Με έκδηλη ανησυχία παρακολουθούν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και οι επιχειρήσεις, τις μεσανατολικές εξελίξεις και την εν δυνάμει πολεμική σύγκρουση του Ισραήλ με το Ιράν.
Κυρίως για τις επιπτώσεις που μπορούν να προκαλέσουν στην ελληνική αγορά, η οποία ετοιμάζεται να βγει από το πλαίσιο των κυβερνητικών ρυθμίσεων, που επιβλήθηκαν το 2021 – 2022 από την πανδημία και τον ρωσο – ουκρανικό πόλεμο.
Το μεταφορικό κόστος είναι ο πρώτος παράγοντας που θα ανατιμηθεί και θα επιδράσει αντιστοίχως στη διαμόρφωση του κοστολογίου των προϊόντων
Έλεγχοι σε 100 πρατήρια
Ενδεικτικό στοιχείο του «συναγερμού» που έχει προκληθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης, είναι το γεγονός ότι καθ΄ όλη τη διάρκεια του σαββατοκύριακου, ο υπουργός κ. Τάκης Θεοδωρικάκος «έβγαλε έξω» τη ΔΙΜΕΑ και «σάρωσε» με ελέγχους την λιανική αγορά των υγρών καυσίμων. Εκτιμάται, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, ότι ελέγχθηκαν περί τα 100 πρατήρια υγρών καυσίμων.
Οι πληθωριστικές πιέσεις
Ομως ο μεγάλος κίνδυνος, υπό την προϋπόθεση ότι θα τεθεί σε εφαρμογή το «κακό σενάριο» – σύμφωνα με το οποίο «οι στρατιωτικές επιχειρήσεις θα κρατήσουν εβδομάδες, όχι μέρες» κατά τα λεγόμενα των ισραηλινών αξιωματούχων – θα είναι η επαναφορά των πληθωριστικών πιέσεων στην αγορά.
Το μεταφορικό κόστος είναι ο πρώτος παράγοντας που θα ανατιμηθεί και θα επιδράσει αντιστοίχως στη διαμόρφωση του κοστολογίου των προϊόντων. Σε μία περίοδο κατά την οποία ο πληθωρισμός ιδιαίτερα στις αίθουσες των σούπερ μάρκετ βρίσκεται σε εμφανή αποκλιμάκωση.
Η τύχη του πλαφόν
Βέβαια στην παρούσα συγκυρία ο κ. Θεοδωρικάκος έχει δεσμευτεί πως στις 30 Ιουνίου που λήγει ο χρόνος εφαρμογής του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων, δεν πρόκειται να ανανεωθεί.
Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης που ρωτήθηκαν σχετικά από τον ΟΤ έλεγαν πως πρώτον, η δέσμευση αυτή πρόκειται να τηρηθεί και δεύτερον, τα όσα πιθανόν να συμβούν είναι άσχετα από την λογική της συγκεκριμένης ρύθμισης που πρόκειται να καταργηθεί.
Ο κίνδυνος για αυξήσεις στα ναύλα
Από την άλλη πλευρά υπάρχει κίνδυνος με την «επανεργοποίηση» των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα – δεν γίνεται καν λόγο για το χείριστο των σεναρίων, που είναι το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ – να αυξηθούν εν νέου τα ναύλα στην εμπορική ναυτιλία. Γεγονός που θα επιβαρύνει τόσο την εξαγωγική δραστηριότητα, όσο και την εισαγωγική. Η επιβάρυνση του μεταφορικού κόστους στην εισαγωγική και εξαγωγική δραστηριότητα έχει διπλή επίπτωση. Στο σκέλος της εισαγωγικής αφορά στην ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων, ενώ στην εξαγωγική αφορά στην μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών εξαγωγών, κυρίως προς την Ασία.
Ολα αυτά βέβαια πάντα υπό την προϋπόθεση ότι οι εχθροπραξίες μεταξύ του Ισραήλ και του Ιραν θα κρατήσουν αρκετό χρόνο. Σε διαφορετική περίπτωση, που είναι και το «καλό σενάριο», οι οικονομικές επιβαρύνσεις θα είναι αμελητέες.