Η πασχαλινή αγορά έδωσε μεγάλη «ανάσα» στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και στις προμηθευτικές εταιρείες. Όμως ο Μάιος επανέφερε την κατάσταση του τζίρου και της κατανάλωσης στα «πραγματικά» δεδομένα – όπως έγραψε προσφάτως ο ΟΤ.
Σύμφωνα με τα μηνιαία στοιχεία της Circana που αφορούν στην εξέλιξη της αγοράς τον Απρίλιο, οι αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 7,4% και όγκος τους – δηλαδή η πραγματική κατανάλωση – αυξήθηκε κατά 4,1%. Ηρθε όμως ο Μάιος και «αποκατέστησε» τα πράγματα. Σύμφωνα με την εβδομαδιαία εξέλιξη των πωλήσεων στην εβδομάδα από τις 18 ως τις 25 Μαΐου, η άνοδος των πωλήσεων ανέρχεται στο 5,2% και όγκος του αυξήθηκε κατά 3,7%. Κι όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς αυτός λίγο – πολύ είναι και ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς.
Οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Στην ίδια περίοδο, την εβδομάδα από τις 18 ως τις 25 Μαΐου, οι πωλήσεις των επωνύμων προϊόντων αυξήθηκαν κατά 5,1% και όγκος τους κατά 3,9%, ενώ των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 5,4% και όγκος τους κατά 3,3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις αρχές του χρόνου τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανατιμήθηκαν κατά 2,1% – όπως έχει αναφέρει ο ΟΤ. Κι αυτή η διαπίστωση καταγράφεται πλέον σε όλες τις έρευνες μέχρι τώρα.
Ποια σούπερ μάρκετ κέρδισαν την κούρσα
Εν τω μεταξύ στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου ο συνολικός τζίρος των αλυσίδων στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης ανήλθε στα 4,364 δισ. ευρώ έναντι 4,063 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2024. Μάλιστα λόγω του πασχαλινής περιόδου αντιστράφηκε και η τάση μεταξύ των διαφόρων τύπων καταστημάτων.
Ετσι την πρώτη θέση κατέλαβαν τα υπερμάρκετ – άνω των 2.500 τμ – με ρυθμό ανάπτυξης 8,1%, γεγονός εύλογο διότι οι καταναλωτές τα προτίμησαν, λόγω του πλήθους των προσφορών. Ακολούθησαν στη δεύτερη θέση τα μικρά καταστήματα μέχρι 400 τμ. και ρυθμό ανάπτυξης 6,9%, στην τρίτη θέση βρέθηκαν τα σούπερ μάρκετ από 1.000 τμ ως και 2.500 τμ με 6,3% και στην τέταρτη θέση τα καταστήματα από 400 τμ μέχρι και 1.000 τμ με ανάπτυξη μόλις 4,4%.
Καλπάζουν οι πωλήσεις στα νησιά
Αναφορικά με τις διάφορες περιοχές της χώρας, τον υψηλότερο ρυθμό πωλήσεων είχε η κατηγορία των νησιών με 9,4%, ακολούθησε η Πελοπόννησος με 8,9% και στην τρίτη θέση βρέθηκε η Κρήτη με 8,5%, η Κεντρική Ελλάδα με 6,2%, η Θεσσαλονίκη με 5,6%, η Βόρεια Ελλάδα με 5,3% και στην τελευταία θέση βρέθηκε η Αττική με αύξηση πωλήσεων 5,2%.
Τα επώνυμα έτρεξαν περισσότερο από την ιδιωτική ετικέτα!
Εν τω μεταξύ συνεχίζει να διατηρείται η τάση στη σχέση μεταξύ των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και των επωνύμων – τα δεύτερα διατηρούν πλέον το προβάδισμα, έστω και «βραχεία κεφαλή» από τα πρώτα. Το γεγονός αυτό άρχισε να παρατηρείται από την εμφάνιση των ανατιμήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Ετσι στο πρώτο τετράμηνο του έτους η κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας «τρέχει» με ρυθμό 6%, ενώ των επωνύμων προϊόντων με 6,3% – το μερίδιο των PL ανέρχεται στο 27,1% των συνολικών πωλήσεων και των επωνύμων στο 72,9%. Είναι εντυπωσιακό ωστόσο το γεγονός ότι οι πωλήσεις της ιδιωτικής ετικέτας στο διάστημα Ιανουαρίου Απριλίου ανήλθαν στα 1,182 δισ. ευρώ!