Πάνω από 350 ανώτεροι αντιπροσώποι από περισσότερες από 30 χώρες, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων υπουργείων και διευθύνοντων στελεχών από τους παγκόσμιους ναυτιλιακούς και ενεργειακούς τομείς, συμμετείχαν στη Σύνοδο Κορυφής που συνδιοργάνωσαν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελληνικής Δημοκρατίας, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (UGS), με θέμα τη Διαμόρφωση του Μέλλοντος της Ναυτιλίας στις 11 Ιουνίου στην Αθήνα.
Με τις θαλάσσιες μεταφορές να υποστηρίζουν πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στις αυξανόμενες προκλήσεις που θέτει μια μεταβαλλόμενη γεωπολιτική τάξη
Οι συζητήσεις αφορούσαν το πολύπλοκο και εξελισσόμενο γεωπολιτικό τοπίο, τις κανονιστικές εξελίξεις και την κρίσιμη ανάγκη για βελτιωμένη εκπαίδευση και πρόσληψη ναυτικών για τη διασφάλιση του μέλλοντος του παγκόσμιου εμπορίου.
Η σύνοδος κορυφής ενθάρρυνε μια ανταλλαγή απόψεων υψηλού επιπέδου μεταξύ των υπευθύνων χάραξης πολιτικής και των ηγετών του κλάδου. Με τις θαλάσσιες μεταφορές να υποστηρίζουν πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στις αυξανόμενες προκλήσεις που θέτει μια μεταβαλλόμενη γεωπολιτική τάξη, συμπεριλαμβανομένου του αυξανόμενου στρατηγικού ανταγωνισμού, του πολλαπλασιασμού των μονομερών εμπορικών μέτρων και της αυξανόμενης πολυπλοκότητας των κανονιστικών ρυθμίσεων.
Οι συμμετέχοντες εξέτασαν τους άμεσους και μακροπρόθεσμους κινδύνους που αντιμετωπίζει ο παγκόσμιος ναυτιλιακός τομέας, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών επιπτώσεων της περιφερειακής αστάθειας, των επιπτώσεων της απόκλισης της κλιματικής πολιτικής και της ανάγκης για ενιαίες κανονιστικές προσεγγίσεις που υποστηρίζουν τόσο την απαλλαγή από τον άνθρακα όσο και την αποτελεσματικότητα του εμπορίου. Προέκυψε ισχυρή συναίνεση γύρω από την επείγουσα ανάγκη διατήρησης ανοιχτών αγορών και διασφάλισης της διαλειτουργικότητας των παγκόσμιων κανονισμών ναυτιλίας για την προστασία της ανθεκτικότητας της αλυσίδας εφοδιασμού και της οικονομικής ασφάλειας.
Δηλώσεις
Ο Βασίλης Κικίλιας, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελληνικής Δημοκρατίας, δήλωσε:
«Μόνο μέσω της ομαδικής εργασίας θα διασφαλίσουμε το μέλλον της ναυτιλίας. Οι κυβερνήσεις και οι ναυτιλιακές κοινότητες πρέπει να συνεργαστούν για να το επιτύχουν αυτό. Με την ελληνική ναυτιλία να αποτελεί στρατηγικό πυλώνα της εθνικής, της ευρωπαϊκής και της παγκόσμιας οικονομίας, βρισκόμαστε σε συνεχή διάλογο με τη ναυτιλιακή μας κοινότητα. Και καλώ όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη που εμπλέκονται στο μέλλον της ναυτιλίας να συνεχίσουν τον διάλογο με ανοιχτό πνεύμα. Επειδή η ναυτιλία δεν είναι απλώς ένας τομέας της οικονομίας. Είναι η ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας σταθερότητας και ευημερίας. Η ναυτιλία χρειάζεται παγκόσμιους κανόνες και τους ίσους όρους ανταγωνισμού που της αξίζουν».
Από τη μεριά του ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), Emanuele Grimaldi, δήλωσε:
«Βρισκόμαστε σε μια περίοδο φαινομενικών αναταραχών. Ο κόσμος γύρω μας μεταβάλλεται με βαθιές και μερικές φορές ανησυχητικές μεθόδους. Τα παγκόσμια εμπορικά πρότυπα γίνονται ολοένα και πιο κατακερματισμένα. Η γεωπολιτική αναταραχή, είτε μέσω ένοπλων συγκρούσεων, στρατηγικού ανταγωνισμού είτε αυξανόμενης κανονιστικής απόκλισης, δεν αποτελεί πλέον ένα μακρινό φόντο. Είναι μια δύναμη που αναδιαμορφώνει το λειτουργικό μας περιβάλλον σε πραγματικό χρόνο. Και εν μέσω αυτής της αβεβαιότητας, οι προσδοκίες για τη ναυτιλία παραμένουν αμείωτες. Εξακολουθούμε να βασιζόμαστε σε εμάς για την παροχή αγαθών, ανάπτυξης και, το πιο κρίσιμο τώρα, λύσεων.
Η Μελίνα Τραυλού, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, δήλωσε:
«Με πάνω από έναν αιώνα θεσμικής εμπειρίας, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών παραμένει προσηλωμένη στην ενημέρωση της παγκόσμιας πολιτικής, στην υποστήριξη του ελεύθερου εμπορίου, της ασφάλειας της ζωής στη θάλασσα και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας. Η διαμόρφωση του μέλλοντος της ναυτιλίας μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με σεβασμό στη βαθιά τεχνογνωσία του κλάδου. Οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής δεν πρέπει να ρυθμίζουν τη ναυτιλία χωρίς τη ναυτιλία. Η συνεργασία είναι το κλειδί για την υιοθέτηση και εφαρμογή ρεαλιστικών λύσεων σε κάθε πρόκληση που αντιμετωπίζουμε. Ας επικεντρωθούμε σε αυτά που μας ενώνουν, όχι σε αυτά που μας χωρίζουν. Ας συνεχίσουμε να ηγούμαστε —ενωμένοι— με όραμα, υπευθυνότητα και ακλόνητη δέσμευση για το βιώσιμο μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας… του κόσμου.»
Η Σύνοδος Κορυφής παρείχε επίσης μια πλατφόρμα για προβληματισμό σχετικά με τον ουσιαστικό ρόλο των ναυτικών, τονίζοντας την επείγουσα ανάγκη για επενδύσεις στην πρόσληψη και την εκπαίδευση. Οι συζητήσεις διερεύνησαν περαιτέρω το κανονιστικό πλαίσιο που αφορά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, με έμφαση στην εφαρμογή της στρατηγικής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για τα Αέρια του Θερμοκηπίου, τις εξελίξεις από την πρόσφατη συνάντηση MEPC83 και τις οδούς προς μια δίκαιη τιμολόγηση άνθρακα.