικά τις δραστηριότητές τους σε ολόκληρη την περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της χωρητικότητας των αποθηκών, του πειραματισμού με τοπικά επιχειρηματικά μοντέλα, καθώς και της σημαντικής αύξησης των δαπανών για ψηφιακές διαφημίσεις σε βασικές αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Γερμανία, σύμφωνα με τον Kumar της Coresight.
«Αυτή η επέκταση δεν είναι απλώς ευκαιριακή – σηματοδοτεί μια στρατηγική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες αυτές οραματίζονται την επόμενη φάση ανάπτυξής τους», δήλωσε.
“Τούτου λεχθέντος, η ευρωπαϊκή αγορά δεν είναι χωρίς τις προκλήσεις της. Η περιοχή επιβάλλει αυστηρότερους κανονισμούς σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων, την προστασία των καταναλωτών και τον θεμιτό ανταγωνισμό, τα οποία απαιτούν από την Temu και τη Shein να επενδύσουν περισσότερο στη συμμόρφωση και τη λειτουργική διαφάνεια”, πρόσθεσε.
Οι ειδικοί λένε ότι αυτές οι προκλήσεις και οι πιθανοί δασμοί της ΕΕ για τα πακέτα μικρής αξίας μπορεί να είναι σημάδια περισσότερων πιέσεων που θα ακολουθήσουν για την Temu και τη Shein.
Η οργάνωση καταναλωτών BEUC κατέθεσε καταγγελία στην Κομισιόν κατά της Shein για τη χρήση παραπλανητικών τεχνικών που οδηγούν σε υπερκατανάλωση
Περισσότερος έλεγχος
Σύμφωνα με τα γαλλικά τοπικά μέσα ενημέρωσης, η διατύπωση ενός νομοσχεδίου «κατά της γρήγορης μόδας», το οποίο συζητείται στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, επαναδιατυπώθηκε πρόσφατα, ώστε να ξεχωρίζουν οι εξαιρετικά φθηνές πλατφόρμες όπως η Shein και η Temu.
Το νομοσχέδιο, που εγκρίθηκε για πρώτη φορά από την κάτω βουλή της Γαλλίας τον περασμένο Μάρτιο, επιδιώκει να τιμωρήσει τα προϊόντα γρήγορης μόδας για τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις.
Εν τω μεταξύ, την Πέμπτη, η πανευρωπαϊκή οργάνωση καταναλωτών BEUC κατέθεσε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Shein για τη χρήση παραπλανητικών τεχνικών ή «σκοτεινών μοτίβων» που προκαλούν υπερκατανάλωση.
Αυτό συμβαίνει αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο τη δική της έρευνα σχετικά με τη συμμόρφωση της Shein με τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές και, τον Μάιο, κάλεσε τη Shein να σεβαστεί τους νόμους της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.
Η BEUC υπέβαλε επίσης καταγγελία κατά της Temu, ενώ 17 μέλη της κατέθεσαν την ίδια καταγγελία στις αρμόδιες εθνικές τους αρχές, ανέφερε η ομάδα.
«Αυξανόμενος προστατευτισμός»
Ο Xiaomeng Lu, διευθυντής γεωτεχνολογίας στην Eurasia Group, εξήγησε στο CNBC ότι ο τελευταίος έλεγχος που υφίστανται η Temu και η Shein στην ΕΕ θυμίζει εκείνον στις ΗΠΑ. «Και οι δύο πλατφόρμες προσφέρουν οικονομικά αποδοτικές λύσεις και ένα αποτελεσματικό δίκτυο εφοδιασμού που ταιριάζουν στον ταχέως κινούμενο κόσμο της μόδας. Ωστόσο, οι εργασιακές πρακτικές τους και τα πρότυπα ανθρωπίνων δικαιωμάτων μπορεί να μην ευθυγραμμίζονται πλήρως με τις αγορές υψηλής αξίας όπως η ΕΕ και οι ΗΠΑ».
Αυτή η σύγκρουση και ο «αυξανόμενος προστατευτισμός» σε παγκόσμιο επίπεδο είναι οι «βασικοί παράγοντες αυτών των ρυθμιστικών αντιδράσεων», πρόσθεσε.
Στις ΗΠΑ, οι αξιωματούχοι είχαν επίσης θέσει ζήτημα με την Temu λόγω της υποτιθέμενης μη συμμόρφωσής της με τον νόμο περί πρόληψης της αναγκαστικής εργασίας των Ουιγούρων (UFLPA), ο οποίος απαγορεύει την εισαγωγή αγαθών που κατασκευάζονται με καταναγκαστική εργασία από την περιοχή Σιντζιάνγκ της Κίνας.
Σύμφωνα με τον Kumar της Coresight, η Ευρώπη, από την πλευρά της, προχωρά προς την κατεύθυνση της αυστηρότερης εποπτείας μέσω της οδηγίας για τη δέουσα επιμέλεια ως προς την εταιρική βιωσιμότητα – την οποία τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν προθεσμία μέχρι τον Ιούλιο του 2026 για να ενσωματώσουν στην εθνική τους νομοθεσία.
Η οδηγία θα υποχρεώνει τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ να εντοπίζουν και να μετριάζουν τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις αλυσίδες εφοδιασμού τους, να γνωστοποιούν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τις μετρήσεις βιωσιμότητας και να αντιμετωπίζουν νομικές συνέπειες σε περίπτωση που δεν λαμβάνουν επαρκή προληπτικά μέτρα.
Αυτό σημαίνει ότι η Temu και η Shein θα αντιμετωπίσουν αυστηρές απαιτήσεις συμμόρφωσης στην ΕΕ, επισήμανε ο Kumar. Ωστόσο, η περιοχή εξακολουθεί να προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για επέκταση σε ένα όλο και πιο προστατευτικό παγκόσμιο εμπορικό περιβάλλον, πρόσθεσε.